Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Höns med andra djur??  (läst 6248 gånger)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
Höns med andra djur??
« skrivet: 29 jul-08 kl 12:32 »
Halloj i sommarvärmen :)
Finns det nån av er andra som har blandat hönsen med andra djur?
Hur funkar det ?
För o nackdelar??

Jag har mina kaniner och höns tillsammans o det funkar jätte bra .
Det enda negativa är väl att min lilla hankanin är så väldigt nyfiken så han ska hela tiden nosa på hönorna.
nu har han en pälslös nos *S*
Mina stallkatter trivs mkt bra med hönsen med o sover gjärna hos dom.
Tom så gömmer min silkes höna sina kycklingar i kattunge lådan hos kattungarna o kattmamman.
Dom två har över alla artgränser hittat varandras gemenskaps mödraskap.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

pita

• -
SV: Höns med andra djur??
« Svar #1 skrivet: 30 jul-08 kl 18:45 »
Härligt ;D Vi har 3 katter,en hund, kanin och en massa höns ihop. Nackdelar har jag nog inga. Fördelar, djuren får motion ;D skämt och sido. Katterna håller andra katter borta och hunden ser också till att inga andra katter kommer in på tomten. Höken har hunden jagat bort en gång, räven håller sig borta med. Kaninen springer ihop med hönsen, han gillar deras sällskap.

Livet på landet är härligt 8)
Har varit borta en längre tid och ska nu berika livet med islänning, nya höns och ett gäng får :)

tuva-li

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 25 sep-08 kl 09:03 »
Även om jag inte har olika djur ihop i själva hönshuset på natten, så blandas de ju friskt dagtid när hönsen springer lösa ute.

Jag har tre katter, varav två är "nya" kattungar från i somras.
Den stora katten struntar fullständigt i hönorna och lägger sig gärna och solar mitt i deras favvis-sandbad till tuppens stora förtret...
Kattungarna tycker däremot att hönorna är fantastiskt spännande att smyga på. Ser ut som värsta rovdjuren när de smyger runt i det höga gräset...

Även om de aldrig hoppat på hönorna, eller kycklingarna, så skulle jag önska att tuppen "smäckte dem på fingrarna" någon gång så de får lite respekt. Samtidigt börjar de bli så vana vid varann så jag är egentligen inte orolig för att något ska hända.

Småkycklingarna (sammanlagt sju stycken) har jag inne i en hästbox och där har katterna varit med ibland när jag suttit med kycklingarna. Lite roligt att se hur de kommer överens faktiskt. Hönsmamman har markerat ibland när de blir för närgångna.

När den stora katten var med i boxen för första gången och skulle nosa på en av tuppkycklingarna, blev han faktiskt ut-schasad ur boxen. Av en liten tuppkyckling :o Säkert därför som han låter fjäderfäna vara ifred nu, så jag ville ju gärna att gammel-tuppen sa till kattungarna, så de får liiiite respekt...

Däremot har vi en korkad hund som inte går att ha lös längre när hönorna är ute. Första veckorna med både hund och höns lösa så brydde han sig inte alls om fjäderfäna, så jag trodde det var lugnt. Men.... Han är ju en tollare och de SKA ju jaga fåglar, så det var väl önsketänkande att de skulle samsas.
Vid två tillfällen har han tagit hönor, men inte haft ihjäl dem utan lekt med dem. Ungefär som en katt leker med en mus.
Den första stackars hönan hade knappt några fjädrar kvar och duktigt med skrapsår när vi upptäckte att han hade tagit henne.  :-\
Jag trodde hon skulle omkomma av chocken, men hon repade sig efter några dagar tack och lov.
Den andra hönan hann han bara greppa innan jag han stoppa det hela.
Så nu får han aldrig vara lös när hönsen är ute, tyvärr.

Hästarna och hönorna säger ingenting om varann. Men det ser festligt ut när hästarna sticker ner mulen för att nosa på en höna, när hela fjäderflocken smitit in i hästhagen för att stjäla bete... ;D

AnetteK

• Tänkaren....not=)
    • Skåne
« Svar #3 skrivet: 25 sep-08 kl 09:25 »
Här ligger en av katterna och solar på hönshustaket och skrämmer samtidigt bort skator som vill åt hönsfodret :) Alla tre katterna smyger på hönsen, men de attackerar aldrig. Förmodligen är de bara nyfikna.
Gammelhunden nedvärderar sej inte att bry sej om något så fånigt som höns ;D Däremot tror jag att våra två tikar gladeligen skulle ta sej ett skrovmål om de kan. Därför har vi hönsnät på tre sidor och på fjärde sidan är det fårstaket så de kan gå fritt ut i fårhagen. Där går fåren och betar med hönsen mitt i flocken utan problem.
Visst är livet på landet härligt ;D
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

Fairy Dreamland´s

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 25 sep-08 kl 09:34 »
Min rottis har en sovplats i gårdshuset, och där ijämte honom på sängen låg häromdagen en
trio sussex och sov!! Varför går man inte omkring med kameran i bakfickan ??? ;D

För övrigt går hönsen ihop med alla djuren här, såsom katter, ett helt gäng småhundar (kennel), och
lamor, hästar mm.

Funkar super, har aldrig varit några problem..
Livet på landet ÄR härligt!! ;D  ;D  ;D

Vildrosen.

« Svar #5 skrivet: 25 sep-08 kl 11:38 »
Mina hönor bor själva på natten men på dagen går de tillsammans med ett gäng får. Har läst någonstans att det är bra då hönorna äter någon form av parasiter som går på fåren.

Friska får och mätta hönor  ;D

Inget eller ingen kan få mig att ramla - jag bara vinglar till innan jag återfår balansen, igen.

AnnaIsabel

« Svar #6 skrivet: 03 okt-08 kl 19:18 »
Så intressant! Jag är jättesugen på att ha en kanin som bor med våra hönor i hönshuset, men när jag pejlade på kaninforum här på alternativ.nu så avrådde de från att ha kaniner med hönor. Anledningen var att kaniner tydligen är så dammkänsliga att de skulle bli snuviga av dammet i hönshuset. Jag blev så besviken, men nu när jag hör att du har kaniner tillsammans med hönorna och det går bra så börjar jag ju hoppas igen!

BK

• Västmanland
« Svar #7 skrivet: 05 okt-08 kl 20:11 »
Jag har inte kaniner längre, men när jag hade det så gick de med hönsen och mådde hur bra som helst.
Jag har inte märkt av att det dammar inne hos hönsen. Det kanske är en fråga om rengöring.
Det enda problemet jag hade var att se till så att inte kaninen skulle äta hönsens värppellet och tvärtom.

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #8 skrivet: 05 okt-08 kl 20:29 »
Har för mig jag läste att kaniner är väldigt känsliga för coccidos som hönsen kan ha. De som har både kaniner och höns hade dem i skilda hus och gick till kaninerna först och hönsen sen för att inte sprida smitta. Det var i nån tråd här ganska nyligen.

Päran

• Agda med 2007-års kycklingar
    • Ångermanland
« Svar #9 skrivet: 06 okt-08 kl 07:54 »
Ni som vet, får man ha hästar och höns tillsammans i samma stall nattetid, och om man får det är det några särskilda föreskrifter?har sökt men inte fått nåt vettigt svar tycker jag .

MVH Päran
"Bonnjänta" med hästar, kor, katter, kaniner, ankor och höns. Mignoner och blandrasankor.
Dv. Fönix, dv.Vithätta, dv.Kochin, dv.Silke,Wyandotte, Brahma, Orpington, Hedemora och blandisar. Åsså  2 barn å "gubbe" förståss.
Utanför Örnsköldsvik bor vi.

johe71

« Svar #10 skrivet: 06 okt-08 kl 09:48 »
Ni som vet, får man ha hästar och höns tillsammans i samma stall nattetid

citat från SVA (Statens Veterinärmedicinska Anstalt) "Hästar är mycket känsliga för röda hönskvalster (drabbas av svår klåda) och av denna anledning bör höns och hästar aldrig hållas i samma byggnad."

också blir det oftast väldigt dammigt i en lokal där höns befinner sig, och hästar brukar inte gilla dammiga miljöer...

enligt vad jag kan läsa mig till så är det inte förbjudet att ha dem i samma lokal, men det finns ganska många anledningar till varför man borde låta bli....

taccotad

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 06 okt-08 kl 15:37 »
citat från SVA (Statens Veterinärmedicinska Anstalt) "Hästar är mycket känsliga för röda hönskvalster (drabbas av svår klåda) och av denna anledning bör höns och hästar aldrig hållas i samma byggnad."

också blir det oftast väldigt dammigt i en lokal där höns befinner sig, och hästar brukar inte gilla dammiga miljöer...

enligt vad jag kan läsa mig till så är det inte förbjudet att ha dem i samma lokal, men det finns ganska många anledningar till varför man borde låta bli....

OJ, inte ens i samma byggnad? Vi har i och för sig inte hästarna inne nattetid då dom går ute på lösdrift. Men boxarna ligger vägg i vägg med hönornas tillhåll. Hur kan de där hönskvalterna påverka hästarna, tar de sig fram genom väggar? Samma sak med dammet, det hoppar väl inte genom väggarna? Nu är jag inte speciellt orolig eftersom hästarna bara står inne när man gör vid dom innan ridning.

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #12 skrivet: 08 okt-08 kl 08:45 »
Man måste också tänka på att hönsens parasiter kan göra livet surt för kaniner och hästar. Viktigt att man kollar ofta och sanerar med parasitmedel med jämna mellanrum. Sen är hästar känsliga för damm och kan lätt utveckla olika allergier. Min kompis har ridskola och vi måste vattna spånet i boxarna med jämna mellanrum för annars är det flera hästar som börjar hosta. De går ute på lösdrift på dagarna men står inne 2-3 timmar om dan och det räcker för att hostan ska komma om vi inte har vattnat på några dagar.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #13 skrivet: 08 okt-08 kl 10:40 »
Det är ju inte bara lus som man ska tänka på.  ;)

Höns ska inte gå samman med kalkoner inte heller med grisar.

Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Skälön

« Svar #14 skrivet: 10 okt-08 kl 17:33 »
Hej!

Är det någon som prövat att ha höns och vaktlar tillsammans?
Skulle så gärna vilja släppa vaktlarna inne hos hönsen.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #15 skrivet: 11 okt-08 kl 17:24 »
Så intressant! Jag är jättesugen på att ha en kanin som bor med våra hönor i hönshuset, men när jag pejlade på kaninforum här på alternativ.nu så avrådde de från att ha kaniner med hönor. Anledningen var att kaniner tydligen är så dammkänsliga att de skulle bli snuviga av dammet i hönshuset. Jag blev så besviken, men nu när jag hör att du har kaniner tillsammans med hönorna och det går bra så börjar jag ju hoppas igen!
Jag tycker att det är en massa fjantigheter ang kaniner .. jag har ju två lejonhuvade dvärgar o två belgiska jättar tillsammans ( tre är honor o tjejer kan man ju innnnteee ha i hop dom mördar ju varandra enl andra *asg*  med höns o tuppen + katterna , visst dom käkar varandras mat men jag ger ju hönsen veg foder så det gör ju inte nåt .
Jag har aldrig haft så fina o glada kaniner förut faktiskt :)
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

katie

• Bohuslän
    • Borderlites
« Svar #16 skrivet: 13 okt-08 kl 17:07 »
Egentligen ska man inte blanda höns med andra djur just pga deras stöv. Det blir ett damm som lätt sätter sig i luftvägatna på dem. Det finns inget som säger att man inte får ha dem ihop men man bör inte ha det.
Självklart finns det tillfällen när det funkar och då är det bara att tacka och ta emot.

Hade för några år sen problem med den röda hönslusen på en av mina grupper. Denna gruppen bodde i samma del av lagårn som hästarna. Hingsten som stod längst in i stallet (han var också den som stod längst ifrån hönsen) blev 'attackerad' av ohyran. Det var inte roligt att avlusa hästen och hönsen och även sanera stallet. Det tog ett bra tag innan det blev bra. Hästen hade kliat sig på allt han kom åt och var därför full av sår.
Delar hus med 6 border collies och 2 katter. Ute har jag angorakaniner och en fårflock. Har planer på att skaffa angoragetter.
http://www.123minsida.se/hostagarden
http://hostagardensfarochangora.blogspot.com/

Ostschnitzeln

• Uppland
« Svar #17 skrivet: 09 jun-12 kl 12:00 »
En bekant till mig påstår att man inte får ha höns eller fjäderfä på samma plats som man har tex får och hästar. Typ att man inte ska få skicka på slakt eller nåt sånt. Är det så?

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #18 skrivet: 09 jun-12 kl 13:02 »
Det där med slakt vet jag inte men däremot ska de inte vistas i samma utrymme för de andra djuren mår inte bra av allt vitt hönsdamm.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #19 skrivet: 09 jun-12 kl 15:28 »
Stora kommersiella gårdar som är med i olika hälsoprogram kan ha restriktioner om att bar ha ett djurslag på gården.  Annars gäller i princip ett djurslag i varje utrymme. Som hobby djurinnehavare räcker det med andra ord med en vägg i mellan.

Hästar är väldigt känsliga för röda hönskvalster som lätt dyker upp där man har höns. Kaniner kan bli sjuka av vissa grejer som höns kan ha utan att bli sjuka och ankor kan vara friska smittbärare av sjukdomar som hönsen insjuknar i. Med andra ord kan det vara smart att ha olika djur i olika utrymmen (inne är det ju som regel mer trångt och högre smitt-tryck) inte för att man slaviskt vill följa lagen utan för att man månar om sina djur  :D

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Dela detta:

* Inloggade just nu

624 gäster, 2 användare
peterm, RickardR

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser