Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Får med eksem?  (läst 7415 gånger)

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
Får med eksem?
« skrivet: 22 sep-08 kl 21:41 »
Vi har en gotlandstacka som vi köpte förra hösten. Då hade hon rejält med öronskabb som vi efter ett par turer till veterinären och mycket smörjande fick ordning på.

Samtidigt med öronskabben hade hon också en stort område i pannan som var alldeles skorvigt. Vi gjorde samma behandling där och fick nästan bukt med även detta.

Nu har de ju varit på bete och jag har inte tittat på henne så noga.. :-[

Sedan ett par dagar tillbaka går de i en hage vid vårt hus och idag var jag ute och gick runt hos dem för att titta lite närmre på en annan tacka. Då såg jag att vår gotlandstacka var skorvig i pannan igen. Vår gissning förra året var att hon hade nån form av eksem (vi hittade ett par fläckar på kroppen som också var skorviga).

Är det någon som har erfarenhet av eksem på får? Eller kan det vara något annat hon har? Öronen är fina, så det verkar inte vara öronskabben som är tillbaka. I höstas/vintras/våras smörjde vi henne med en kortisonsalva och det hjälpte.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

trädman

SV: Får med eksem?
« Svar #1 skrivet: 22 sep-08 kl 22:03 »
Får kan drabbas av solexem. Det brukar gå över om man tar in dem ett tag.

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #2 skrivet: 22 sep-08 kl 22:09 »
Jag tror inte att det är soleksem, i alla fall hjälper det inte att ha henne inne.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #3 skrivet: 03 jan-09 kl 22:14 »
Vår tacka Vera är nu inne och vi försöker smörja hennes panna för att få bukt med eksemet (som vi tror att det är). Problemet är att det är så väldigt hårt och skorvigt... :'(

Just nu smörjer vi med salicylsalva och tanken är att smörja med kortison när vi väl fått löst upp allt skorv. Och det är detta som verkar så svårt, det är som en jätteklump av hårt skorv.

Är det någon som har ett tips på hur man kan mjuka upp detta på bästa sätt?

Erica

• Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
« Svar #4 skrivet: 04 jan-09 kl 09:12 »
Eftersom jag har psoriasis är mitt råd att smörja med vanlig olivolja för att mjuka upp skorvet. Det fungerar jättebra. Häll på olivolja och smörj in hennes skorv några dagar gärna morgon och kväll, sen är det bara att pilla bort skorvet. När det är borta är det lämpligt som du skrev att smörja med en cortison salva.
Jag hade en tacka med exem för nåt år sedan, men det satt under buken och ner mot ena bakbenet. Fick sulfa salva av vet. och smörjde med det, men när sommaren kom gick det bort. Fårklipparen trodde hon hade för tät päls. Men det kan ju inte vara problemet med din när det sitter på huvudet...
Lycka till.
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #5 skrivet: 04 jan-09 kl 13:42 »
Tack för tipset, det skall jag pröva!

Jag använde olivolja på min ena pojks mjölkskorv och det fungerade ju jättebra.

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #6 skrivet: 19 feb-09 kl 11:19 »
Lite uppdatering om vår tacka.

Vi har smörjt med olivolja och salicylvaselin för att få bort förhårdnaderna och komma ner till eksemet nu i över en månad.

I början av veckan började jag med kortisonsalva, men det känns nästan övermäktigt. Det är fortfarande hårt och skorvigt och jag tror inte att salvan gör någon större nytta eftersom den inte kommer åt huden överallt. Jag skall försöka komma ihåg att ta med kameran nästa gång jag är i fårstallet, så kan jag lägga upp en bild på vår vackra tacka med sitt fula eksem. Hela området mellan öron, nacke och ögon är som en stor sårskorpa... :'(

Jag vet inte vad jag skall göra, behandlar jag så håller det sig i schack men så fort jag slutar så blir det värre igen. Och det fungerar ju inte i längden att behöva smörja ett djur varje dag året runt.... på betet går det ju definitivt inte..

Vår veterinär kan inte sånt här och jag vet inte riktigt vart jag skall vända mig?

Taggis

• vänner
« Svar #7 skrivet: 19 feb-09 kl 11:43 »
Fråga din vet. om det inte går att ta ett skrap prov på hennes utslag/eksem .Då får du ju reda på vad det är & hur du ska kunna behandla henne. Man kan ju tycka att din vet. skulle kunna höra med en vet. som är  bra på får vad som kan göras för ditt får,han måste ju rimligtvis kunna höra sej för...
Hoppas du får ordning på det för er bådas skull .
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #8 skrivet: 19 feb-09 kl 11:50 »
Ja, jag kanske skall ge veterinären en chans. Jag var så besviken sist när jag fick så dåliga råd att jag drar mig för att ringa.

Men eftersom jag ändå sitter här med årets förkylning så kan jag lika gärna slå honom en signal, det skadar väl inte.

Charlotte

• -
« Svar #9 skrivet: 19 feb-09 kl 11:59 »
 Det skadar aldrig att ringa.
Jag funderar på Fotosensibilitet.
Det uppkommer ju av påfrestningar/skador på levern, pga förgiftning av vissa växter, om fåren bär på Stora leverflundran så angrips dom lättare. Kanske du skulle kunna nämna avmaskning med Valbazen till veterinären? Om det inte är för sent på året?
 Din tacka KAN ju ha drabbats och sedan fått bestående skador på levern? Problem med levern kan ju ge oss människor eksem också.
 Min kompis hade en tacka och hennes lamm som fick fotosensibilitet (inga andra i flocken), veterinären rekommenderade slakt eftersom det kunde vara någon form av "känslig" lever, och alltså dumt att avla vidare på.
Hoppas det går bra med tackan!
                                     Mvh
                                   Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #10 skrivet: 19 feb-09 kl 12:16 »
Hej Charlotte,

Tackan är äldre (blir sju i år), vi har haft henne i 1,5 år och hon har hela tiden haft detta eksem (eller vad det är). Det kan ju mycket väl vara så att hon varit drabbad av något tidigare och sedan fått bestående skador som du beskriver.

Vi har två lamm från förra året kvar efter tackan och ungtackan har små märken i ansiktet som skulle kunna vara av samma typ. Vi tänkte göra ett försök att få tackan bra i år, går det inte så tar vi bort henne till hösten. Hon är väldigt fin i övrigt så jag hoppas att vi kan lösa det på något sätt.

Jag skall ringa veterinären.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #11 skrivet: 19 feb-09 kl 16:29 »
Du kan kanske kolla med fårhälsovården? De är ju experter på får.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

hustran

« Svar #12 skrivet: 19 feb-09 kl 17:35 »
Ush, vad jobbigt. Ni har vad jag förstår verkligen ansträngt er. Ta beslutet att göra er av med tackan. Det finns så många fina tackor att leva med och hon blir antagligen inte bättre även med er omsorg. Njut av de andra i stället.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #13 skrivet: 20 feb-09 kl 09:20 »
Jag skall försöka komma ihåg att ta med kameran nästa gång jag är i fårstallet, så kan jag lägga upp en bild på vår vackra tacka med sitt fula eksem. Hela området mellan öron, nacke och ögon är som en stor sårskorpa..

En bra ide!  Bilder säger mycket och så lär man sig att känna igen saker bättre :)
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #14 skrivet: 21 feb-09 kl 17:31 »
Här är en bild på Vera från i förmiddags.

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #15 skrivet: 21 feb-09 kl 18:15 »
Skabb!?

Skabb är en åkomma som oftast blir bättre under sommarhalvåret för att bryta ut/bli värre under vinterhalvåret. Det är svårt att bli kvitt, hos vissa individer verkar det som om man endast kan hålla det i schack (stavas det så?), men inte bli av med det! Vet inte om man kan använda eprinex på får, annars är det just det preparat man rekommenderar vid skabb! Olivolja är bra för det har dubbel effekt; mjukar upp samt kväver ohyran! Men det krävs som sagt var behandling efter konstens alla regler om det är skabb!
« Senast ändrad: 21 feb-09 kl 18:23 av Exotica »
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #16 skrivet: 21 feb-09 kl 18:55 »
Hon hade faktiskt öronskabb förra hösten, men det fick vi behandlat bort. Kanske att det är det som är tillbaka?

Jag fick inte tag på veterinären i torsdags, jag får göra ett nytt försök på måndag.

ulfg

« Svar #17 skrivet: 21 feb-09 kl 20:10 »
Om man inte får bukt med sådana här åkommmor utan bara lyckas "hålla det i schack" med intensiv behandling så undrar jag om jag inte skulle slå ut de aktuella individerna. Dels kan de ha dåliga anlag som man inte vill avla vidare på, dels är det naturligtvis ett lidande.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #18 skrivet: 21 feb-09 kl 21:39 »
Vi har sagt att hon får denna säsongen också, får vi inte ordning på det (vilket inte känns så troligt just nu) så kommer vi att ta bort henne till hösten.

Hon är ett väldigt vackert får och vi skulle gärna haft henne i vår gotlandsgrupp men så blir det nog inte. Hon lammar om en månad ungefär och det vi får försöka med är väl att ge henne en så bra tid som möjligt fram till i höst. Tidvis verkar det som att det kliar men jag tror inte att hon egentligen har ont av det nu. Men det ser ju inget vidare ut....

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #19 skrivet: 09 mar-09 kl 09:28 »
Jag blir så trött. Samma vet som sa, förra hösten, att hon hade öronskabb (eller utvärtesparasiter) menar nu att det inte finns parasitdjur som sätter sig i öronen på får.... ::) Det stämmer ju iofs med vad som står i all litteratur men det känns lite veligt...

Det som han lutade åt nu var svamp eller virus, fast båda låter konstigt eftersom inget annat djur är smittat. Jag skulle återkomma ikväll eftersom han fick besök på kliniken mitt i vårt samtal. Suck.
« Senast ändrad: 09 mar-09 kl 10:18 av mille »

Dela detta:

* Inloggade just nu

520 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser