Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken typ av pellets?  (läst 2617 gånger)

Anna.F

• Västergötland
Vilken typ av pellets?
« skrivet: 21 sep-08 kl 21:26 »
Hej på er!

En liten fråga till er som föder upp kaniner. Vad ger ni era kaniner utöver hö? Själv ger jag mina kaniner vanlig pellets för gnagare (svenskt foder tror jag att det heter).
Men jag har hört att en del ger sina kaniner fårpellets.
Beror det på priset eller något annat?
Jag har ju ett gäng med kaniner och om det finns något billigare alternativ, som är lika bra så tas tips tacksamt emot...

Sedan undrar jag om det finns någon vänlig själ i Borås/Bollebygdstrakten som kan tänka sig att sälja 4-5 balar hö till mig med jämna mellanrum. 
Köper förtillfället hö i en djurfoderbutik, men även det blir ju superdyrt!

Mvh Anna

Tacksam för allt det fina i livet... :-D

NirsOrs

• Jämtland
    • Nirs'Ors Kaniner
SV: Vilken typ av pellets?
« Svar #1 skrivet: 22 sep-08 kl 01:01 »
Jag ger mina kaniner fårpellets, dels p.g.a. priset (men här har det höjts lite sedan i vintras ::)) och dels p.g.a. att både jag och kaninerna är nöjda med det. Jag har gett fårpellets i över 4 år nu och har inga planer på att byta till någon annan pellets.
Jag brukar blanda i lite betfor, torkade morötter (när jag har), och vissa får även havre.
Hundägare, kaninägare, bokmal, spinnerska, tjej, samlare, tecknare, datanörd, kaninuppfödare, fotograf, klippare, rosa älskare, pianist. Också är jag lite galen emellanåt.

Anna.F

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 22 sep-08 kl 08:18 »
Hej!

Okej, vad bra! Något särskilt märke? Skall man tänka på något annat när man köper pelllets som egenntligen är för andra typer av djur?
Tacksam för allt det fina i livet... :-D

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 22 sep-08 kl 13:26 »
Hej!

Okej, vad bra! Något särskilt märke? Skall man tänka på något annat när man köper pelllets som egenntligen är för andra typer av djur?

Om det är raps i pelletsen - det sägs ge fisksmak på kaninkött (om du tänkte slakta).

Annars är väl pellets egentligen som vilket bakat bröd som helst...  :P
Landsflykting i storstan...

Göthes

• Lycko hönsen de bästa är!
« Svar #4 skrivet: 22 sep-08 kl 13:55 »
Jag har gett kalvpellets, men pga den låga fiberhalten och höga protein halten så fick jag kaniner som var lösa i magen.

sen har jag gett hästpellets ganska länge.

det är väl som potatisblomman skriver att det är lite som bakat bröd... det innehåller ju egentligen samma saker (oavsett om det står häst, kanin, ko eller får på påsen), bara olika mycket av olika.

Agnetha
Hönan Manne (en av våra lyckohöns) brukar säga:  "Tittar med ena ögat ... Tittar med andra ögat ... Tittar med Båda Ögonen... Förstår fortfarande ingenting..."

Draken

« Svar #5 skrivet: 23 sep-08 kl 14:28 »
Hej!

Galant fårpellets é bra, likadant det som hette Rosa 110 nu Nova ?. Annars ska man kolla att energi innehållet ligger kring 10,3 MJ å att det é ca 120smb ( smältbart råprotein) per kg/ts. Iaf. om man håller på med utställningar  :)

Gösta

« Svar #6 skrivet: 23 sep-08 kl 19:03 »
Varför tror ni på forumet att det finns olika pellets till olika djur ::)
Ni tror inte att det kan bero på att olika djur behöver olika sammansatt foder för att må bra ???
Att ge ett billigt foder är ofta en dålig ekonomi samt förenligt med risker för djuret.
Djuret ifråga ska kunna ta upp fodret på rätt sätt. Ett felaktigt foder går ofta merparten rakt igenom djuret. Näringsbrist eller övergödning kan bli resultatet.
Ett gott råd: Ge ett pellets till dina kaniner som är avsett för just kaniner ;)
Är det en sällskapskanin eller en Gotlandskanin ska de ha ett mildare pellets typ Stampe eller liknande.
Är det en produktionskanin bör de ha ett produktionspellets t.ex. Rabbfor.
Visst, din kanin överlever på i stort sett alla foderblandningar som har säd som bas, men tillväxten blir därefter 8)

Göthes

• Lycko hönsen de bästa är!
« Svar #7 skrivet: 24 sep-08 kl 09:10 »
Varför tror ni på forumet att det finns olika pellets till olika djur ::)
Ni tror inte att det kan bero på att olika djur behöver olika sammansatt foder för att må bra ???

jo, jag har varit väldigt insnöad på det tidigare. men sen ser jag ju också resultatet av människor som fodrar med annat än tex. det som det uttryckligen står KANIN på. Mitt eget resultat tex.

dessutom tror jag att det är så att det inte finns några pengar i att göra tex. ett foder som STAMPE eller dylikt.
jag menar säljer du Rosa 110 till en mjölkdjursbesättning då pratar vi pengar, och då pratar vi även pengar om det skulle vara något fel på fodret...! Om det är något fel på en säck stampe och en enskild trädgårdskanin dör, så är det ju inga "pengar" i det.
Ju mer pengar som är involverade i djurets foder desto högre kontroll och kvalitét tror jag att det är.

Agnetha
Hönan Manne (en av våra lyckohöns) brukar säga:  "Tittar med ena ögat ... Tittar med andra ögat ... Tittar med Båda Ögonen... Förstår fortfarande ingenting..."

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 24 sep-08 kl 15:00 »

Må bra...? Visst kan man räkna ut optimala mängder för maximal tillväxt, men jag är fullt övertygad om att kaninerna mår bäst av gräs och hö (och det gör hästar, får och kor också).

När jag fodrade mina NZ med enbart rabfor som kraftfoder, blev de feta och inte storväxta (fast där har ju andra uppenbarligen lyckats få en bra tillväxt ändå).

Nelle

• Blekinge
« Svar #9 skrivet: 24 sep-08 kl 15:47 »
Du ska ge bland pälets! vanligt pälets är inte bra för deras tänder!
och när jag menar bland pelets så menar jag lite av varge tex: torkade majs och ärtor och litte andra saker som finns i dom.
finns på mat affärer stora påssar till bra pris!
jag köper alltid bland pälets och dom blir jätte fina och dessutom tycker dom det är mums :P

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #10 skrivet: 24 sep-08 kl 16:26 »
Du ska ge bland pälets! vanligt pälets är inte bra för deras tänder!

Och vad är vanlig pellets?  ;)

Tänderna slits bra av vanliga trädgrenar och hö också. Tänk på att kaninen är gjord för att äta gräs, hö och bark... Finns inte mycket pellets växande i naturen   ;)

(Jag har för många kaniner för att tycka mataffären är billig, köper helst spannmål av en bonde direkt ,eller pellets från Lantmännen osv).

skogstrolla

• Jämtland
« Svar #11 skrivet: 24 sep-08 kl 19:49 »
Mja jag måste bara få .....
vadå torkad majs å ärter å jox i mataffärer ??????
visst vanliga grönsaker men inte torkade inte
dom får jag allt göra själv

å pellets å pellets hm så länge grundfodringen är hö å gräs
så spelar pelletsen mindre roll
å de gäller dom flesta djur
E man nog tokig så går de....fast jag e själv..
skogstroll med två ardennerdamer,åsenfår,dikor,höns,gris å gård

Dandelia

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 25 sep-08 kl 08:54 »
Det är blandningar från vanliga affärer vi ska undvika, jue... ::) Innehåller för mycket fett och tillsatser, t ex konserveringsmedel, smakämnen och färgämnen. Bättre att köpa ren pellets av hög kvalité och ev blanda ut med spannmål om det blir för kraftigt. Men om du inte avlar på dina kaniner klarar dom sej på hö, kvistar och grönt och mår alldeles utmärkt på den dieten! Det är ju vad naturen avsett att dom ska äta.

/Dandelia

NirsOrs

• Jämtland
    • Nirs'Ors Kaniner
« Svar #13 skrivet: 26 sep-08 kl 19:50 »
Okej, vad bra! Något särskilt märke?

Jag köper tackfor ifrån Granngården :)
Hundägare, kaninägare, bokmal, spinnerska, tjej, samlare, tecknare, datanörd, kaninuppfödare, fotograf, klippare, rosa älskare, pianist. Också är jag lite galen emellanåt.

Gösta

« Svar #14 skrivet: 26 sep-08 kl 22:16 »
Svar till "Potatisblomma"
Om du lyckas få NZ feta på Rabbfor kan du knappast ha följt instruktionerna om mängd per djur och dag ;)
De skall alltid ha fri tillgång till ett bra hö samt friskt vatten :)
En NZ i produktion skall ha 1,2 hekto rabbfor/dygn. Digivande honor skall ha 2,4 hg/dygn.
Om du ger för mycket så resulterar detta i att djuren bygger upp fett vilket försvårar muskeluppbyggnad. Feta djur som växer dåligt på ren svenska!
Matsmältning- & tarmsystem fungerar olika på olika djurarter. det är därför man försöker hitta ett foder som djuren kan ta upp näring från samt må bra av.

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #15 skrivet: 02 okt-08 kl 21:15 »
Om du lyckas få NZ feta på Rabbfor kan du knappast ha följt instruktionerna om mängd per djur och dag ;)

Började så fint enligt rekomendationerna, men när kaninerna inte gick upp sina 175 gr i veckan ökade jag ju på maten  :-\

Dela detta:

* Inloggade just nu

489 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser