Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rexanlag?  (läst 1329 gånger)

Kerstin Linnea

Rexanlag?
« skrivet: 12 aug-08 kl 18:44 »
Hej alla kaninkunniga.....
Jag har funderingar ang rexanlag på kaniner....Hur många procent rex måste ingå på båda sidor för att anlagen ska slå igenom dvs få rexpäls...
Jag har en kull där pappan är 100% rex och mamman 50%rex...Ungarna har en kort och glansig päls och ser annorlunda ut än mina andra kullar, kommer dom att få rexpäls?
Och ja , jag är helt borta på genetiken och avlar för husbehov.... :-[

Kerstin Linnea

SV: Rexanlag?
« Svar #1 skrivet: 13 aug-08 kl 13:19 »
Ingen som vet?

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #2 skrivet: 13 aug-08 kl 16:00 »
Rexanlaget är recessivt, vilket innebär att det måste komma både från mamman och pappan.

I ditt fall innebär det att varje unge får anlaget från pappan, och varannan från mamman, vilket tyder på att varannan unge ska bli rexpälsad.

Men-  jag har sett uppgifter på att rexanlaget är uppdelat på åtminstone 3 olika ställen i genuppsättningen, och är det så, så måste en unge få dessa 3 från både mor och far, vilket innebär att andelen rexungar blir mycket lägre, kanske 1 av 6.

Edgar

NirsOrs

• Jämtland
    • Nirs'Ors Kaniner
« Svar #3 skrivet: 13 aug-08 kl 19:36 »
Om du är osäker på om ungarna är rexpälsade, kolla morrhåren. Rex ska ju ha krulliga morrhår.
Hundägare, kaninägare, bokmal, spinnerska, tjej, samlare, tecknare, datanörd, kaninuppfödare, fotograf, klippare, rosa älskare, pianist. Också är jag lite galen emellanåt.

Kerstin Linnea

« Svar #4 skrivet: 14 aug-08 kl 13:06 »
Tack för svaren, ska kolla morrhåren idag.....

Gille

• -
« Svar #5 skrivet: 15 aug-08 kl 12:11 »
Men-  jag har sett uppgifter på att rexanlaget är uppdelat på åtminstone 3 olika ställen i genuppsättningen, och är det så, så måste en unge få dessa 3 från både mor och far, vilket innebär att andelen rexungar blir mycket lägre, kanske 1 av 6.

Edgar

Vad är de för uppgifter??
Kaninuppfödare och pelargontant.

Kerstin Linnea

« Svar #6 skrivet: 19 aug-08 kl 10:38 »
Jag har kollat nu och i alla fall två komer att få rexpäls.....

Dela detta:

* Inloggade just nu

395 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser