Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jordförbättra med spån och halm?????  (läst 15479 gånger)

Kerstin Linnea

Jordförbättra med spån och halm?????
« skrivet: 04 okt-08 kl 06:57 »
Hej...jag och min syster är hjärtligt oeniga om hur man förbätrar en dålig lerjord....
Jag har börjat med att gräva ner gödslat strö från mina kaniner, det består av spån och halm med ett och annat höstrå......Där jag grävt ner detta förra säsongen är jorden mycket mjukare och lättgrävd och jag har fått en duglig skörd....Min syster sa åt mig att spån utsöndrar terpentin och att jag lika gärna kunde odla i disel, det skulle inget växa....Och att halm tar 10 år  :o ??? på sig att bli mull....
Så , vad är rätt ??? ???

Skågedalen

• -
SV: Jordförbättra med spån och halm?????
« Svar #1 skrivet: 04 okt-08 kl 08:39 »
nu är jag inte helt säker.. men frugan jobbade på en ridklubb där dom gav bort gödsel men inga bönder ville komma och hämta för det var förmycket spån i det.. men då ska dom visserligen sprida över stora gärden..

Själv låter jag höns, får och hästdynga ligga pågödselbrunnen i minst ett år.. ska försöka tömma den och lägga det på ett annat stället ett år till och sen lägga det på trädgårdslandet... annars tycker jag det är förmycket halm och för lite dynga... men det är väl mer för näring än för jordförbättring..

har visserligen vänt ner en halmbal i potatislandet för två år sedan, det är helt borta, la även dit några kärror med sand och den jorden har på två år blivit väldigt trevlig att arbeta med... så jag skulle tro att Spånet kanske inte är en höjdare men däremot halmen kan gå bra... det gör väl inget om du har lite halmstrån kvar heller?
Lämnade gården för 5 år sedan på grund av anledningar, längtar tillbaka men får bli när livet tillåter det igen.

Vitis

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 04 okt-08 kl 11:33 »
Din syster har fel!

Spån och halm är utmärkta som jordförbättrare. Spån bryts ner långsamt och ger därför effekt under längre tid, extra bra om man har tung lerjord.

Under nedbrytningen binds kväve, i både spån och halm, och man kan därför behöva tillföra lite extra kväve. Detta får man dock tillbaks efterhand som förmultningen pågår, dvs. under flera år framåt.

Helt färskt spån av barrträ utsöndrar lite terpentin men det 'dunstar' ganska snabbt. Anledningen till att bönder inte vill ta hand om hästgödsel är att det inte funkar speciellt bra som gödsel (som sagt, kvävet binds av allt strö), däremot utmärkt som jordförbättring.

Kerstin Linnea

« Svar #3 skrivet: 05 okt-08 kl 15:27 »
Tack för svaren  :)....
Då vet jag hur jag ska göra,bruka ner strö på våren och tillägsgödsla med hönsgödsel under säsongen (till det som kräver det)....
Målet är en bättre jord så jag fortsätter med mitt kaninströ.... 8)...

Jan lindgren

« Svar #4 skrivet: 05 okt-08 kl 17:42 »
Hej!
För att undvika "problem" med spån så använder jag torvströ till alla våra djur. Fungerar utmärkt.
MVH
Jan Lindgren

Attes matte

• Jämtland
« Svar #5 skrivet: 05 okt-08 kl 22:38 »
Jag tror minsann att jag har tänkt rätt när det gäller min tilltänkta jordförbättring...
Jag har köpt torvströ, som blandas med ca en fjärdedel sågspån/kutterspån till kaninernas ströbäddar. På det har jag lagt ett lager halm som råkade vara hackad. (Tog det som bjöds.)
Kommer nog att ha det mer eller mindre som permanentbäddar i lagårn i vinter hos kaninerna, men behöver jag slänga ut nåt så har jag en kompost till det. Kväve borde jag ju få tillräckligt av från kaninernas pink...  ;)
Till våren hade jag tänkt köra halmen en vända i trädgårdskvarnen (om det behövs, är osäker på det) och sen vänder jag ner hela rasket i lerjorden där jag tänkte odla potatis nästa sommar.  ;D (Tur det står en traktor på gården, den är inte dum att ta till ibland...  ;) )

Ska bli himla spännande det här!  ;D

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #6 skrivet: 12 okt-08 kl 22:50 »
Jag tror minsann att jag har tänkt rätt när det gäller min tilltänkta jordförbättring...
Jag har köpt torvströ, som blandas med ca en fjärdedel sågspån/kutterspån till kaninernas ströbäddar. På det har jag lagt ett lager halm som råkade vara hackad. (Tog det som bjöds.)
Kommer nog att ha det mer eller mindre som permanentbäddar i lagårn i vinter hos kaninerna, men behöver jag slänga ut nåt så har jag en kompost till det. Kväve borde jag ju få tillräckligt av från kaninernas pink...  ;)
Till våren hade jag tänkt köra halmen en vända i trädgårdskvarnen (om det behövs, är osäker på det) och sen vänder jag ner hela rasket i lerjorden där jag tänkte odla potatis nästa sommar.  ;D (Tur det står en traktor på gården, den är inte dum att ta till ibland...  ;) )

Ska bli himla spännande det här!  ;D

/Sara

Jag skulle inte ge mer eller mindre färsk gödsel till potatis. Det är en gammal erfarenhet som jag tror står sig att det kan ge fler skadedjur och sjukdomar och sämre kvalitet på många grönsaker, kanske särskilt de flesta rotfrukter. Jag skulle lägga upp gödseln i en välskött komposthög (ingen ogräsodling). Blanda i lite jord och täck med gräs eller halm. Sen skulle jag gödsla med den nästa höst.

Men det finns de som tycker det sätt du beskriver är OK. Så du kan ju testa och se hur det går.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #7 skrivet: 13 okt-08 kl 20:38 »
Japp, jag ska testa...  ;) Jag har ju fått för mig att kanin-gödsel är mycket "mildare" än ko- eller hästgödsel, och att det blir mest jordförbättring och inte så värst mycket gödsling av det.

Den som lever får se...  ;D  ;) Men jag ska absolut ha ditt inlägg i åtanke ifall det dyker upp ohyra eller annat tråkigt.

/Sara

megagojja

« Svar #8 skrivet: 14 okt-08 kl 10:43 »
Hej! Vet inte hur det är med spån och halm, men har du inte mer "skräp" i trädgården. T.ex. ris,kvistar, gröngödsling m.m. som du kan bruka ner i jorden? Det blir både som en direktverkande kompost och jordförbättring i ett!

Attes matte

• Jämtland
« Svar #9 skrivet: 14 okt-08 kl 16:56 »
Min blivande trädgård är just... blivande... Har precis köpt gården och har egentligen ingenting där, utom lera och sly (och det får kaninerna)...   ;) Det kommer att grävas och köras massor där landet/landen ska vara nästa år, så jag kan inte göra nåt med dom nu i höst... Så det är mest bara planering som pågår nu.  ;D

/Sara

Dela detta:

* Inloggade just nu

620 gäster, 2 användare (1 dolda)
alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser