Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vem har skövlat mitt land?!  (läst 4053 gånger)

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
Vem har skövlat mitt land?!
« skrivet: 14 okt-08 kl 16:51 »
Idag när jag gick ut till mitt grönsaksland blev jag ganska snopen... Blasten på morötterna, rotpersiljan och kålrabbin, och även grönkålen var uppäten. Bara själva bladen, inte stjälkarna. En och annan morot låg uppdragen, men orörd. Mangolden var orörd och det som är kvar av broccolin såg inte värre ut än tidigare efter larvernas framfart. Vem gör så här? Bortsett från grönkålen är det ju ingen större skada skedd egentligen, men det kanske är dags att få tummen ur och plocka upp morötter och annat.  ::)

AnetteK

• Tänkaren....not=)
    • Skåne
SV: Vem har skövlat mitt land?!
« Svar #1 skrivet: 14 okt-08 kl 18:41 »
Rådjur, kanske?
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

Skytten

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 14 okt-08 kl 19:55 »
Jag har alibi!
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Soshila

• Småland
« Svar #3 skrivet: 14 okt-08 kl 20:00 »
Ja, rådjur är nog det mest troliga nu när jag tänker på det. När jag satte igång med odlingarna i våras nära på räknade jag med rådjursintrång, eftersom vi ser dem nära gården ofta. Men tills nu har de hållit sig utanför trädgården, så jag nästan trodde faran var över...

Inte visste jag att du gillar morotsblast, Skytten!  ;D

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #4 skrivet: 19 okt-08 kl 14:58 »
Ja, rådjur är nog det mest troliga nu när jag tänker på det. När jag satte igång med odlingarna i våras nära på räknade jag med rådjursintrång, eftersom vi ser dem nära gården ofta. Men tills nu har de hållit sig utanför trädgården, så jag nästan trodde faran var över...

På landsbygden är det nog ganska typiskt att rådjur kommer in i köksträdgårdar och äter blast m.m. frampå höstkanten, när det inte finns så mycket gott att äta i naturen längre, kanske inte heller på åkrarna. I varje fall har jag råkat ut för det innan jag skaffade stängsel. Det var då lite tidigare, kring 1 sep.

Anders

Soshila

• Småland
« Svar #5 skrivet: 19 okt-08 kl 15:07 »
Har varit borta i helgen och nu när jag kom hem såg jag att en del blommor strukit med också.

Hur högt stängsel behövs för att hålla dem ute?

tinaw

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 19 okt-08 kl 17:46 »
Typ två meter höga... strö ut blodmjöl, kanske?

Soshila

• Småland
« Svar #7 skrivet: 19 okt-08 kl 17:56 »
Uj, 2 meter!

Får fundera på det där till nästa höst, för just nu är allt redan uppätet. ::)

Ulricaa

• -
« Svar #8 skrivet: 19 okt-08 kl 18:18 »
Rådjur eller älg? Satt en kväll när vi bodde ute i Torup mitt ute i ingenstans och såg på tv och hörde till min förskräckelse hur någon hostade utanför. Blev livrädd.  ::) Hunden sa dock ingenting så jag tyckte det var lite märkligt och tänkte r det nån som hostar så vill den ju inget illa iaf. DAgen efter så när jag kom ut tänkte jag att vad sambon har gåt tkonstigt åt kålrötterna? Sen såg jag dom stora fötterna i landet och insåg att den som hostat kvällen innan på det konstiga viset OCH förskansrat sig bland mina kålrötter var en älg ;D
Småtokig skattejurist med båda fötterna i den halländska myllan!

Skreddarn

« Svar #9 skrivet: 28 okt-08 kl 18:25 »
Jo, man har svurit över rådjuren mången gång.

Men jag har nu sett spår av vildsvin 50 meter från tomten, så snart kommer väl några avmumsade tulpaner och snaggade morötter kännas som rena föryngringsbeskärningen.

För vildsvin, mina damer och herrar, dom kan det här med skövling. Och vad gör man då? Lägger ut minor?

/S

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #10 skrivet: 06 nov-08 kl 18:03 »
Jo, man har svurit över rådjuren mången gång.

Men jag har nu sett spår av vildsvin 50 meter från tomten, så snart kommer väl några avmumsade tulpaner och snaggade morötter kännas som rena föryngringsbeskärningen.

För vildsvin, mina damer och herrar, dom kan det här med skövling. Och vad gör man då? Lägger ut minor?

/S

Man skjuter dom.. som min farbror.. dom har hästar.. och en vildsvinsflock hade smitit..
Kusinen ute och red och flocken kom.. skrämde hästen och kastade av kusinen.. som sprang hem.. med flocken efter sig.. då kom farbror ut av allt skrikande med bössa... ja.. sen fyllde farbror år och då vart det vildsvin te middag.. ( var på den tiden jag mumsade lik  :-X )
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

Appeltorp 13

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 06 nov-08 kl 18:43 »
Det enda som hittills mumsat i odlingarna är myskankor ;) (och en och annan snigel innan ankorna kom åt dem).

Har hört att människohår skrämmer bort rådjur, liksom mänsklig urin. Vill man inte gå omkring och markera revir överallt kan man be närmsta frisör samla klipp åt en!

Soshila

• Småland
« Svar #12 skrivet: 07 nov-08 kl 05:37 »
Sambon brukade sköta det där med revirpinkandet åt mig i somras, men av någon anledning var han inte lika flitig med detta framåt höstkanten...  ::) Men mamma påstår att jag borde gå till frissan. Fast nu finns det å andra sidan inget kvar i landet att äta upp, så jag kan lika gärna vänta till våren. ;)

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #13 skrivet: 07 nov-08 kl 15:58 »
Då blir det ju mer att klippa av... ;)
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Dela detta:

* Inloggade just nu

474 gäster, 1 användare
kretslopp

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser