Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ruvande vaktel  (läst 3124 gånger)

Nettis

• Smörblommans Siv
Ruvande vaktel
« skrivet: 25 jul-08 kl 09:17 »
Är så glad för efter 5 år av väntan på att mina japanska vaktlar ska ruva själv så har det äntligen hänt. Nu ligger en av mina hönor platt som en padda med vingarna utbredda för att täcka alla äggen som hon har samlat och säkert fått hjälp med att lägga av sina medsystrar också. Hon ligger platt fast jag tittar in till dem så fort jag ska ut till de andra djuren. Hon ligger så jag måste gå förbi för att ge dem mat. Nu hoppas jag att hon kan få fram nån liten kyckling om ca 2 veckor.

Manne

• Ljuset återvänder, pulsen stiger...
    • Södermanland
    • Hedlundarnas sida
SV: Ruvande vaktel
« Svar #1 skrivet: 28 jul-08 kl 03:01 »
KUL !
GRATTIS !!
Stolt Far, Make och Man.(och ibland RADIKALBÖG.)
med Brahmahöns och Irländska varghundar.
Boendes i Stockholm.

Prosit

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 30 jul-08 kl 10:21 »
Kul vad spännande! Måste du inte ta bort de andra vaktlarna så hon får ligga ifred?
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #3 skrivet: 31 jul-08 kl 08:16 »
Jag trodde att de andra skulle störa henne men hon får ligga helt ifred för dem. Ska änd flytta på de andra när kläckningen närmar sig så hon får gå ensam med sina små om det nu blir några. Hon ligger så platt så platt och bara tittar lite nyfiket på mig när jag går förbi henes bur.

linde

« Svar #4 skrivet: 03 aug-08 kl 16:38 »
Vet någon hur det är med inavel bland vaktlar? Jag har kläckt fram en hög med kycklingar och skulle vilja få fler. Kan jag låta tuppar och hönor gå tillsammans om de är syskon eller ska jag köpa in nya tuppar?

MVH Linde

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #5 skrivet: 04 aug-08 kl 10:46 »
Du kan inavla dem tills du ser att det blir dålig befruktning på äggen. Då först behöver du ta in nytt blod.

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #6 skrivet: 18 aug-08 kl 09:32 »
Min lilla vaktel ligger fortfarande kvar fast alla hennes ägg var obefruktade. Jag gav henne nya ägg som jag hade ruvat igång i kläckaren och lyst av. Så nu ligger hon på 6 st jumboägg och vi får se hur det går. Hon är lika arg som en dvärg kochinhöna med kycklingar så man får passa sig när man ger henne mat  ;)

Dolvis

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 31 aug-08 kl 12:49 »
Hur har det gått?

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #8 skrivet: 01 sep-08 kl 21:09 »
Det har gått dåligt. De nya äggen kläcktes aldrig. Nu ligger hon sen en vecka på andra ägg och jag hoppas så att det blir några för annars måste jag flytta henne så hon kommer upp. Så fort hon ser mig kommer hon flaxande och ska hacka mig på handen.

trasan

« Svar #9 skrivet: 12 sep-08 kl 21:41 »
Hej,har det kläckt något?Mina ser ut att må bra ,men en växer inte ,den är fortfarande lika liten som en 2dagars och dom är ju snart 2 veckor.Dom som kom som ägg från dig ,har börjat värpa
 Dom vita värper riktigt gröna ägg.Må så gott och hoppas att vi snart syns.Maritha

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #10 skrivet: 13 sep-08 kl 15:50 »
Andraomgången med ägg kläcktes ldrig så hon har fått någranya ägg men det fattas nån dag än på dem. Hon ligger fortfarande platt så jag hoppas verkligen att det blir nån nu.

Kul att de har örjat värpa. Japanerna från dig har så smått börjat också nu och det är flera av dem som är helvita.

Det börjar dra ihop sig för resa söderut men än är inget datum satt. Ev väntar jag så jag kan ställa ut på Nationalen samtidigt i nov.

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #11 skrivet: 20 sep-08 kl 18:20 »
Nu har det kommit en liten bebis! Mamman är fortfarande lika arg så fort jag kommer med mat. Men kul nu att hon lyckades till slut  :D

torparhulda

• Bondmora på mjölkgård
    • Östergötland
    • Lodhults Skomakeri
« Svar #12 skrivet: 23 sep-08 kl 07:59 »
Vad roligt! Grattis! Sätt gärna in någon bild om du kan!
Den som har en lever får se

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #13 skrivet: 23 sep-08 kl 09:02 »
Tyvärr gick det åt skogen med allt hennes jobb i höst. Den lilla är bara borta, har letat som en galning men hittar inte ens kroppen efter den.

Dela detta:

* Inloggade just nu

485 gäster, 2 användare
Stengrim, peterm

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser