Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Är det någon som äter levande Föda här?  (läst 2659 gånger)

Havs väsen

Är det någon som äter levande Föda här?
« skrivet: 10 aug-08 kl 16:37 »
Hej! ;D
Levande föda borde ju vara det opptimala när man vill vara själv hushållande. Det mästa kan man ju odla själv eller ja det är nästan nödvändigt om man ska ha råd. Odlar man och groddar själv så är det ju väldig billig mat + att man mår bra och har massa energi.
Men jag undrar om det är någon mer här som äter Levande Föda så vi kan byta erfarenheter och recept???
Eller någon som är inresserad av det?

Havs Väsen :)

S KVATTRAM

• Skvattram
SV: Är det någon som äter levande Föda här?
« Svar #1 skrivet: 17 aug-08 kl 00:17 »
jag börjar dagen med levande föda: 3msk sesamfrön, 3msk bovete, 8 mogna bananer, 11/2 dl  svarta vinbär och 7dl vatten. Mixa frön och bovete torrt tillsätt därpå 3dl vatten och kör en stund tills det hela fått en mjölkliknande konsistens. Tillsätt bär, banan och resten av vattnet.  mixa en stund.  Ätes direkt och man blir mätt, pigg och sund i flera timmar :) Grannskapets barn fick smaka och blev helt sålda så de dyker upp titt som tätt och vill ha. Mvh Skvattram :)

guba

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 17 aug-08 kl 00:26 »
Haha, trodde att det var levande föda på riktigt, myror, skalbaggar och maskar, inte grönsaker och frön.

Själv kan jag inte gå förbi en myrstack utan att äta ett gäng, man får vara snabb med att trycka till dem i gommen innan de hinner bita en i tungan, det gör ont som satan.
Smaken om nu någon inte vet det är syrlig med en limeton, riktigt upfriskande och fräsch.

Margit

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 17 aug-08 kl 00:46 »
jag börjar dagen med levande föda: 3msk sesamfrön, 3msk bovete, 8 mogna bananer, 11/2 dl  svarta vinbär och 7dl vatten. Mixa frön och bovete torrt tillsätt därpå 3dl vatten och kör en stund tills det hela fått en mjölkliknande konsistens. Tillsätt bär, banan och resten av vattnet.  mixa en stund.  Ätes direkt och man blir mätt, pigg och sund i flera timmar :) Grannskapets barn fick smaka och blev helt sålda så de dyker upp titt som tätt och vill ha. Mvh Skvattram :)

8 bananer  :o

Vilse

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 17 aug-08 kl 01:26 »
Haha, trodde att det var levande föda på riktigt, myror, skalbaggar och maskar, inte grönsaker och frön.

Själv kan jag inte gå förbi en myrstack utan att äta ett gäng, man får vara snabb med att trycka till dem i gommen innan de hinner bita en i tungan, det gör ont som satan.
Smaken om nu någon inte vet det är syrlig med en limeton, riktigt upfriskande och fräsch.

AETA MYROR!?

citat djungelboken.

kom nu foer tusan inte aa saej att det aer KAEKA myror :)

saag et program paa tv, wife swap, ena familj daer man aat allting raatt, till och med raa kyckling!

Rödjan

« Svar #5 skrivet: 21 aug-08 kl 15:03 »
Det låter riktigt gott det där med bananerna.

Men när jag jobbade i en bananodling fick vi jobbare lära oss att inte äta mer än 5 bananer om dan, för magen kunde bli 'lös'.
Har en liten gård. Odlar grönsaker. Har grisar, getter och höns.

gabriel

« Svar #6 skrivet: 24 aug-08 kl 16:19 »
fick lära mig under en ayurveda kurs i indien att bananer är stoppande till sin natur. men om man äter 8-10 blir effekten tvärtom= laxerande...

jag åt mestadels levande föda under 7 månader ca, detta var väl 2 år sen ungefär. problemet för mej blev att det gav för mycket energi. inte i form av kalorier, utan till huvudet. jag vet inte om västerländsk medicin har någon förklaring till vad som händer när man bara äter rått, men inom ayurveda kallas det att vata ökar i kroppen. vata är luft och när vata ökar kan problem som smärta och även ångest och stress skapas.
det var vad som hände mej, och jag har vänner som upplevt liknande saker.

anledningen att jag skriver detta är väl för det finns något att lära av mitt misstag. jag åt helt enkelt bara rå mat. jag följde inte så mycket alla de recept och principer som ann wigmore (minns inte om hennes namn stavas riktigt så...) satt för levande föda och då tror jag det kan skapa lite problem. jag åt nog alldeles för lite nötter och frön oxå, för jag tappade mycket vikt.

nu har jag dock kommit till en fas då jag är sugen på mycket mer levande föda igen, så denna gången kanske det är dags att göra det rätt.
det är även intressant som du skrev i öppningsinlägget att det bör vara en perfekt kost för självhushållare, då nästan allt bör odlas själv...

Havs väsen

« Svar #7 skrivet: 28 aug-08 kl 19:56 »
Ja det är viktigt att äta rätt annars kan det nog hända att man som du går ner i vikt och inte mår bra.
Jag använder som bas: Mungbönsgroddar/ linsgroddar, surkål, skott av ex solros, bovete, någon alg, och banan el äpple. Sen slänger jag i lite olika saker i basen varje gång så det inte smakar lika dant.spenat,nässlor, Nötter,solrosfrön,sesamfrö, avocado, vitlök, ingefära, blåbär, hallon ja lite olika så man får i sig det som behövs. Jag har inte räknat upp allt jag häver i, för det kommer jag inte i håg.
Sen är det ju viktigt att dricka vetegräs saft. vilket jag inte är så bra på då jag inte har skaffat mig någon sådan kvarn en.

Groddarna går förstås byta ut mot andra.

tuvan

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 06 sep-08 kl 23:27 »
vill man äta sädesslag så går de att sprira, väcka till liv. Ta hela sädkärnor (eller vad man nu kan kalla det men tex rågkärnor (saltå kvarn tex har flera olika sorter)). Lägg i blöt i 12 timmar och häll av vattnet. Låt sedan ligga utan vatten i ett dygn och då har det kommit små små spiror. Gott att äta i sallad eller blanda med frukt och bär. Just råg tycker jag funkar väldigt bra. Havren blir mjuk och går att äta, men jag har inte fått några spiror på den. Dinkel tyckte jag blev för mjukt och geggigt, men smaken är ju som baken så det är bara att prova sig fram till sin favorit.

Balance

« Svar #9 skrivet: 07 sep-08 kl 21:37 »
Tjingeling! Här finns jag också! Oj vad kul att se en sådan här tråd!  ;D

Jag känner mig ganska ensam som levande födist/råkostare just i sammanhang med hela självförsörjningsvisionen också... det är ju som tidigare sagt, en superdiet för att vara självgående och hålla kostnader nere och inte tära på miljön! :D

Jag söker alla de själar som har en kost som denna och hemskt gärna om ni är intresserade av att bo i närheten eller... starta nåt kul eller... köpa upp en by eller.. ;) vad som helst. Jag är fri just nu och öppen för förslag!

Och angående det där med vikten och levande föda så gäller precis som med mycket annat, kunskap och erfarenhet :) Det gäller att lära sig hur mycket din kropp behöver för att hålla vikten, och det är en ganska skön form att komma in i när man lärt sig... Just fettet är otroligt viktigt att inte glömma bort, det är ju kroppens smörjmedel, vi fungerar inte bra utan dom rätta oljorna ;)

Vilket fall, kontakt önskas med likasinnade :D Godkväll!!

Dela detta:

* Inloggade just nu

545 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser