Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Luggsliten kaninmamma  (läst 1067 gånger)

AnnyLee

• Gäst
Luggsliten kaninmamma
« skrivet: 03 jul-08 kl 22:11 »
Min kaninhona har fått två kullar väldigt tätt i år (den sista var inte riktigt meningen, men hanar är så uppfinningsrika ;)) men har hela tiden varit pigg, matglad och frisk.

Ungarna flyttade till sina nya hem i förra veckan och nu ser honan luggsliten ut. Pälsen på ryggen upp emot nacken har nötits av och hon är matt och glanslös i pälsen. Hon äter och skuttar precis som vanligt. Jag har kikat i pälsbotten men ser ingen anledning till att hon har tappat den. Ingen ohyra, inga flagor eller något. Vore hon en höna skulle jag säga att hon ruggar  ;D

Brukar det kunna bli såhär efter födsel och diande eller är det något på tok med henne?

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Luggsliten kaninmamma
« Svar #1 skrivet: 04 jul-08 kl 07:12 »
Det kan vara mjällkvalster men då borde du se hudflagor i pälsen snart. Min gissning är
nog snarare att dräktigheterna gått hårt åt henne. Låt henne hoppa över en parning och öka proteingivan till henne tills hon fått upp hullet och glansen i pälsen. Du kan även ge henne en liten överdos av gnagarvitaminer i 5 dygn för att pigga upp henne så att hon äter bättre.

Det finns mycket bra gnagarvitaminer på Höberga AB, de måste dock användas med försiktigthet då de är extremt koncentrerade. Läs på förpackningen noga innan användning.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

AnnyLee

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 04 jul-08 kl 07:56 »
Ja, hon ska inte paras mer i år, efter två kullar behöver hon verkligen vila. Hullet är som det ska, hon är jättefin i kroppen, så jag ska nog prova med att ge henne vitaminer. Man vet ju själv hur tömd kroppen är på det mesta när man har ammat  ;)

Om det skulle visa sig vara mjällkvalster hur ska jag behandla henne då? Finns det något receptfritt eller är det vet som gäller? Och måste jag behandla de andra kaninerna också då? De går ju inte tillsammans, men kan nosa på varann genom nätet.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #3 skrivet: 04 jul-08 kl 09:33 »
Om det skulle vara mjällkvalster ska du bada henne i fungoral schampo som finns receptfritt på apoteket. Låt henne sitta 5-10 minuter i tvålvattnet innan du sköljer av henne, upprepa proceduren efter 2 veckor. Risken är att du får behandla även de som haft kontakt med henne.
« Senast ändrad: 04 jul-08 kl 09:54 av Kimma »
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

AnnyLee

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 04 jul-08 kl 09:50 »
Var ute och kikade lite till på henne nu och om jag gnuggar lite i pälsbotten så flagar det faktiskt :-\ Då är det väl lika bra att svabba av allihopa kaninerna :P

Tack Kimma för all information!

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #5 skrivet: 04 jul-08 kl 09:55 »
Var så lite så, hoppas det kunnat vara till hjälp.  ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

639 gäster, 4 användare
fredrikbertilsson, sayerbýr, praktejder, stromback

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser