Vi har haft nandu i många år. Sålde dock de sista för ett par år sedan till Finland eftersom det inte finns någon ekonomi i strutsfåglar. Till skillnad från betande djur så kostar strutsfåglar året om.
Nandun lever i flockar (till skillnad från emun som lever i par), men min erfarenhet är att du ska inte ha för många tuppar då det blir mer oreda i flocken än nödvändigt. Tupparna kan bli ganska aggressiva under parningssäsongen så pass på andra djur och barn! De klarar kyla ganska bra så man kan absolut låta dem gå ut och in som de vill året om. Man behöver inget uppvärmt stall, men mer än vindskydd. Jordbruksverket har säkert en massa regler som du måste rätta dig efter!
Jag gav mina nandu nötfoder Galant från Lantmännen, fri tillgång. Jag vet andra som ger sina mycket finhackad ensilage. Gräs ska man absolut inte plocka och ge dem för det kappslar in sig i magsäcken och djuren blir förstoppade och dör. Klöver, sallad, mirabeller (små plommon), körsbär, strimlad kål är gott!
Vi hade viltstaket till våra eftersom vi har haft hjortar. De är ganska bra på att hoppa om de blir stressade. Jag tycker inte att man ska blanda dem med andra djur, även om vissa påstår att det går bra.
De lägger ägg under sommaren och är det dåligt väder med mycket nederbörd så brukar resultatet inte bli så bra. Vill du kläcka i maskin så brukar det inte vara några problem. Jag har strutskläckare om du är intresserad!
Fler frågor?