Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bluetongue/Blåtunga  (läst 12259 gånger)

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Bluetongue/Blåtunga
« skrivet: 23 aug-08 kl 14:21 »
Här finns en jättebra bildserie på Bluetongue/Blåtunga på Får:

http://www.epiwebb.se/bildarkiv/05_Bluetongue/index.html

Blåtunga är en allvarlig virussjukdom som drabbar idisslare och kameldjur. Generellt är sjukdomen allvarligare hos får än hos nötkreatur.
Sjukdomen smittar inte vid direktkontakt mellan djur utan sprids via blodsugande svidknott. Blåtunga kan också spridas genom sperma eller genom att till exempel samma kanyl används till flera olika djur.

Blåtunga ska misstänkas om ett eller flera djur i en besättning med får eller nötkreatur har feber, sårig och svullen slem-hinna i mun och nos, dreglar kraftigt och haltar.

Symtomen skiljer sig mellan får och nötkreatur. Generellt är symtomen tydligare hos får.  Namnet blåtunga beror på att svårt sjuka djur kan få blå och svullen tunga, men just detta symtom är ovanligt.

Symtom hos får
• Feber och nedsatt allmäntillstånd
• Svullnad och rodnad på slemhinnan i munnenoch näsborrarna
• Svullnad i huvud- och halsregionen
• Hälta
• Sår runt mun, nos och i munslemhinnan
• Salivering (dreglar)
• Flöde från ögon och näsborrar
• Andningssvårigheter
« Senast ändrad: 22 sep-08 kl 10:19 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Bluetongue/Blåtunga nu hittat i Sverige
« Svar #1 skrivet: 08 sep-08 kl 17:51 »
2008-09-06
Första svenska fallet av djursjukdomen blåtunga i Halland.

http://www.sjv.se/presskontakten/pressmeddelanden/pressmeddelanden/forstasvenskafalletavdjursjukdomenblatunga.5.677019f111ab5ecc5be800013786.html

Slut med försäljning/förflyttning av djur, ut från skyddsområdet inom en 15 milsradie...
karta:
http://www.sjv.se/download/18.677019f111ab5ecc5be800013819/%C3%96versikt+2008-09-06.pdf
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Bluetongue/Blåtunga
« Svar #2 skrivet: 09 sep-08 kl 09:19 »
Hoppsan, jag bor ju i princip på strecket! Tur att jag hämtade hem fåren som gick på bete utanför strecket i förra veckan, fast in i området gick ju bra förresten. Blir det billiga baggar på baggauktionen i Jönköping i år tro? Kanske läge för fynd? *skyndar att leta auktionsinfo*
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Fåraherden

• -
« Svar #3 skrivet: 09 sep-08 kl 09:59 »
Otrevligt det här. Det kan skapa stora problem. Bara att hoppas att det går att stävja skiten. Bra att det inte verkar sprida sig med exempelvis fårklipparen
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #4 skrivet: 09 sep-08 kl 10:07 »
Otrevligt det här. Det kan skapa stora problem. Bara att hoppas att det går att stävja skiten. Bra att det inte verkar sprida sig med exempelvis fårklipparen

Kanske var det bra att det kom så långt som till Danmark ifjol. Ja, jag menar ju inte att det var bra för det är ju skit med sjukdomen men, jag menar att Jordbruksverket m fl verkligen har tänkt igenom det hela och kunnat planera vad som ska göras vid ett eventuellt utbrott. Redan i full gång med vaccineringar och provtagning t ex. 1 miljon doser vaccin osv.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Fåraherden

• -
« Svar #5 skrivet: 09 sep-08 kl 13:26 »
Det känns ju onekligen bra.
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

ulfg

« Svar #6 skrivet: 09 sep-08 kl 21:07 »
Hej,
är bluetongue en sådan allvarlig sjukdom att får helt enkelt dör av det?
Fråga 2: om veterinärer vid provtagning konstaterar bluetongue: slaktas då drabbade djur?

Mvh, Jonas
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #7 skrivet: 09 sep-08 kl 22:01 »
OM jag har förstått det rätt så avlivas djur man har konstaterat smittade. Eftersom sjukdomen inte sprids mellan djur utan det är svindknott som sprider den så är det viktigt att ta bort de djuren som bär på smittan. Alltså: om ett djur har "blåtunga" och ett svindknott suger blod från detta djur så sprids smittan vidare när svindknottet suger på nästa djur. Läste någonstans att samma "effekt" uppnås om man använder samma kanyl på ett smittat djur och sedan på ett friskt!

Jag TROR att djuren i besättningen testas så att man inte behöver slå ut hela besättningen.

Det är en allvarlig sjukdom med plågsam död för djuren! Smittar dock inte till människor!
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #8 skrivet: 09 sep-08 kl 22:04 »
är bluetongue en sådan allvarlig sjukdom att får helt enkelt dör av det?
Fråga 2: om veterinärer vid provtagning konstaterar bluetongue: slaktas då drabbade djur?

Dödligheten ligger i normalfallet mellan 0 - 20 % och hos lamm upp till 50 %.
Drabbade djur slaktas inte, utan avlivas.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

ulfg

« Svar #9 skrivet: 09 sep-08 kl 22:09 »
Usch, bekräftat alltså att det är en mycket allvarlig sjukdom. Vad jag misstänkte efter att ha läst om symptomen, mm. Verkar vara en allvarligare sjukdom får får än för nöt. En liten tröst är kanske att 15 mils radie runtom Halmstad är ett relativt fårfattigt område. Även om jag bor här i Norra Halland hade det varit värre med bluetongue på Gotland eller i Småland föreställer jag mig.

Mvh Jonas

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #10 skrivet: 09 sep-08 kl 22:11 »
Även om jag bor här i Norra Halland hade det varit värre med bluetongue på Gotland eller i Småland föreställer jag mig. 
???

Charlotte

• -
« Svar #11 skrivet: 09 sep-08 kl 22:15 »
Ju tätare det är mellan fårbesättningarna dessto större är väl risken att knotten smittar fler antar jag att Jonas menar.
Men jag hoppas i alla fall att du klarar dig från eländet Jonas!
Och alla andra med förståss!
                         Mvh
                      Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #12 skrivet: 09 sep-08 kl 22:25 »
Ju tätare det är mellan fårbesättningarna dessto större är väl risken att knotten smittar fler antar jag att Jonas menar.

OK, nu fattar jag! Trögfattad emellanåt!  :-\

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
« Svar #13 skrivet: 09 sep-08 kl 22:28 »
knotten sprids med vinden....

nyss hemkommen efter att ha klippt halsar på 642 får...
« Senast ändrad: 10 sep-08 kl 17:57 av Klipparn »
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

maunen

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 10 sep-08 kl 00:51 »
Jag bor inom området :( jag får väl skicka mina lamm på slakt, för nu är det väl ingen som vill ha dem, eller ens ta med tång i dem ? Så ledsen jag blir, men jag har inte sååååå många, men det är ledsamt ändå, jag har nog inte möjlighet att hålla baggarna över vintern eller tills de släpper gränserna fria igen.

Robb

« Svar #15 skrivet: 10 sep-08 kl 06:13 »
Tack Rosa för info ang denna hemska farsot. Mycket informativ. Hoppas de får stopp på detta. Känner verkligen med er djurägare i drabbade
områden, vilken oro. Arma djur som drabbas av det där.  :'(

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
« Svar #16 skrivet: 10 sep-08 kl 07:42 »
Jag bor inom området :( jag får väl skicka mina lamm på slakt, för nu är det väl ingen som vill ha dem, eller ens ta med tång i dem ? Så ledsen jag blir, men jag har inte sååååå många, men det är ledsamt ändå, jag har nog inte möjlighet att hålla baggarna över vintern eller tills de släpper gränserna fria igen.

inom området kan du sälja ... 
vänta nån vecka tills HYSTERIN har lagt sig lite  :D

EU och jordbruksverket satsar massor på detta nu....
« Senast ändrad: 12 sep-08 kl 00:32 av Klipparn »
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
« Svar #17 skrivet: 11 sep-08 kl 12:53 »
en bild från provtagningen i halmstadtrakten

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #18 skrivet: 11 sep-08 kl 16:29 »
Många nakna halsar och röda indieprickar i pannan  ;)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

ulfg

« Svar #19 skrivet: 12 sep-08 kl 22:48 »
Hej,
ringde Jordbruksverket och tog reda på när de kommer fram till ytterområdet av 10 mila zonen för att provta ens djur. Det är ju mycket jobb med det, samla ihop dem och hålla fast krittren när veterinären kör in sprutan. Usch. Men det tar tid för dem. De beräknade till minst en månad, troligtvis mer för att hinna ända ut till ytterkanterna av zonen. För oss i Norra Halland och Västra Småland gäller att veterinärerna kräver insamling av djuren för provtagning tidigast från mitten av oktober och framåt. Men jobbet skall vara avslutat före november månads utgång.

Mvh, Jonas

Dela detta:

* Inloggade just nu

523 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser