Vilken typ av remlås har du använt? Finns ju dels den där man slår ihop ett taggigt bleck i båda ändarna, och dels den där man sätter en del i varsin ände på remmen och sen en liten pinne igenom.
Den senare tycker jag fungerar bäst, för då kommer taggarna lite längre in i remmen. Sen ar det ju väldigt viktigt att man är noga när man skarvar en rem, så den blir absolut rak, det underlättar sen när du ska köra..
Problemet vid belastning är ju oftast att ena sidan av remmen slackar, och då blir känsligare för att glida av. Så en väldigt noggrann uppställning av motorn/kapen, så att dom är i linje, vill ju till. Sen kan man ju ställa ett spett precis jämte det remhjul där remmen brukar åka av, då kan det ta emot remmen vid belastningstoppar och göra så den stannar kvar. Det ska alltså inte stå så nära så det alltid glider mot remmen, utan bara när den vill kana av, annars sliter det för mycket på remmen.
Och inte minst, så är det ju viktigt med en vass och bra skränkt klinga,, då kan det vara som att såga i smör
