Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Körturer till slakteri  (läst 4522 gånger)

Gösta

Körturer till slakteri
« skrivet: 19 sep-08 kl 15:23 »
Nu börjar körturerna fungera riktigt bra.
De sträckor som körs är:
Linköping- Katrineholm - Enköping
Norrtälje - Upplands Väsby - Enköping
Örebro - Enköping
Avvikelser kan göras annars finns bestämda uppsamlingsplatser för omlastning.
Vi tar allt från ett djur till 100 djur per tur.
Kostnad 100:-/gård + 1:-/djur.
Finns intresse så hör av er för tidangivelse och antal. 8)

Gösta

SV: Körturer till slakteri
« Svar #1 skrivet: 19 sep-08 kl 17:58 »
Glömde ange dagar.
Örebro 20/9; Linköping 27/9
Norrtälje prel. 29/9

Gösta

« Svar #2 skrivet: 23 sep-08 kl 19:18 »
En liten fråga:
Alla ni som skriver att det är för långt till slakteri men vill leverera.
Var finns ni?
Ännu har jag inte hört något från er.... ;)

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #3 skrivet: 24 sep-08 kl 11:03 »
En liten fråga:
Var finns ni?

Här är jag ;D

Har du räknat något på att möta upp en bil från Göteborg/ Borås trakterna? Funderar på om jag kan köra upp till dig och legoslakta djur, så att vi kan få sälja lite kött här i Göteborg också!

Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Miia

« Svar #4 skrivet: 26 sep-08 kl 17:08 »
Örebro 20/9

Vi såg er utanför fönstret, satt 34 kaninmänniskor på hotellet och hade kurs i hållande, uppfödning och försäljning av kaniner.

Tycker inte man skall lyfta kaniner i skinnet på nacke/rygg! >:( 

Det såg inte bra ut!

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #5 skrivet: 26 sep-08 kl 19:40 »
Är det bättre att lyfta dem under magen så att man bryter deras revben istället? ???

Har slaktat tillräckligt många sällskaps och utställningskaniner för att inse att ni inte heller kan lyfta kaniner rätt. Ihopväxta revben som fått självläka i olika formationer,, brutna ryggradsutskott pga sprattlande osv  >:(
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Miia

« Svar #6 skrivet: 26 sep-08 kl 21:34 »
Är det bättre att lyfta dem under magen så att man bryter deras revben istället? ???

Har slaktat tillräckligt många sällskaps och utställningskaniner för att inse att ni inte heller kan lyfta kaniner rätt. Ihopväxta revben som fått självläka i olika formationer,, brutna ryggradsutskott pga sprattlande osv  >:(

Jag kan ju inte svara för hur andra lyckas med det när de lyfter sina kaniner. Jag tror kanappast mina kaniner lider av ovanstående problem och det ser bra mycket trevligare ut att lyfta en kanin med en hand mellan frambenen och en under baken och ge stöd i lyftet än att lyfta dem ur plastlådor i ryggskinnet, hängandes i luften på allmän plats utanför ett hotell/Ica Maxi.

Kan säga att säkert ingen som satt i lokalen tyckte att det såg vidare snyggt ut. Flera kommenterade det. Sedan är ju inte "Slaktbilen" så populär bland vanligt folk och det blir ju inte bättre när det ser ut att göra ont på kaninen.

Gösta

« Svar #7 skrivet: 26 sep-08 kl 21:55 »
Kära Flysta.
En kanin skall lyftas i ryggskinnet. Greppet skall vara med hela handen och placeras strax bakom skulderbladet. Skall kaninen bäras så stöder du kaninen under bakkroppen men håller taget i ryggskinnet kvar.
Med ett sådant lyft är kaninen i jämnvikt och känner sig lugn. Att lyfta i framkroppen över bröstkorgen orsakar väldigt ofta revbensbrott. Kaninen känner obalans och blir orolig. Resultatet blir att den som lyfter klämmer till för att inte tappa kaninen. Revbenen knäcks.
Att lyfta en kanin på det sättet är lika förkastligt som att lyfta den i öronen. Båda dessa sätt betraktas som djurplågeri >:(
Jag får in kaniner till slakteriet som har varit sällskapskaniner eller utställningskaniner. ca 25% har frakturer på revbenen :( Det är mycket sällsynt att detta förekommer på produktionsdjur!
Jag har säkert hanterat över 30.000 kaniner men aldrig orsakat ett enda revbensbrott eftersom jag behandlar djuren rätt 8)
Om du är rädd om din kanins välbefinnande så lyft den endast i ryggskinnet och stöd den under bakkroppen!
Att du inte tycker om slaktbilar kan jag inte göra någonting åt ;)

louise

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 26 sep-08 kl 22:11 »
Nu blir jag nervös. Om jag skulle råka bryta ett revben, hur kollar jag det då? Om det är helt ellerinte? Tänker mest på de små ungarna som far vilt omkring och det blir lite mycket sprattel ibland..

Gösta

« Svar #9 skrivet: 26 sep-08 kl 22:19 »
Orsaken till revbensbrott är till 99% felaktiga lyft. Ungarna som far runt skadar inte varandra så låt dom leka :D

tessiem

« Svar #10 skrivet: 27 sep-08 kl 19:10 »
En liten fråga:
Var finns ni?

Vi kommer definitivt vara med när vi lyckats producera några kaniner..

louise

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 27 sep-08 kl 19:36 »
Eeh.. jag var inte rädd att ungar som far runt ska bryta benen, det är när jag fångar dem som de far runt och det blir ett å annat konstigt lyft.

Miia

« Svar #12 skrivet: 29 sep-08 kl 08:32 »
Att du inte tycker om slaktbilar kan jag inte göra någonting åt ;)

Jag skrev ingenstans att jag ej tycker om slaktbilar - skrev endast att jag inte tyckte det såg bra ut på en parkering utanför ett hotell/ica maxi där det rör sig väldigt mycket folk en lördag.

Att man slaktar kaniner, det har jag inget emot, det är upp till var och en. Visserligen tycker jag nog att det skulle vara bättre om kaninen slapp den långa resan till Vreta KG.

Må så vara, vi tänker visst olika inom olika brancher, inom Svergies Kaninavelsförening så uppmanas man att inte lyfta kaniner i skinnet på det viset. Skulle bärarna på en utställning göra så skulle de bytas ut omedelbart. Lika illa tycker jag om de i gamla stammen (dvs. gubbar i det här fallet) som lyfter sina stora kaniner så och det ser fortfarande inte bra ut för åskådare.

Gösta

« Svar #13 skrivet: 29 sep-08 kl 09:35 »
Nu kanske vi inte tar så stor hänsyn till vad människor tycker om sättet att lyfta en kanin. Vi tar hänsyn till det mest humana sättet och gör så att kaninen inte skadas vid lyft. Detta borde faktiskt kaninavelsföreningen också göra ;)
Skulle vara intressant att höra kaninavelsföreningens förklaring till alla revbensbrott på utställningskaniner och sällskapskaniner.
Gällande transporten så tycker jag nog att du sitter i ett glashus och kastar sten 8)
Är det några som verkligen kör omkring med kaniner så är det väl utställningsfolket. Att sedan ha kaninerna sittande i trånga nätfack i ofta varma lokaler där det springer en massa människor hela tiden.  :(
Kaninen som djur är starkt bunden till sin skötare. Mår dåligt av att utsättas för den exponering som sker på en utställning. Dessutom är det en väldigt stor smittorisk för djuren :(
Nej du Flysta, inom kaninnäringen är nog producentföreningen den som ser till kaninens bästa i första hand ;)

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #14 skrivet: 29 sep-08 kl 12:09 »
Jag tackar för ovanstående upplysningar, nu kan jag hantera mina djur ännu bättre  :D När det gäller kaninskötsel litar jag 100% på Gösta, vem har mer erfarenhet av kaniner härinne än honom?

Hur vet ni som har kaninerna enbart till sällskap och utställning att er hantering av djuren är bättre då ni aldrig slaktar dom och verkligen ser hur det ter sig inne i kroppen? En kanin är expert på att dölja sjukdom, skulle tippa att ni aldrig ens märker ett brutit revben på era djur.
« Senast ändrad: 29 sep-08 kl 12:13 av humleblomster »
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

Draken

« Svar #15 skrivet: 29 sep-08 kl 20:22 »
Nu kanske vi inte tar så stor hänsyn till vad människor tycker om sättet att lyfta en kanin. Vi tar hänsyn till det mest humana sättet och gör så att kaninen inte skadas vid lyft. Detta borde faktiskt kaninavelsföreningen också göra ;)
Skulle vara intressant att höra kaninavelsföreningens förklaring till alla revbensbrott på utställningskaniner och sällskapskaniner.
Gällande transporten så tycker jag nog att du sitter i ett glashus och kastar sten 8)
Är det några som verkligen kör omkring med kaniner så är det väl utställningsfolket. Att sedan ha kaninerna sittande i trånga nätfack i ofta varma lokaler där det springer en massa människor hela tiden.  :(
Kaninen som djur är starkt bunden till sin skötare. Mår dåligt av att utsättas för den exponering som sker på en utställning. Dessutom är det en väldigt stor smittorisk för djuren :(
Nej du Flysta, inom kaninnäringen är nog producentföreningen den som ser till kaninens bästa i första hand ;)

Vad jag blir trött på personer som anser sig vara bättre än alla andra.. Å sen ännu värre när de inte vet vad de snackar om.. Trött blir man som sagt..
Man håller ALDRIG en kanin enbart i ryggskinnet och låter den hänga där. Där kan du snacka som du vill för det é inte god djurvård.
Utställning stor smittorisk. NEJ, inte stor, men visst finns den.
Har hållit på med utställningar regelbundet sen -94 å har aldrig fått en sjukdom på mina djur. Utställarna har ett ansvar att inte ha med djur med synlig sjukdom, skulle det upptäckas något på utställningen kommer den inte att vara kvar i burarna utan tas bort från utställningen.
Sen anser jag att ni som producerar djur för slakt ( iaf de jag träffat) inte har den kollen som vi, som avlar för bra, psykiskt stabila och starka. Vi hanterar djuren väldigt ofta för att se att allt é bra och att den växer som den ska. Vi tittar inte enbart in i buren, inte heller enbart öppnar å slänger in mat till dem å hoppas att de växer. Det gör att våra djur blir lugna av hantering redan som små och behöver därför inte lyftas i ryggskinnet.
Å hur tänker man när man står utanför hotellet viftandes med sina kaniner och folk tittar, ja herregud varför kan ni inte göra det på ett ställe där inte folk ser det så tydligt. Debatten om slaktdjur kommer definitivt inte att minska, men det verkar ju vara beredd att ta. Det finns så många som tycker illa om slakt (iofs inte jag), men det vet du väl om.
Så att Gösta skulle vara en kaninexpert det skrattar jag bara åt. Man ser ju bara honoms dåliga okunniga inlägg om foder till kaninen.
Du é välkommen att kolla på mina djur, å se hur trygga djur har det. Dessutom kan du ju kolla revbenen :)

Gösta

« Svar #16 skrivet: 29 sep-08 kl 20:57 »
Visst är det tröttsamt med besservisser ;D
Intressant att jag fick en reaktion från "utställare" 8)
Visst plockar ni med era djur väldigt ofta. Det gäller ju att plocka bort stickelhår för bedömning ;D Att ni sedan inte kan se skillnad på hane och hona, inte ens era domare ger ju inte er verksamhet speciellt hög trovärdighet.
Var och besökte en utställning för några år sedan. Tittade på NZ white eftersom det är den rasen jag kan 8). En kanin 8 månader enligt kortet. Bedömnd med 95 poäng. Hona.
Visst jag gjorde fel när jag öppnade "buren" och tog ut djuret för att förvissa mig om könet. Det är nämligen ganska stor skillnad på huvudformen på hane resp. hona av NZ. Kaninen var en välutvecklad hane ::) Domarnas kommentar tog bort resten av trovärdigheten när de sa att det kunda vara svårt att se skillnad ??? ??? ??? Det var en riksutställning.
Köpte in vid ett annat tillfälle några castor rex av en riksdomare. De orsakade ett bortfall på 50% av mina djur eftersom de var bärare av tarmcoccidios (vaccinerade vilket ingenting sas om) Nästan 100 djur dog för mig.
Jag vidhåller att produktionsdjur får en ur kaninernas synvinkel bättre skötsel.
Och "Draken" om du vill vara saklig i dina inlägg i fortsättningen så får du trovärdighet bland läsarna. Gör gärna även ett besök (eller varför inte flera) på en produktionsanläggning för att få korrekt information om hur djuren har det. Vi "kastar" inte t.ex. in lite foder och hoppas på att djuren ska växa, Vi har ett mycket väl utprovat foderprogram för varje ras. ;)
Till sist vill jag påminna om att kaniner och inga andra djur heller för den delen är leksaker utan levande individer som skall behandlas med respekt.

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #17 skrivet: 30 sep-08 kl 07:02 »
Tala om att tråden börjar spåra ur...

Gösta, svarade du på om du skulle utöka turerna längre söderut eller om man skulle kunna göra någon överenskommelse för att få in kaniner från Södra Sverige?
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #18 skrivet: 30 sep-08 kl 09:25 »
Ja, så blev det en pajkastartråd...

Sen anser jag att ni som producerar djur för slakt ( iaf de jag träffat) inte har den kollen som vi, som avlar för bra, psykiskt stabila och starka. Vi hanterar djuren väldigt ofta för att se att allt é bra och att den växer som den ska.

Tänk, det är precis den fördommen jag har om utställare  ;) :P Den som har slaktkaniner avlar mer för en fungerande kanin än bara utseende... och är mer mån om sina djur eftersom de vill ha ett etiskt kött som mått bra!

Men det ena utesluter väl egentligen inte det andra. Många utställare slaktar ju också sina överskottskaniner.

För att lyfta kaninen anser jag att nackskinnet och en hand under rumpan, ger lugnare djur!

Och slaktturer: Finns det ingen som vill samköra kaniner norrifrån? Kanske i november?

Landsflykting i storstan...

Gösta

« Svar #19 skrivet: 30 sep-08 kl 13:39 »
Ny tråd öppnad gällande körturer. 8)

Dela detta:

* Inloggade just nu

520 gäster, 2 användare (1 dolda)
kretslopp

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser