Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bluetongue/Blåtunga  (läst 12241 gånger)

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Bluetongue/Blåtunga
« Svar #40 skrivet: 22 sep-08 kl 15:48 »
Ulrica, tack för svar. Skönt att höra att det inte går till som i danmark iallafall! :)

Ja då är det ju ganska liten mening med att vaccinera  ::)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

klorofyll

• Gäst
« Svar #41 skrivet: 24 sep-08 kl 14:55 »
Nu drar det sej österut: två smittade får i Trarydstrakten, Kronoberg.
SJV har bra info på sin hemsida: sjv.se. Jag säger bara BURR!!!!

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #42 skrivet: 24 sep-08 kl 17:00 »
Misstanken om blåtunga mitt i Skåne, utanför Hörby är bekräftat! Så var det kört för egen del!  >:( :( :o ::) :P :-[ :'(

Första fallet där djur har visat symptom vid Traryd.
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

Jan lindgren

« Svar #43 skrivet: 30 sep-08 kl 14:08 »
Hej!
Det värsta är att jordbruksverket vägrar att vaccinera kameldjur. Det innebär för mig att jag blir inlåst med mina lamor och inte kan ta några jobb. Jag håller på odh försöker få jordbruksverket att ändra sin policy. Jag hoppas att Exotica också är på sjv och kräver en förändring.
Jordbruksverket tror att blåtunga kom hit i år men jag vet att det finns fårbesättningar som hade hög lammdödlighet med blåtungesymptom redan förra våren. De flesta hobbyjordbrukare blandar inte gärna in några myndigheter om de kan slippa.
MVH
Jan Lindgren

Birgit

« Svar #44 skrivet: 30 sep-08 kl 15:43 »
Där slog du huvet på spiken Jan lindgren 8) Visst föreligger rapporteringsskyldighet osv. Men om ingen vet har de inte ont av det :-X Detta har jag funnit vanligare än jag kunnat gissa när jag pratat med folk.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #45 skrivet: 30 sep-08 kl 15:59 »
Är det inte lika bra att skita i allt vad "spärrområden" heter nu? Det känns onödigt att avliva massa djur och ställa till med en massa bekymmer med spärrområden när det med största sannolikhet är omöjligt att stoppa spridningen.. Sjukdomen poppar ju hela tiden upp utanför spärrområdena och i vilket fall som helst så bryr sig ju de vilda djuren föga om spärrgränser. Och även OM  man mot all förmodan skulle lyckas stoppa den nu innan vintern så kommer det ju ett nytt år med svidknott nästa år.. Eftersom att sjukdomen finns i hela Europa så är det ju som att slåss mot väderkvarnar att försöka hålla den på stången för all framtid. Är det meningen att skånska djurbesättningar ska få agera buffert mot blåtunga i oändlig tid framöver? I så fall så har jag lite svårt att se att det finns några djurägare som är villiga att starta upp någon djurproduktion där nere i framtiden.

Detta är iaf mina reflektioner angående det hela, har jag missat någon avgörande detalj som kastar omkull hela mitt resonemang? Om mina påståenden är någorlunda korrekta så känns det ju som ett väldigt slöseri med djurliv att hålla på och avliva drabbade besättningar och ett stort slöseri även med kapital att vaccinera djur och upprätta handelsspärrar.
« Senast ändrad: 30 sep-08 kl 16:01 av _Mårten_ »

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #46 skrivet: 30 sep-08 kl 17:19 »
Hej!
Det värsta är att jordbruksverket vägrar att vaccinera kameldjur. Det innebär för mig att jag blir inlåst med mina lamor och inte kan ta några jobb. Jag håller på odh försöker få jordbruksverket att ändra sin policy. Jag hoppas att Exotica också är på sjv och kräver en förändring.
Jordbruksverket tror att blåtunga kom hit i år men jag vet att det finns fårbesättningar som hade hög lammdödlighet med blåtungesymptom redan förra våren. De flesta hobbyjordbrukare blandar inte gärna in några myndigheter om de kan slippa.
MVH
Jan Lindgren

Jag tycker att det är bra med att avvakta vaccineringen av kameldjuren! Var på informationsmöte utanför Höör i fredags och har talat med bla en stor alpackauppfödare och en veterinär som är mycket kunnig om kamelider. Själv befinner jag mig inom spärrområdet som har uppstått runt fallet utanför Hörby. Man vill vaccinera minst 80% av djuren inom ett område för att uppfylla vaccinationskraven/målen. Kameliderna blir därför inräknade i de 20 återstående procenten. När vektorfri period inträder och vaccinationerna är genomförda kommer förhoppningsvis spärrområdena bli restriktionsområde och då kan vi "blodprova" ut våra djur. Ett djur som är vaccinerat kan man inte blodprova ut ur området då de liksom smittade djur bär på antikroppar. Vad jag har fått berättat för mig av veterinären så är vaccinationerna dessutom inte helt utan biverkningar, med bla aborter som påföljd. Om detta var unikt för kameldjur eller inte låter jag vara osagt. Ute i Europa har man i de flesta länder valt att exkludera kameliderna i vaccinationsprogramet. Så jag kommer inte att kräva en förändring från SJV (inte som det är nu iaf)!

Hur menar du när du säger att du är inlåst med dina lamor och kan inte ta något jobb?

Är det meningen att skånska djurbesättningar ska få agera buffert mot blåtunga i oändlig tid framöver? I så fall så har jag lite svårt att se att det finns några djurägare som är villiga att starta upp någon djurproduktion där nere i framtiden.

Detta är iaf mina reflektioner angående det hela, har jag missat någon avgörande detalj som kastar omkull hela mitt resonemang? Om mina påståenden är någorlunda korrekta så känns det ju som ett väldigt slöseri med djurliv att hålla på och avliva drabbade besättningar och ett stort slöseri även med kapital att vaccinera djur och upprätta handelsspärrar.

I drabbade besättningar avlivar man djuren som har blåtunga och inte alla djuren i den besättningen! Så det är ju bra! Vad som inte är bra är som du säger: Skånska bufferten som vi inte riktigt vet vad som kommer att hända, när och hur! Oerhört frustrerande för oss alla här nere! Men som jag skrev ovan, jag har stora förhoppningar att det kommer att bli bättre när vektorfri period inleds!

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #47 skrivet: 30 sep-08 kl 17:25 »
I drabbade besättningar avlivar man djuren som har blåtunga och inte alla djuren i den besättningen!
Aha.. Vad skönt!

Men faktum kvarstår, hur man än håller på och slaktar ut och upprättar buffertzoner så finns smittan över hela Europa.. Det är befängt att tro att vi kommer kunna stoppa detta med hjälp av de metoder man nu håller på med. Jag tycker iaf att det är lite slöseri med tid och resurser att hålla på som man gör nu.

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #48 skrivet: 30 sep-08 kl 21:43 »
Senaste nytt: hela Skåne, delar av Halland, Kronoberg och Blekinge har blivit spärrområde. Dock har reglerna ändrats så att man numera kan flytta djur INOM spärrområdet och IN TILL spärrområdet + slaktdjur UT UR spärrområdet (med dispens).

Här följer ett intressant citat:
- Vi har framförallt två mål i bekämpningsarbetet. Det första är att identifiera smittade områden och det andra är att vaccinationskampanjen ska vara klar innan nästa års svidknottssäsong. Vi ser heller ingen mening med att i fortsättningen avliva smittade djur då dessa kommer att bli immuna efter infektionen och de kommer därför inte att sprida smittan vidare till nästa säsong.

Kan läsas i sin helhet på:
http://sjv.se/presskontakten/pressmeddelanden/pressmeddelanden/nyttsparromradepagrundavnyafallavblatunga.5.694182f211c99670d3c8000824.html

Jan lindgren

« Svar #49 skrivet: 02 okt-08 kl 07:22 »
Hej Exotica!
Jag är inlåst med mina lamor eftersom jag inte kan lämna spärrområdet. Varför jag vill vaccinera lamorna är för efter att immuniseringen har skett så kan man åka vart man vill i landet. Vi kommer aldrig att bli av med blåtungan. Med all sannolikhet så är även vilda djur smittade så det är lika bra att inse att vaccinering är vad som gäller i framtiden. Spanien som har serotyp 4 har väl inte lyckats att sanera landet trots ihärdiga försök. Enligt nätet vaccinerar man kameldjur i England.
MVH
Jan Lindgren

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #50 skrivet: 02 okt-08 kl 17:46 »
Hej Exotica!
Jag är inlåst med mina lamor eftersom jag inte kan lämna spärrområdet. Varför jag vill vaccinera lamorna är för efter att immuniseringen har skett så kan man åka vart man vill i landet. Vi kommer aldrig att bli av med blåtungan. Med all sannolikhet så är även vilda djur smittade så det är lika bra att inse att vaccinering är vad som gäller i framtiden. Spanien som har serotyp 4 har väl inte lyckats att sanera landet trots ihärdiga försök. Enligt nätet vaccinerar man kameldjur i England.
MVH
Jan Lindgren

Inlåst  ????! Arbetar du med dina lamor utanför spärrområdet (eftersom du säger att du inte kan ta något jobb nu)?

Att kunna ta ut sina djur ur spärrområdet bara för att man har vaccinerat dem är inte lätt som en plätt! Det senaste jag har hört är att man inte kommer att få flytta sina djur ur någon zon innan vektorfri period, även om de är vaccinerade. När denna inträffar kommer man att ta nya beslut! Då kan man ju lika gärna genom blodprov påvisa att ens djur är friska. För den som ändå vill vaccinera så kommer det att finnas doser på de olika veterinärstationerna om ett tag (kommer chipmärkning att räcka som individidentifikation eller måste de öronmärkas?). Skulle ett djur bli smittat men inte insjukna så får den på så sätt naturlig immunitet!

Visst vaccinerar man i England, men där är det liksom i Danmark, uppbyggt på ett annat sätt (inte EU-sanktionerat). I övriga länder (även Danmark) har man valt att inte vaccinera kamelider. I Tyskland är det förbjudet att vaccinera kamelider eftersom vaccinet ska räcka till lantbrukets djur samt att vaccinet inte är framtaget till kameldjur. Därför har vissa registrerat sina djur som får, vilket ju är helt galet för då vet man ju i slutändan inte om djuret har varit utsatt för smitta eller om det är vaccinerat. BT-vaccinet ger precis som många andra vacciner en ökad risk för abort. Dräktiga djur (vaccinerade eller ovaccinerade) kommer man nog inte kunna flytta/sälja ut ur zonerna eftersom fostret kan bära på viruset, trots att moderdjuret är vaccinerat. SUCK! Vilken soppa!!!

Jan lindgren

« Svar #51 skrivet: 02 okt-08 kl 20:17 »
Hej Exotica!
I helgen så hade jag tänkt att åka till Växjöområdet för att göra lite reklam men det går inte på grund av blåtungan. Naturligtvis så kan jag inte ta med lamorna utanför spärrområdet på lång tid även om de vaccineras men eftersom jag inte tror att blåtungan är borta tills i vår så vore det bra för mig att få dem vaccinerade inom den närmaste framtiden så att jag och lamorna kan röra oss fritt nästa år. Troligen har fyra av mina lamor haft blåtunga då de gick i en hage intill smittade får förra året men det är förmodligen svårkontrollerat.
Du måste ha fått enorma problem när du inte kan sälja några djur. Hoppas att vi får någon vettig lösning på problemet.
MVH
Jan Lindgren

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #52 skrivet: 03 okt-08 kl 07:57 »
Hej Exotica!
I helgen så hade jag tänkt att åka till Växjöområdet för att göra lite reklam men det går inte på grund av blåtungan. Naturligtvis så kan jag inte ta med lamorna utanför spärrområdet på lång tid även om de vaccineras men eftersom jag inte tror att blåtungan är borta tills i vår så vore det bra för mig att få dem vaccinerade inom den närmaste framtiden så att jag och lamorna kan röra oss fritt nästa år. Troligen har fyra av mina lamor haft blåtunga då de gick i en hage intill smittade får förra året men det är förmodligen svårkontrollerat.
Du måste ha fått enorma problem när du inte kan sälja några djur. Hoppas att vi får någon vettig lösning på problemet.
MVH
Jan Lindgren

Om dina lamor redan har varit utsatta för blåtungevirus så finns det ingen anledning att vaccinera dem! Ta därför dit en veterinär istället och blodprova dem så har du det ut världen. Glöm inte att individmärka dem samtidigt så att du kan få svart på vitt att det är just dessa djur som blivit testade och konstaterade fria/utsatta för viruset!

Säljer djur gör jag, men folk kan inte få hem dem till sig ännu! Och när det är dags för dem att transporteras så kommer jag att vidtaga alla nödvändiga åtgärder och följa regelboken! Problem är till för att lösas!

maunen

• Skåne
« Svar #53 skrivet: 12 okt-08 kl 20:19 »
Inga nyheter???
Jag själv undrar, när de tänker komma till mig, jag har fler än 10 får och jag vet att de var någon km härifrån för 2 veckor sedan och vaccinerade, när jag ringde sjv, så sa de att de går efter produktionsplatsnr, som skulle vara geografiskt bundna efter vad jag förstod, eller de gav upp ??? ....Det fick mig att tänka på alla "svarta" får.....alla med mindre än 10 får, de blir inte vaccinerade eller provtagna.....Vet/sjv menar att vaccineras 80%, så är de nöjda, då dör epidemin ut av sig själv (läst i ATL, kanske inte ordagrant) ???
Jag vill ha mina vaccinerade. Hade velat ha det även om jag hade mindre än 10 får, men är man liten djurägare är man mindre värd  ??? det slår kanske hårdare mot en liten  ??? Även om jag har fler än 10, så är jag liten om jag har mindre än 50-100.

Nu vill jag få det överstökat! Kan man sälja ovaccinerade/otestade djur inom spärrområdet ???

Jan lindgren

« Svar #54 skrivet: 16 okt-08 kl 17:22 »
Hej!
Jordbruksverket har ändrat sig när det gäller kameldjur. Nu kan de bli vaccinerade. Jag har vaccinerat mina arbetslamor och veterinärena sa att de vaccinerat alpackor. För att göra det så enkelt som möjligt körde jag ner mina sex arbetslamor till Kristianstad coh veterinärerna vaccinerade innan de körde ut på morgonen.
MVH
Jan Lindgren

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #55 skrivet: 16 okt-08 kl 17:59 »
Varför vaccinera nu? Vaccinationen kommer inte att börja fungera innan vektorfria perioden inträder! Därför är det bättre att lugna sig tills i vår så att djuren får ett fullgott skydd till nästa period med blåtunga. Då kanske det dessutom har dykt upp nya rön eller restriktioner och då har man inte låst sig genom att man har djur som bär på antikroppar genom vaccinationen (eller naturligt via svidknott)! Som det ser ut nu på SJV:s hemsida så verkar det enligt mig bli enklare att förflytta icke-vaccinerade djur än vaccinerade

Hej!
Jordbruksverket har ändrat sig när det gäller kameldjur. Nu kan de bli vaccinerade. Jag har vaccinerat mina arbetslamor och veterinärena sa att de vaccinerat alpackor. För att göra det så enkelt som möjligt körde jag ner mina sex arbetslamor till Kristianstad coh veterinärerna vaccinerade innan de körde ut på morgonen.
MVH
Jan Lindgren

Hur många vaccinationer ska kamelider ha? En som får eller två som kor? Tog ni blodprov innan ni vaccinerade? Hur id-märkte ni djuren? Hur legitimerar de att vaccinera 6 lamor, men inte 6 får? Fick du betala själv eller var detta subventionerat av staten? Själv tänker jag inte vaccinera!

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #56 skrivet: 16 okt-08 kl 19:45 »
Fick brev idag att det inte blir nån vaccination, jag har för få djur. Som om inte de kan sprida smittan vidare. Börjar få mina tvivel ang allt detta snart  :-\
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Jan lindgren

« Svar #57 skrivet: 16 okt-08 kl 20:06 »
Hej Exotica!
Jag vill vara säker på att jag kan lämna restriktionsområdet i vår. Det gör att jag inte kan vänta hur länge som helst. Att de vaccinerade sex lamor men inte sex får beror möjligen på att man inte åker runt och arbetar med sex får. Jag har inte vaccinerat mina andra lamor eftersom det knappast finns någon anledning till det. Jag är i alla fall glad för att jordbruksverket försöker anpassa sig till verkligheten som vi lever i.
MVH
Jan Lindgren

ledup

« Svar #58 skrivet: 16 okt-08 kl 20:11 »
Jag har också talat med den kära myndigheten , både SVA och jordbruksverket och ju mer jag pratar ju mer skeptisk blir jag...
Om ett djur blir smittat utan att utveckla sjukdom så stannar viruset kvar i kroppen i upp till 60dagar, sedan utvecklar djuret tydligen egen immunitet mot sjukdomen och skall inte kunna bära på smitta.
Trots detta så får man inte flytta djur fast det blir vinter och kallt utan SJV vill behålla restrektionerna för transporter i TVÅ ÅR!!!
I vanliga fall brukar jag försöka se logiskt på saker och ting vad gäller regler och paragrafer men detta liknar en enorm ankdamm full med skit.
Jag tror inte SJB vet vad de håller på med eller ens varför...

ledup

« Svar #59 skrivet: 16 okt-08 kl 20:37 »
Vill tillägga att även om alla tamdjur i hela sverige vaccineras så kommer det ju ändå att galoppera runt älgar, rådjur , renar och hjortar som sprider smitta hur tänker man göra då?
Stoppa vinden från danmark eller skjuta alla vilda idisslare?

Dela detta:

* Inloggade just nu

507 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser