Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nu är jag less..........  (läst 18940 gånger)

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
Nu är jag less..........
« skrivet: 03 aug-08 kl 20:15 »
Nu måste jag bara ut med mina frustrationer >:(

Har som sagt flyttat till paradiset för både mig och mina djur. Bor ute på landet på en underbar gård. Vi har öppnat gårdsbutiken och börjat komma iordning.

De första helgerna gick allt bra. Den närmaste grannen tyckte det var roligt med alla hönsen, ankorna och gässen som går lösa. Men efter ett tag så börjde problemen.

Höns och övriga fjäderfän känner inget revirbehov och går in till grannarna i tid och otid. Första reaktionen blev: Vad gör vi med bajset ??? på gräsmattan ???

Jag sade då att lite vatten sköljer bort bajset. Efter ytterligare några dagar kom första utskällningen. Att vi fan skulle hålla ankorna på vår sida att tomten!! >:( >:( >:(

Och så har det hållit på sen en månad tillbaka. Har satt upp stängsel mot deras tomt men kan inte sätta upp grindar vid deras utfart som vetter mot vår gårdsplan där hönsen går.  :-\ :-\

Det roliga är att granngubben är ornitolog samt en obstinat pedant ::) ::) ::)

Hela tanken med gården och butiken är att kunderna ska få närkontakt med djuren speciellt hönsen, ankorna och gässen. Gör jag en hönsgård försvinner ju den upplevelsen för våra kunder.

Om nu min granne absolut inte tål våra djur så får han ju sätta upp ett staket med grindar. Jag har ju satt upp kycklingnät men kan inte på eget bevåg spärra hans utfart med grindar, eller hur? :-\
« Senast ändrad: 06 aug-08 kl 08:43 av christine »
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Maran

• Gäst
SV: Nu är jag less..........
« Svar #1 skrivet: 03 aug-08 kl 20:35 »
Är grannen norrlänning?   ::)

Olofssonskan

• Härjedalen
« Svar #2 skrivet: 03 aug-08 kl 20:45 »
Förstår inte varför du är frustrerad. Det är väl varje fastighetsägares rätt att slippa 'drabbas' av grannarnas husdjur  om man så vill ???

Det roliga är att granngubben är ornitolog samt en obstinat pedant ::) ::) ::)
Vad är det för kul med det ? Alla får vara som man vill och du behöver ju inte umgås med honom om du inte vill....

Om nu min granne absolut inte tål våra djur så får han ju sätta upp ett staket med grindar. Jag har ju satt upp kycklingnät men kan inte på eget bevåg spärra hans utfart med grindar, eller hur? :-\
Nej, jag tycker inte att han ska behöva sätta upp hinder för dina djur om han inte vill ha dom på sin fastighet.
mvh
//marita
« Senast ändrad: 03 aug-08 kl 23:00 av Olofssonskan »
Ju mer jag kan desto mer inser jag hur lite jag vet

Rosten

• Närke
« Svar #3 skrivet: 03 aug-08 kl 22:10 »
Jag brukade slå av ett par smällar med hagelbössan när grannens djur blir för närgångna.
Nu har vi aldrig några problem.
« Senast ändrad: 03 aug-08 kl 22:15 av Rosten »

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #4 skrivet: 03 aug-08 kl 22:11 »
Ja precis, be han spola dom med slangen nästa gång..eller gör det själv.. Jag skulle inte heller vilja ha grannens djur på min tomt..  ::) eller mina djur på nån annans för den deln  :)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
« Svar #5 skrivet: 04 aug-08 kl 08:59 »
Måste nog hålla med, tyvärr. Förstår att det inte är detta du vill höra men jag hade också blivit sur och sagt till om jag hade någon annans höns, gäss och ankor på min tomt. Dem skitar ju faktiskt ner väldigt mycket. Du får nog ordna med någon sorts inhängnad till dina djur för inte ska väl han behöva hägna in sin tomt för att slippa dina djur  :-\ SORRY!
Vallegården - En liten gård på Österlen, Skåne.
Besök oss live eller på www.vallegården.net
OBS. SÄLJER INGA AVELSÄGG!!!

Åsbokadorra

• Solen är varm och gräset är grönt!!!
    • Västergötland
« Svar #6 skrivet: 04 aug-08 kl 09:04 »
förstår att du är besviken, man vill ju så gärna! Tråkigt för dig men jag måste hålla med resten av de som svarat dig. dina djur är ditt problem och ditt ansvar... :-\  fast det vet du kanske, innerst inne! :-[
Åsbokadorra i 9 år (genbank)
Nu i väntan på en ny genbanksras, gärna Bjurholm

christine

• Västmanland
« Svar #7 skrivet: 04 aug-08 kl 14:17 »
Nu har jag satt upp inhägnad mot hans tomt och har gjort vad jag kunnat. Men jag kan ju inte på eget bevåg "spärra" av hans utfart som vetter mot vår gårdsplan tyvärr.

Jag menar att han får också "bjuda till" på halva vägen och sätta upp en grind på hans utfart.

Gör jag en hönsgård så försvinner ju tjusningen med att ha höns och då kan jag lika gärna vara utan. 8)

christine

• Västmanland
« Svar #8 skrivet: 04 aug-08 kl 14:21 »
förstår att du är besviken, man vill ju så gärna! Tråkigt för dig men jag måste hålla med resten av de som svarat dig. dina djur är ditt problem och ditt ansvar... :-\  fast det vet du kanske, innerst inne! :-[

Jo, jag vet det.
Måste nog hålla med, tyvärr. Förstår att det inte är detta du vill höra men jag hade också blivit sur och sagt till om jag hade någon annans höns, gäss och ankor på min tomt. Dem skitar ju faktiskt ner väldigt mycket. Du får nog ordna med någon sorts inhängnad till dina djur för inte ska väl han behöva hägna in sin tomt för att slippa dina djur  :-\ SORRY!

Så mycket skit blir det ju inte. Dessutom så regnar det bort och gödslar gräsmattan.

Dessutom så är det ju upp till var och en att inhägna dvs "skydda sin egendom" mot ev. påhälsning av t ex rådjur, etc...... eller har jag fel ???

Filip Skräplund

« Svar #9 skrivet: 04 aug-08 kl 14:30 »
Har nåt minne av att enligt lag ska grannen stå för halva stängslet, även om hen inte har djur själv.
Kan det stämma?
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

anette i bugared

• -
« Svar #10 skrivet: 04 aug-08 kl 14:40 »

Dessutom så är det ju upp till var och en att inhägna dvs "skydda sin egendom" mot ev. påhälsning av t ex rådjur, etc...... eller har jag fel ???
När det gäller tamdjur så är djurägaren ensam ansvarig för att hålla djuren instängslade.
Här, ett klipp ur Jordbruksaktuellt

Stängsel regleras i ett flertal lagar. I Ägofridslagen ges djurägaren eller den som ”till underhåll eller nyttjande mottagit ett djur” ett strikt ansvar för skador på mark och gröda. Trampas sommarstugeägarens grönsaksland sönder är det den som gäller. Men skulle djurens tid i frihet resultera i skada på andra djur, människor eller egendom är det skadeståndslagstiftningen som gäller. I skadeståndslagstiftningen tar man andra hänsyn i bedömningen, har djurägaren till exempel varit vårdslös eller ej. I det fall djuren som varit på vift orsakar en trafikolycka är det trafiklagstiftningen som gäller och där har bilföraren alltid ett stort ansvar.

Jag hade också blivit arg, riktigt arg, om grannens höns, ankor och gäss kom över till mig. Inte nog med att de skiter, de sprätter, betar och inte bara på gräsmattan utan pillar gärna sönder i rabatter o.s.v. plus att gäss som bekant kan bli rätt ilskna om det vill sig illa.

Sätt upp ett lågt staket som gässen och ankorna kan hållas innanför men som besökare lätt kan ta sig över. Det behöver ju inte vara högre än 30-40 cm och om du har tur så kanske grannen nöjer sig med det och har överseende med att hönsen går över gränsen.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 04 aug-08 kl 14:52 »
Det är ju som Anette skriver att du har fullt och strikt ansvar för den ev. skada som dina djur gör om de är lösgående, så det blir nog till att hägna in dem tyvärr. Gör du det inte så kommer du säkerligen att få ett ordentligt grannbråk på halsen och det är sällan kul.. Dessutom så kan du förmodligen bli tvingad att göra dig av med djuren (eller hägna in dem) om grannen går till lämlig myndighet och klagar.

Men om grannens utfart går genom er gårdsplan så borde det väl inte vara några problem att sätta upp en grind? Han har ju säkerligen servitut på vägen men jag tror inte att en grind räknas som något hinder så länge den är lika bred som vägen anges enligt servitutet.. Grindar på vägar brukar ju iof också vara ett bra sätt att komma på kant med grannar men å andra sidan så kan man ju förklara att det är det enda sättet att hålla djuren utanför hans trädgård.

Filip Skräplund

« Svar #12 skrivet: 04 aug-08 kl 16:50 »
Det var nedanstående jag avsåg i inlägget ovan, tydligen är det en 1/4 och inte hälften av stängslet som grannen ska stå för.
Kanske kan christine hänvisa till den regeln medan lagen fortfarande gäller?  ;)

Citera
Ägofredslagen
Under Byggninga Balk i vår lagstiftning finns ”Lag om ägofred” (1933:269) som beskriver de skyldigheter som djurägare och fastighetsägare har att hålla sig till.

Ägofredslagen är från 1933. Lagen är delvis föråldrad genom att ny praxis har utformats. Det gäller exempelvis den regel som säger att även den icke djurhållande grannen och fastighetsägaren ska hålla ¼ av stängslet. Jordbruksdepartementet kommer förmodligen att föreslå att ägofredslagen upphävs och ersätts med annan lagstiftning. Den gäller dock fortfarande! Ägofredslagen är dispositiv vilket innebär att den kan avtalas bort.

http://www.lrf.se/servlet/ContentViewerServlet?command=displayContent&contentUrl=cycube://internal/document/101540

http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19330269.HTM

Men vad menas i 5 §, betyder det att man inte behöver stänga om mindre djur?

Citera
5 § Stängsel skall vara så beskaffat, att det fredar mot större hemdjur (hästar och nötkreatur).
« Senast ändrad: 04 aug-08 kl 17:37 av Filip Skräplund »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

christine

• Västmanland
« Svar #13 skrivet: 04 aug-08 kl 18:02 »
När det gäller tamdjur så är djurägaren ensam ansvarig för att hålla djuren instängslade.
Här, ett klipp ur Jordbruksaktuellt

Stängsel regleras i ett flertal lagar. I Ägofridslagen ges djurägaren eller den som ”till underhåll eller nyttjande mottagit ett djur” ett strikt ansvar för skador på mark och gröda. Trampas sommarstugeägarens grönsaksland sönder är det den som gäller. Men skulle djurens tid i frihet resultera i skada på andra djur, människor eller egendom är det skadeståndslagstiftningen som gäller. I skadeståndslagstiftningen tar man andra hänsyn i bedömningen, har djurägaren till exempel varit vårdslös eller ej. I det fall djuren som varit på vift orsakar en trafikolycka är det trafiklagstiftningen som gäller och där har bilföraren alltid ett stort ansvar.

Jag hade också blivit arg, riktigt arg, om grannens höns, ankor och gäss kom över till mig. Inte nog med att de skiter, de sprätter, betar och inte bara på gräsmattan utan pillar gärna sönder i rabatter o.s.v. plus att gäss som bekant kan bli rätt ilskna om det vill sig illa.

Sätt upp ett lågt staket som gässen och ankorna kan hållas innanför men som besökare lätt kan ta sig över. Det behöver ju inte vara högre än 30-40 cm och om du har tur så kanske grannen nöjer sig med det och har överseende med att hönsen går över gränsen.

Men det är ju det jag gjort ju. Om ni läst mina inlägg så kan jag inte bara utan vidare sätta upp grindar vid min grannes utfart hur som helst utan hans samtycke, eller hur? Vi kan idag inte prata med varandra utan att det blir konflikt direkt. Tyvärr så är det så :-\

Jag tycker jag har gjort det jag kan och vet inte hur jag kan gå vidare för att få slut på mitt magont. Vill inte vara ovän med någon men när man man på en gång blir bemött med ett aggresivt beteende från min grannes sida blir man förbannad och nästan bara vill skita i allt. Jag går och irriterar mig på honom hela tiden och vill bara spy på allt. :-X

Margit

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 04 aug-08 kl 18:06 »
Men det är ju det jag gjort ju. Om ni läst mina inlägg så kan jag inte bara utan vidare sätta upp grindar vid min grannes utfart hur som helst utan hans samtycke, eller hur? Vi kan idag inte prata med varandra utan att det blir konflikt direkt. Tyvärr så är det så :-\

Jag tycker jag har gjort det jag kan och vet inte hur jag kan gå vidare för att få slut på mitt magont. Vill inte vara ovän med någon men när man man på en gång blir bemött med ett aggresivt beteende från min grannes sida blir man förbannad och nästan bara vill skita i allt. Jag går och irriterar mig på honom hela tiden och vill bara spy på allt. :-X

Ja fy vad tråkigt med grannosämja. Kan du inte snickra en ram med kycklingnät och "sätta för" hans infart då...? En som är lätt att flytta på när man ska förbi.
Förmodligen kommer han väl inte att acceptera den  :-\ men då har du ju gjort vad du kan i alla fall...

Jag kan förstå att han inte vill ha höns och ankor och deras "kvarlämningar" på sin gräsmatta, men det måste ju finnas en lösning.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 04 aug-08 kl 18:18 »
Om ni läst mina inlägg så kan jag inte bara utan vidare sätta upp grindar vid min grannes utfart hur som helst utan hans samtycke, eller hur? Vi kan idag inte prata med varandra utan att det blir konflikt direkt. Tyvärr så är det så :-\
Om vägen går över din mark så tror jag att du kan göra det, men säker är jag inte. Vad det gäller konflikten så blir det väl knappast bättre av en grind på hans uppfart, det försämrar förmodligen läget snarare.

Jag tycker att du bygga en inhägnad till djuren och sedan be grannen om ursäkt för att du låtit dina djur gå över på hans tomt då det faktiskt är ditt ansvar att hålla dina djur på rätt plats. Eftersom att konflikten ännu är ganska "färsk" så brukar en seriöst menad ursäkt kunna lösa det hela. Några inhägnade djur är iaf bättre en 30-40 års grannosämja, jag vet folk som låtit grannbråk styra hela deras vuxna liv och i mina ögon finns det knappast något bättre sätt att kasta bort energi på till ingen nytta.

Som sagt, tänk över en bra lösning för djuren, ge grannen en seriös ursäkt för detta ligger trots allt på ditt ansvar ju..
« Senast ändrad: 04 aug-08 kl 18:24 av _Mårten_ »

christine

• Västmanland
« Svar #16 skrivet: 04 aug-08 kl 19:28 »
Om vägen går över din mark så tror jag att du kan göra det, men säker är jag inte. Vad det gäller konflikten så blir det väl knappast bättre av en grind på hans uppfart, det försämrar förmodligen läget snarare.

Jag tycker att du bygga en inhägnad till djuren och sedan be grannen om ursäkt för att du låtit dina djur gå över på hans tomt då det faktiskt är ditt ansvar att hålla dina djur på rätt plats. Eftersom att konflikten ännu är ganska "färsk" så brukar en seriöst menad ursäkt kunna lösa det hela. Några inhägnade djur är iaf bättre en 30-40 års grannosämja, jag vet folk som låtit grannbråk styra hela deras vuxna liv och i mina ögon finns det knappast något bättre sätt att kasta bort energi på till ingen nytta.

Som sagt, tänk över en bra lösning för djuren, ge grannen en seriös ursäkt för detta ligger trots allt på ditt ansvar ju..

Jag tycker faktiskt att man kan mötas på halva vägen var, eller ??? Om  Ursäkt tänker jag inte be honom. Han har ju varit aggresiv redan från början. :-X

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 04 aug-08 kl 19:50 »
Ja du gör ju som du vill. Men jag anser att du har gjort fel från början så att "gå halva vägen var" kanske är fel inställning här, du får nog börja fredsförhandlingarna med att erkänna detta och sedan ta lösningsdiskussionen efter det.

Gamina

« Svar #18 skrivet: 04 aug-08 kl 19:57 »
Jag skriver om ditt ursprungsinlägg lite läs och begrunda. Tycker du att det är lika okej om du skrivit följande?

Har som sagt flyttat till paradiset för både mig och mina djur. Bor ute på landet på en underbar gård. Vi har öppnat gårdsbutiken och börjat komma iordning.

De första helgerna gick allt bra. De närmaste grannarna tyckte det var roligt med alla hästarna och korna som går lösa. Men efter ett tag så börjde problemen.

Hästar och kor känner inget revirbehov och går in till grannarna i tid och otid. Första reaktionen blev: Vad gör vi med bajset ??? på gräsmattan ???

Jag sade då att bajset bir bra gödsel till rosenbusakarna. Efter ytterligare några dagar kom första utskällningen. Att vi fan skulle hålla korna på vår sida att tomten!! >:( >:( >:(

Och så har det hållit på sen en månad tillbaka. Har satt upp stängsel mot deras tomt men kan inte sätta upp grindar vid deras utfart som vetter mot vår gårdsplan där hästarna går.  :-\ :-\

Det roliga är att granngubben är ridlärare samt en obstinat pedant ::) ::) ::)

Hela tanken med gården och butiken är att kunderna ska få närkontakt med djuren speciellt hästarna och korna. Gör jag en hästhage försvinner ju den upplevelsen för våra kunder.

Helt ärligt jag förstår inte vad du ser som problem. Din granne uppskattar inte dina djur. Dina djur springer till din granne vilket gör honom arg. Enkelt löst man sätter upp ett staket så djuren inte kommer in till grannen. Att detta inte var planerat från början kan det inte vara meningen att din totalt oskyldige granne ska få lida för. Det är du som har missat i planeringen inte han. Det ska inte mötas på halva vägen DU ska lösa problemet med att dina djur springer på ställen de inte ska vara. Själv skulle jag bli vansinnig om inte mina grannar höll sina hundar i koppel eller om det sprang lösa hästar i stallet.
Genbank för Gotlandshöns

christine

• Västmanland
« Svar #19 skrivet: 04 aug-08 kl 20:24 »
Jag skriver om ditt ursprungsinlägg lite läs och begrunda. Tycker du att det är lika okej om du skrivit följande?

De första helgerna gick allt bra. De närmaste grannarna tyckte det var roligt med alla hästarna och korna som går lösa. Men efter ett tag så börjde problemen.

Hästar och kor känner inget revirbehov och går in till grannarna i tid och otid. Första reaktionen blev: Vad gör vi med bajset ??? på gräsmattan ???

Jag sade då att bajset bir bra gödsel till rosenbusakarna. Efter ytterligare några dagar kom första utskällningen. Att vi fan skulle hålla korna på vår sida att tomten!! >:( >:( >:(

Och så har det hållit på sen en månad tillbaka. Har satt upp stängsel mot deras tomt men kan inte sätta upp grindar vid deras utfart som vetter mot vår gårdsplan där hästarna går.  :-\ :-\

Det roliga är att granngubben är ridlärare samt en obstinat pedant ::) ::) ::)

Hela tanken med gården och butiken är att kunderna ska få närkontakt med djuren speciellt hästarna och korna. Gör jag en hästhage försvinner ju den upplevelsen för våra kunder.

Helt ärligt jag förstår inte vad du ser som problem. Din granne uppskattar inte dina djur. Dina djur springer till din granne vilket gör honom arg. Enkelt löst man sätter upp ett staket så djuren inte kommer in till grannen. Att detta inte var planerat från början kan det inte vara meningen att din totalt oskyldige granne ska få lida för. Det är du som har missat i planeringen inte han. Det ska inte mötas på halva vägen DU ska lösa problemet med att dina djur springer på ställen de inte ska vara. Själv skulle jag bli vansinnig om inte mina grannar höll sina hundar i koppel eller om det sprang lösa hästar i stallet.

Vad rolig du var då :-X

Dela detta:

* Inloggade just nu

625 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser