Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Får med eksem?  (läst 7418 gånger)

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Får med eksem?
« Svar #20 skrivet: 09 mar-09 kl 09:32 »
mille, har du pratat med Fårhälsovården eller är det en annan vet?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #21 skrivet: 09 mar-09 kl 10:17 »
Nej, det är vår vanliga vet. Vi är inte med i fårhälsovården, det borde vi kanske vara....

Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
« Svar #22 skrivet: 09 mar-09 kl 10:18 »
Du kan ringa fårhälsan iaf.. de brukar svara på frågor även om du inte är med där :)
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #23 skrivet: 09 mar-09 kl 10:38 »
Nej, det är vår vanliga vet. Vi är inte med i fårhälsovården, det borde vi kanske vara....

Ja, prova att ringa. Jag ringde innan jag gick med. Sa att jag skulle gå med. Tänkte mest att de har kanske lite bättre koll på fårkrämpor.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #24 skrivet: 09 mar-09 kl 19:16 »
Ursäkta, men jag såg att du bodde i Fotskäl... Kan det vara vet som bor i Skene?
Inte stor idé att ringa honom... Pröva att ringa till vet i Rävlanda istället ;) Han är förståndigare...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #25 skrivet: 09 mar-09 kl 19:51 »
Ursäkta, men jag såg att du bodde i Fotskäl... Kan det vara vet som bor i Skene?
Inte stor idé att ringa honom... Pröva att ringa till vet i Rävlanda istället ;) Han är förståndigare...
Det kan det vara.... ;) Och jag förstår vad du menar, tänkte ändå att han kunde ha en idé eftersom det var han som behandlade sist. Men jag hade fel.

Jag har fått hjälp av vet. i Svenljunga tidigare men har hittills inte kommit fram på deras telefontid, jag får göra ett nytt försök imorgon. Rävlanda kan också vara värt att prova. Tack för tipset!
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Charlotte

• -
« Svar #26 skrivet: 22 mar-09 kl 21:38 »
Jag har precis fått nyaste Får (boken) som kurslitteratur och läser att koboltbrist kan ge skorviga öron, undrar om det kan vara mer utbrett på fåret också? Bristen går inte att fastställa säkert på levande får men kan avhjälpas med Vitamin B12.             Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #27 skrivet: 22 mar-09 kl 22:04 »
Hej Charlotte,

Det var intressant, det kan vara värt prova med B12. Efter att ha pratat med fler veterinärer så fick vi till slut en spruta mot utvärtes parasiter. OM det nu var det hon hade förra året så kändes det som det mest troliga.

Eftersom Vera snart skall lamma så väntar vi med att försöka smörja och mjuka upp hennes skorv tills efter lammningen.

Sandshult

• Östergötland
    • www.dvargget.se
« Svar #28 skrivet: 24 mar-09 kl 11:07 »
Tråkigt med er tacka. Har erfarenhet av samma på en tacka jag hade förra året. Hon fick det plötsligt på sensommaren ett år och blev efter smörjning bättre över vintern. Men året efter var det dags igen och nu dubbelt värre! Ansiktet och öron var som en tjock sårskorpa och hon hade ont- gick och ruska på huvudet. En vännina till mig hade samma sak och hennes tacka blev också värre från år till nästa år. Så vi beslöt oss för att skicka dem till slakt, verkar tyvärr vara svårt att komma till rätta med, när de väl fått denna åkomma, som kan bero på knottallergi eller överkänslighet mot vissa växter. Ingen av våra andra tackor visade symtom. Man måste tänka på hur mycket lidande de har. Klokt  att du skickar henne i höst, när lammen inte längre behöver henne. Tråkigt är det ju :'(   Hoppas du slipper att fler får drabbas.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #29 skrivet: 24 mar-09 kl 13:58 »
Tråkigt med er tacka. Har erfarenhet av samma på en tacka jag hade förra året. Hon fick det plötsligt på sensommaren ett år och blev efter smörjning bättre över vintern. Men året efter var det dags igen och nu dubbelt värre! Ansiktet och öron var som en tjock sårskorpa och hon hade ont- gick och ruska på huvudet. En vännina till mig hade samma sak och hennes tacka blev också värre från år till nästa år. Så vi beslöt oss för att skicka dem till slakt, verkar tyvärr vara svårt att komma till rätta med, när de väl fått denna åkomma, som kan bero på knottallergi eller överkänslighet mot vissa växter. Ingen av våra andra tackor visade symtom. Man måste tänka på hur mycket lidande de har. Klokt  att du skickar henne i höst, när lammen inte längre behöver henne. Tråkigt är det ju :'(   Hoppas du slipper att fler får drabbas.

Det där lät verkligen som knottallergi. Var på föreläsning häromveckan och då sa veten som föreläste att det förekommer svidknottsallergi hos en del tackor (får). Skrev om det i en annan tråd men, det skulle i alla fall vara väldigt lik den eksem som islandshästar kan få av framförallt svidknott. På sensommaren brukar det vara massor av svidknott. Bäst är det då att stalla in en sådan tacka och smörja med något fuktgörande för att få bukt med klådan. Flusa hjälper till att hålla knotten borta men, måste ges ofta. I förlängningen är det nog bäst att göra som ni gjorde och ta bort tackan. Vet inte hur det är med får men, på islandshästar ska det ha en viss ärftlighet.

Dela detta:

* Inloggade just nu

475 gäster, 2 användare
von tratt, Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser