Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur länge kan ungar bo ihop?  (läst 5353 gånger)

bohemjänta

Hur länge kan ungar bo ihop?
« skrivet: 09 okt-08 kl 17:15 »
Vi har en kull kaninungar, nio stycken. Vårt bryderi ligger i om hanarna kan fortsätta bo tillsammans efter att de flyttar från mamman. Vi undrar också vid vilken ålder de blir könsmogna. Någon som vet?

Gösta

SV: Hur länge kan ungar bo ihop?
« Svar #1 skrivet: 09 okt-08 kl 21:05 »
Könsmognaden beror lite på vilken ras du har.
Generellt brukar man anta att könsdriften kommer vid ca 12:e veckan. Lite tidigare på små raser och lite senare på stora raser.
Vuxna djur är ofta svåra att ha tillsammans om inte ytan är riktigt stor.
En hane kan gå med några honor i grupp. Problemet är att hanen parar om sig med honorna samma dag de föder sina ungar. Kan bli jobbigt för honorna.

Meissner

« Svar #2 skrivet: 11 okt-08 kl 10:03 »
Om du har kaniner som ska ställas ut så är det viktigt att du särar på ungarna innan de börjar slåss, eftersom de då får sår och fula ärr. Annars kan du ha ett gäng honor boendes ihop hur länge som helst, men de kommer kanske slåss om sin rang. Hanarna bör få bo ensamma, två hanar kommer börja slåss, speciellt om det finns honor i närheten. Hanarna slåss tills ena dör, och de kastrerar varandra.

För vuxna kaniner finns det ju en gräns för hur många du får ha på en viss yta, så när kaninerna är 4 månader skulle jag se till att hålla mig till dom reglerna (yta beror på kaninernas storlek och antal).

Att ha en hane med en grupp honor är nog rätt stressande både för hanen och honorna. Honorna kan också bli rätt sura under dräktigheten, och kan skada hanen rätt illa (kastrering etc) om de får för sig att göra det. En hona kan dessutom bli dräktig med två kullar samtidigt, alltså föda 2 kullar med mindre än 4 veckors mellanrum, detta eftersom hon har 2 livmodrar. Så hanarna ska alltid bo ensamma. Tycker egentligen att honorna också ska bo ensamma, kaniner är inte flockdjur utan kolonidjur. De trivs bra med att bara veta att det finns andra kaniner omkring, i andra burar (på andra revir).
Meissners Kaningård: www.meissners.se
Kontakt: anna@meissners.se

louise

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 11 okt-08 kl 10:31 »
det här behöver jag också lära mig. Så, när ni har en kull som ska slaktas, då måste alla hanar ha var sin bur från ca 3 mån fram till slakt? Tycker att folk har dem i grupp men jag har kanske missuppfattat.

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 11 okt-08 kl 15:48 »
En hona kan dessutom bli dräktig med två kullar samtidigt, alltså föda 2 kullar med mindre än 4 veckors mellanrum, detta eftersom hon har 2 livmodrar.

Detta tror jag är en skröna.... (har också varit uppe i en tidigare tråd). Vissa honor brunstar ibland om tre veckor in i dräktigheten. De parar jag en extra gång för att vara säker på att det kommer ungar. Aldrig någonsin har de fått en kull till!!!

Jag har också råkat slakta en dräktig hona  :-\ Hon hade ungar på båda sidorna i livmodern (eller om det ska räknas som två livmödrar).

Landsflykting i storstan...

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 11 okt-08 kl 15:51 »
det här behöver jag också lära mig. Så, när ni har en kull som ska slaktas, då måste alla hanar ha var sin bur från ca 3 mån fram till slakt? Tycker att folk har dem i grupp men jag har kanske missuppfattat.

Om du särar på honor och hanar kan du ha dem i könssegregerade ( ;) ) grupper i ytterligare en månad eller två. Håll koll på bråkstakar, plocka ut dem till vanliga burar.

bohemjänta

« Svar #6 skrivet: 12 okt-08 kl 10:10 »
okej om jag fattar det rätt så ska man alltså ta bort ungarna från mamman vid 2-3 månaders ålder och dela på hanar och honor vid 3 månader. Elller är det bättre att seperera ungarna på en gång?  Våran hona är gotland och pappan är nån slags blandkanin. Vi tänker slakta ungarna men även spara skinnen.

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
« Svar #7 skrivet: 12 okt-08 kl 12:41 »

Jag har haft hanar (har Gotlänningar) i grupp fram till slakt.. från olika kullar dessutom.. inga som helst problem..
Den äldsta var 9 månader när jag slaktade dom..

Tycker att det har varit mer bråk hos unghonorna.. >:(
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Meissner

« Svar #8 skrivet: 13 okt-08 kl 09:18 »
Detta tror jag är en skröna.... (har också varit uppe i en tidigare tråd). Vissa honor brunstar ibland om tre veckor in i dräktigheten. De parar jag en extra gång för att vara säker på att det kommer ungar. Aldrig någonsin har de fått en kull till!!!

Det är ingen skröna!! Vet folk som har varit med om detta! Dessutom lär de ut detta faktum på uppfödarkursen för kaniner. Det händer kanske inte så ofta, men tillräckligt ofta för att det ska varnas om det...

Ang. slaktkaniner så kan man väl ha dom ihop tills man märker att dom börjar bråka. Finns ingen anledning att sära på dem innan dess. Och könsmognaden inträffar vid lite olika åldrar beroende på ras, kön och individ. Svårt att generalisera. Då jag har renrasiga utställningskaniner chansar jag dock inte, har gjort det en gång tidigare med två kullsystrar. De bråkade inte, tvärtom! De putsade varandra så hårt och omsorgsfullt att de fick sår på öronen. Inte så vackert med massa vita hår där sen, usch! Men som sagt, på slaktkaniner spelar det väl ingen större roll om de får nån skråma.
« Senast ändrad: 13 okt-08 kl 09:20 av Meissner »
Meissners Kaningård: www.meissners.se
Kontakt: anna@meissners.se

Charlotte

• -
« Svar #9 skrivet: 13 okt-08 kl 09:29 »
 Det har hänt hos mig!
  Detta är en ganska pinsam historia att berätta :-[
Jag hade mina första kaniner i vuxen ålder, en angora (hona som jag trodde att jag köpt) och en korsningskanin som också var en hona och dom skulle bo ihop och ha sällskap av varandra...
 Jag hade klippt angoran 2 ggr och jag tyckte att det såg lite konstigt ut "nertill" men ja, ja, så skulle det väl vara.
 En morgon fanns det ett bo i buren med 4 friska fina ungar. Jag lärde mig då hur kaninhanar ska se ut "nertill" och hanen flyttades ut. Det hade blivit en miss hos uppfödaren när h*n kollat könet och sedan "vänt tillbaka" ungarna i kullen när jag hämtade den så fick jag en hane som var identiskt lik en av honorna.
 Efter 14 dagar låg det nya ungar i boet tillsammans med de gamla. Dom nya var döda men lika stora som de första var när de föddes. Jag kan inte förklara det på annat sätt än att dom var gjorda när honan redan var dräktig.
                                          Mvh
                                       Charlotte

"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Gösta

« Svar #10 skrivet: 13 okt-08 kl 19:41 »
Att kaniner har två livmödrar är en skröna. Livmodern är som ett v där ungarna ligger som druvor på en "druvklase".
Att nya ungar föds när det redan finns ungar i boet beror på att en hane har betäckt honan samma dag hon födde. Honan är nämligen mottaglig i samband med förlossning.
Honan har alltså bara en livmoder!
Jag har tyvärr ganska bra erfarenhet av detta eftersom det händer allt för ofta att jag får in dräktiga honor till slakt >:( Senast i dag var det 2 st. 8 respektive 7 ungar >:( Totalt har jag nog fått in ett par hundra dräktiga honor under 26 års verksamhet så jag tror att jag vet vad jag talar om ;)

Charlotte

• -
« Svar #11 skrivet: 14 okt-08 kl 05:31 »
 Men då vill jag gärna att du förklarar varför honan hos mig kunde föda ungar 14 dagar efter sin förra kull?
                                Mvh
                            Charlotte
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #12 skrivet: 14 okt-08 kl 10:12 »
Men då vill jag gärna att du förklarar varför honan hos mig kunde föda ungar 14 dagar efter sin förra kull?
                                Mvh
                            Charlotte

Att man ska vara ödmjuk inför naturens under  ;) ;D

lundbykanin

« Svar #13 skrivet: 14 okt-08 kl 17:08 »
Att kaniner har två livmödrar är en skröna. Livmodern är som ett v där ungarna ligger som druvor på en "druvklase".
Att nya ungar föds när det redan finns ungar i boet beror på att en hane har betäckt honan samma dag hon födde. Honan är nämligen mottaglig i samband med förlossning.
Honan har alltså bara en livmoder!
Jag har tyvärr ganska bra erfarenhet av detta eftersom det händer allt för ofta att jag får in dräktiga honor till slakt >:( Senast i dag var det 2 st. 8 respektive 7 ungar >:( Totalt har jag nog fått in ett par hundra dräktiga honor under 26 års verksamhet så jag tror att jag vet vad jag talar om ;)

Kjell Carnbrand nämnde på uppfödarkursen att en kaninhona kan föda två kullar tätt, och då har man parat honan en dag, och sedan provat igen kanske en vecka senare för att vara säker på att det tagit sig. Då händer det ibland att honan blir dräktig båda gångerna. Kaniner har en livmoder men två livmodershorn varav en befruktning kan ske i båda. Ovanligt men det händer.

Charlotte

• -
« Svar #14 skrivet: 15 okt-08 kl 00:37 »
Kaniner har en livmoder men två livmodershorn varav en befruktning kan ske i båda. Ovanligt men det händer.
  Ja, det är också vad jag fått lära mig.
                           Mvh
                       Charlotte

Charlotte

• -
« Svar #15 skrivet: 15 okt-08 kl 00:40 »
Att man ska vara ödmjuk inför naturens under  ;) ;D
Jag var redan ganska ödmjuk eftersom det var min blivande "avelshona" som var pappa till båda kullarna  ;D
                                              Mvh
                                            Charlotte

Gösta

« Svar #16 skrivet: 15 okt-08 kl 17:21 »
Ingen regel utan undantag. Eftersom honan släpper ägg först när parning skett kan detta naturligtvis hända. Eftersom livmodern består av små fickor som jag kallade vindruvor kan ju ägg befruktas där under ett havandeskap. Det är dock extremt sällsynt att hona som är gravid släpper till. ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

594 gäster, 2 användare
Toothpaste, nordictinkerer

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser