Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kaninslakteri  (läst 3497 gånger)

skogstomten

• -
kaninslakteri
« skrivet: 05 aug-08 kl 08:01 »
Är det nån som vet vad som gäller mobila kaninslakterier. Är det tillåtet och praktiskt möjligt att ha en bildragen kylvagn, bedöva och avbloda kaninerna "på plats" för att minska stressen med transporter och därmed förbättra köttkvaliten, och sen göra själva slakten på ett centralt slakteri. Som jag ser det skulle det skulle det kunna underlätta för oss i glesbygd.
Har bara hundarna kvar sen lagården blev skadad

Ulric Eriksson

• Gäst
SV: kaninslakteri
« Svar #1 skrivet: 05 aug-08 kl 08:28 »
Blir det då inte så att man måste ha tillstånd från varje kommun man tänker besöka?

louise

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 06 aug-08 kl 18:34 »
Kaninslakterier kontrolleras av kommunerna ( om de inte är gigantiska och importerar djur) så det kan bli problem som Ulric säger. Men nu är de ju väldigt inne på mobila slakterier så kanske det finns riktlinjer, råd eller nåt som kommuner känner sig tvingade att följs.

Ett annat problem med mobila slakterier är att varje gård måste ha godkänt vatten och avlopp för slakteriverksamhet. Det gäller att varje kund har det i ordning och att de inte drar sig för investeringen om det behövs.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 07 aug-08 kl 22:41 »
Ett annat problem med mobila slakterier är att varje gård måste ha godkänt vatten och avlopp för slakteriverksamhet. Det gäller att varje kund har det i ordning och att de inte drar sig för investeringen om det behövs.

Vad händer om det mobila slakteriet tar med sig vatten till gården och avloppsvattnet därifrån?

Putte

« Svar #4 skrivet: 08 aug-08 kl 02:31 »
"Vad händer om det mobila slakteriet tar med sig vatten till gården och avloppsvattnet därifrån?"

Det skulle kunna funka. Kanske. Men det har inte gått något vidare med de mobila lammslakteribilarna som planerades. För dyrt och krångligt. Det går bättre med mobila renslakterier. Jag har för mig att de inte räknas till tamdjur och då gäller andra regler.

Är det nån som vet vad som gäller mobila kaninslakterier. Är det tillåtet och praktiskt möjligt att ha en bildragen kylvagn, bedöva och avbloda kaninerna "på plats" för att minska stressen med transporter och därmed förbättra köttkvaliten, och sen göra själva slakten på ett centralt slakteri. Som jag ser det skulle det skulle det kunna underlätta för oss i glesbygd.

Jag tror att det blir svårt att hantera kropparna efter ett antal timmar hängande i kylbilen. Och framför allt tror jag inte att det blir billigare. Den som har "avlivningsvagnen" måste troligen åka lika långt eller längre än om man ordnar samtransporter TILL slakteriet.
Visst besparas kaninerna en resa men om man hanterar dem på ett bra och lugnt sätt är det ingen större fara. Det sista är egna iaktagelser vid transporter.

skogstomten

• -
« Svar #5 skrivet: 08 aug-08 kl 07:32 »
Som en fundering vidare>:
Slakten, dvs avpälsning och urtagning skall inte ske på gården, utan i speciellt kontrollerat slakteri, Det är bara avlivning/avblodning som skall ske där.
Det går lätt med transporterna i södra sverige, men norrut blir det väldigt långa transporter.

louise

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 08 aug-08 kl 18:20 »
men man måste ta ur dem inom en viss tid. Kan inte exakt men den är rätt kort.

Putte

« Svar #7 skrivet: 10 aug-08 kl 02:34 »
men man måste ta ur dem inom en viss tid. Kan inte exakt men den är rätt kort.

Det är ingen jättepanik att ta ur dem så länge de är riktigt ordentligt avblodade. Men inom ett par timmar är nog lämpligt. Det har jag hört angående vilda djur och förmodar att det är samma med kaninerna. Däremot blir det svårare att ta ur dem när likstelheten har satt in och inälvor och hinnor börjat torka.

skogstomten

• -
« Svar #8 skrivet: 10 aug-08 kl 15:54 »
Jag vet att om man jagar och hänger skogsfågel så kan dom hänga flera dagar outtagna. Det gör man för att inte do skall torka ut. Vid den här slakten så skadas ju inte tarmar eller andra innre organ.

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #9 skrivet: 11 aug-08 kl 08:33 »
Jag vet att om man jagar och hänger skogsfågel så kan dom hänga flera dagar outtagna. Det gör man för att inte do skall torka ut. Vid den här slakten så skadas ju inte tarmar eller andra innre organ.

Kan så hända men för myndigheter och dylikt så är vilt ett kapitel för sig...

Vet att man kan skjuta älg och rådjur (endast avblodade) och sedan lämna till ett slakteri men inte f-n får man de på sina kor eller får... ::)
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

louise

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 11 aug-08 kl 18:53 »
ja blanda inte in viltslakt

Putte

« Svar #11 skrivet: 12 aug-08 kl 22:47 »
Jag hittar ingen stans det står någon maxtid mellan avblodning och urtagning..... Däremot mellan bedövning och avblodning.

Gösta

« Svar #12 skrivet: 14 aug-08 kl 18:29 »
Först lite om lagtext gällande slakterier:
Numera är det livsmedelsverket som handhar alla slakterier i landet.
En kanin bör flås och tas ur inom 10 minuter efter slakt. Efter den tiden inträder likstelheten vilket gör det svårt att få ett bra resultat!
Nu till en annan intressant fråga:
Är det någon på forumet som är intresserad av ett mobilt inrett komplett slakteri för kanin? 6x2,5 meter.
Jag håller på att ta fram några eftersom flaskhalen i kaninproduktion är just slaktmöjligheterna.
Ser inte några större problem med myndigheterna.
Gällande vatten och avlopp så skall ju alla med eget vatten och avlopp ha detta av godkänd kvalité enligt de nya bestämmelserna i miljöbalken. Om jag minns rätt så skall detta vara klart 2010.
Prisbild ??? 100 - 120.000:- beroende på utrustning.

louise

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 14 aug-08 kl 19:00 »
Det är kommunerna som kontrollerar små kaninslakterier. Även små fjäderfäslakterier ligger under deras kontroll.

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #14 skrivet: 14 aug-08 kl 19:02 »
Är det någon på forumet som är intresserad av ett mobilt inrett komplett slakteri för kanin?

Alltid!  ;D

Landsflykting i storstan...

Gösta

« Svar #15 skrivet: 14 aug-08 kl 21:05 »
Tidigare var det kommunens miljökontor som hade tillsynen men detta har flyttats över till Livsmedelsverket i år.
Borde veta detta eftersom jag har slakteri och fått den informationen från berörda myndigheter ;)
Rätt skall vara rätt. Kan naturligtvis finnas kommuner som inte känner till detta om de inte har slakteri i sitt område.

louise

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 14 aug-08 kl 21:24 »
För er som inte är insatta som kommer jag och Gösta troligen alltid vara oense. Även jag har information från Livsmedselverket och Länsstyrelsen. Så här slutar vi väl den diskussionen.

Gösta

« Svar #17 skrivet: 15 aug-08 kl 10:06 »
Visst har vi delade meningar i mycket, Lollo. Det är ofta sån´t som skapar förutsättningar för framåtskridande.
vad det gäller tillsyn och handhavande myndighetsmässigt däremot så måste jag rätta till felaktig information när den dyker upp.
Ofta beror det på att frågeställningen inte är glasklar.
Följande gäller från 1/1-08. Produktionskaniner för kött, skinn och ull
Före uppstart skall en förprövning lämnas in till Länsstyrelsen. Gäller från första kaninen.
Information skall lämnas till din kommun. Du måste få ett djurtillstånd.
Kontroll sker av kommunens miljökontor till och med 31/8-08. Därefter sker detta av Länsstyrelsen.
Slakteriverksamheten ligger under Livsmedelsverket. Upp till 10.000 kaniner/år utan veterinärkontroll kan ges tillstånd till. Antalet beror på utformningen av slakteriets kylmöjlighet.
Vid större antal hamnar slakteriet under rubrik "småskalig verksamhet" Gränsen där är 10.001 - 100.000 kaniner per år. Kräver veterinärkontroll (livdjur, slakt och köttbesiktning)
Dessa uppgifter är kontrollerade 20080815 ;)
Gällande regelverk för kaniner så finns det 4 st olika.
Sällskapsdjur
Försöksdjur
djurparksdjur
produktionsdjur
Det märkliga är att regelverken är helt fristående från varandra trots att det kan vara samma kanin ;D :-\
Myndigheter är fantastiska! Jag har jobbat med dem nu i 26 år 8)

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #18 skrivet: 15 aug-08 kl 10:44 »
För er som har gula livsmedelspärmen sida 1a:17

livsmedelsförordning 2006:813 23§
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Gösta

« Svar #19 skrivet: 17 aug-08 kl 19:55 »
Nya regler gäller från 2008. De du har är reviderade. hade kontakt med Livsmedelsverket senast i fredags. Att ansvaret för kontroll låg på dom visste de inte ens själva. Konstaterade dock att detta var fallet efter ett visst letande. Visst är myndigheter fantastiska ;D
Föstår dig Lollo, men betänk att jag har jobbat med våra "kära" myndigheter i nu 26 år. Mycket av de regler som i dag finns kommer från mig. :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

480 gäster, 2 användare
karsan, simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser