Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Död kanin..  (läst 11368 gånger)

Kanel

Död kanin..
« skrivet: 23 aug-08 kl 14:26 »
Upptäckte nu på förmiddagen att vår nykomling som bara var 3½ månad gammal var död.
Tyckte att han var bra mycket mindre än våra andra två kaniner som är 5½ månader. Han fick gräs, maskroser och morötter igår. Verkade inte speciellt slö eller trött de senaste dagarna (kom dock inte fram när maken gav frukost imorse) och hade inte uppsvälld mage. Inte heller diarré. Hur brukar ni göra med att skicka dem för obduktion? I vilka fall gör ni det? Vad kostar det efter avdrag?
Hur många kaniner har ni haft som dött utan att ni märkt några symptom?
Vad tycker ni jag ska göra med buren? Räcker det med att ta bort allt strö och skura rent med vatten och såpa?
Tacksam för svar!

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
SV: Död kanin..
« Svar #1 skrivet: 23 aug-08 kl 19:21 »
Jag har ingen erfarenhet av döda/sjuka kaniner så där kan jag inte hjälpa dig men
jag skulle ha tvättat buren med Virkon S (finns på Granngården).
Gotlandskaniner, genbank.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #2 skrivet: 23 aug-08 kl 19:27 »
Upptäckte nu på förmiddagen att vår nykomling som bara var 3½ månad gammal var död.
Tyckte att han var bra mycket mindre än våra andra två kaniner som är 5½ månader. Han fick gräs, maskroser och morötter igår. Verkade inte speciellt slö eller trött de senaste dagarna (kom dock inte fram när maken gav frukost imorse) och hade inte uppsvälld mage. Inte heller diarré. Hur brukar ni göra med att skicka dem för obduktion? I vilka fall gör ni det? Vad kostar det efter avdrag?
Hur många kaniner har ni haft som dött utan att ni märkt några symptom?
Vad tycker ni jag ska göra med buren? Räcker det med att ta bort allt strö och skura rent med vatten och såpa?
Tacksam för svar!

Hur låg kaninen när den var död? Såg ni den dö ev?
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Kanel

« Svar #3 skrivet: 23 aug-08 kl 21:49 »
Låg på platt på sidan med benen utsträckta, vi såg ingenting hända.  :-\

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #4 skrivet: 23 aug-08 kl 21:51 »
Var huvudet i normal läge eller bakåtdraget?
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Kanel

« Svar #5 skrivet: 24 aug-08 kl 14:11 »
Lite bakåtdraget skulle jag säga.. Men jag tänkte inte så mycket på det.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #6 skrivet: 24 aug-08 kl 16:02 »
Det är många som haft problem med RVHD i sina besättningar i år och vid dödsögonblicket krampar ofta djuren med nacken kraftig bakåtdragen och de kan även skrika i dödsögonblicket. Det hela har ett snabbt förlopp på enstaka timmar från första symtom till döden inträffar.

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #7 skrivet: 25 aug-08 kl 07:44 »
Det är många som haft problem med RVHD i sina besättningar i år och vid dödsögonblicket krampar ofta djuren med nacken kraftig bakåtdragen och de kan även skrika i dödsögonblicket. Det hela har ett snabbt förlopp på enstaka timmar från första symtom till döden inträffar.

Kan man ha enstaka djur som dör, i samma bur? Har haft märkliga dödsfall, men det kommer i intervaller. Alltid ungdjur, ca 8-12 veckor. Aldrig några vuxna djur. Ibland är det inga alls och rätt som det är kommer 2-3 st dödsfall i ett svep. Har inte ändra foder alls på ett tag nu. Trodde tidigare att det var problemet.
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #8 skrivet: 25 aug-08 kl 09:35 »
Kan man ha enstaka djur som dör, i samma bur? Har haft märkliga dödsfall, men det kommer i intervaller. Alltid ungdjur, ca 8-12 veckor. Aldrig några vuxna djur. Ibland är det inga alls och rätt som det är kommer 2-3 st dödsfall i ett svep. Har inte ändra foder alls på ett tag nu. Trodde tidigare att det var problemet.
Ingen aning, jag hade själv liknande dödsfall i börja av året men efter jag slutade ge grönt helt och hållet har dödsfallen upphört lika fort som de kom.
Din beskrivning får mig att fundera på om du har levercoccidier eller rent av en besättning imun mot ERE (Epizootisk Rabbit Enterocolitis) då har man nämligen ett högre dödsantal bland ungdjuren. Men då borde du rimligtvis märkt om du sålt nån kanin att den smittat ner i sitt nya boställe. Sista alternativet är det som Gösta ibland beskriver, som det forskats mycket på varför ungdjuren dör just i åldern 8-12 veckor. Att det kan ha nåt att göra med matsmältningssystemet. Utomlands har man inte detta problemet i köttbesättningar eftersom man byter till anpassat foder efterhand som djuren växer.

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #9 skrivet: 25 aug-08 kl 10:13 »
Ingen aning, jag hade själv liknande dödsfall i börja av året men efter jag slutade ge grönt helt och hållet har dödsfallen upphört lika fort som de kom.
Din beskrivning får mig att fundera på om du har levercoccidier eller rent av en besättning imun mot ERE (Epizootisk Rabbit Enterocolitis) då har man nämligen ett högre dödsantal bland ungdjuren. Men då borde du rimligtvis märkt om du sålt nån kanin att den smittat ner i sitt nya boställe. Sista alternativet är det som Gösta ibland beskriver, som det forskats mycket på varför ungdjuren dör just i åldern 8-12 veckor. Att det kan ha nåt att göra med matsmältningssystemet. Utomlands har man inte detta problemet i köttbesättningar eftersom man byter till anpassat foder efterhand som djuren växer.

Har köpt in tre unga kaniner (8-10 veckor) som dött efter ca 2-3 veckor i min besättning... De har då suttit i karantän med unga kaniner från min egna besättning. Hmm låter verkligen som ERE.... finns det någon medicin? Något man kan få bekräftat genom blodprov eller något annat test??

Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #10 skrivet: 25 aug-08 kl 14:13 »
Har köpt in tre unga kaniner (8-10 veckor) som dött efter ca 2-3 veckor i min besättning... De har då suttit i karantän med unga kaniner från min egna besättning. Hmm låter verkligen som ERE.... finns det någon medicin? Något man kan få bekräftat genom blodprov eller något annat test??

Hmm låter misstänkt. Det finns medicin,utomlands. Jag vet att Ricardo Feinstein på SVA skulle forska i om det fanns nån möjlighet att kopiera en svenska variant av det befintliga läkemedlet genom att kombinera antibiotika med zink. Men har inte hört något mer från honom sen dess. Medicinen som finns mot ERE heter Bacivet S.

Edit: Hur har dina inköpta kaniner dött? Sjukdomsförlopp?

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #11 skrivet: 25 aug-08 kl 15:46 »
Hmm låter misstänkt. Det finns medicin,utomlands. Jag vet att Ricardo Feinstein på SVA skulle forska i om det fanns nån möjlighet att kopiera en svenska variant av det befintliga läkemedlet genom att kombinera antibiotika med zink. Men har inte hört något mer från honom sen dess. Medicinen som finns mot ERE heter Bacivet S.

Edit: Hur har dina inköpta kaniner dött? Sjukdomsförlopp?

De har dött på ett par timmar. Först helt som vanligt, sedan har jag upptäckt att bakbenen slutat fungera, de blir liksom förlamade och ligger på magen med bakbenen sträckta rakt bakåt, väntar man ytterligare kommer kaninen bli förlamad även i frambenen, till slut ligger de helt på sida och man tror de är döda, men kollar man noga andas den fortfarande - nästa skede död. Den döda kaninen kan ha huvudet bakåt, men jag tror att den har det för att musklerna helt enkelt slutar fungera.

Eller kan det vara kaninförlamning? Men varför så ofta och varför just på mina ungdjur?

louise

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 25 aug-08 kl 18:55 »
Vad är ERE? Vhade ju en liknande diskusison när min nyinköpta hane dog av nån sorts förlamning. Kan de va ERE han hade?

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #13 skrivet: 25 aug-08 kl 22:35 »
De har dött på ett par timmar. Först helt som vanligt, sedan har jag upptäckt att bakbenen slutat fungera, de blir liksom förlamade och ligger på magen med bakbenen sträckta rakt bakåt, väntar man ytterligare kommer kaninen bli förlamad även i frambenen, till slut ligger de helt på sida och man tror de är döda, men kollar man noga andas den fortfarande - nästa skede död. Den döda kaninen kan ha huvudet bakåt, men jag tror att den har det för att musklerna helt enkelt slutar fungera.

Eller kan det vara kaninförlamning? Men varför så ofta och varför just på mina ungdjur?

Frågan är VILKEN kaninförlamning i så fall. Jag har kollat lite i min sjukdomsbok och det låter på din beskrivning som om du har Bornas Disease i din besättning. En sjukdom som drabbar hästar,får ,katter, men även kaniner. Hittar bara information på engelska men symtomen är som du beskriver snabb förlamning av de bakre extremiteterna för att sedan även drabba framdel och hjärna. Det finns tydligen vaccin mot Bornas Sjukdom men ingen medicin i läkande syfte.
Borna`s Disease
Wikipedia

Det står i min bok att man vid vanlig kaninförlamning kan prova med en snabb behandling av höga doser E vitamin (20-30mg Alfatocoferol(Dupharol E) i 3 dagar i försök att rädda djuret. Vid kaninförlamning kan djuret inte tömma blåsan självmant så detta måste då göras med palpation under behandlingstiden. Annars dör djuret av uremi eller coma.
« Senast ändrad: 25 aug-08 kl 23:31 av Kimma »

louise

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 25 aug-08 kl 23:18 »
vad är det för bok? låster som en man vill ha

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #15 skrivet: 25 aug-08 kl 23:25 »
En bok på och från Holland/hollänska, skriven av holländska veterinärer och forskare efter djurförsök på kanin. En veterinärhandbok helt enkelt. Den tillverkas inte längre.

louise

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 26 aug-08 kl 00:03 »
jättegammal? inaktuell? titel å författare kan vara bra ändå, man vet inte om den dyker upp

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #17 skrivet: 26 aug-08 kl 08:53 »
Frågan är VILKEN kaninförlamning i så fall. Jag har kollat lite i min sjukdomsbok och det låter på din beskrivning som om du har Bornas Disease i din besättning. En sjukdom som drabbar hästar,får ,katter, men även kaniner. Hittar bara information på engelska men symtomen är som du beskriver snabb förlamning av de bakre extremiteterna för att sedan även drabba framdel och hjärna. Det finns tydligen vaccin mot Bornas Sjukdom men ingen medicin i läkande syfte.
Borna`s Disease
Wikipedia

Det står i min bok att man vid vanlig kaninförlamning kan prova med en snabb behandling av höga doser E vitamin (20-30mg Alfatocoferol(Dupharol E) i 3 dagar i försök att rädda djuret. Vid kaninförlamning kan djuret inte tömma blåsan självmant så detta måste då göras med palpation under behandlingstiden. Annars dör djuret av uremi eller coma.

Är det någon som orkar översätta? Är det farligt för mina andra djur också :o!! Kan jag snart hitta hästen liggandes i hagen eller vaddå???

Någon svensk veterinär som vet något?

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #18 skrivet: 26 aug-08 kl 12:48 »
jättegammal? inaktuell? titel å författare kan vara bra ändå, man vet inte om den dyker upp

Boken heter "ziekten bij konijnen en bij fokhazen" (sjukdomar hos kaniner och avelsharar) VADEMECUM av Prof.Dr. A. DEVOS vid riksuniversitetet i Gent. Den gavs ut 1976.

Angelika

• Blekinge
    • Blekinge
« Svar #19 skrivet: 03 sep-08 kl 05:45 »

Det var min lille hane som dött hos Bondelinda.
Men alla hans kullsyskon lever, och alla andra ungar jag har här ochså.

Mitt problem nu är att jag bytte hane med Linda, dvs att jag fått en vuxen hane av henne. Han gick i karantän med en hona, hon lever ännu och fått ungar efter honom.
Men jag blev lite oroligt nu. Ska jag behandla alla mina kaniner mot ERE ?
För säkerhets skull ska jag behandla alla kaniner med EsBetre. Jag har aldrig haft några dödsfall och blev  tyvärr lite slarvigt med karantän...  :-\
Jag har en gotlandshane jag köpte förra höst som kom ur en besättning där dom hade haft coccidios, men dom blev behandlade där -och han och honan han gick med mår bra...

Är ungdjur kanske mer känsligt för förflyttning till en ny kaningård än vuxna ?

Dela detta:

* Inloggade just nu

386 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser