Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Är det inte lite tidigt?!  (läst 2124 gånger)

Kajsa Kavat

• Värmland
Är det inte lite tidigt?!
« skrivet: 12 okt-08 kl 08:19 »
Min ena kochin tupp gjorde ett försök till parning härom dagen,är inte det lite väl tidigt?Eller är de könsmogna tidigare än hönorna?Han är bara fyra månader,och har inte ens börjat gala.Hönan såg inte ut att uppskatta hans härjande för den stackaren blev liggandes på sidan och såg allmänt chockad ut när tuppen klev av.

Helena

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: Är det inte lite tidigt?!
« Svar #1 skrivet: 12 okt-08 kl 12:22 »
Min vita leghornstupp började gala när han var fem veckor och började hoppa på sina jämnåriga hönskompisar när han var nio eller tio veckor... de fattade så klart ingenting...

Så jag tror inte det är för tidigt med din tupp, kanske kan det stämma att tupparna blir könsmogna tidigare än hönorna, för hönorna är det väl inte förrän de börjar lägga ägg? Det kanske är tidigare för att de säkert ska vara klara när hönorna blir det?
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Kajsa Kavat

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 13 okt-08 kl 06:38 »
Hönan som tuppen satte på har vi avlivat.När jag kom till hönshuset i går morse,låg hon bara på golvet med benen rakt ut åt sidan.Hönan har hela tiden varit frisk så jag kan inte finna någon annan orsak till att hon inte kunde stå på benen.Denna syn gjorde mig väldigt ledsen och jag beslutade mig omgående för att ta bort henne.Det fanns ingen styrsel alls i benen.Hon bara ramlade när jag försökte ställa henne upp.Är det vanligt förekommande att det blir så här eller är det i enstaka fall?

Helena

Bovanägare

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 13 okt-08 kl 07:41 »
Hönan som tuppen satte på har vi avlivat.När jag kom till hönshuset i går morse,låg hon bara på golvet med benen rakt ut åt sidan.Hönan har hela tiden varit frisk så jag kan inte finna någon annan orsak till att hon inte kunde stå på benen.Denna syn gjorde mig väldigt ledsen och jag beslutade mig omgående för att ta bort henne.Det fanns ingen styrsel alls i benen.Hon bara ramlade när jag försökte ställa henne upp.Är det vanligt förekommande att det blir så här eller är det i enstaka fall?

Helena

Troligtvis så var hönan ostadig innan ungtuppen försökte sätta på henne. Och han tog chansen att öva lite ;D.
Hönan måste ju vara sjuk på nåt sätt, troligtvis har hon Marek (hönsförlamning).
Vissa indvider kan få det helst unghöns.

Torry

« Svar #4 skrivet: 13 okt-08 kl 11:19 »
Fy vad tråkigt med din höna  :'( Jag tror att det var tuppen som knäckte ryggen på hönan. En höna som inte är fullt utvecklad kan ha svårt att klara tuppens tyngd, har hänt hos mig också med just storkochin den gången gick det bra, min höna blev helt återställd efter att haft svårt att gå ordentligt ett tag.
//Torry

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #5 skrivet: 13 okt-08 kl 16:44 »
Har haft 1 tuppkyckling hitills (för flertal år sedan... Lilla Sotamurre) som började att försöka para sin mamma redan vid 4 veckors ålder. Han började att gala vid 5-6 veckors ålder. :) Så du är inte ensam... (Och den hönan var det inget fel på för hon är nu 12 år och är pigg än medan däremot så drabbades tuppen av marek vid 4 års ålder... :( )

Har även i år fått 2 stycken som börjat tidigt med att försöka para sig. Den ena var ca 9 veckor första gången... (De är ca 3 månader nu)
Den andra har nu börjat (vid 3 månaders ålder) att sätta på de "stora" damerna... (Ja, de som är dubbelt så stora som han själv)
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Kajsa Kavat

• Värmland
« Svar #6 skrivet: 14 okt-08 kl 08:14 »
Tack för era svar.Angående hönan,var det någon här som trodde att hon drabbats av Marek.Blir dom bara sjuka och stendör från en dag till en annan då?!Tycker det låter lite konstigt, då hon dagen innan inte visade några som helst symtom på sjukdom,hon var lika alert som alla de andra.

MVH
Helena

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #7 skrivet: 14 okt-08 kl 08:54 »
Tack för era svar.Angående hönan,var det någon här som trodde att hon drabbats av Marek.Blir dom bara sjuka och stendör från en dag till en annan då?!Tycker det låter lite konstigt, då hon dagen innan inte visade några som helst symtom på sjukdom,hon var lika alert som alla de andra.

MVH
Helena

Är inte Marek ett annat namn för hönsförlamning?
I sådana fall så brukar inte hönsen tvärdö... Brukar sluta med att man måste avliva djuret på grund utav att det bara ligger ned och inte kan stå upp. Vi har inte haft hönsförlamning i våran besättning på åratal nu men vi hade ett utbrott en gång i tiden. Symtomen var att de började se lite hängiga ut (vingarna hängde)... De började sedan förlora balansen för att tillslut inte kunna stå på benen alls...  :-\
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Kajsa Kavat

• Värmland
« Svar #8 skrivet: 22 okt-08 kl 07:43 »
Ingen av de andra hönsen eller kycklingarna i hönshuset har visat tecken på sjukdom,så jag kan nog med säkerhet utesluta marek på hönan som vi fick ta bort.Något hände uppenbarligen i samband med att tuppen parade sig med henne så hon blev skadad.

Helena

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #9 skrivet: 22 okt-08 kl 09:13 »
Marek kan yttra sig på så många sätt att det bästa sättet att utesluta eller bekräfta på är att skicka in dem till SVA för analys.

Det behöver inte bli så att många djur dör för att man har fått in Marek. De flesta höns har ju ändå träffat på viruset och har en resistens mot det. Det gör att det kan vara bara ett eller ett par djur som dör i en grupp. Det är ju bara de djuren som är mottagliga som kan drabbas.

sallyomolly

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 22 okt-08 kl 10:22 »
Inte alltid man behöver avliva för marek, det kan gå väldigt fort. Från kväll utan symtom tills morgon  -död. Självklart har de kanske haft symtom, kanske mager? Men det är inte alltid så lätt att se som här i en flock med många vita silkes om en är mager, självklart känner man över dem men det är ju lätt att missa någon. Nu när jag körde avlusning så släppte jag ut varje jag var färdig med i mittengången så att jag var säker på att både känna över och avlusa varje höna och tupp. Men detta är ju inget man gör varje dag...
« Senast ändrad: 22 okt-08 kl 10:34 av sallyomolly »

Dela detta:

* Inloggade just nu

585 gäster, 5 användare (1 dolda)
torbjorn, roskva89, Karlsdotter, Riepie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser