Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bluetongue/Blåtunga  (läst 12233 gånger)

Ulricaa

• -
SV: Bluetongue/Blåtunga
« Svar #20 skrivet: 13 sep-08 kl 14:49 »
Ja jag kan inte ens ta hem baggen jag har beställt ....inte som det lät på veterinären när dom var här igår iaf. Jag bor i inre spärrområdet. Och jag vill ju ha hem honom...men vad jag förstod på henne och på artiklarna jag har läst så släpper dom spärrområdet först om 2 månader tidigast om dom itne hittar fler på sina turer närmsta veckorna. Sen ligger vi alla inom restriktionsområdet och det lär dom inte släppa på ett par år...ETT PAR ÅR???? hemska knott säger jag bara... ::)
Småtokig skattejurist med båda fötterna i den halländska myllan!

anette i bugared

• -
« Svar #21 skrivet: 13 sep-08 kl 16:27 »
Ja jag kan inte ens ta hem baggen jag har beställt ....inte som det lät på veterinären när dom var här igår iaf. Jag bor i inre spärrområdet. Och jag vill ju ha hem honom...men vad jag förstod på henne och på artiklarna jag har läst så släpper dom spärrområdet först om 2 månader tidigast om dom itne hittar fler på sina turer närmsta veckorna. Sen ligger vi alla inom restriktionsområdet och det lär dom inte släppa på ett par år...ETT PAR ÅR???? hemska knott säger jag bara... ::)
Men, menar du att man inte kan flytta djur till spärrområdet?
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Ulricaa

• -
« Svar #22 skrivet: 13 sep-08 kl 17:41 »
Nej enligt veterinären får du inte flytta djur till spärrområet heller. Dom ska vara vaccinerade om dom ska in i området oxå och dom ska ha hunnit bygga upp sin immunitet vilket tar 2-3 månader. Så nej, du får inte flytta djur in i spärrområdet heller. Antagligen för att dom befarar knotten där då och har man vaccinerat ska man inte ta in en massa ovaccinerade djur heller som knotten kan kalasa vidare på. Trist men så sa hon iaf.  :(

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #23 skrivet: 15 sep-08 kl 16:21 »
Måndag 15 september 2008

Sjätte gården smittad med blåtunga.
Blåtunga har konstaterats på ytterligare en gård i Halland. Totalt har därmed antikroppar hittats hos 19 djur. Under måndagen fortsatte provtagning utanför den så kallade tvåmilsradien.

På måndagsförmiddagen stod det klart att smittan fanns på ännu en gård med fårbesättning.
Ett djur är smittat på gården. Besättningen ligger i närheten av de andra gårdarna där smittade djur finns.

Totalt har sjukdomen nu fastställts på sex gårdar, varav fyra har nötbesättningar och två fårbesättningar. 21 000 djur har i nuläget vaccinerats.
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #24 skrivet: 15 sep-08 kl 16:28 »
Hoppas nattfrosten kommer snart.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Bluetongue/Blåtunga utökat spättområde
« Svar #25 skrivet: 17 sep-08 kl 18:29 »
Jordbruksverket har beslutat att utöka spärrområdet för blåtunga även till Skåne sedan ytterligare två besättningar smittats av virussjukdomen.

Eftersom en av de smittade gårdarna finns utanför nuvarande spärrområde utökas nu zonen i Hallands och Kronbergs län, samt in i Skåne.

De senaste analyserna från Statens Veterinärmedicinska Anstalt (SVA) visar att i en av besättningarna var ett nötkreatur smittat.
I den andra djurgruppen var två nötkreatur positiva för blåtunga.
Den ena besättningen ligger inom det ursprungliga spärrområdet medan den andra är belägen utanför, sju kilometer öster om Hishult.
Ett nytt spärrområde med en radie om 20 kilometer från den smittade gården vid Hishult har upprättats.
Jordbruksverket kommer att intensifiera provtagning och vaccinering i den nya spärrzonen.
Hittills har blåtunga konstaterats hos 22 djur i åtta besättningar.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
« Svar #26 skrivet: 17 sep-08 kl 21:28 »
den sista är nån i mitt närområde ... så nu står jag med 114 st tackor som inte går att sälja....
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

maunen

• Skåne
« Svar #27 skrivet: 19 sep-08 kl 23:43 »
jahaja *suck*, ja nu bor man inom spärrområdet också  :'( ......när/hur får man veta när de kommer och tar prover? Vad jag förstod, behöver man bara samla in dem, jag behöver inte klippa halsarna? Kan jag bestämma tiden de kommer (så det passar med jobbet) eller jag blir ev tvungen att ta ledigt? Tar det lång tid?.......Får kolla så min stalljournaln är ajour/ up to date......sätta på lite tappade öronmärken eller tror ni de gnäller om de bara har ett märke.....har inte alla nr som reserver och det tar ju ytterligare ca 2-3 veckor efter beställning....

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #28 skrivet: 20 sep-08 kl 10:26 »
.sätta på lite tappade öronmärken eller tror ni de gnäller om de bara har ett märke.....har inte alla nr som reserver och det tar ju ytterligare ca 2-3 veckor efter beställning....

I nyhetsbrevet från Jordbruksverket jag fick i veckan stod det bla om att man ska tänka på att ha sina djur korrekt märkta nu inför blåtungevaccineringen så att man inte blir av med sina stöd. Alltså inga förmildrade omständigheter om jag förstod det hela rätt!
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

agge

« Svar #29 skrivet: 20 sep-08 kl 11:58 »
jahaja *suck*, ja nu bor man inom spärrområdet också  :'( ......när/hur får man veta när de kommer och tar prover? Vad jag förstod, behöver man bara samla in dem, jag behöver inte klippa halsarna? Kan jag bestämma tiden de kommer (så det passar med jobbet) eller jag blir ev tvungen att ta ledigt? Tar det lång tid?.......Får kolla så min stalljournaln är ajour/ up to date......sätta på lite tappade öronmärken eller tror ni de gnäller om de bara har ett märke.....har inte alla nr som reserver och det tar ju ytterligare ca 2-3 veckor efter beställning....

Var på info.möte i veckan. Får som inte är märkta el. bara har se nr i ett öra , får en extra lapp vid märkningen. Det var inga problem enl. en som varit med på en vaccinering. De behöver inte heller klippas på halsen.

Själv bor jag vid yttre gränsen på restriktionsområdet så vi i utkanten blir visst utan vaccination ,vi ska tydligen ingå i nån sorts observationsgrupp o se om vi kommer att bli smittade. Det hade ju varit bättre att få det gjort.
Men det kan väl ändra sig under resans gång.

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #30 skrivet: 20 sep-08 kl 20:47 »
I nyhetsbrevet från Jordbruksverket jag fick i veckan stod det bla om att man ska tänka på att ha sina djur korrekt märkta nu inför blåtungevaccineringen så att man inte blir av med sina stöd. Alltså inga förmildrade omständigheter om jag förstod det hela rätt!
Hej
I torsdags hade jag vaccinering av mina får.Så här gick det till hos mig.
De ringde på måndagen och ville komma ,jag ringde och sa att jag behöver 2 dagar på mig att ta hem dem och att torsdagen passade mig bäst .Det var helt ok,vet ringde på torsdag morgon visste inte när han kom men han garanterade att han skulle komma den dagen.
En vet en hemvärnsman och en från blå stjärnan kom kl 18,20  gav 50 djur en spruta (endast blodprov inom spärrområdet sa vet) åkte kl 19,00.
Jag hade tagit in alla i huset vi tog fram en och en gav den spruta och släppte ut den.
Märkningen är viktig men samma regler gäller ,ett märke helt ok om djuret är född på gården och yngre än ett år,jag hade massvis med djur med ett märke även en utan märke pga blodöra .Men jag hade beställt ersättningsbrickor och de kom snabbt.Djuret utan märke sa jag bara se nr och individnr och sedan frågade jag vet om han ville se de nya brickorna som låg hemma ,men det behövdes inte.
Alla inblandade är väl insatta att märke kan fattas och att tvärvillkor kan vara svåra att uppfylla om man bor på gränsen.
Det funkade hos mig bra och vet var väldigt trevlig och skulle till och med skriva ut ett recept för en tacka som hade ett sår som jag visade och frågade om.
Men visst snabbt går det ,jag och frugan tar fram o håller ,vet ger spruta,blå stjärna drar upp,hemvärnsmannen skriver.
Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
« Svar #31 skrivet: 20 sep-08 kl 20:58 »
samma som här ... vaccinerade 118 st på 40 min ...  trevligt folk som kom hit.
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #32 skrivet: 20 sep-08 kl 21:08 »
samma som här ... vaccinerade 118 st på 40 min ...  trevligt folk som kom hit.

Tjena...  :o Med andra ord tar mina 3 individer 8,85 sekunder  ;D

Äh, grannen ska fråga om de kan ta mina också när de ändå tar hans 350 får i hagen brevid  :P
« Senast ändrad: 20 sep-08 kl 21:21 av Kimma »
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #33 skrivet: 21 sep-08 kl 11:11 »
Försöker hitta svar på följande frågor utan att finna adekvata svar. Hjälp mig!

Vad händer om man vaccinerar en besättning som redan har blåtunga (men man vet inte om det)?
Fakta från Födevarestyrelsen.dk. Kan man ved en blodprøve se forskel på et dyr, som er vaccineret mod bluetongue og et dyr, som har været smittet med sygdommen ?I begge tilfælde dannes der antistoffer mod bluetongue, men man kan ikke skelne mellem et naturligt immuniseret dyr og et vaccineret dyr.

Vad innehåller vaccinet? Är det ett levande eller dött vaccin? Hittade svar på danska jordbruksverket: dött vaccin! Och vad innebär detta egentligen?

Om ett djur har varit utsatt för blåtungeviruset, är den individen alltid en smittbärare?

Kan ett smittat djur (som inte visar symptom) återinsjukna långt senare?

Vad händer om man påbörjar vaccinering men av någon anledningen inte fullföljer? Så som det talas nu så ska man ju fortsätta vaccinera 1 gång om året i 3-4 år!

Bra att veta:

Inkubatonstid 5-20 dagar från smittotillfället.
När det har varit nattfrost  tre nätter i rad och dygnstemperaturen understiger 10 grader i en veckas tid - då är det svidknottfritt!!!

Det finns "bra" bilder på blåtunga på denna sida:
http://www.sjv.se/amnesomraden/djurveterinar/smittsammadjursjukdomar/blatunga/symtomochspridning/bilderpasymtom.4.677019f111ab5ecc5be800014209.html

Danska Födevarestyrelsen:
http://www.foedevarestyrelsen.dk/Bluetongue/forside.htm

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: Bluetongue/Blåtunga från mor till avkomma...
« Svar #34 skrivet: 22 sep-08 kl 10:16 »
Intressant om Blåtunga:

Man har nu hittat belägg för att Blåtungevirus kan överföras från ko till foster,
och på så vis "övervintra" som en aktiv infektion fram till kalvens födelse och efter det.
/SVA

Så då blir det givetvis en fråga till, detta må ju troligtvis då också gälla får ?
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #35 skrivet: 22 sep-08 kl 11:09 »
Ni som haft vaccinations-gängen ute hos er - hur gjorde de med kanyler? Bytte de mellan varje djur?

Jag blev lite fundersam när jag läste de danska reglerna för vaccination. Där står det så här:

Kanyler
Den samme kanyle må ikke anvendes i flere besætninger.
Kanyler kan, så længe de er skarpe, anvendes til flere dyr af same sundhedsstatus, i samme besætning.

Alltså...det skulle jag inte vara så glad för, särskilt med tanke på risken för att överföra MV mellan djuren...  :-\

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #36 skrivet: 22 sep-08 kl 11:41 »

Kanyler
Den samme kanyle må ikke anvendes i flere besætninger.
Kanyler kan, så længe de er skarpe, anvendes til flere dyr af same sundhedsstatus, i samme besætning.

Alltså...det skulle jag inte vara så glad för, särskilt med tanke på risken för att överföra MV mellan djuren...  :-\

De använder INTE samma kanyl mellan besättningarna! Men inom din besättning kommer de att använda samma kanyl till får med samma hälsostatus, dvs om de följer de danska turgångarna.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #37 skrivet: 22 sep-08 kl 11:48 »
De använder INTE samma kanyl mellan besättningarna! Men inom din besättning kommer de att använda samma kanyl till får med samma hälsostatus, dvs om de följer de danska turgångarna.

Det är det Mmmm menar, att de använder samma spruta till alla individer i samma besättning, och det är ju ingen höjdare om det finns 1 smittat individ bland 20 kanske..
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Ulricaa

• -
« Svar #38 skrivet: 22 sep-08 kl 15:15 »
Hos oss var det en kanyl per djur och det sades oxå på infon att dom byter kanyl mellan varje djur, för smittan kan överföras via blod oxå!

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #39 skrivet: 22 sep-08 kl 15:33 »
Ulrica, tack för svar. Skönt att höra att det inte går till som i danmark iallafall! :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

521 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser