Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hur mycket kraftfoder behöver en Gotlandskanin som är sällskapskanin ?  (läst 1267 gånger)

Torparmaja

idag kommer grannen och hämtar två kaninungar till sina barnbarn. dom ska bara vara sällskapskanin och jag har bara såld kaniner till avel, då vet folk ju..
Jag hoppas innerligt att föräldrarna inte köpa detta färglada kaninmüsli och sånt skit, men hur mykcet kraffoder/havre kan dom få ?
Jag skulle tro att dom inte behöver nåt egentligen, mina hanar få nästan inget alls... dom har ju inga bebisar.

jag har en gubbe, Tack.

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
De behöver nog ingenting direkt, men ska de vara ute i vinter tippar jag på ca 0,5 - 1 dl per dag. Beroende på kylan... Sedan är det ju skillnad på kraftfoder och kraftfoder, ren pellets ska de väl helst inte ha alls utan hellre då spannmål (eftersom det är gotlänningar).

Sedan brukar ju "sällskapskaniner" få allt i från bröd till morötter etc... och då lär de inte behöva kraftfoder dessutom
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Torparmaja

Tack

jag ångrar ju lite att jag sa ja, men kan ju inte anta att dom få det dåligt och barnen är säkert förtjusta i dom och jag hade ju ochså marsvin som ganska lite, men...
jag oroar mig ändå lite för mina älsklingar...
det finns så mycket färgglad skit att köpa i djuräffärena... kaninGODIS och sånt...
 :-\

få helt enkelt hoppas på det bästa

jag har en gubbe, Tack.

Torparmaja

dom kan nog få lite havre ochså tills dom blir vuxna/runt ett år  skulle jag tror, men senare är det ju faran att dom bli feta...
jag har en gubbe, Tack.

Svarta Sara

Du ska inte "hoppas på det bästa"!
Du ska ge familjen den information dom behöver för att kunna sköta sina nya familjemedlemmar ordentligt! Se till att du pratar med föräldrna inte bara "farfar".
Växande ungar/-djur ska absolut ha havre och eller korn, fram till vårkanten. Om de blir sällskapskaniner är risken tyvärr överhängande att de kommer bli små michelingubbar vid rätt tidig ålder...
Du måste ge familjen STRIKTA utfodringsanvisningar så att kaninerna får rätt kost! Om de får mkt frukt/grönt/bröd/kvistar så minskar man mängden säd. Pellets ska det INTE ha. Som du själv säger så är djuräffärsblandningar och sk godis (från djuraffären) bannlyst. Döp om frukt/grönt/bröd/kvistar till "godis" och förklara för föräldrar/barn att detta är "godis" för kaniner. :-) Saltsten är viktigt, det ska kaninerna alltid ha tillgång till. Hö/gräs tar jag för givet.
Jo, sen behöver de ju givetvis gott om plats oxå. Bara så att familjen inte får för sig att stoppa in dem i ngn pytteliten "köpebur"...

Jag håller tummarna att de inte blir michelingubbar! ;-)

Torparmaja

en bit saltsten skickade jag med, uteburen har pappan snickrad ihop, den är okej, sen bo dom på landet och mormor är bonde -det är bra förutsättningar.
Ochså skickade jag med en lapp med en utförlig anvisning om skötsel.
Det ska nog gå bra, men jag är en hönsmamma och har aldrig innan lämnat bort nåt kanin till en icke-proffs... det var frysbox eller avel som gällde.
jag har en gubbe, Tack.

Dela detta:

* Inloggade just nu

625 gäster, 1 användare
sayerbýr

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser