Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur gammalt hö kan kaniner äta?  (läst 2561 gånger)

KG

Hur gammalt hö kan kaniner äta?
« skrivet: 19 jul-08 kl 13:02 »
Kan kaniner äta hö som är från förra sommaren eller är det farligt? Har för mig att det bara är näringsvärdet som försvinner efter ett tag? Att det inte är farligt i övrigt?

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
SV: Hur gammalt hö kan kaniner äta?
« Svar #1 skrivet: 19 jul-08 kl 13:13 »
De är inget farligt i att äta det utan som du själv säger.. näringsvärdet försvinner efterhand.. ger du dom färskt grönt oxå så blir det bra..
Jag ger fortfarande mina som inte sitter i betesburar hö från förra sommaren plus grönt som jag plockar åt dem..
De nya höet är inte torrt än.. men om nån vecka så.. :)

Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Meissner

« Svar #2 skrivet: 22 jul-08 kl 09:47 »
Lukta på det så det inte luktar illa. Luktar det fortfarande okej så kan du ge det. Men som sagt, näringsvärdet försvinner med tiden.

Hörde förresten en tjej som i en djuraffär hade hört att kaniner inte kan äta hö som är färskare än 5 år. Jo tjena, då kan man ju lika gärna skita i att ge höet alls!!!  ::)
Meissners Kaningård: www.meissners.se
Kontakt: anna@meissners.se

Attes matte

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 23 jul-08 kl 01:00 »
Ja, ibland undrar man om folk i djuraffärer kan nåt om djur överhuvud taget...  ::)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Dela detta:

* Inloggade just nu

630 gäster, 5 användare (1 dolda)
javill, LimJans, torbjorn, johber

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser