Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nu är jag less..........  (läst 18951 gånger)

Strajder

• Aspegården
SV: Nu är jag less..........
« Svar #20 skrivet: 04 aug-08 kl 20:26 »
Men vad menas i 5 §, betyder det att man inte behöver stänga om mindre djur?
Lagen om ägofred gäller bara för "större hemdjur". Tanken bakom lagen är att bönder som hade gräns mot varandra och inte kunde enas skulle dela på stängselkostnaden. Nu gäller den inte i planlagt område och inte heller för höns eller andra smådjur. Den som är djurägare är alltid ansvarig för de eventuella skador som uppstår. Grannen kan fånga in hönsen och begära ersättning för de kostnader som h*n haft för detta och de eventuella skador som de förorsakat.

Håller med övriga om att det trevligaste för alla är att stängsla in hönsen. Förstod att tanken bakom att låta dem gå helt fria var att låta dina besökare se djuren fritt. Personligen så föredrar jag att separera besökare och höns med tanke på smittrisken. Vi har satt in fönster som gör att besökare kan enkelt kan titta in i hönshuset, djuren blir inte störda eller skrämda av hundar och barn samtidigt som alla kan få en nära inblick i hönsens vardag.

sallyomolly

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 04 aug-08 kl 20:33 »
Men jag förstår inte hur man kan planera att ha lösa djur när man har grannar som bor nära, den ekvationen går inte ihop. Planerar man sånt från början väljer man att bo så att det finns en möjlighet för det att funka.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 04 aug-08 kl 20:40 »
Jag tycker att det är märkligt att du blir arg på grannen för att han inte vill ha dina djur i sin trädgård! Bara för att du tycker att det är pittoreskt och trevligt betyder det ju inte att alla tycker likadant, vill han nu inte ha dem i sin trädgård så är det ditt ansvar att se till och hålla dem borta därifrån.

Jag hade en gång en granne som seriöst kom och sa följande:
"Jag hoppas att ni har bra burar och stänger in kaninerna ordentligt för min hund springer lös och den dödar kaniner direkt"

Med ditt resonemang så skulle den hunden alltså ha all rätt att springa omkring och döda allt som rör sig och att skulle ha varit vårt ansvar att hägna in vår tomt för att skydda oss.. Hunden var hennes lilla ögonsten och kunde inte göra något fel, och visst var/är det en snäll hund i övrig bemärkelse men inte vill jag ha den i min trädgård inte..
« Senast ändrad: 04 aug-08 kl 20:43 av _Mårten_ »

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #23 skrivet: 04 aug-08 kl 20:53 »
Men jag förstår inte hur man kan planera att ha lösa djur när man har grannar som bor nära, den ekvationen går inte ihop. Planerar man sånt från början väljer man att bo så att det finns en möjlighet för det att funka.

Ja, det är fan inte lätt att flytta en hel bondgård med djur och bohag ( 8 rum och kök!!) 60 mil!! Samtidigt vi flyttade åkte jag fram och tillbaka i tre veckors tid för att sätta upp stängsel till fåren. Dessutom så har vi precis klarat oss ur en ekonomisk knipa som kunde försatt oss i konkurs!!

Vi hade knappt kommit på plats innan man blev påhoppad av en aggresiv gubbe. Rom byggdes inte på en dag. Hellre några lösa höns än en hel hop med tackor och lamm i trädgården!!! Tyckte nog att gubben kunde ha lite mer tålamod med oss.

Jag ska upplysa dig om att jag har fan inte haft en ledig dag på över 4 år på förra gården. Har gått in i väggen och mår skitdåligt. De sista 2 åren har vi kämpat med gården och vår taskiga ekonomi med kronofogden i hälarna. Kämpat oss igenom detta helvete som jag inte ens önskar någon annan!!

Jag har inte förväntat mig några empatier av någon här. Bara kanske jag kunde hitta en lösning som kunde gangna oss och vår granne.

Men jag har bestämt mig för att ha våra höns lösa i trädgården bland äppelträden. Gubben får en grind och passar inte galosherna så är det hans problem. >:(
Jag tycker att det är märkligt att du blir arg på grannen för att han inte vill ha dina djur i sin trädgård! Bara för att du tycker att det är pittoreskt och trevligt betyder det ju inte att alla tycker likadant, vill han nu inte ha dem i sin trädgård så är det ditt ansvar att se till och hålla dem borta därifrån.

Jag hade en gång en granne som seriöst kom och sa följande:
"Jag hoppas att ni har bra burar och stänger in kaninerna ordentligt för min hund springer lös och den dödar kaniner direkt"

Med ditt resonemang så skulle den hunden alltså ha all rätt att springa omkring och döda allt som rör sig och att skulle ha varit vårt ansvar att hägna in vår tomt för att skydda oss.. Hunden var hennes lilla ögonsten och kunde inte göra något fel, och visst var/är det en snäll hund i övrig bemärkelse men inte vill jag ha den i min trädgård inte..

Men det är ju ipp till var och en att skydda sin egendom. Nu bor vi utanför planlagt område och det är en bondgård och inte ett villaområde vi bor i om du trodde det!!

Likväl som mina höns eller ett rådjur eller älg. Ja vad fan som helst som kan klampa in på tomten så måste man ju skydda sin egendom eller hur ???
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Gamina

« Svar #24 skrivet: 04 aug-08 kl 20:57 »
Nej! Jag var inte rolig, jag försökte inte ens vara det. Jag försöker få dig att förstå precis vad det är du säger. Jag försöker en gång till.
Kan jag få din adress så jag kan komma mad hästtransporten och släppa Nova häst i din trädgård. Det vore praktiskt med gratis bete. Nova älskar att smaka på allt, hon tycker om att buffa och knuffa på saker vilket gör att de lätt ramlar ner, hon älskar människor och går gärna mycket nära och börjar slicka och buffa på ALLA, hon älskar dessutom alla andra sjur och skrämmer därmed katter, hundar, höns osv eftersom hon vill undersöka dem ordentligt. Dessutom väger hon 490 kg vilket gör att det blir djupa märken i gräsmattan.
Skulle du uppskatta att ha min häst i din trädgård?
Rent logiskt så måste det anses att man har strikt ägaransvar för sin höns, ankor och gäss. Hästar har man inte strikt ägaransvar för utan kan klara sig undan att de förstör saker om man inte uppträtt oaktsamt. Att inte ha hästen inom stakett räknas som extremt oaktsamt.
Bryr du dig överhuvudtaget om din omgivnings välbefinnande eller är det bara du och dina egnaplaner och känslor som räknas?
Genbank för Gotlandshöns

Gamina

« Svar #25 skrivet: 04 aug-08 kl 21:03 »
Ja, det är fan inte lätt att flytta en hel bondgård med djur och bohag ( 8 rum och kök!!) 60 mil!! Samtidigt vi flyttade åkte jag fram och tillbaka i tre veckors tid för att sätta upp stängsel till fåren. Dessutom så har vi precis klarat oss ur en ekonomisk knipa som kunde försatt oss i konkurs!!

Vi hade knappt kommit på plats innan man blev påhoppad av en aggresiv gubbe. Rom byggdes inte på en dag. Hellre några lösa höns än en hel hop med tackor och lamm i trädgården!!! Tyckte nog att gubben kunde ha lite mer tålamod med oss.

Jag ska upplysa dig om att jag har fan inte haft en ledig dag på över 4 år på förra gården. Har gått in i väggen och mår skitdåligt. De sista 2 åren har vi kämpat med gården och vår taskiga ekonomi med kronofogden i hälarna. Kämpat oss igenom detta helvete som jag inte ens önskar någon annan!!

Jag har inte förväntat mig några empatier av någon här. Bara kanske jag kunde hitta en lösning som kunde gangna oss och vår granne.

Men jag har bestämt mig för att ha våra höns lösa i trädgården bland äppelträden. Gubben får en grind och passar inte galosherna så är det hans problem. >:(
Men det är ju ipp till var och en att skydda sin egendom. Nu bor vi utanför planlagt område och det är en bondgård och inte ett villaområde vi bor i om du trodde det!!
Tyvärr så kvitttar det nog din granne att du haft ekonomiska problem, flyttat långt osv. Han vill ha sin gräsmatta ifred. Övrigt bryr han sig inte om och det förstår jag.
Att han är aggresiv föstår jag också, jag skulle direkt bli tokaggresiv om någon roade sig med att ha en lös hund som sprang och bajsade i min trädgård och jag är INTE pedant.

Likväl som mina höns eller ett rådjur eller älg. Ja vad fan som helst som kan klampa in på tomten så måste man ju skydda sin egendom eller hur ???
Skillnaden på en älg och dina höns är att dina höns, till skillnad mot älgen är tama djur som du äger och har ansvar för. Därmed är det också ditt ansvar att hålla dem på rätt ställe.
Genbank för Gotlandshöns

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 04 aug-08 kl 21:14 »
Jag beklagar era problem och hoppas att allt löser sig men faktum kvarstår att era djur är erat ansvar, planlagt område eller ej och jag bor också utanför planlagt område, på en bondgård.

"Men det är ju ipp till var och en att skydda sin egendom"
Ja det är upp till var och en att skydda sin egendom, det är helt valfritt. Skillnaden här är alltså att grannen kan sätta upp staket om han vill medans ni måste hägna in era djur. Detta oavsätt om ni har tid eller ej tyvärr..

Grannens aggresiva inställning kanske beror på att han verkligen inte vill ha några ankor och höns i sin trädgård. Att du nu hägnar in och sätter en grind är ju bra, då har ju ju iaf gjort vad som krävs enligt lagar och förordningar men jag tycker ändå att det är en dålig lösning eftersom att du nu kommer att få dras med en grannosämja så länge ni/han bor kvar där ni bor.
Den hållbaraste lösningen är trots allt att be om ursäkt och förklara att ni tänkt fel, sedan kan ni ju börja diskutera lösningar med inhängnader, staket, grindar eller vad det nu kan finnas för olika lösningar. Det kan ju till och med bli så att när isen väl är bruten så kanske några hönor inne i trädgården kan gå an iaf.. Men du måste hur som helst ta första steget anser jag!

Prosit

• Södermanland
« Svar #27 skrivet: 04 aug-08 kl 22:12 »
Nu har jag satt upp inhägnad mot hans tomt och har gjort vad jag kunnat. Men jag kan ju inte på eget bevåg "spärra" av hans utfart som vetter mot vår gårdsplan tyvärr.

Jag menar att han får också "bjuda till" på halva vägen och sätta upp en grind på hans utfart.

Gör jag en hönsgård så försvinner ju tjusningen med att ha höns och då kan jag lika gärna vara utan. 8)

Hej!

Läste ditt inlägg först nu då jag kommit tillbaka från landet! Det verkar vara regel att när man flyttar från stan så klagar grannar mer än i stockholmsområdet. Mina grannar här matar mina höns på sin tomt! De bad om ursäkt för att de satte upp stängsel i somras och frågade om jag trodde att de skulle kunna flyga över eller om de lär sig att gå runt om han lämnar en glipa. Jo de lär de sig nog så han lämnade en hönsbredd åt dem 8).

Ur trist att det ska bli som med din granne. Varför bor han granne med en bondgård om han inte tål att se höns? De låter ju inte som att du bara släpper ut dem vind för våg utan du försöker ju faktiskt hålla dem på din sida och lite tålamod kan man faktiskt ha!

Jag skulle tala om för honom att om han vill slippa djuren får han stå ut med en grind. och ett två meter högt plank så jag slapp se honom. ::) Sen kan du lägga din energi på ett annat håll. Lycka till!
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #28 skrivet: 04 aug-08 kl 22:24 »
Jag kan inte låta bli att tycka lite synd om dig Christine! Jag förstår din dröm där, att kunderna ska kunna få se de fria och lyckliga hönsen (fast den som påtalade smittorisken med det har väl kanske inte helt fel heller...) och hoppas och tro på lite medhåll här på alternativ där så gott som alla (?) har sina höns fritt springande på gården (bor verkligen alla så långt ifrån annat folk? Och sen inte få någon förståelse alls utan nästan bara skäll... det tyckte jag var lite hårt!

Den där vägen som arga gubben har servitut på, är enda sättet att sätta upp en grind alltså? Det går inte hängna av den helt från er trädgård (där du ville ha hönsen)? Sen om han har servitut så är det ju han som 'hyr' väl och har väl lite att rätta sig efter er? Vi har servitut på vår väg upp till huset, och där får bonden köra med sina traktor och driva stutar hur mycket han vill (för det har han ju rätt till).

Vad har du för sorts hönor? Du kunde byta till en 'fegare' sort, som t ex australorp om de är som mina! Fegmesar som helst inte går mer än två meter från hönshuset... (de är bara femton veckor iofs...)
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Rosten

• Närke
« Svar #29 skrivet: 04 aug-08 kl 23:25 »
Jag skyddar i alla fall min mark med luftgevär, fällor, hagelbössa eller med 6.5an.
Grannens lösspringande hund är numera en snäll hund som håller sig på sin tomt.
Problemet som vi haft med rävar, skator mm är också för tillfället lösta.
Du får nog föreslå att grannen gör samma sak så har ni snart löst problemet.
« Senast ändrad: 04 aug-08 kl 23:42 av Rosten »

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #30 skrivet: 05 aug-08 kl 00:00 »
Om jag förstod saken rätt var arga grannen en sån där som började skälla och gorma så fort man visade sig eller? Sådana är ju väldigt svåra både att resonera med, be om ursäkt eller föra något annat som helst vettigt samtal med.

Svårt det där... Skriver du ett förklarande brev kanske han bara knycklar ihop det och skiter i att läsa (känner såna)

En medlare kanske?
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

d1jussi

• Västergötland
« Svar #31 skrivet: 05 aug-08 kl 07:39 »
Hej,

man kan inte alltid välja sina grannar, men det är bra om man har en vettig relation, eftersom det ofta är under många år.

Du verkar inte kunna bo så att din idé om att låta djuren gå lösa kan genomföras utan olägenhet från andra. Din granne har naturligtvis rätt att slippa dem på sin tomt. Är detta en såpass viktig fråga att du inte kan ge med dig för grannsämjans skull? Om din granne skulle anmäla detta till kommunens miljöinspektörer så kanske du riskerar mer uppmärksamhet än du egentligen vill ha?

Vad gäller dina frigående djur så finns det en del regler och föreskrifter angående besökare till gårdar (Zoonosföreskrifterna SJVFS 2003:71 mm) där man skall ha koll på bl a att besökarna inte varit på en utländsk gård nyligen och att man måste ha enkel möjlighet till handtvätt tillgänglig, mm Det gör att man bör fundera ett extra varv. Det kan också vara så att vissa besökare inte vill komma fullt så nära djuren heller.

Sedan har vi frågan om fågelinfluensa som ändå regelbundet brukar tvinga in hönsen inomhus.

Mitt tips är att du odlar grannsämjan lite och stänger in dina djur bättre.

Mvh Oscar

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 05 aug-08 kl 08:13 »
...och hoppas och tro på lite medhåll här på alternativ där så gott som alla (?) har sina höns fritt springande på gården (bor verkligen alla så långt ifrån annat folk? Och sen inte få någon förståelse alls utan nästan bara skäll... det tyckte jag var lite hårt!

Det handlar väl knappast om "skäll", det enda som har gjorts är ju att leverera det enda alternativ som finns, nämligen att hägna in djuren.  Jag har full förståelse för att hon vill ha hönor och ankor frigående, det är vad vi själva har, men jag förstår också grannens reaktion (och det spelar ingen som helst roll att han har valt att "bo på landet") och i detta fall har ju grannen rätten på sin sida och hon har enligt lagar och förordningar handlat fel, då är ju en ursäkt en bra lösning för att kunna förhandla vidare. Om man nu inte kan erkänna att man har handlat fel utan vill strida vidare ja då är ju en grind den enda lösningen, men å andra sidan så är grannosämja något som kan finnas kvar i generationer och vill det sig riktigt illa så kan det ju bli anmälningar till höger och vänster till olika myndigheter.

Min erfarenhet är att om man ärligt erkänner att man har tänkt och handlat fel och att man är villig att ta en diskussion om hur ett problem ska lösas på bästa sätt så är det inte många människor som sätter sig på tvären. Att börja tjura och "gräva skyttegravar" mot grannarna kommer bara att leda till att ens boende inte blir något roligt ställe.

Åsbokadorra

• Solen är varm och gräset är grönt!!!
    • Västergötland
« Svar #33 skrivet: 05 aug-08 kl 08:33 »
Kan inte göra annat än att hålla med dig Mårten. :)
Åsbokadorra i 9 år (genbank)
Nu i väntan på en ny genbanksras, gärna Bjurholm

anette i bugared

• -
« Svar #34 skrivet: 05 aug-08 kl 09:46 »
Det här ser ut att kunna utvecklas till en präktig grannstrid med anmälningar till div. myndigheter som din grannes enda väg att komma tillrätta med problemen.
Och oavsett vad du tycker så har han lagarna på sin sida. Lagarna, för det handlar både om ditt ansvar som djurägare att hålla djuren instängslade så att de inte ställer till skada eller förtret på annans mark, men också djurskyddslagarna eftersom du inte får ha dina djur springandes vind för våg. Du kommer att bli ålagd att stängsla in dem på ett sätt som förhindrar att de kommer utanför din mark och vad beträffar ett plank mot grannens så skulle jag nog hört mig för om bygglov krävs innan jag satte upp nåt sånt, annars lär nog grannen anmäla även det.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Charlotte

• -
« Svar #35 skrivet: 05 aug-08 kl 12:21 »
Men kan någon säga varför grannen ska kompromissa och acceptera djur på sin tomt för att det har kommit nya grannar?
Jag skulle ALDRIG göra det, men det kanske är för att jag är en sur och otrevlig Norrlänning? ;)
Visst skulle jag kunna ha överseende de första veckorna efter en flytt, och det verkade ju som om allt var frid och fröjd i början (enligt ursprungsinlägget), men om mina nya grannar kom flyttande med en sån märklig attityd att JAG skulle hålla DERAS djur borta från min tomt, så skulle nog sämjan bli dålig...
Christine, jag tycker du ska läsa dina egna inlägg och byta roll med din granne och fundera hur du skulle vilja ha det...
Har du tex genbank på några av fjäderfäna eller vill sälja renrasiga kycklingar? Men det skulle väl ändå vara helt okej om din granne också skaffade lite fjäderfän av andra raser och lät dom spendera dagarna ihop med dina rasfjäderfän, på landet får man ju acceptera sånt...
MEN, jag har full förståelse för att du är less på att det inte fungerade som du tänkt med att ha fjäderfäna lösa på DIN tomt (att dom inte fattar vad som är deras revir), men det är väl bara att komma på en annan lösning själv och inte skylla på ilskna grannar som vill ha tomten i fred.
                                      Mvh
                                    Charlotte
« Senast ändrad: 05 aug-08 kl 12:39 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #36 skrivet: 05 aug-08 kl 12:29 »
Hej!

Läste ditt inlägg först nu då jag kommit tillbaka från landet! Det verkar vara regel att när man flyttar från stan så klagar grannar mer än i stockholmsområdet. Mina grannar här matar mina höns på sin tomt! De bad om ursäkt för att de satte upp stängsel i somras och frågade om jag trodde att de skulle kunna flyga över eller om de lär sig att gå runt om han lämnar en glipa. Jo de lär de sig nog så han lämnade en hönsbredd åt dem 8).

Ur trist att det ska bli som med din granne. Varför bor han granne med en bondgård om han inte tål att se höns? De låter ju inte som att du bara släpper ut dem vind för våg utan du försöker ju faktiskt hålla dem på din sida och lite tålamod kan man faktiskt ha!

Jag skulle tala om för honom att om han vill slippa djuren får han stå ut med en grind. och ett två meter högt plank så jag slapp se honom. ::) Sen kan du lägga din energi på ett annat håll. Lycka till!

Tack för de fina orden.  :-[
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Gamina

« Svar #37 skrivet: 05 aug-08 kl 12:38 »
Jag blir inte direkt förvånad över att du bra tog till dig inläggen från de som håller med dig.
Nu försöker jag en sista gång förstår du inte nu så kommer jag tycka synd om din granne som hamnar i en onödig grannfejd. Dig kommer jag inte tycka synd om för det är du som skapat tvisten.
Säg att din granne får för sig att skaffa en hund som han har lös. Denna hund visar sig älska att jaga fåglar. Vad säger du om att denna hund springer in på din tomt och biter ihjäl dina höns? Anser du att det är ditt problem att stängsla ut hans hund eller anser du att det är hans problem att stänga in sin hund?
Genbank för Gotlandshöns

Gamina

« Svar #38 skrivet: 05 aug-08 kl 12:41 »
Om det är mitt inlägg du avser, så har jag väl aldrig ens påstått eller funderat på att han skall kompromissa i den frågan. Han skall självmant kompromissa i ett tillmötesgående angående vägstängslet, inget annat. Är inte det uppenbart?

När man läser en sån tolkning som du nu har gjort, förstår man varför det finns konflikter överallt.
Du anser det men TS anser att grannen ska tycka det är trevligt och pittoreskt med att någon annas djur går på hans gräsmatta och skiter. Om TS slutar vara så inställd på vad h*n vill och istället försöker leta upp en lösning som jan fungera för båda parter = inga djur på grannens gräsmatta, så är säkert problemet mycket lätt att lösa.
Genbank för Gotlandshöns

Strajder

• Aspegården
« Svar #39 skrivet: 05 aug-08 kl 12:46 »
Var och en skall vid nyttjande av sin eller annans fasta egendom taga skälig hänsyn till omgivningen. (Jordabalken https://lagen.nu/1970:994)

Dela detta:

* Inloggade just nu

545 gäster, 1 användare
Hantverkare92

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser