Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gödselplatta..  (läst 18317 gånger)

Mårten Swärd

  • Gäst
Gödselplatta..
« skrivet: 03 sep-08 kl 22:31 »
Måste nog revidera planerna och försöka ta tag i gödselförvaringsfrågan så fort som möjligt, den gamla planen visade sig orealistisk..

Min fundering är att göra en platta på 7x4 meter med kant på 3 sidor (1.2 m. hög ungefär). Skulle man ha gödsel 1 meter djup jämns med hela plattan så ryms ju 28 kubik, men man kan ju lägga på mer i mitten så det borde ju kunna gå att lagra iaf 35 kubik.

Är det någon som byggt gödselplatta som kan komma med lite goda råd/idéer/förslag?

Jag antar att man måste söka byllov hos kommunen innan man drar igång, eller?

ingvar2

  • Gäst
SV: Gödselplatta..
« Svar #1 skrivet: 04 sep-08 kl 00:17 »
Jag har aldrig sökt nåt lov för en platta, jag räknar det som en ekonomibyggnad, och då behövs ju inget bygglov.
Viktigt är, eftersom det ska köras på den, att du gör ett skapligt underarbete. Det du lägger ner under kan du spara in på betongtjockleken, och eftersom grus är billigare än betong så är det en bra affär.

Ta bort matjorden så du kommer till fast mark, sen lägger du på ca 30 cm bergkross 0-35 ( det är billigast och bäst) kör åt det ordentligt, eller padda ner det.  Sen armerar du med rutnät och gjuter en ca 10 cm tjock platta, lite tjockare i kanten runt om.
När betongen precis har stelnat så börjar du mura upp muren runt, det är bra om du gör det första varvet tidigt, så brinner det ihop med plattan.. Tänk på att lägga armeringsjärn mellan varje varv med mursten, särskilt viktigt att det går runt hörnen, för det blir att man trycker på rätt ordentligt med lastaren, och då är det ju en fördel om muren står kvar ;)

Många anger kopiösa mängder betong till plattan, men jag kör alltid med 10 cm och har aldrig haft några problem med att dom inte håller..sen är det ju lätt att räkna ut mängden som går åt ;) I ditt fall ca 4 kubik om man tänker sig en tjockare kant runt om...

Mårten Swärd

  • Gäst
SV: Gödselplatta..
« Svar #2 skrivet: 04 sep-08 kl 06:47 »
Morsning!
Jo det var i de banorna jag också tänkt! Du har alltså murat kanten med leca-block och sedan putsat på den eller? Jag hade funderingar på att bygga en gjutform och helgjuta muren, 12 cm med betong borde ju räcka då väl.

ingvar2

  • Gäst
SV: Gödselplatta..
« Svar #3 skrivet: 04 sep-08 kl 07:51 »
Just så, men putsningen har nog inte blivit av... ::)

En gjuten vägg är ju förstås ännu bättre, men tänk på att formandet blir väldigt omfattande redan för en mur på 1,2 meter, krafterna när du fyller i betong blir otroliga, får man sen för sig att vibrera den för bästa resultat , så kan vilken form som helst fara åt skogen...

Mårten Swärd

  • Gäst
SV: Gödselplatta..
« Svar #4 skrivet: 04 sep-08 kl 08:21 »
Jo det är ju det som är det struliga.. Plus att om man måste ta ut betongbilen två ggr om man inte hand-blandar betongen för muren.
Jag funderade lite på att bara ha en trävägg runt om, eftersom att plattan är under tak så är det ju inget lakvatten att behöva bekymra sig för och då borde det ju räcka med väggar av liggande plank. Dvs att man gjuter fast rör med jämna mellanrum i plattan så att man har något att fästa fast planken i, skulle sedan plankorna ruttna bort om 5-10 år så kan man ju enkelt byta ut dem.

trädman

  • Inlägg: 1272
SV: Gödselplatta..
« Svar #5 skrivet: 04 sep-08 kl 21:56 »
Det finns skalblock man kan  använda för stödmurar etc. Det är ett  betongblöock med tunna ytterväggar som man travar upp utan murbruk. Mellan skiften lägger man längsgående armering och i de vertikala kanalerna som bildas ställer man vertikal armering. Vid hörn och avslut får man forma med brädor/skivor. Sen är det bara att fylla muren med betong och vibrera.

Har själv inte använt metoden för gödselplatta men väl till grundmur. Borde vara väsentligt tåligare än putsad leca och mycket enklare än att bygga en form. Tror blocken kostade ca 150 kr/m2 och det gick åt ca 100l betong per m2.

Mårten Swärd

  • Gäst
SV: Gödselplatta..
« Svar #6 skrivet: 04 sep-08 kl 22:05 »
En gubbe jag pratade med på kommunens miljökontor om gödselplattan nämnde något liknande också. Har letat lite idag efter dem men inte hittat något. vet du vart du köpte dina?

trädman

  • Inlägg: 1272
SV: Gödselplatta..
« Svar #7 skrivet: 04 sep-08 kl 22:48 »
http://www.vinningacement.se/

Har sett annonser från fler, men har inget mer namn i huvudet just nu. Vi köpte från ovanst.

Klipparn

  • Inlägg: 983
  • Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
SV: Gödselplatta..
« Svar #8 skrivet: 04 sep-08 kl 22:50 »
http://www.betonggjuteriet.se/CM.php?PageID=19781

19cm 11kr+m 110 L/m2
25cm 12,50+m 160L/m2
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

tackan

  • Inlägg: 29
SV: Gödselplatta..
« Svar #9 skrivet: 07 sep-08 kl 22:49 »
Istället för att labba med att gjuta stöd så finns ju ett enklare alternativ, L-stöd enkelt. Eller hur?
Tackan,som bor i Småland,med kossor,får,höns,häst,hund och katt,som älskar livet på landet.

Mårten Swärd

  • Gäst
SV: Gödselplatta..
« Svar #10 skrivet: 27 sep-08 kl 20:29 »
Hej igen!
Nu är grundarbetet för gödselplattan klar och det ska snart börja gjutas. L-töd blev en för dyr variant så nu blir det sidor av skalblock istället.. Men jag har en fundering, vad är det för skillnad på skalblock och betonghålsten? Man putsar väl ändå på väggen efteråt så att betonghålstenen är porösare borde väl inte spela någon roll eller?

Mårten Swärd

  • Gäst
SV: Gödselplatta..
« Svar #11 skrivet: 29 sep-08 kl 10:49 »
Har ytterligare en fundering gällande gjutningen..
Själva formen för gjutningen, är det några problem med vissa material till detta?

Jag har en massa träbjälkar ifrån en riven ladugård som jag inte har någon direkt användning för, är dessa OK att använda som form?

jag är nojjig som fasen för att formen ska kalva när väl betongbilen är här och fyller på..  :-\

Mårten Swärd

  • Gäst
SV: Gödselplatta..
« Svar #12 skrivet: 29 sep-08 kl 12:32 »
Ok.. Då ska jag stötta lite till då. Hellre för många än för få..

ingvar2

  • Gäst
SV: Gödselplatta..
« Svar #13 skrivet: 29 sep-08 kl 23:01 »
Är det bara formen till en platta så brukar det ju funka bra, vad har du för tjocklek längst ut, runt om..30 cm? Jag har börjat överge brädor när jag formar, och kör istället med plankor, 2 tum alltså.. och så brukar jag fylla jord/grus mot formen på utsidan.

Angående din fundering om skalblock vs betonghålsten.. Det är ju två helt olika saker, hålstenen murar du ju upp med cement imellan, skalblocken är ju egentligen en form som du sen fyller med betong. Putsa behöver du väl knappast  göra på en gödselmur, och i synnerhet inte på skalblocken..

Mårten Swärd

  • Gäst
SV: Gödselplatta..
« Svar #14 skrivet: 30 sep-08 kl 06:33 »
Hejsan.
Tjockleken blir nog inte mer än 10-13 cm på plattan så det borde ju inte bygga upp några våldsamma krafter..

Mårten Swärd

  • Gäst
SV: Gödselplatta..
« Svar #15 skrivet: 30 sep-08 kl 14:27 »
Morsning.
Jag tänkte armera med armeringsmatta (15 cm rutor, 6 mm järn), sedan sticka upp 8 mm järn i kanterna där skalblocken ska sättas..

Mårten Swärd

  • Gäst
SV: Gödselplatta..
« Svar #16 skrivet: 05 nov-08 kl 12:56 »
Idag gjöt jag till sist plattan.. :)

Lösningen blev att jag gjorde en platta på 4.4 * 7.4 meter, armeringsnät (150 mm rutor, 6 mm järn), c:a 12 cm betong. Ute i kanterna (2 långsidor och 1 kortsida) så gjöt jag fast järnbalkar (u-profil), c:a 1 meter höga. I dessa kommer jag att lägga 45 mm träreglar som ett staket som man kan fylla på med mer reglar vart efter gödselhögen växer. Utmed alla kanter på plattan kommer jag att mura upp en liten kant så att gödselvattnet inte rinner av.

Om det är någon som är i "gödselplattebyggar-tankar" så kan jag spalta upp följande siffror som kan användas som lite riktlinjer.
  • Plattans ytter-mått: 4.4 * 7.4 meter, c:a 12 cm tjock.
  • Jag räknar med c:a 30 kvm plattyta att lagra gödsel på och att det ska kunna gå att lagra iaf 30 kubik när man har sidoväggarna byggda ända upp
  • Pris för vattentät betong var 1161:-/kubik + moms sedan tillkom frakt på 450:- + moms (3.5 mil)
  • Armeringsnäten (150 mm rutor, 6 mm järn) kostade 450:- plus moms och det gick åt 3 stycken. Detta var ett specialpris, i vanliga fall kostade de 650:- plus moms.
  • Stålbalkarna kostade c:a 1000:-, 14 stycken 1-meters u-profil
  • Lite armeringsjärn, distanser, najtråd, hyra av betong-vibb  o.s.v. c:a 1000:-
  • Grus (0-36) för plattans underlag: pris okänt.. :) Jag köpte mer grus än till bara plattan och killen som körde ut gruset tog också betalt för att han körde ut grävmaskinen.. Ska jag uppskatta ungefär vad det gick på så tror jag på c:a 2500:- 
  • Grävmaskinen kostade 600:-/timme och någon tusenlapp i utkörning. Gissningsvis tog det c:a 2 timmar med plattan, inkl. att han då planade ut gruset med skopan
  • Något pris för formen till plattan har jag inte eftersom att jag använde befintligt "skräp-virke" rakt igenom..

Så blev det iaf för mig.. Summeringen är att priset för plattan landade på c:a 15 000:-

Lite bilder på gödselplattebyggandet finns här:
http://kalbo.atavus.se/wordpress/?cat=5

I kväll lägger jag upp lite bilder på den "färdiga" plattan också..
« Senast ändrad: 05 nov-08 kl 13:40 av Mårten. »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

305 gäster, 1 användare
Larus Canus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser