Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skogsnäs  (läst 9923 gånger)

Vilmagården

• Gäst
Skogsnäs
« skrivet: 07 jul-05 kl 19:56 »
Jag vill berätta om en by i mellersta/norra norrland som heter Skogsnäs. Jag var där på slöjdseminarium i början av sommaren, och det var en upplevelse vill jag tala om. Det var en liten by, mitt i ingenstans, med ett trettiotal underbara människor. när du kommer dit möts du av ett fåtal hus, alla under uppbyggnad eller med ett par projekt på gång. doften av skog och djur slår emot dej, och du får en känskla av att tiden står stilla, när du ser solens strålar stilla leta sej net till marken, genom trädens grenar, och en ekorre som leker med sin vän i ett träd ovanför. Allt började en kall vinter för många år sedan när 6-7 människor bröt sej loss från betogdjungeln och startade ett kollektiv. alla ägde allt, de hjälptes åt med alla sysslor, de skaffade djur och berädde mark, och blev helt självförsörjande. byn har utökats med barn och barnbarn, och även några nykomlingar. stämningen är fylld av lugn och insikt om att naturen är vår bästa vän. kollektivet har splittrats när familjer bröt sej lös för att bo själva, och istället så har en ekonomisk förening upstått. byn Skogsnäs är en självförsörjande by så långt det går. det finns djur, människor och skog som bidrar till deras sätt att leva. de har egna skolor, och odlar sin mat själv. det bor en lärare där, en sjuksköterska, en smed, en snickare, nästan alla är bönder på ett eller annat sätt... det enda som dom inte fixar själv, är t.ex. drivmedel och liknande. en gammal kvinna bor i utkanten av byn. När man kommer in på hennes gård möts man av ett tiotal tygskynken o olika klara färger. det är växtfärgning på gång. ut ut den timmrade stugan kommer hon, vänlig och léende "stig på, känn er som hemma!" jag går in i huset och möst av berg av tyger, smycken, pärlor, blommor, ja allt du kan tänka dej. huset är fullt av saker, stora och små. golvet är av betong, men natursten, keramikbitar, och snäckor i, i ett hörn sprutar en sniden drake sin målade trä-eld mot dej, när du är på väg in i köket, med öppen spis och gammeldagt emalj-diskhoar. känslan man får av att kliva in i detta hus går inte att beskriva, men förhoppningsvis har jag lyckats förmedla en liten del av den i alla fall. vi går vidare över gården och in i nästa hus, förbi den lilla dammen med fiskar i, och får se ett stort tält, som ett litet cirkustält, av trä och lintyg. hon och några till från byn tillverkar och säljer såna till hela sverige. Det är även hon som syr kläderna till Roger Pontare. en gammal tant,ensam i en liten by, mitt i norrlands skogar.
Vill man få en upplevelse, och en insikt i hur det är att leva och bo där tiden står stilla, och allt som sker är på djurens och naturens villkor. På livets villkor. Då ska man besöka lilla Skogsnäs, en by mitt i Norrlads skogar.
« Senast ändrad: 07 jul-05 kl 19:58 av Vilmagården »

asfaltsbarn

• Gäst
Re:Skogsnäs
« Svar #1 skrivet: 12 jul-05 kl 08:51 »
Har hört mycket om Skogsnäs. Hur gör man om man vill åka dit och hälsa på?

Autumnchild

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 25 aug-05 kl 23:55 »
Är jag inte ute och cyklar är Skogsnäs dock äldre än så, härstammar från sjuttiotalet.

På den tiden var det dock en mindre grupp människor som levde tillsammans, gemensam ekonomi o dyl.

Kärnan i deras ideologi lever dock vidare.

De har egen skola, förhoppningsvis är de nu även klara med sin gymnastiksal som jag har för mig även planeras kunna tjäna som allmän samlingssal och tillhåll för besökande.

Ben

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 26 aug-05 kl 13:43 »
Har hört mycket om Skogsnäs. Hur gör man om man vill åka dit och hälsa på?

Jag kommer att flytta hem till Näsåker(3 mil från skogsnäs) i oktober så om du vill kan jag fixa kontakter med folk på skogsnäs, om du fortfarande är intresserad.

För övrigt bildades skogsnäs 1973 av grönavågare/hippies. Ideén var väl från början att vara självförsörjande med en viss grad av kollektivism, med slagord som "odlad jord ska förbli odlad". Men idag tror jag inte att självförsörjningsgraden är så jättestor om man jämför med övrig landsbyggd. Det intressanta med byn är nog den konstnärliga arkitekturen och det faktum att man fortfarande äger marken och skogen gemensamt. Jag känner många av dom barn som är födda och uppvuxna där och jag kan inte påstå att deras uppväxt har varit någon idyll, även om den har varit "alternativ" till skillnad från de flesta andra ungars. Idealen i tonåren för många av mina jämnåriga kamrater på skogsnäs var storstaden, droger, och småkriminalitet. Så var det iofs för oss barn till hippies/grönavågare som växte upp i näsåker också, även om skogsnäsungarna var värst.

Ben

hoppas

SV: Skogsnäs
« Svar #4 skrivet: 05 okt-08 kl 19:31 »
Hallå vänner där ute!
Ser att detta är väldigt gammalt, men jag hoppas någon fortfarande har kontakter i Skogsnäs? Jag vill nämligen genomföra ett litet arbete om Skogsnäskollektivet! Är student i Göteborg men kommer ursprungligen från Norrland (Skellefteå) och har tre ggr varit på Urkultfestivalen och därigenom hört talas om detta kollektiv. Om det är möjligt skulle jag vilja åka dit och intervjua någon som bor där och fota husen och området. Finns det någon här som vet hur jag får tag på en lämplig skogsnäsbo???
Vore himla kul om det gick genomföra!! :)
Kramar, Anna

Imp

« Svar #5 skrivet: 13 okt-08 kl 00:19 »
http://www.skogsnasskola.com/   finns det kontaktadress

Google är bra grejor det.

snowbird

• Taget för 1 vecka sen
    • Lappland
« Svar #6 skrivet: Idag kl. 13:00 »
Hej
Är det någon som vet hur jag får kontakt med skogsnäs
Då jag gärna vill flytta dit
Tack

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #7 skrivet: Idag kl. 16:37 »
Har du provat att bara googla på Skogsnäs?  Bland de första träffarna finns både en egen website med kontaktmailadress, en wikipediasida och en facebooksida.

Dela detta:

* Inloggade just nu

575 gäster, 3 användare
getalina, junneboy, Hantverkare92

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser