Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lus på min chili!  (läst 4787 gånger)

Marie Söderberg

• Gäst
Lus på min chili!
« skrivet: 13 okt-08 kl 13:48 »
För några veckor sedan upptäckte jag löss på mina chiliplantor (som jag odlar i köksfönstret).
Jag plockade bort de blad som var angripna, sprayade plantorna med såpvatten.
Har haft uppsikt tills att jag för någon dag sedan så att de hade komit tillbaka och nu var fler.
 Vad ska jag göra?
Är det  så hopplöst att bli av med lössen att det är bättre att slänga dem eller... (hoppas inte).

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
SV: Lus på min chili!
« Svar #1 skrivet: 13 okt-08 kl 14:56 »
För några veckor sedan upptäckte jag löss på mina chiliplantor (som jag odlar i köksfönstret).
Har haft uppsikt tills att jag för någon dag sedan så att de hade komit tillbaka och nu var fler.
 Vad ska jag göra?
Är det  så hopplöst att bli av med lössen att det är bättre att slänga dem eller... (hoppas inte).

Nej, nej, inte slänga! Med löss måste man vara ihärdig. Jag brukar skölja plantorna eller spola av dom ordentligt med duschslangen (både under och ovanpå bladen) och därefter spruta med milt såpvatten. Upprepa detta varje dag i nån vecka så ger dom nog upp. Har du frukter på plantan så skippa såpan. Det är nog inte så nyttigt...

Det blir gärna lusangrepp på chilin så här på hösten. Ha förtröstan och tålamod - det lönar sej :)
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

Marie Söderberg

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 13 okt-08 kl 15:16 »
Nej, nej, inte slänga! Med löss måste man vara ihärdig. Jag brukar skölja plantorna eller spola av dom ordentligt med duschslangen (både under och ovanpå bladen) och därefter spruta med milt såpvatten. Upprepa detta varje dag i nån vecka så ger dom nog upp. Har du frukter på plantan så skippa såpan. Det är nog inte så nyttigt...

Det blir gärna lusangrepp på chilin så här på hösten. Ha förtröstan och tålamod - det lönar sej :)

Tack Kobbe!

Jag plockar av frukterna först. Även om jag inte tror att just såpavatten är så farligt.
Sådde de sent i våras och ändå har de blivit fina och bär frukt, så därför har jag redan börjat fantisera om hur fantastisk skörden på dem blir nästa år.
Så jag följer ditt råd!
 :)

Vurre

« Svar #3 skrivet: 14 okt-08 kl 16:57 »
Det är bara att mosa lössen med fingrarna. Kläm var eller varannan dag. Blir det gojsigt kan du ju spola bort det under kran. Funkar bäst när man inte har så många plantor.
snus? vad är priset på en pris?

Marie Söderberg

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 14 okt-08 kl 17:00 »
Det är bara att mosa lössen med fingrarna. Kläm var eller varannan dag. Blir det gojsigt kan du ju spola bort det under kran. Funkar bäst när man inte har så många plantor.

Du kan tro att jag har mosat!  ;)

semlan

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 14 okt-08 kl 22:46 »
Hej!
Så ni menar alltså att man kan övervintra chiliplantor?
Jag sådde också sent i våras, för att inte säga typ... juli... och de är fortfarande max 10 cm höga och börjar se ledsna ut. Trodde att de kanske tänkte vissna inför vintern. Måste de ha jättemycket ljus och gödning kanske?
Jag har skrutthus, skräphög och skrotopel. (Loranga, Mazarin och Dartangang)

Marie Söderberg

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 18 okt-08 kl 20:05 »
Det verkar som om jag ska lyckas bli av med lusen. Inte sett ngn på två dagar nu, så jag ska hålla efter mina plantor nu i ett par veckor enligt konsten alla regler. Detta medan jag finurlar ut hur jag bäst ska kunna låta dem övervintra i min lägenhet....

Jag har egentligen två alternativ:
1) Låta dem stå kvar i köksfönstret (sydväst) där det är mycket ljus men med lite högre temperatur eller
2) Flytta in dem till sovrumssfönsterna (öster) där det är ngt mindre ljus, ändrat vädersträck men svalare.

Vad säger ni som kan det här med chili?

Nästa vår ska jag plantera ut dem på min kolonilott om jag lyckas övervintra dem.

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #7 skrivet: 19 okt-08 kl 08:48 »
Jag hade nog valt det svalare rummet. Själv har jag övervintrat chili på vinden (mörkt och ca 10 grader) och i köksfönstret (ljust och kanske 18-20 på dan och 12-14 på natten, men så svalt är det sällan i en lägenhet...). Jag tror det är viktigast att få dom att förstå att dom ska vila ;D. Sparsamt med vatten alltså och absolut ingen gödning.

Plantera inte ut dom på våren, vänta till sommaren när det är varmt även på nätterna. Chili tycker inte om svala nätter.

Kul att du verkar lyckas med att hålla lössen borta. Var nu ihärdig i vattensprutandet och slappna inte av för en sekund :P

Har du inget källar- eller vindsförråd förresten? Där brukar det vara svalare.
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.

Marie Söderberg

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 19 okt-08 kl 15:48 »
Jag hade nog valt det svalare rummet. Själv har jag övervintrat chili på vinden (mörkt och ca 10 grader) och i köksfönstret (ljust och kanske 18-20 på dan och 12-14 på natten, men så svalt är det sällan i en lägenhet...). Jag tror det är viktigast att få dom att förstå att dom ska vila ;D. Sparsamt med vatten alltså och absolut ingen gödning.

Plantera inte ut dom på våren, vänta till sommaren när det är varmt även på nätterna. Chili tycker inte om svala nätter.

Kul att du verkar lyckas med att hålla lössen borta. Var nu ihärdig i vattensprutandet och slappna inte av för en sekund :P

Har du inget källar- eller vindsförråd förresten? Där brukar det vara svalare.

Jag har ett källarförråd, men ljudet där ärbegränsat. Ett litet fönster med glastegel som ligger i marknivå.
Jag har mätt temperature i mina fönster, bor i ett äldre hus, har tvåglasfönster och temeperaturen där om inte elementet är på kan nog ligga på 14-16 grader, med lite knep skulle jag kanske kunna få ner det ngn grad till...

Tack för tipsen. :)

norris

• Norrbotten
    • Sirpa & Hantverket
« Svar #9 skrivet: 20 okt-08 kl 18:45 »
Kan man övervintra paprika också, t.ex. i en sval och mörk källare?  ???

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #10 skrivet: 21 okt-08 kl 10:39 »
Kan man övervintra paprika också, t.ex. i en sval och mörk källare?  ???

Precis vad jag tänkt prova i år. En planta på vinden (halvmörkt 10 grader) och en i växthuset (i jordbädden med lövhög över).

Spinn dimma

• Gästrikland
    • Assint Rämmil
« Svar #11 skrivet: 23 okt-08 kl 14:39 »
 Vad ska jag göra?

Hej!

Jag hörde nån stans att löss på chili oftast beror på att jorden blir för torr, vet dock inte om det stämmer. Men testa att vattna lite oftare så kanske lössen håller sig borta =)

Marie Söderberg

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 23 okt-08 kl 17:01 »
Hej!

Jag hörde nån stans att löss på chili oftast beror på att jorden blir för torr, vet dock inte om det stämmer. Men testa att vattna lite oftare så kanske lössen håller sig borta =)

Jag tror inte att det är problemet då jag ofta vattnar både morgon och kväll då det är ena törstiga rackare de där chiliplantorna.
MEN det kan tänkas att jag missat vid ngt tillfäle och att de där lössen passat på då.

Dela detta:

* Inloggade just nu

419 gäster, 1 användare
Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser