Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jag behöver buskröjare....  (läst 5222 gånger)

Eufemia

• Skåne
    • Naturlig Dressyr
Jag behöver buskröjare....
« skrivet: 04 sep-08 kl 15:34 »
Mina hagar betas av hästar som lämnar alltför mycket sly och buskar för att det ska vara bra för ängarna.
Har nu börjat fundera på vad jag kan ha som komletterar ätandet i hagarna.  Har tänkt får, har tänkt getter (skulle va så trevligt men de kan ju tydligen inte stängslas in..)  Nu har tanken kommit till kor. 
Det gäller ca 6-7 hektar bete så det ska inte vara många. Har möjlighet att ta in dem men vill gärna att de klarar av att gå ute.
Vilken ras skulle passa en nybörjare som mig? Jag kan en hel de om djur men inte om just kor.
Har ni några tips??
Brinner för Naturlig Dressyr och Natural horsemanship. Uppfödare av Brittisk Korthår. Kindahöns och ryafår!

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Jag behöver buskröjare....
« Svar #1 skrivet: 04 sep-08 kl 15:40 »
Ja jag kan säga så mycket som att Highland är nog skönt att undvika  :-X
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Eufemia

• Skåne
    • Naturlig Dressyr
« Svar #2 skrivet: 04 sep-08 kl 15:59 »
Jo, jag har hört talas om det...  inget förslag på lättsamma och snälla raser??
Brinner för Naturlig Dressyr och Natural horsemanship. Uppfödare av Brittisk Korthår. Kindahöns och ryafår!

peter

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 04 sep-08 kl 18:39 »
fjällras å fjällnära kor eller hereford kanske

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 04 sep-08 kl 23:24 »
Jag har inget rasförslag direkt men jag tror inte att du ska räkna med att korna betar mer noggrant är hästarna, eller iaf så gör inte våra nötter det. De betar inte buskar och sly.
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Ronny

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 04 sep-08 kl 23:44 »
Som buskröjare och trädplågare är getter i en klass för sig. De är inte alls omöjliga att stängsla in. Fårnät som är väl förankrat i marken och en enkel eltråd brukar fungera.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Eufemia

• Skåne
    • Naturlig Dressyr
« Svar #6 skrivet: 05 sep-08 kl 08:37 »
Ok, så getter är bättre på sly och buskar.  Jag har hört så mycket om att de inte går att
stängsla in utan rymmer hela tiden.  Några getter vore inte alls fel.  Tar inte så stor plats som kor heller..

gurkan

« Svar #7 skrivet: 05 sep-08 kl 09:08 »
Tar inte så stor plats som kor heller..

Och kostar inte lika mycket!

Rak

« Svar #8 skrivet: 05 sep-08 kl 17:47 »
Mitt råd blir Angus eller Heereford. Älskar sly och busk... Åtminstone när gräset börjar tryta. Nöt når högre upp också.
Rak

Lars Pers Maria

• -
« Svar #9 skrivet: 05 sep-08 kl 22:15 »
Tycker ni är orättvisa mot Highland! Vill påstå att de är proffs på busk och sly.Inte en buske från marken och så långt de når,uppåt.
Synd att du bor så långt bort från mig för jag ska sälja alt slakta några. Har fått in för lite foder i år.  Våra highländare är jättemysiga!
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #10 skrivet: 05 sep-08 kl 22:21 »
Jakar så klart!  ;D
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #11 skrivet: 06 sep-08 kl 10:16 »
Har tänkt får, har tänkt getter (skulle va så trevligt men de kan ju tydligen inte stängslas in..)

Getter är ju precis som Ronny säger "Som buskröjare och trädplågare är getter i en klass för sig."

Dom tar liten plats, är billiga, kräver lite vinterfoder och trampar inte sönder marken där de går.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Ronny

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 08 sep-08 kl 01:11 »
Tack Grimla!

...och raggen ger världens raggsockor, mjölken tål de flesta att dricka och osten från denna mjölk är en delikatess, precis som killingköttet!

En gång i tiden var detta forum ett forum för självhushållare. Tyvärr har det spårat ur på rätt många trådar...men geten är nog det äldsta och effektivaste husdjur du kan ha till hjälp för din och de dinas överlevnad.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

LB farming

« Svar #13 skrivet: 09 sep-08 kl 13:01 »
Varför inte införskaffa rödkullor? jättebra betesdjur  www.rodkullan.nu/Livdjurslista_-_saljes_kopes_bytes.asp
Lycklig ägare till Rödkullor, Blommehöns och blandrasfår.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #14 skrivet: 09 sep-08 kl 13:59 »
Citera
En gång i tiden var detta forum ett forum för självhushållare. Tyvärr har det spårat ur på rätt många trådar...men geten är nog det äldsta och effektivaste husdjur du kan ha till hjälp för din och de dinas överlevnad.

Jag fattar inte riktigt vad urspårning har med buskröjare att göra... ::) Eller är det så att betesdjur inte är "alternativt" , jag hänger inte med..
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

fjällnära

« Svar #15 skrivet: 10 sep-08 kl 15:38 »
hej ny här
men även ja reagerade på detta En gång i tiden var detta forum ett forum för självhushållare. Tyvärr har det spårat ur på rätt många trådar..
säger som ovan stående vad har detta med buskröjare  att göra .???????????????????

highland

• Halland
« Svar #16 skrivet: 12 sep-08 kl 19:02 »
Tycker helt klart Highland jag med. Förstår inte att nån kan ha problem med dom, mina är hur tama och trevliga som helst och framförallt utomordentliga naturvårdare. :)
Dansa vilt min själ men lär dej aldrig marshera

Eufemia

• Skåne
    • Naturlig Dressyr
« Svar #17 skrivet: 15 sep-08 kl 22:50 »
Hur mycket trampar de sönder?? Highland och hereford??

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #18 skrivet: 16 sep-08 kl 12:23 »
Hur mycket trampar de sönder?? Highland och hereford??

Ta lamor! De trampar inte sönder alls!  ;D
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

raymond

• allt som inte dödar härdar
« Svar #19 skrivet: 27 sep-08 kl 09:49 »
 ;)polacker med röjsåg funkar bra :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

577 gäster, 2 användare
Anna58, nordictinkerer

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser