Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bluetongue/Blåtunga  (läst 12235 gånger)

Ronny

• Skåne
SV: Bluetongue/Blåtunga
« Svar #60 skrivet: 17 okt-08 kl 00:52 »
Ja!

sicken cirkus!
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #61 skrivet: 17 okt-08 kl 06:52 »
Hej Exotica!
Jag vill vara säker på att jag kan lämna restriktionsområdet i vår. Det gör att jag inte kan vänta hur länge som helst. Att de vaccinerade sex lamor men inte sex får beror möjligen på att man inte åker runt och arbetar med sex får. Jag har inte vaccinerat mina andra lamor eftersom det knappast finns någon anledning till det. Jag är i alla fall glad för att jordbruksverket försöker anpassa sig till verkligheten som vi lever i.
MVH
Jan Lindgren

Hej igen! (och ursäkta oss att vi använder denna fårtråd för att dryfta lamor)

Du svarade inte på mina frågor!  ;) Vi är många som undrar!
Lämna restriktionsområdet? Hur långt åker du med dina lamor?

Angående flytt av djur (som ledup tar upp) så står det klart och tydligt på SJV:s hemsida olika strategier för förflyttning av både vaccinerade och ovaccinerade djur så angående förflyttningar så är jag inte orolig! Så det är restriktionsområdet som kommer att behållas i två år, inte transportförbud.
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

ledup

« Svar #62 skrivet: 17 okt-08 kl 12:24 »
Tanten jag talade med sa att restriktionerna för transporter skulle släppas i restriktionsområdet men för transporter ut från spärr-restriktionsområdet skulle kvarstå, fast nu är det väll som vanligt att det beror på vem man talar med på SJV.
SVA verkar dock ha en mer sund inställning till smittrisk är mitt intryck än vad de på SJV har...Får hoppas att de kan föra in lite logiskt tänkande till denna hyperventilerande myndighet.

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #63 skrivet: 17 okt-08 kl 12:43 »
Angående transporter, kolla SJV: http://www.sjv.se/amnesomraden/djurveterinar/smittsammadjursjukdomar/blatunga/forflyttningavnotkreaturfarochget.4.677019f111ab5ecc5be800015262.html

Så här står det bla:
Det kommer att bli möjligt att flytta djur med fullgott vaccinationsskydd från spärr- och restriktionsområde till fritt område. Det finns två sätt att göra detta på. I dagsläget kommer endast djur i spärrområdet och delar av restriktionsområdet att vaccineras.

Ovaccinerade djur — ej dräktiga djur
Det finns två sätt att provta de ovaccinerade djuren på:
1. Tidigast 28 dagar efter den vektorfria periodens början kan en blodprovsanalys göras. Detta för att se att det inte finns antikroppar mot blåtunga i blodet. Om ingen smitta påvisas kan djuren flyttas.
2. Tidigast 14 dagar efter den vektorfria periodens början kan en blodprovsanalys göras. Detta för att se att det inte finns blåtungevirus i blodet. Om ingen smitta påvisas kan djuren flyttas.

skum

• Dalarna
« Svar #64 skrivet: 17 okt-08 kl 19:01 »
jag ser den stora faran i vad bland annat Ledrup och Jan Lindgren varit inne på. Svidknotten går på alla idisslare även de som finns i skogen. Jag var på ett möte för två veckor sedan om bevarande och skötsel av betesmarker där frågan kom upp om blåtunga. Kursledaren som var rådgivare åt Hushållningssällskapet trodde att vi fick vara beredda på att vaccinera alla får nästa år.
Skum

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #65 skrivet: 17 okt-08 kl 20:30 »
Får hoppas att de kan föra in lite logiskt tänkande till denna hyperventilerande myndighet.

;D

...men tyvärr är nog inte SJV hyperventilerande i bemärkelsen uppskärrade över situationen.

Det enda som möjligen får de kallhamrade byråkraterna på SJV att hyperventilera är om deras anslag på något sätt skulle råka minska, eller om någon (typ veterinärutredningen...) skulle upptäcka att de inte är bäst i världen på det de håller på med.
Därför behöver de med jämna mellanrum visa hur viktiga och behövda de är och drar igång en fågelinfluensa-kampanj eller som nu blåtungekampanj. Ska bli spännande att se var de ska roa sig med nästa år.

saittam

• Öland
« Svar #66 skrivet: 17 okt-08 kl 21:30 »
restriktionsområdet har nu nått öland. hur lång tid tog det innan ni ble kontacktade ?
orolig Ölanning
Ta det som det kommer det blir aldrig som man tänkt sig.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #67 skrivet: 18 okt-08 kl 10:53 »
restriktionsområdet har nu nått öland. hur lång tid tog det innan ni ble kontacktade ?
orolig Ölanning

Bor i Blekinge i första restriktionsområdet och blev kontaktad i förra veckan. Så en månad minst ska du nog räkna med. Det var inte beslutat om och i så fall när vi i restriktionsområdet skulle vaccinera.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

saittam

• Öland
« Svar #68 skrivet: 18 okt-08 kl 14:04 »
Bor i Blekinge i första restriktionsområdet och blev kontaktad i förra veckan. Så en månad minst ska du nog räkna med. Det var inte beslutat om och i så fall när vi i restriktionsområdet skulle vaccinera.

ok´tack för svaret blir en lång väntan då..
Ta det som det kommer det blir aldrig som man tänkt sig.

Jan lindgren

« Svar #69 skrivet: 18 okt-08 kl 16:39 »
Hej!
Vad händer om vi inte får bort blåtungan? Kommer alla fårägare att behöva vaccinera sina lamm varje år? Går det rent ekonomisk att anlita en veterinär till det? Blir det bara stora flockar kvar i Sverige? För det kan aldrig löna sig om 30- 50% dör. Kan det bli en generell dispens så djurägare får vaccinera själva? I så fall får vi hoppas att det kommer att finnas mindre förpackningar av vaccin. I dag är det 50 doser i en förpackning.
Jan Lindgren

Sommartorparn

« Svar #70 skrivet: 18 okt-08 kl 16:41 »
http://www.nyapolitiken.biz/sve_politik/blatunga.html

Råkade bara se den här artikeln. Är själv inte insatt i ämnet.

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #71 skrivet: 31 okt-08 kl 15:02 »
Nu har man funnit en ny serotyp av blåtunga i Holland, typ 6. Den som tidigare har påvisats i Holland och som vi nu vaccinerar mot är serotyp 8. Det (o)lustiga i det hela är att man upptäckte serotyp 6 när man såg att djur som redan vaccinerats mot serotyp 8 uppvisade kliniska symptom. Denna nya serotyp tänker man inte vaccinera mot i Holland (vad man vet nu iaf) och det känns ju lite som man har omvärderat vaccinationerna. Detta är kanske något vi i Svedala borde tänka på innan vi fortsätter med vaccinationskampanjen?!

Ännu har man inte hittat några vilda djur med blåtunga!

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #72 skrivet: 14 nov-08 kl 20:19 »
Nu har man funnit en ny serotyp av blåtunga i Holland, typ 6. Den som tidigare har påvisats i Holland och som vi nu vaccinerar mot är serotyp 8. Det (o)lustiga i det hela är att man upptäckte serotyp 6 när man såg att djur som redan vaccinerats mot serotyp 8 uppvisade kliniska symptom.

Lite ruggigt tycker jag är att det skrivs att denna nya "typ 6" identifierats som en vaccinstam, dvs den är identisk med en virusstam som används i Afrika för att tillverka levande vaccin, alltså att det är djur som vaccinerats med detta afrikanska vaccin som spritt smittan...

Ja, jag vet att det man använder här i Sverige nu är ett avdödat vaccin. Men hur har det varit tidigare år, när man vaccinerat nere i Europa? Vilken typ av vaccin använde man då? Jag har fått uppfattningen att det var först nu i somras man lyckades ta fram ett avdödat vaccin som man tror fungerar?

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #73 skrivet: 23 nov-08 kl 13:51 »
 Nu har vektorfria perioden inletts, vilket innebär lättnader i förflyttning av idisslare ut ur spärr- och restriktionsområdena. Läs mer på SJV:s hemsida:
http://www.sjv.se/nyhetsarkiv/nyheter/vektorfriperiodfranden15november.5.2e6941a911dabb33d168000567.html

Regler kring provtagning och transport hittar ni här:
http://www.sjv.se/amnesomraden/djurveterinar/smittsammadjursjukdomar/blatunga/forflyttningavnotkreaturfarochget.4.677019f111ab5ecc5be800015262.html

I senaste ATL står det antagande om att nästa serotyp som finns i Holland kommer att komma till Sverige redan nästa år. Hur gör vi då? Samma procedur och lika många miljoner?

Birgit

« Svar #74 skrivet: 03 dec-08 kl 15:55 »
Risken är väl att det blir krav på att djurägaren själv vaccinerar sina djur, via Djurhälsovården eller dylikt och själv får bekosta kalaset, eller så höjs avgiften till det dubbla 8)
Vi vaccinerade igår och det fanns en hel del övrigt att önska över rutiner m.m. Tycker inte SJV skött detta på ett helt proffesionellt sätt. Väldigt mycket brister i information, rutiner m.m.
Råkade diskutera med min vet. som ledde det hela om vitsen att vaccinera slaktbaggar, som inte går ut på bete nästa år. Fick då veta att dessa inte skulle vaccineras :o Om jag inte sagt nåt då??? Samma med tjurarna. Hm, borde man inte fått veta detta innan?
Dessutom kommer de och gör om det på korna, men inte fåren ??? ??? ??? De bor tom i samma lagård. Efter vad jag läst är ju dessutom fåren de som drabbas värst vid en smitta (blir sjukast), men de har ju inget större värde kanske?

maunen

• Skåne
« Svar #75 skrivet: 03 dec-08 kl 19:36 »
Det är väl för att fåren bara behöver 1 omgång för att ha fullt skydd.......har absolut för mig ha läst någonstans att det var så....

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #76 skrivet: 03 dec-08 kl 20:52 »
Det är väl för att fåren bara behöver 1 omgång för att ha fullt skydd.......har absolut för mig ha läst någonstans att det var så....

Jo,  så är det enligt vet, som var här och vaccinerade våra i förra veckan. Det gick väldigt bra och smidigt. De var tydliga med att djur under 1 månad och de som skulle slaktas innan första april nästa år inte skulle vaccineras. Det upplyste både personen på telefon som bokade besöket om och vet, som var ute och vaccinerade. Det var två personer som kom hit och så jag och min man. 42 djur gick på mindre än en halvtimme.  :) Sen ska fåren vaccineras om ett år igen.

Läste förresten någonstans att om man hade besättningar på färre än 10 djur som man ville ha vaccinerade så kunde man kontakta, ja, vem var det?  ??? Tror jag fick någon lapp från Jordbruksverket häromdagen. Någon annan som också fick och som har bättre minne?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #77 skrivet: 03 dec-08 kl 21:02 »

Läste förresten någonstans att om man hade besättningar på färre än 10 djur som man ville ha vaccinerade så kunde man kontakta, ja, vem var det?  ??? Tror jag fick någon lapp från Jordbruksverket häromdagen. Någon annan som också fick och som har bättre minne?
Det finns ett intresseformulär man skall fylla i på sjv och sen blir man kontaktad efter årsskiftet.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Birgit

« Svar #78 skrivet: 03 dec-08 kl 22:15 »
maunen, min vet. som nu jobbat åt SJV hela hösten med detta hade inte fått info om varför fåren bara behövde en dos. Han tyckte det var märkligt med skillnaden på djurslagen.

Tycker 10 djurs regeln är märklig också, för även om besättningen är liten kan den ju drabbas och smitta andra? Antingen alla eller ingen!

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #79 skrivet: 03 dec-08 kl 22:18 »
maunen, min vet. som nu jobbat åt SJV hela hösten med detta hade inte fått info om varför fåren bara behövde en dos. Han tyckte det var märkligt med skillnaden på djurslagen.

Tycker 10 djurs regeln är märklig också, för även om besättningen är liten kan den ju drabbas och smitta andra? Antingen alla eller ingen!

Håller med! Och för oss med genbanksdjur anser jag det ännu viktigare att vaccinera, av våra djurslag finns det ju redan så få.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Dela detta:

* Inloggade just nu

503 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser