Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  En liten pälsfråga?  (läst 1459 gånger)

Storky1

• Ångermanland
    • Marias djur
En liten pälsfråga?
« skrivet: 21 jul-08 kl 08:30 »
Med risk för att verka dum men hur fungerar det här med pälsfällning hos kaniner?
Jag har småtjejer från i våras (Gotlänningar och Mellerudare) och de fäller inte ett strå, men så har jag en fullvuxen albino Mellerudshane som ända sedan han kom har lossat jättemycket hår.

Fungerar det med kaniner ungefär som med katter att vissa individer fäller året om medan andra fäller intensivt två gånger per år istället?
I övrigt så är han frisk, pigg och alert så jag tycker inte att han verkar sjuk på något vis och det skulle vara därför han lossar så det ser ut som det snöar när man håller honnom.

Kan det vara så att han lossar när han blir lite orolig? Jag hade en katt som lossade mängder när hon blev rädd.
Kom precis på att det är när jag plockar upp honom som håret flyger inte när jag pratar med honom i buren, där är han väldigt pratsam och gosig. Han tycker att det är lite jobbigt att bli upplockad  ::) så just därför försöker jag plocka upp honom en gång per dag för att öva.
« Senast ändrad: 21 jul-08 kl 08:32 av Storky1 »
Tjej med genbank för Hedemora- och Öländska dvärghöns, samt Gotlands- och Mellerudskaniner.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: En liten pälsfråga?
« Svar #1 skrivet: 21 jul-08 kl 08:40 »
Kaniner fäller i cykler. De fäller inte över hela kroppen på en gång utan börjar med huvud och tassar -mage-rygg sen börjar det om igen. Detta pågår i flera veckor. Kaniner kan också släppa lite päls när de blir fasthållna. Det upplever jag också med vissa av mina nervösa djur.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Meissner

« Svar #2 skrivet: 22 jul-08 kl 09:42 »
En del kaniner fäller ju riktigt länge, har en kanin som hållt på att fälla i ett halvår nu (börjar bli lite jobbigt då hon är renrasig och jag inte kan ställa ut henne förrän hon fällt klart!!) och andra kaniner fäller ju klart på några dagar bara.

Alla kaniner fäller heller inte samtidigt, och en del fäller mer synligt än andra.
Meissners Kaningård: www.meissners.se
Kontakt: anna@meissners.se

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #3 skrivet: 23 jul-08 kl 08:30 »
En del kaniner fäller ju riktigt länge, har en kanin som hållt på att fälla i ett halvår nu (börjar bli lite jobbigt då hon är renrasig och jag inte kan ställa ut henne förrän hon fällt klart!!) och andra kaniner fäller ju klart på några dagar bara.

Alla kaniner fäller heller inte samtidigt, och en del fäller mer synligt än andra.
Det hjälper kanske med lite bad,borstning och vitamintillskott?
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Storky1

• Ångermanland
    • Marias djur
« Svar #4 skrivet: 23 jul-08 kl 08:35 »
Själv börjar jag mer och mer tro att det är för att han blir nervös. Stryker jag honom i buren lossar det inget alls, man tar jag upp honom ser det ut som det snöar som sagt. Han har inga fällningsfläckar med kortare päls utan det verkar vara "enstaka" hår jämt fördelat över hela honom.

Frågan är om jag ska fortsätta att träna honom genom att plocka upp honom en stund varje dag eller hellre låta honom vara?
« Senast ändrad: 23 jul-08 kl 08:37 av Storky1 »
Tjej med genbank för Hedemora- och Öländska dvärghöns, samt Gotlands- och Mellerudskaniner.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #5 skrivet: 23 jul-08 kl 08:37 »
Fortsätt du plocka upp honom,det skadar itne att han vänjer sig, men det kan ta tid. Flera månader innan han vant sig.

Storky1

• Ångermanland
    • Marias djur
« Svar #6 skrivet: 23 jul-08 kl 08:41 »
Ok! Då kämpar vi vidare. Tycker att han blir lugnare och lugnare.
Från början stretade han emot allt han kunde när jag skulle plocka upp honom för att sedan inte sprattla men andas häftigt och lossa massor med hår när han var i famnen. Nu sprattlar han inte alltid vid upplockandet och andas mer eller mindre normalt, dock lossar han fortfrande hår så man kan bli tokig men det kanske går att jobba bort även det.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #7 skrivet: 23 jul-08 kl 08:48 »
Se bara till att ta han i ett kraftigt tag i nackskinnet så han känner att du har stadigt tag och svep upp honom i en snabb rörelse i famnen utan att han börjar "dingla" i handen på dig så ska du se att han snart förstår att du är hundra på vad du gör och börjar slappna av.

Meissner

« Svar #8 skrivet: 23 jul-08 kl 18:46 »
Försök helst att hela tiden ha ena handen under baken på kaninen om du lyfter den i nackskinnet. Annar blir det lätt ostadigt och kaninen känner sig inte helt säker. Det med ideala är väl att inte lyfta i nackskinnet alls utan ena handen under magen och andra under baken, men med stora och/eller sprattliga kaniner får man lätt en kanin som smiter ur greppet innan man hunnit plocka upp den, så det är kanske inte aktuellt med en stressad och nervös kanin.

Meissners Kaningård: www.meissners.se
Kontakt: anna@meissners.se

Storky1

• Ångermanland
    • Marias djur
« Svar #9 skrivet: 24 jul-08 kl 08:55 »
Ja ett stadigt grepp runt rumpan och under framdelen brukar jag använda mig av, särskillt som han väger 4,5 kilo. Det konstiga med honom är att han är inte nervös eller spattig i övrigt. Så länge han får stå på sina egna ben så är han hur lugn och gosig som helst. Kommer självmant fram och pratar osv. Det är den här biten när han ska bli upplockad som han tycker är oerhört jobbig. När han sedan är uppe i famnen är det ganska OK igen.
Jag har övertagit honom som vuxen så jag vet inte hur han haft det förut kanske är det någon som har tappat honom någon gång så han gjort sig illa och han därför tycker det är läskigt  ??? men som sagt jag tycker att det går bättre nu. Kan vi bara komma över det här "snöandet" också är allt riktigt bra.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #10 skrivet: 24 jul-08 kl 09:10 »
Jag har blå wieners hemma som också ligger på 4-4,5kg, dessa lyfter jag i nackskinnet samtidigt som jag sveper upp dem med andra handen så att de kommer att ligga mot min underarm med näsan i min armhåla. Jag har sällan problem med att de sprattlar. De håller sig lugna om de får gömma ansiktet.

Dela detta:

* Inloggade just nu

572 gäster, 2 användare
skum tomte, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser