Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Små slakterier i Västra Götaland?  (läst 6804 gånger)

morel

Små slakterier i Västra Götaland?
« skrivet: 17 okt-08 kl 23:56 »
Jag har 16 bagg- och tacklamm att slakta och skulle behöva lite råd och tips kring hur att gå tillväga. Känner olust inför att skicka iväg djuren till Scan/SM. De slakterier jag känner till som tar emot får/lamm i VG är Dahlbecks, Dalsjöfors och Skövde slakteri. De är eller mer eller mindre på samma avstånd från mig (bor strax nordöst om Göteborg). Finns det fler alternativ som jag inte känner till?

Är återtag av kött alltid möjligt eller varierar det från slakteri till slakteri?

Hade gärna slaktat själv här hemma på gården men saknar kunskapen och framförallt förvaringsutrymmet som krävs.

« Senast ändrad: 21 okt-08 kl 11:40 av morel »

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: Små slakterier i Västra Götaland?
« Svar #1 skrivet: 18 okt-08 kl 01:31 »
Swedish Meats tar väl bara emot, minst 18 lamm i varje slaktanmälan numer..
Och så måste man vara medlem.

:)
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

texelmatte

« Svar #2 skrivet: 18 okt-08 kl 09:33 »
Jag skall slakta i Skövde för första gången i år. Man får ta tillbaka så mycket kött man vill, hela kroppar eller styckat efter önskemål. Jag tycker att de är dyra med styckningen, jämfört med där jag slaktat tidigare, men har inget annat alternativ just nu. Skickade några få lamm i augusti och de blev bra styckade, exakt så som jag ville ha dem. Man kan inte teckna kontrakt, inte heller få en bestämd slaktvecka i förväg, utan de planerar för en vecka i taget, vilket jag tycker är väldigt bökigt med tanke på att jag säljer köttet vidare och inte kan tala om för kunderna när det blir förrän några dagar före leverans. Det har resulterat i många telefonsamtal för att "kolla läget" i planeringen och påminna dem om att man finns....Det känns inte som om att lamm är det mest intressanta för det, men jag kanske har fel?

Mushi

« Svar #3 skrivet: 18 okt-08 kl 16:47 »
För legoslakt finns Varekil på Orust. Vill du ta vara på skinnen är de bra, har hört att de sällan har sönder skinn. Men du måste hämta skinnen och salta in dem själv, tror jag. Och ta tillbaka allt kött.

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #4 skrivet: 18 okt-08 kl 17:28 »
Swedish Meats tar väl bara emot, minst 18 lamm i varje slaktanmälan numer..
Och så måste man vara medlem.

Minst 18 st lamm per anmälan,låter väldigt konstigt.
När jag har pratat med scan så gäller föjande iallafall för mig.
Jag kan lämna 1 lamm om jag vill kostar ca 225 kr per hämtning om jag lämnar färre än 6 st,6 st är hämtningen fri.Man bör lämna vad man har lovat ,men plus minus ett djur är alltid ok.
Man kan vara medlem och skriva kontrakt från vecka 48  ger några kronor mer per kg.Hämtningsveckan har varit samma eller en senare då jag har lämnat.
Man behöver inte vara medlem ,man kan även lämna nu men problemet är att man vet inte alls när de kommer.
Medlemskap kostar en slant men pengar kommer tillbaks när man går ur.

Jag har  lämnat ca 10 gånger  vid vecka 48-49 och runt påsk,och jag tycker det har funkat "bra" .Men man måste kolla lammen noga så de hamnar i  rätt klass ,annars kan det gå helt fel.
Jag hade gärna lämnat någon annanstans men det finns inte så många alternativ(har provat en del).De flesta ligger ganska lika i pris.
Mvh   Lars

Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

Roanie

• Bohuslän
« Svar #5 skrivet: 20 okt-08 kl 12:20 »
Hej

Jag har också ett litet gäng som ska slaktas och jag letar me efter ett slakteri i västra götaland, gärna där jag kan få tillbaka lite kött.
Jag har ringt och pratat med Dalsjöfors och där va de helt stopp på att lämna får/Lamm och på Skövde kunde man bara lämna om man hade lämnat in där förut men inte om de var första gången. Frågade båda slakteriena om dom visste vart jag  kunde vända mig då men ingen av dom kunde rekomendera något slakteri som tog emot får.

Så var ska ni andra som ska skicka djur för första gången lämna?

MvH Roanie
Gabås står för.......2 vackra Tinkrar, och en mini shettis..
Även en Dalmatiner och en Gotlandsstövare =)

texelmatte

« Svar #6 skrivet: 20 okt-08 kl 22:01 »
Det här med slakterier gör mig så irriterad. Att slakta lamm verkar inte vara särskilt prioriterat i verksamheten. Har slaktat på ett mindre slakteri utanför Falköping under flera år och det har fungerat perfekt på alla sätt och vis. Tyvärr har de lagt ner och vi är hänvisade till de större, som behandlar oss som luft och flyttar slaktveckan framåt en vecka i taget, trots att jag tar allt kött på återtag och kunder som väntar på leverans. Blir en del merarbete det!

ulfg

« Svar #7 skrivet: 21 okt-08 kl 08:05 »
Öströö fårfarm ca 3 mil SÖ om Varberg i Dagsås, Halland tar emot lamm för slakt. De har ett eget litet helmodernt slakteri där de även tar emot lamm utanför sin egen gård. Tror att de enbart säljer eget kött, så det är återtag som gäller. Men kolla. Tel: 0340-450 36, 070-570 20 26. www.ostrooforfarm.com.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #8 skrivet: 21 okt-08 kl 10:25 »
Minst 18 st lamm per anmälan,låter väldigt konstigt.
När jag har pratat med scan så gäller föjande iallafall för mig.
Jag kan lämna 1 lamm om jag vill kostar ca 225 kr per hämtning om jag lämnar färre än 6 st,
6 st är hämtningen fri.
(18 lamms regeln fanns förut)

Nu är det:
1 - 5 djur kostar 225 kr att få hämtade.
6 - 10 kostar inget att få hämtade.
11 - 15 då får man 6 kr per djur
16 - 20 då får man 12 kr per djur (t.ex 16 djur så får man 192 kr.)
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

morel

« Svar #9 skrivet: 21 okt-08 kl 11:45 »
Tack för alla svar.

Bra att veta att både Skövde och Dalsjöfors inte tar emot - besparade mig lite samtal.

mhurtig10

« Svar #10 skrivet: 19 aug-09 kl 21:44 »
Prova ring Brålanda slakteri: 0521-57 50 50, eller gå in på deras hemsida: ajdahlbergslakteri.se

Jazze

« Svar #11 skrivet: 03 sep-09 kl 08:54 »
Måste här få lägga ett varmt ord till Ekokött i Varekil. Bra bemötande, snabb hantering på plats, dvs ingen längre väntetid för lammen. Lammen prioriteras i hanteringen på ett annat sätt än vid många större slakterier. Har använt dem i tre år och ser ingen anledning att byta. Levererar själv tidig morgon och lammen är tagna av daga några få timmar senare. Även skinnen har varit hela och fina hittills.

nilsegårn

• Dalsland
    • Blekslätten Gård
« Svar #12 skrivet: 03 sep-09 kl 08:58 »
Sune på Binäs gårdshandel slaktar i liten skala, har i alla fall gjort. Det ligger öst om Uddevalla.
Väldigt trevligt folk. Rekommenderar starkt!

Trevlig gårdshandel också för er som inte behöver slakta.  ;D
: "Om en idé inte verkar bisarr till att börja med, så är den ingenting att hoppas på" Niels Bohr

"man kan alltid sluta med något när man vill, så länge det är nästa tisdag" Lemmy

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #13 skrivet: 03 sep-09 kl 15:08 »
Texelmatte: också jag lämnade på gårdsslakteri utanför Falköping tills de lade ner - förmodligen samma, Bjurum - och det funkade ju så himla bra.

Sedan den möjligheten försvann så har jag använt Scan, och jag tycker det har funkat superbra - tvärtemot alla mina farhågor. I år lämnade jag bara sju lamm av olika anledningar, och det gick utmärkt. Chaufförerna är jättebra, och jag tycker jag har fått bra betalt och de på bokningen är trevliga och hjälpsamma. Berättar gärna hur man gör för att ta tillbaka skinn, kött mm. Bra betalt har jag fått också tycker jag.

Innan jag började använda Bjurum skickade jag några gånger till Skövde, men det var bara besvärligt och inte alls välkommet. Iallafall då mycket sämre djurhantering också.

Scan för oss runt Falköping funkar ju kanoners när det är så nära till Skara, inga långa transporter för djuren!
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

texelmatte

« Svar #14 skrivet: 03 sep-09 kl 18:43 »
Japp, Bjurum var det. Fungerade utmärkt för mina behov. I fjol lämnade jag till Skövde och har samma uppfattning som du. I år har jag skickat en omgång till Scan och är mycket nöjd! Funkade perfekt från slaktanmälan till hämtning av styckat återtagskött. Jag har anmält resten av slaktdjuren dit också, men mitt dilemma är att jag har kunder för att sälja allt mitt kött privat. På Scan är antalet återtag begränsat till 10/år och den begränsningen fanns varken i Skövde eller Bjurum. De lamm jag skickade förra veckan fick jag ju förhållandevis bra betalt för, men noteringen lär ju sjunka en del till i oktober, då resten skall iväg, så på dessa lamm tjänar jag några kronor per kilo på att sälja själv.... Antalet återtag anmäler man samtidigt som slaktanmälan. De märks med extra öronbrickor innan transport. Köttet hämtas i Skara den dag man bestämt, styckat efter önskemål. Bara att packa och frysa!

Dela detta:

* Inloggade just nu

459 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.

* Nya annonser