Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Förvara morötter i sand?!  (läst 17730 gånger)

Skogsra

• Lev med naturen.
    • Småland
Förvara morötter i sand?!
« skrivet: 07 okt-08 kl 19:34 »
Hejsan!
Jag undrar hur man ska förvara morötter allra bäst. Hade i sand förra året, men grävde väl kanske inte ner dom tillräckligt för mjuka blev dom efter ett tag. Ska sanden vara lite fuktig eller torr? Gräva ner dom ordentligt?
Vill hemskt gärna ha tips nu när vi fått så mycket morötter.  ;)
/Emelie

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
SV: Förvara morötter i sand?!
« Svar #1 skrivet: 07 okt-08 kl 19:44 »
Hur menar du med gräva ner dem? Som en stuka? Undrar mest för att jag inte heller är så säker på vart jag ska göra av mina morötter i vinter.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #2 skrivet: 08 okt-08 kl 01:19 »
Troligen var sanden inte tillräckligt fuktig, så morötterna torkade. De kan då bli sladdriga eller torra. (Jag skulle tro att mer lagringsdugliga morötter blir torra, mindre blir sladdriga, men det kan finnas annat som spealr in, t.ex. temperatur.)

Med gräva ner förmodar jag att du menar att täcka morötterna ordentligt med sand, i en låda, hink, tunna el dyl.

Egentligen behövs bara sand om jordkällaren/förvaringslokalen är torr men har lagom temp (kring noll upp till några plus). Och då måste sanden hållas fuktig (men inte våt). Det kan vara bättre att blanda sanden med torvmull, som håller fukt bättre.

Ajon

• -
« Svar #3 skrivet: 09 okt-08 kl 12:22 »
Annars kan man ha bara torv, kan man köpa i trädgårdsbutiker. Det är lite lättare att bära på än sand.
Vi bor utanför Valdemarsvik, har två barn och hund, katter, Gotlandskaniner, Kindahöns, Svensk blå anka, fjällkor, linderödsvin, nordsvenska brukshästar som skötter jord- och skogsbruket. Odlar fett med grönsaker. Tror på den svarta fanan.

Magda

• Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
« Svar #4 skrivet: 09 okt-08 kl 18:27 »
Tror ni samma sak funkar med palsternackor? Tror det iofs är för sent för mina. Bar in alla för en dryg vecka sen och nu är de lite skrumpna. Skit, det var det enda jag fick mycket utav. De som ligger uppe i kylskåpet i en plastpåse mår prima. Kan man rädde de skrumpna på något sätt? Morötterna har jag samma problem med. Vår matkällare är lite varm, och därmed torr men potatisen höll hela förra vintern utmärkt.
« Senast ändrad: 10 okt-08 kl 19:34 av Magda »
Fru Magda bor på en gård i Västerbottens kustland med make och tre barn. Lite djur och stora odlingar. Odlar för avsalu med start sommaren 2012. Bloggar på http://blog.frumagdas.se Följ mig gärna på facebook, http://www.facebook.com/frumagdas

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #5 skrivet: 10 okt-08 kl 19:37 »
Tror ni samma sak funkar med palsternackor_ Tror det iofs 'r f;r sent f;r mina. Bar in alla f;r en dryg vecka sen och nu 'r de lite skrumpna. Skit, det var det enda jag fick mycket utav. De som ligger uppe i kylsk[pet i en plastp[se m[r prima. Kan man r'dde de skrumpna p[ n[got s'tt_ M;r'tterna har jag samma problem med. V[r matk'llare 'r lite varm, och d'rmed torr men potatisen h;ll hela f;rra vintern utm'rkt.

För det första hoppas jag att du har skurit av blasten. Annars bidrar den till att nackorna skrumpnar.

I alla fall har du tydligen tagit in dem i källaren eller annat utrymme som är för torrt och varmt. För att hjälpa dem nu så lägg dem i kallt vatten. Om det inte för kallt ute, så vattnet fryser, så kan de stå ute i en balja. När de fått tillbaka spänsten kan du ta upp dem. Tar det lång tid så ska de nog inte ligga helt dränkta i vatten så länge, kanske några timmar. Sen kan de ligga i lite vatten men inte dränkta, om de behöver ligga längre.

Du kan sen testa att förvara dem i fuktig torvmull och/eller sand i källaren. Förvaring i fuktig sand och/eller torvmull hjälper mot torkan men inte mot värmen. Men temperaturen i källaren bör nog vara max 6 grader gissar jag. Idealet är ca noll-en grader.

Palsternackor kan övervintra på friland. Jag skulle tro även i Västerbottens kustland. De tål alltså en hel del minusgrader. Du kan därför vinterförvara dem utomhus under lite täckmaterial, t ex halm. Risk att sork kommer åt dem, och svårt för dig att komma åt dem mitt i vintern. Det bästa är därför jordkällare.

Morötter kan hanteras på samma sätt men tål inte lika mycket minusgrader.

Potatis trivs med lite varmare förvaring än rotfrukter som palsternacka och morot. Idealet för potatis är ca 4 grader. Potatis trivs också med lite torrare och behöver därför inte förvaras i sand/torvmull.

Magda

• Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
« Svar #6 skrivet: 27 okt-08 kl 20:59 »
Jodå, blasten var av. Försök enligt dina tips pågår och jag återkommer. Tack för de väldigt handfasta råden, precis vad jag behöver i denna svåra stund. Nästa år blir det stuka för palsternackorna.
Fru Magda bor på en gård i Västerbottens kustland med make och tre barn. Lite djur och stora odlingar. Odlar för avsalu med start sommaren 2012. Bloggar på http://blog.frumagdas.se Följ mig gärna på facebook, http://www.facebook.com/frumagdas

Johannes i Stavre

• Jämtland
    • Revsunds Honung
« Svar #7 skrivet: 31 jan-09 kl 16:57 »
Har lagt drygt 120 morötter i en trälåda i september. Lådan står i jordkällarn vid 0-1+ grader.

Lite sand, mycket morötter. Bara så mycket sand att morötterna inte vidrör varandra. Sanden är torr.
Ifjol hade vi fina morötter tills vi åt dem sista i mars.

I år har vi dubbelt så mycket morötter, förmodligen räcker det till juni, så vi ska se om vi måste använda fuktigare sand nästa gång. Hoppas att det går bra nu...  :-\

Förresten dra vi upp våra morötter och klipper bara löv (2 cm. kvar). Ingen rensning eller sånt...

louise

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 31 jan-09 kl 18:34 »
jag har ingen källare å undrar hur man ska tänka när man gräver ner rotfrukterna. För under marken måste de gissar jag, i nån sand eller torv då.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #9 skrivet: 01 feb-09 kl 00:06 »
jag har ingen källare å undrar hur man ska tänka när man gräver ner rotfrukterna. För under marken måste de gissar jag, i nån sand eller torv då.

Den traditionella metoden är stuka. Det är en hög med rotfrukter eller kålhuvuden, som läggs på marken eller i en grund grop (någon-några dm på väldränerad plats) och täcks med t ex ett lager jord och ett lager halm, eller bara halm. Regnskydd med t ex tjärpapp ovanpå halmen förekommer. Stukning är en bra metod om man lyckas, men stukan blir lätt för varm, kall eller blöt, eller offer för gnagare. Dessutom blir det ganska svårt att komma åt rötterna. Behöver man ta då och då är stuka lite bökigt. Men har man några ton som man ska sälja vid något tillfälle under vintern eller tidig vår så kan det vara rätt metod.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #10 skrivet: 01 feb-09 kl 00:07 »
Ni som vinterförvarar rotfrukter i sand: Blir det inte lätt skäggiga rötter?

louise

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 01 feb-09 kl 00:09 »
eländes elände då! hur sjutton ska jag förvara rotfrukterna då?? Kan jag gräva ner dem djupare? Då blir det åtminstone inte för varmt. Gnagare kan ju lösas med nät. Brukar inte folk gräva ner tunnor?

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #12 skrivet: 01 feb-09 kl 00:24 »
eländes elände då! hur sjutton ska jag förvara rotfrukterna då?? Kan jag gräva ner dem djupare? Då blir det åtminstone inte för varmt. Gnagare kan ju lösas med nät. Brukar inte folk gräva ner tunnor?

Temperaturen blir nog jämnare om du gräver djupare, men risken för väta ökar, och det blir mer jobb.

Här finns en beskrivning av lagring i tunna. Det är en relativt beprövad metod, med en måttlig kapacitet.
http://www.foreningensesam.se/div_tips/att_lagra/lagring.htm

För större mängder gäller jordkällare. För ännu större mängder gäller stor jordkällare, lagerhus eller stuka.

Vurre

« Svar #13 skrivet: 01 feb-09 kl 02:14 »

Nä, de måste inte under jord men de ska förvaras kallt, kring noll grader är bra. Ju varmare desto större risk för skägg. Det gör inget om de är för eget bruk men kan påverka priset om du ska sälja. Jag brukar ha mina i landet och gräva upp allteftersom, eller gräva upp o lägga i ganska våt sand i 0-3 grader. Hur de funkar för långlagring beror på sort.
snus? vad är priset på en pris?

Johannes i Stavre

• Jämtland
    • Revsunds Honung
« Svar #14 skrivet: 01 feb-09 kl 09:24 »

Inte än, så länge....

louise

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 01 feb-09 kl 11:47 »
Men hur menar du att jag ska kunna förvara de kallt om jag inte har de under marken? Å inte vill köpa 15 kylskåp?

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #16 skrivet: 01 feb-09 kl 12:00 »
Men hur menar du att jag ska kunna förvara de kallt om jag inte har de under marken? Å inte vill köpa 15 kylskåp?

Jag tycker du fått en del bra tips nu. Du får väl pussla och pröva dig fram lite? Det brukar ofta klarna då.

louise

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 01 feb-09 kl 12:04 »
jo, det här med tunna under marken måste ju vara det bästa om det inte finns fler möjligheter att utömma. Å så att ha kvar de i jorden så länge det går, den är inte dum.

Sist jag odlade potatis var den fin fram till slutet av dec/jan, då ruttnade den. Min åker är sandjord, så den dränerar antagligen rätt ok så att grönsakerna inte står för blött.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #18 skrivet: 01 feb-09 kl 12:18 »
Sist jag odlade potatis var den fin fram till slutet av dec/jan, då ruttnade den. Min åker är sandjord, så den dränerar antagligen rätt ok så att grönsakerna inte står för blött.

Var det någon period med kraftig kyla, så ett potäterna frös kanske?

Sandjord kan ju förstås bli blöt den också, om vattnet inte har nånstans att ta vägen. Men risken är oftast liten. Det bästa är att hålla koll, t ex i samband med att man tar upp potäterna.

gardenergirl

« Svar #19 skrivet: 01 feb-09 kl 21:31 »
Både ja och nej, min erfarenhet är att det beror mer på temperaturen, framförallt på hösten och våren kan det ibland vara svårt att hålla ideal temperatur. Mina och min odlar kompis morötter fick skägg tidigt i höstas båda hadde vi problem med tempen i jordkällaren. Är det nån mer än vi som haft problem med röta nu i vinter pga av den blöta hösten?

Dela detta:

* Inloggade just nu

504 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser