Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur mycket foder behöver belgiska jättar?  (läst 3402 gånger)

mli79

• Skåne
Hur mycket foder behöver belgiska jättar?
« skrivet: 25 aug-08 kl 23:28 »

Mina två belgiska jättar är nu 13 veckor och på Carriers kaninfoder så rek dem fri tillgång till 12 veckor. Sen är det angivet i vikter upp till 5 kg. Men hur mycket ger man ungdjur som fortfarande växer? Jag har dom fortfarande på fri tillgång eftersom jag trodde att det gällde växande djur - inte bara upp till 12 veckor.
Hur utfodrar ni andra?
Bor på gård med man, barn, hundar, katter, ponnys, ardenner,  gutefår, höns och minigrisar.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Hur mycket foder behöver belgiska jättar?
« Svar #1 skrivet: 25 aug-08 kl 23:34 »
Jättar ska ha fri tillgång fram till ca 8 månaders ålder.Då avtar tillväxten med närmare 70-80 procent vilket gör att de på fri tillgång lägger på för mycket fett efter 8 månaders ålder. Man får vara uppmärksam på fett depåer under hakan (särskilt på honor) och fett depåer på benen och anpassa fodermängden efter detta. En Jätte slutar växa vid 14 månaders ålder och efter det ska de enbart ha underhållsfoder, ca 1/2-1 dl om dagen, lite beroende på foder.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

mli79

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 26 aug-08 kl 08:23 »

Tackar!
Jag tyckte väl att det var lite tidigt att sluta med fri tillgång ännu..
Bor på gård med man, barn, hundar, katter, ponnys, ardenner,  gutefår, höns och minigrisar.

Dandelia

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 26 aug-08 kl 10:06 »
Jättar ska ha fri tillgång fram till ca 8 månaders ålder.Då avtar tillväxten med närmare 70-80 procent vilket gör att de på fri tillgång lägger på för mycket fett efter 8 månaders ålder. Man får vara uppmärksam på fett depåer under hakan (särskilt på honor) och fett depåer på benen och anpassa fodermängden efter detta. En Jätte slutar växa vid 14 månaders ålder och efter det ska de enbart ha underhållsfoder, ca 1/2-1 dl om dagen, lite beroende på foder.

Kimma, gäller detta även blandisar? 50% jätte? Vi har kommit över en kull och funderar på att behålla en hona som är fin och trevlig. Ska hon ha fri tillgång för att växa optimalt? Hon har kanonfin kropp nu men är förstås bara "barnet" än. Mer öron än nåt annat ;D

/Dandelia

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #4 skrivet: 26 aug-08 kl 12:45 »
Kimma, gäller detta även blandisar? 50% jätte? Vi har kommit över en kull och funderar på att behålla en hona som är fin och trevlig. Ska hon ha fri tillgång för att växa optimalt? Hon har kanonfin kropp nu men är förstås bara "barnet" än. Mer öron än nåt annat ;D

/Dandelia

Man får se till kroppsypen lite, det finns blandisar som liknar mer jätte än annat och vise versa. Det handlar i grund och botten om individens förbränning och det finns egentligen inga säkra mått eller andelar utan man får helt enkelt titta på djuren ordentligt varje dag. Känna över ryggen så att de inte är för tjocka, se till så de inte utvecklar hakpåse osv. I ditt fall låter det som att hon är väldigt mycket Jätte och eftersom hon fortfarande växer ska hon ha det hon kan äta per dygn i princip. Var bara uppmärksam efter 6 månaders strecket att hon inte plötsligt börjar växa väldigt mycket på bredden. Min erfarenhet av jätteblandisar är att de just efter 6 månader avtar väldigt i tillväxt.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Dandelia

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 26 aug-08 kl 17:27 »
Tack! :)

pluto

« Svar #6 skrivet: 26 aug-08 kl 21:36 »
min kanin har jättehäng under hakan men det har hion alltid haft bra eller dåligt??

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 26 aug-08 kl 22:08 »
min kanin har jättehäng under hakan men det har hion alltid haft bra eller dåligt??

Hänget är ärftligt också! Verkar vara mer skinn än fett i hakpåsarna. På 50-talet ville man ha stora maffiga kaniner med mycket under hakan, nu försöker man avla bort det.

Mest en smaksak alltså  ;)
Landsflykting i storstan...

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #8 skrivet: 26 aug-08 kl 23:17 »
Precis som Potatisblomma skriver är detta även ärftligt, man avlade på stora feta hakpåsar för att det skvallrade om ägarens välställdhet och stinna penningpung, Men i modern ålder har man insett att fett framförallt på honor påverkar deras brunst och förmåga att bli dräktiga/få många ungar. Om påsen innehåller skinn är det inte mycket att göra åt men påsen ska inte vara utspänd med fett.

pluto

« Svar #9 skrivet: 27 aug-08 kl 14:46 »
Precis som Potatisblomma skriver är detta även ärftligt, man avlade på stora feta hakpåsar för att det skvallrade om ägarens välställdhet och stinna penningpung, Men i modern ålder har man insett att fett framförallt på honor påverkar deras brunst och förmåga att bli dräktiga/få många ungar. Om påsen innehåller skinn är det inte mycket att göra åt men påsen ska inte vara utspänd med fett.

bra det e nog mest skin hoppas jag sa på utställning nästa söndag önska mig lycka till

mli79

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 29 aug-08 kl 08:35 »
Jag har bara fyllt på skålarna med nån näve varje gång jag har varit hos kaninerna - dvs det har aldrig blivit tomt i skålarna men jag har heller ingen koll på hur mkt jag har gett dom. Igår mätte jag och dom 2 käkar tillsammans 6 dl carriers pellets per dygn! Är inte det mycket? Kan det vara nån extrem tillväxt dom har just nu?

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #11 skrivet: 29 aug-08 kl 08:47 »
Det är en hel del och frågan är om de verkligen behöver så mycket. Det låter som att de äter för att det är gott eller för att höet har dåligt näringsvärde. Mina jättar har fått som mest 3dl per dygn, det är rätt mycket även för en storväxt, växande kanin. Du får kolla hullet och framförallt avföringen, den tenderar att bli kladdig när de äter för mycket kraftfoder. Äter de mycket hö eller småpillar de bara i det? Kaninens födointag ska till huvuddelen bestå av hö, inte kraftfoder.

mli79

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 29 aug-08 kl 10:30 »

Dom bor inne i en box i stallet nu, deras stora utehage måste förstärkas i botten innan jag kan släppa ut dom. Just nu har dom fri tillgång på hö, jag river gräs till dom (kan tro att det blir en murarhink om dagen kanske) som dom äter upp vartenda strå av. Höet äter dom nog inte alls..
Hur mkt dricker normalt kaniner? Jag börjar fundera på om flaskan läcker, tycker det går åt en del. Blir runt 8 dl om dagen. Sen är det ju ganska blött ibland i gräset. Men bajset ser bra ut och kaninerna växer så det knakar. Tycker inte att dom känns feta alls.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #13 skrivet: 29 aug-08 kl 11:34 »
800 till 1400ml per dag/jätte är rätt normalt. Är det mycket varmt och de inte får annan vätska i form av morötter,sallad,gräs etc så går det lätt en liter om dagen.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #14 skrivet: 29 aug-08 kl 23:07 »
Och jag som börjat undra om mina belgiska jättar verkligen är "riktiga"! Jag har tre honor, nu 7 månader gamla som inte alls är så stora som mina förra belgare. Började fundera på om de är färdigväxta, men har haft en aning i bakhuvudet att det har lång tillväxtperiod och inte är fullväxta förrän efter iaf ett års ålder. Finns alltså hopp om att de åtminstone ska bli större än de franska vädurarna!
Jajemensan, det går som sagt inte lika fort efter 8 månaders ålder men visst växer de till sig. framförallt får de mer "kött på benen" kroppen mognar och muskulaturen blir kraftigare de sista månaderna. Jättar som är väldigt små som vuxna har antingen dåliga anlag eller levercoccidios. En vuxen jätte ska enligt standarden inte väga under 9,2kg.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #15 skrivet: 08 sep-08 kl 08:59 »
Ok. Men vad säger du om belgisk jättehonor som är födda i mitten av januari och väger ca. 5½kg nu? Inte tjocka utan lagom i hull (äter som små shetlandsponnier men det syns då inte!).

Då väger de i snitt 1,5-2kg för lite. Man brukar ha som tumregel att de ska väga vad de är i antal månader upp till 8 månader. Alltså skulle de vägt 7kg nu. Överlag är den svenska jätten liten och ofta feminin i kroppen, därav att jag började importera den. Djuren utomlands skiljer sig avsevärt i kroppsform, benstomme, öronlängd och bredd. En jätte ska vara lika bred över skuldrorna som över baken, men det ser man sällan på svenska jättar, särskilt inte honorna. De ska vara rektangulära i formen sett uppifrån,inte triangulära.

Dela detta:

* Inloggade just nu

560 gäster, 1 användare
DrMerkwurdigliebe

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser