Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tappar hår?  (läst 1345 gånger)

MariaS

• Östergötland
    • Danielssonsgården
Tappar hår?
« skrivet: 05 sep-08 kl 13:43 »
Ja häromdagen såg jag att en av honorna har tappat hår på ryggen. Först tänkte jag att det är den andra honan som ger sig på henne och biter henne eller så. Men idag kollade jag närmare på henne och det finns inte ett enda bitmärke?!
Så nu blev jag fundersam, nån som vet vad det kan vara?

Hade en hona när jag var barn som tappade en massa hår och senare dog men jag kommer inte på vad det var..
Sjubarnsmamma och djurgalen

ledup

SV: Tappar hår?
« Svar #1 skrivet: 05 sep-08 kl 17:53 »
Det är svårt att säga något utan att se kaninen men några förslag:
Kan vara hormonrubbning p.g.a tumör på äggstockarna men oxå något mindre farligt som löss,  mjällkvalster/pälsätare eller ringorm.
Kolla pälsen om det finns typ mjällbildning eller ohyra på stråna.
Ofta kan bara en kanin angripas av parasiter även om den går tillsammans med flera andra som inte uppvisar symptom.

Ett mikroskop är en utmärkt hjälp om man skall försöka se ohyra. Ta en tejpbit och "tejpa loss" lite päls, sätt tejpbiten med päls på ett objektglas och beskåda. (ofta får du låna ett mikroskop att titta i hos skolor)
Du kan dock inte se skabbdjur eftersom de lever nere under huden.

MariaS

• Östergötland
    • Danielssonsgården
« Svar #2 skrivet: 05 sep-08 kl 18:18 »
Ska ta kort på det sen och försöka lägga in här så kanske det blir lite enklare.
Har ju en vet som kommer hit men inte förrän den 19:e så då får vi åka iväg innan annars, om det skulle vara något annat.

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 05 sep-08 kl 20:16 »
Fällning?
Jag har en hona som tappar allt hår på en gång nästan, men efter 2-3 veckor ser hon fin ut igen.
Landsflykting i storstan...

MariaS

• Östergötland
    • Danielssonsgården
« Svar #4 skrivet: 05 sep-08 kl 21:10 »
Tycker det ser så konstigt ut bara, från nacken ungefär och bakåt en bit. Har haft många så många kaniner men just så här har jag inte sett på nån utav dem. Min första tanke var ju just att systern hade gjort det men jag är inte lika säker längre.
Har inte hunnit att ta kort men ska försöka ordna det under morrondagen.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #5 skrivet: 05 sep-08 kl 21:57 »
Låter som mjällkvalster, kolla om hon har små hudflikar i pälsen,typ mjällflingor, i så fall är det mjällkvalster.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

MariaS

• Östergötland
    • Danielssonsgården
« Svar #6 skrivet: 05 sep-08 kl 22:38 »
Låter som mjällkvalster, kolla om hon har små hudflikar i pälsen,typ mjällflingor, i så fall är det mjällkvalster.

Jag ska ta och kolla efter det.

Dela detta:

* Inloggade just nu

536 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser