Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rasavelns baksida...?  (läst 37771 gånger)

Charlotte

• -
SV: Rasavelns baksida...?
« Svar #100 skrivet: 07 jan-09 kl 11:47 »
Jag vill väl inte sätta Dyr=Dålig, det är väl att överdriva lite.
Men Dyr=Populär (med risk att bli dålig pga massavel) kanske stämmer bättre.
 Födsel och andra hälsoproblem verkar det ju som om SKK ska ta tag i lite bättre nu :)
                             Mvh
                          Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Birgit

« Svar #101 skrivet: 07 jan-09 kl 15:40 »
Blir lite konfunderad över Vilses resonemang.
Att små hundar får färre valpar vet nog de flesta och det kan ju påverka priset. Men varför skulle de, om de inte avlades åt skogen, behöva mer vet.vård än stora? Det är ju framförallt de stora raserna som har problem med höfter o liknande.
Sedan att uppfödare av mindre raser skulle bry sig mer om hundarna???? Vet då minst ett ex. i Sverige med småhundsuppfödare som håller sina hundar som grisar, i små burar osv. Rent o snyggt, ja, men inget hundliv alls!
Sedan att folk som föder upp korsningar skulle missköta sina hundar. Det finns avarter på alla sidor. En stamtavla är ingen garanti för en bra uppfödning.
Så detta eviga tjat om att SKK tar sitt ansvar nu. Som jag tidigare nämt i flera trådar, är det EU som stött på SJV om att de måste kontrollera att även hundklubbarna upprättar och sköter sina avelsplaner med fokus på friska hundar. Så vill SKK ha kvar sitt monopol som registerförande, så måste de rätta in sig i ledet.
Monopolet leder också till enorma inkomster, det vill de inte mista.
Tror konkurrens skulle vara nyttigt där.

Vilse

• Gäst
« Svar #102 skrivet: 07 jan-09 kl 18:11 »
Blir lite konfunderad över Vilses resonemang.
Att små hundar får färre valpar vet nog de flesta och det kan ju påverka priset. Men varför skulle de, om de inte avlades åt skogen, behöva mer vet.vård än stora?

att ge två hundar omsorg, hane och tik och sen ge tiken allt detta extra som behövs under en graviditet coh at sen dela den kostanden på 2 eller 10 valpar vid försäljning är nyckeln till varför små hundar kostar mera i inköp.
sen att små hundraser ibladn behöver kejsarsnitt är en extra kostnad.

sen betalar du ju för tillgång-efterfrågan,,om det är mode att ha en hund som får plats i handväskan  så kan du ju ta betalt därefter.

Vilse

• Gäst
« Svar #103 skrivet: 07 jan-09 kl 18:22 »
Intressant! Då kan man sätta likhetstecken dyr valp=dålig ras låter det som... En hundras som behöver så täta och dyra besök hos veterinär under sin graviditet kan ju inte vara en sund hund.
Rasaveln har spårat ur på många raser när dom t.ex inte kan föda på normalt sätt. Det är samma argument som gäller hos Belgian Blue, den groteska ko-rasen som inte klarar kalvning.
Min egen hund är avlad bl.a för sin storlek och är mycket större än urhunden (modell faraohund, ca 15-25kg). Han kommer inte att leva lika länge som en mindre hund tyvärr och det är ju så det blir med avel... nu är han av en frisk och sund ras så det liv han har är alldeles utmärkt så länge han har det iaf... till skillnad mot många pytte-hundar där man avlat stenhårt på storleken och fått med sig rädsla och nervositet som bihang i aveln, ett slags "djurplågeri light".

om vi tar en "normal ras" och inte fokuserar på udda små hundar och kejsarsnitt.

en dyr hund behöver inte många veterinärbesök under graviditet.
det är ägarens strävan efter tikens vålmående och valpars välmående.
det är extra kostander med vet besök och kontroll och ultralud som en del gör och extra vitaminer osv.
samma sak med en männsika,,vi går till MVC stup i kvarten och gör ultraljud och tar prover på den blivande moderna för at vi är rädda om henne och barnet.
så gör och en riktig uppfödare.

här kan jag köpa en blandis hund från min billiga kollega för en spottstyver,,men det har aldrig kollats hur vare sej föräldradjur eller valpar mår.
hon har ALDRIG tagit någon av sina hundar til veterinären och har därför inga kostnader alls förutom hundmat.
vi vet inte att hanhundens sida så dör dom i tidig ålder pga hjärtfel och att på tikens sida så har dom allihopa cancer.

om jag köper hund av min dyra kollega så får jag en hund där vi kan historien hos hunden och vet om ålder på alla djuren i stamtavlan,,ålder= kvalitet på livet hos en hund.
omvårdnanden av tiken under hennes gravidtet med extra vitaminer osv gör at vi vet att valpen har fått det lilla extra medans den utvecklats.

pappi747

• Blekinge
« Svar #104 skrivet: 07 jan-09 kl 19:23 »
Menar du alltså att man är oftare hos veterinären trots att det kanske inte är nödvändigt utan att man gör det ändå, av nån slags extra omtanke och för att man tycker sig vara "seriös"?
Jag tror isf att den omtanken inte riktigt når fram till hunden.. ingen hund jag vet uppskattar veterinärbesök, utan blir snarare stressade av det i olika grad. Speciellt olämpligt är det väl att stressa en gravid tik så det där springet hos veterinären låter inte som nån riktigt bra ide i mina öron...

Vilse

• Gäst
« Svar #105 skrivet: 07 jan-09 kl 19:28 »
Menar du alltså att man är oftare hos veterinären trots att det kanske inte är nödvändigt utan att man gör det ändå, av nån slags extra omtanke och för att man tycker sig vara "seriös"?
Jag tror isf att den omtanken inte riktigt når fram till hunden.. ingen hund jag vet uppskattar veterinärbesök, utan blir snarare stressade av det i olika grad. Speciellt olämpligt är det väl att stressa en gravid tik så det där springet hos veterinären låter inte som nån riktigt bra ide i mina öron...

ungefär så :)

fast jag tror på att tiken ska ha åtmindstonde ett besök för at lyssan på henne och valpar och att det ligger rätt till.
och jag tror på att tiken ska ha extra omsorg med vitaminer o extra kost.

det finns en gyllene medelväg.
även den gyllene medelvägen kostar lite som man ju vil ha igen i valp priset.

lagom är bra :)

pappi747

• Blekinge
« Svar #106 skrivet: 07 jan-09 kl 20:04 »
Ja ett besök är nog alla hundar värda oavsett behov, ras och storlek så där är vi alldeles eniga...

Vilse

• Gäst
« Svar #107 skrivet: 07 jan-09 kl 20:06 »
de extra kostnader jag drar på mej om jag ska avla mina hundar vill jag ju ha tillbaka på något sätt.

hip and elbow röntgen av både tik o hanhund. dyrt.
extra vet besök, extra vitaminer o sånt under tikens graviditet.
valparnas vet besök, extra mat och vaccineringar och id märkning.

det är ju liksom inte ens i närheten av lönande.

men det ska ju gå ihop.

Birgit

« Svar #108 skrivet: 07 jan-09 kl 20:40 »
Jag är av den uppfattningen att man avlar på friska hundar, oavsett stamtavla och är de friska får man väl räkna med att de klarar att få valpar utan inblandning?
Min pyrretik har fått flera kullar t.ex och inte skulle jag släpa iväg henne till vet. bara för att kolla om hon mår bra och hur många valpar hon väntar. För det första skulle hunden bli tvärsur på mig, för det andra får man väl försöka sansa sig och invänta den lyckliga tilldragelsen. Dessutom, känner man sin hund ser man direkt när nåt är fel. Jag har aldrig varit orolig och allt har gått bra var gång. Dessutom blandar jag mig inte i födandet, utan låter henne använda sina urgamla instinkter. Håller bara koll så att allt ser bra ut.
Kan nu inte hunden valpa själv, ska den inte avlas på. Det gör man ju inte på andra djur.

Jag anser nog att det är väldigt mycket fel i aveln om man anser att alla hundar ska röntga höfter m.m. innan parning. Det ska inte behövas.
Sedan är det helt klart pengar som styr intresset för att så många valpar som möjligt överlever och som jag skrev tidigare har jag pratat med en uppfödare som hellre avlivade valparna än sänkte priset när efterfrågan på den rasen dalade.

Vilse

• Gäst
« Svar #109 skrivet: 07 jan-09 kl 22:06 »
roentgen aer ett krav i dag saa du kan inte avla utan roentgen.

jag har just pratat med en familj som importerat en hund och utan att ha naagra kunskaper i att avla men ska avla.
dom hade inte kollat/tagit foer givet att alt var ok,,den tik dom koept har en farmors mor som har daaliga elbows,,
att roentga och veta aer att avla bort fraan dessa daaliga saker. sund avel.

man kan ju saeja at det gaar nog bra o strunta i det,,men daa kallas man bakgaardsuppfoedare.
enligt min uppfattning sa kan man nog strunta i roebntgen om man har vestakp om dessa hundar i ett par geneartioner och dom alla hade laangt bra liv o inga problem.
som valpkoepare saa vill jag nog veta att det inte aer en valp fraan linjer med daaligheter och daerfoer koeper man helst valp fraan hund som aer roentgad.

jag koepte en gaang en schaefer fraan en bakgaardsuppfoedare i sthlm.
jag fick senare veta att alla valpar i denna kull hade avlivats innan dom var aaret gamla.
det var en scahefer som hade en reflux/brist paa enzym sjukdom och alla valparna kraektes upp sin foeda.
den enda valpen som undgick detta oede var min valp, jag hade tur!

pappi747

• Blekinge
« Svar #110 skrivet: 07 jan-09 kl 22:10 »
Ja nog är det lätt att kasta pengar i sjön till ingen bytta, om man gärna besöker veterinär stup i ett...

Jag blev fundersam för ett tag sen vad som hänt min vovve. Utan att dra detaljer så var han vinglig och "sned". Åkte till veterinär som gärna ville röntga höfter. Dom var så fina som dom kunde vara och i övrigt hade hon inga teorier.. Lämnade stället med en ännu vingligare hund (han fick lugnande..) utan att bli klokare, dock 2000kr fattigare..
Googlade på egen hand och befarade Borelia. Åkte till en annan veterinär (mycket bättre hand med hundar) och begärde ett blodprov.
Svaret kom och det var inget fel på blodet, ytterligare 1100kr rök..

Nu, 3100kr senare, vet jag inte mer om min hunds åkomma än tidigare (men misstänker en lätt stroke).

Därav lyder min egen erfarenhet; Far inte hos veterinären i tid och otid, du känner din hund bäst själv.

Vilse

• Gäst
« Svar #111 skrivet: 07 jan-09 kl 22:17 »
samma gaeller for barn!

tog min 7 aaring till doktorn foer en envis foerkylning som inte gav upp.
fick fraagan om han taalde penicillin,,sa som det var att jag inte vet daa han aldrig faatt penicillin tidigare.

dom stirrade med stora oegon paa mej o sa at det var ovanligt men bra att inte anvaenda penicillin i onoedan.
min granne tar sina ungar til doktorn stup i kvarten och toppen var vael daa hon vile ha penicillin till ena ungen som varit snorig i 2 dagar daa hon inte hade tid att vara hemma med sjukt barn!

Kharro

• "Livet är för kort för att deppa..."
    • Notzotzon
« Svar #112 skrivet: 07 jan-09 kl 22:41 »
de extra kostnader jag drar på mej om jag ska avla mina hundar vill jag ju ha tillbaka på något sätt.

hip and elbow röntgen av både tik o hanhund. dyrt.
extra vet besök, extra vitaminer o sånt under tikens graviditet.
valparnas vet besök, extra mat och vaccineringar och id märkning.

det är ju liksom inte ens i närheten av lönande.

men det ska ju gå ihop.

Man kan inte leva på hundavel, kostnaderna är långt ifrån inkomsterna, hundavel är en hobby, en DYR hobby.
Satt å räknade på vad varje valp skulle kosta om jag tog valpar efter min blandras, då räknat på 8 valpar, och det blev ca:3800 och det var bara det kostnaderna jag kom på för tillfället, sen tillkommer säkert mer som man inte tänker på, då var det ingen renras, som är betydligt dyrare så jag förstår att priserna är höga på vissa raser. "Min" ras Xoloitzcuintle (mexikansnakenhund) kostar runt 12 000kr att köpa, om den är naken, men nästan halva priset om den har päls (som jag har) ?? där förstår jag inte? samma hund, samma kostnader men varför så mycket billigare??
Sen tror jag ju på det där att dåliga föräldrar ger dåliga valpar.
Min blandras är en Rottis/schäfer (tjuvparning, MEN! båda föräldrarna är korade SUch och tjänstehundar med MÅNGA led av friska förfäder)
Henne har jag röntkat UA (som jag tycker man ska göra) Och hon är för övrigt en frisk hund, inga medfödda defekter.
Men har kompisar som har blandraser som dom fått avliva pga dåliga höfter/armbågar osv...just för att föräldrar djuren inte är kollade, varit för unga så man inte sett vad det blivit för hund osv...så oavsett om man håller på med ras avel lr blandrasavel så bör man ju ha koll på föräldrar djuren och dess bakgrund! inte bara för att hunden är "Fin och snäll"
Har man en bra försäkring så täcks de flesta vet kostnaderna fast man inte kan sätta en diagnos, mer än att vet ser att det är nått fel.
Sen kan jag tycka att fler ska få möjlighet att göra MH (MT oxå iofs) Nu är ju det nästan "endast" för brukshundar , svårt fär en annan att få plats, fick söka till 5 olika MHn innan jag fick plats (efter att jag poängterat i anmälan att han skulle bli tjänstehund)
Bor med min sambo och 3 barn 2 katter och 3 hundar(och en änglahund) i ett litet hus på en kulle vid skogens kant med utsikt över åkrarna.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #113 skrivet: 08 jan-09 kl 10:17 »
Att mentaltesta hundar kräver  medverkan  av åtskilliga personer. Det tar en hel dag för funktionärerna.  Att få folk till sådant är  inte lätt  nuförtiden. Ibland ordnas testet av en rasklubb eller en uppfödare och då har väl  "de egna" företräde. Mh är väl dessutom främst till för att kontrollera och styra aveln.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

pappi747

• Blekinge
« Svar #114 skrivet: 08 jan-09 kl 11:17 »
Jag hade väldigt gärna gått ett mentaltest med min hund enbart i syfte att lära känna honom bättre. Att få en samlad bild av honom så att säga. Som när jag provocerar bilen att sladda ungefär, jag vill se hur den reagerar i extraordinära situationer så att jag vet bättre hur den funkar när det plötsligt händer..
Det är nog fler än jag som skulle vilja testa sin hund av samma anledning. Synd att det är så svårt...

Vilse

• Gäst
« Svar #115 skrivet: 08 jan-09 kl 18:27 »
det är bara synd att man inte hittar nån frivllig som vill klättra in över staketet när jag inte är hemma och se vad hundarna egentligen skulle göra när ensamma hemma,,frivillig? :)
jag har testat vad som händer när någon tvingar en häst genom folkmassa och jag går där med hundarna, husdjursutsällning o en ponny fick total spatt,,mina hundar höjde inte ens et ögonbryn så hästträningen hemmavid funkar!
vet vad som händer om nån försöker med överfall,,gubbe stormade in på mit kontor,,hund som slappade under bordet utom synhåll för den som stormade in stod upp i vaket tillstånd och med ett ansikte som sa mej at han skulle ha tagit gubben rakt av,,fick då också bekräftelse på att min hand på hundens huvud och et komando stopp avbröt omedelbart! :)
skottfasthet har vi provat.
stadsmiljö med mycket folk har vi provat.
men det vete gudarna hur dom skulle gå igenom ett riktigt test, skulle var kul att prova.

pappi747

• Blekinge
« Svar #116 skrivet: 08 jan-09 kl 19:04 »
Precis! Man får ju glimtar av hundens egenskaper i olika situationer.. vi var ute och gick vid tolvslaget på nyår som skott-test. Han var fullständigt oberörd men han hade spår på en löptik så han var liksom upptagen på annat håll...
Hästar har han svårt för men det har jag också lite grann så det är nog mitt fel. Han läser mig väldigt noga och är det något jag reagerar på så gör han detsamma, på sitt vis.

palledansk

• Värmland
« Svar #117 skrivet: 12 jan-09 kl 10:04 »
SKK sätter inga riktpriser, däremot finns det en del rasklubbar som har riktpriser, hur bindande dessa är för uppfödarna är svårt att säga.

Rasstandard är inget som ändras över en natt; Rasklubben i rasens hemland "äger" rasstandarden, vill man ha till en förändring måsta man komma med ett förslag till sin rasklubb som - om dom godtar förslaget - skickar det till SKK som - om dom godtar förslaget - skickar det till rasklubben i rasens hemland som - om dom godtar förslaget - skickar det till sitt lands "SKK" som - om dom godtar förslaget - skickar det till FCI som slutligen - eventuellt - fastställer den nya standarden. Sen skall den översättas till alla språk, och där har det förekommit en del språkliga översättningsmissar som ställt till det.

En del av ansvaret för det "sjukliga" inom renrasaveln ligger faktiskt hos valpköparen; la valpköparen lika mycket tid på kontroll av valp-föräldrar-uppfödare som man gör när man köper bil, kylskåp eller andra dyrare varor fick uppfödarna lite mer krav på sig.

Om sedan valpköparna navände sig av gällande konsumetlagstiftning när något går fel så fick uppfödarna ännu mera press på sig.
Juridisk sett är det ingen skillnad på att köpa en valp ( av registrerad uppfödare) som att köpa ett kylskåp.
Hur mycket väsen hos kylskåpsförsäljaren ställer vi inte till med när kylskåpet inte fungerar? Varför gör vi inte lika när det gäller valp?
Samma med veterinären; om vi reparera bilen så är det ett himla kollande innan och väsen efteråt om reparationen inte är bra. Hos veterinären är det tack och amen i princip, gick inte operationen/undersökningen bra så gör vi en ny, betalar och ser glada ut.
Varför?
Verus Amiqus est tamquam alter idem!

Mistah

« Svar #118 skrivet: 12 jan-09 kl 15:21 »
En del av ansvaret för det "sjukliga" inom renrasaveln ligger faktiskt hos valpköparen; la valpköparen lika mycket tid på kontroll av valp-föräldrar-uppfödare som man gör när man köper bil, kylskåp eller andra dyrare varor fick uppfödarna lite mer krav på sig.

Om sedan valpköparna navände sig av gällande konsumetlagstiftning när något går fel så fick uppfödarna ännu mera press på sig.
Juridisk sett är det ingen skillnad på att köpa en valp ( av registrerad uppfödare) som att köpa ett kylskåp.
Hur mycket väsen hos kylskåpsförsäljaren ställer vi inte till med när kylskåpet inte fungerar? Varför gör vi inte lika när det gäller valp?
Samma med veterinären; om vi reparera bilen så är det ett himla kollande innan och väsen efteråt om reparationen inte är bra. Hos veterinären är det tack och amen i princip, gick inte operationen/undersökningen bra så gör vi en ny, betalar och ser glada ut.
Varför?

Kanske för att valpar är levande väsen. Man har inte samma känslomässiga anknytning till en trasig bil som till en liten valp som är sjuk. För många skulle det vara som att skeppa tillbaks ett adoptivbarn till Afrika om det skulle visa sig att ungen har en obotlig sjukdom.

Birgit

« Svar #119 skrivet: 12 jan-09 kl 16:21 »
Tror det har en hel del med attityder att göra också. Många uppfödare har en attityd som gör att valpköparen inte vågar/orkar sätta sig upp emot dem (lite av expert-nedlåtande attityden). Det pratar ju också ofta om hur meriterade föräldrar m.m valpen har. Dessutom, de flesta som köper en valp som sällskap är inga hundexperter. De vet inte vad de ska söka efter (konstruktionsfel osv).
Vet. är ofta väldigt auktoritära, försök klaga på deras behandlig om du vågar. 8)

Dela detta:

* Inloggade just nu

568 gäster, 2 användare
torbjorn, Helniel

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser