Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tagen bagge efter kastrering  (läst 2516 gånger)

sarbe453

• Östergötland
tagen bagge efter kastrering
« skrivet: 23 jul-08 kl 19:14 »
Hej!
Är fårägare sedan i våras, har en tacka med ett tacklamm och ett bagglamm som nu är 3 mån. Eftersom vi inte slaktar själva, har vi kastrerat baggen i går för att kunna ha honom kvar och slippa allt bök med skicka ett djur till slakt. Han fick i samband med kastreringen stelkrampsvaccination och antibiotika intramuskulärt som vi ska spruta i 6 dagar. Det var en öppen kastrering där testiklarna avlägsnades och den tomma pungen syddes inte. I går var han tagen efteråt, låg nästan hela tiden, betade inte men försökte hänga med de andra när de flyttade sig. I går kväll vid 22-tiden så var han uppe och såg piggare ut, åt knäckebröd och sprang tillsammans med de andra. I dag när han fick sin spruta på förmiddagen så försökte jag titta på såret men kan ju inte se så mycket utan att lägga omkull honom, vilket jag inte gjort. Det är inget kladdigt och verkar inte rinna någon sårvätska eller sådant i alla fall och det är inte mer flugor runt hans bak än de andras. Nu på eftermiddagen har han dock dragit sig undan de andra och gått och lagt sig i ett skjul de har. Har betat i dag och rört sig, dock försiktigt.

Vad ska jag göra, ha lite is i magen och bara vänta? Veterinären sa att jag inte skulle tvätta såret eller ha på sårspray om det inte vätskade jättemycket. Antibiotika har han ju... Jag har dock inte sett honom dricka men de dricker ju inte så mycket i vanliga fall heller. Just nu är det enda jag gör är att kolla till honom ofta.

Tacksam för synpunkter, man är ju novis inom området!

/Sara
har finullskorsningar & en rasande snygg gotlandsbagge

anette i bugared

• -
SV: tagen bagge efter kastrering
« Svar #1 skrivet: 23 jul-08 kl 20:21 »
Jag tycker att du kan ta det "isigt", han är troligen bara öm efter ingreppet och antibiotika får han ju redan. Det enda du egentligen behöver hålla uppsikt efter är om han skulle börjat blöda (onormalt mycket) efter ingreppet, men det hade kommit ganska direkt efter och något du lätt hade upptäckt.  Att han inte dricker mer än vanligt är faktiskt ett gott tecken.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Vilse

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 23 jul-08 kl 20:55 »
nu kommer jag antagligen faa skraep! :)

hur kastrerar man bagglamm i sverige?
faar man goera som jag laert mej?

jag har en taang som jag traer paa ett gummiband o expanderar o traer oever dingelidongarna.
dom blir tillsnoepta och trillar av inom en vecka ingreppet goers typ inom en vecka efter foedsel.
detta er vad jag laert mej haer o helt vedertaget.

samtdigt sa ger man 5 in 1 spruta.

svar paa ovanstaaende naer gjort kirurgiskt.
ja, det aer ok at dom aer lite tagna efter ett saadant kirurgiskt ingrepp, tar ett par dagar upp till en vecka.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 24 jul-08 kl 09:55 »
Nej, det är inte tillåtet i Sverige att kastrera med gummiband.
Jag har gjort det utomlands och tyckte att det var en snabb och enkel sak. Om man tittar på den kasterarde baggen som beskrivs ovan, så verkar han lida betydlgt mer än de lamm som jag satte ring på direkt efter födseln....
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

sarbe453

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 25 jul-08 kl 19:08 »
Nu är baggen som vanligt igen, busar och springer med sin syster. Har till och med sett honom försöka rida på henne  ;) Skönt att allt verkar gå bra!
har finullskorsningar & en rasande snygg gotlandsbagge

Dela detta:

* Inloggade just nu

497 gäster, 1 användare
Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser