Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tandfråga.  (läst 956 gånger)

ninjan

• Alvens
Tandfråga.
« skrivet: 17 jun-08 kl 13:01 »
En av mina ungar har väldigt långa och snea tänder, den har aldrig haft bra tänder.
Den ska ju slaktas så småningom, så det är inget jag ska avla på iaf.
Hon har även båda öronen liggande åt samma håll, och svansen ligger även den åt samma håll som öronen. (Fransk vädur)

Är detta något som hör ihop?

Hela hon ser lixom lite sne ut. Men hon är lika stor som dom andra och i gott hull, och pigg och glad. Så jag antar att det går bra att låta henne leva tills hon ska slaktas iaf.

Är det vanligt med så här dåliga tänder?
Alla andra i kulle har korta och raka fina tänder.
Endast hundar och en katt numer
Ett liv utan djur.. är inget liv!
www.alvens.se

Dandelia

• Gäst
SV: Tandfråga.
« Svar #1 skrivet: 17 jun-08 kl 13:05 »
Jag låter nån annan svara på det. Däremot reagerade jag på din beskrivning av öronen. Dom flesta i min 8-v kull med fv ser ut just så, båda öronen tippar över åt samma håll. Men jag tänker att det växer dom ifrån. Öronen är inte tillräckligt långa för att hänga ordentligt nu. Några sneda svansar har inte mina och tänderna är ok. Bara öronen som ej är klara ännu. Hur gammal är din hona?

/Dandelia

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #2 skrivet: 17 jun-08 kl 13:12 »
Det låter som en missbildning eller brist. Ska kolla noggrannare i min bok när jag kommer hem. Sneda tänder är dock inte bra, det försvårar för henne att äta. Ska hon ändå slaktas kan du ju bara klippa ner tänderna fram till slakt men jag skulle inte sälja några ungar till avel från någon av föräldrarna eftersom det går i arv.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

ninjan

• Alvens
« Svar #3 skrivet: 17 jun-08 kl 13:13 »
Hon är 8v. Alla hennes syskon har öronen rätt och svansarna ligger som dom ska, men den här flickan lägger lixom ner hela svansen åt samma håll som öronen ligger. Minns inte hur det va med tänderna, men även dom växer ju väldigt snett..

Är ju lite orolig över att hon ska ha ont i munnen, men hon har inga sår, och reagerar inte då jag e där och pillar och kikar. Däremot så fastnar det päls i tänderna som jag måste lirka bort i bland.

Kommer fortsätta hålla koll på henne, och visar hon minsta obehag eller slutar att lägga på sig så tar jag bort henne.

Men tänkte lite om det är vanligt, eller om det är något man ska hålla extra koll efter?

Jag har ju inte haft några egna ungar tidigare, så har ju inget annat att gemföra med heller.

Därför ni är så bra!!  :-*
www.alvens.se

ninjan

• Alvens
« Svar #4 skrivet: 17 jun-08 kl 13:14 »
Hur gör jag om jag ska klippa ner dom, och hur mycket bör man klippa? Gör det inte ont?
www.alvens.se

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #5 skrivet: 17 jun-08 kl 13:17 »
Hur gör jag om jag ska klippa ner dom, och hur mycket bör man klippa? Gör det inte ont?

Du knipsar av dem med en liten avbitare. Titta på syskonen och se hur långa tänder de har och utgå från den längden. Och nej,det gör inte ont  ;)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #6 skrivet: 17 jun-08 kl 13:19 »
Kan tillägga att jag har en liten tjej därhemma nu som jag har fått, som trillat ur sin bur hos förra ägaren och slagit ut framtänderna. I underkäken är de kvar men ovankäken är helt tom. Och hon mår jättebra, äter och växer så det knakar än så länge. Det är ett  test för att se hur hon reder sig och om hon är sned i munnen, i så fall blir hon köttmamma endast.

Dandelia

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 17 jun-08 kl 14:37 »
En annan fråga om min 8-v kull fv:
En period lämnade jag över skötseln av mor och ungar till fd:n. Han förstod inte att dom måste ha mera mat allt eftersom dom växer. Resultat: Vid 6 veckor magra men pigga. Nu har dom hämtat sej, några är riktigt stora och fina, dom flesta har gott hull eller är på väg att "komma ikapp". Jag har gott hopp om dessa underbara ungar men en liten ynk ligger efter dom andra . Han är fortfarande mager och det knakar och brakar i bakbenen när han tar ett steg.

Jag gissar att det beror på att dom är många och har konkurrerat om den alltför knappa födan dom första veckorna efter digivningens slut. Han fick antagligen inte sin del. Vad har hänt med honom? Skelettdefekt? Bristsjukdom? Bör jag ta bort honom genast eller kan han bli bra? Jag vill inte att han ska plågas, är tillräckligt arg/lessen över att dom inte fått nog med kraft. Kan tillägga att jag sköter djuren till 100% själv numera. Det ger mej full koll.

/Dandelia

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #8 skrivet: 17 jun-08 kl 15:54 »
En annan fråga om min 8-v kull fv:
En period lämnade jag över skötseln av mor och ungar till fd:n. Han förstod inte att dom måste ha mera mat allt eftersom dom växer. Resultat: Vid 6 veckor magra men pigga. Nu har dom hämtat sej, några är riktigt stora och fina, dom flesta har gott hull eller är på väg att "komma ikapp". Jag har gott hopp om dessa underbara ungar men en liten ynk ligger efter dom andra . Han är fortfarande mager och det knakar och brakar i bakbenen när han tar ett steg.

Jag gissar att det beror på att dom är många och har konkurrerat om den alltför knappa födan dom första veckorna efter digivningens slut. Han fick antagligen inte sin del. Vad har hänt med honom? Skelettdefekt? Bristsjukdom? Bör jag ta bort honom genast eller kan han bli bra? Jag vill inte att han ska plågas, är tillräckligt arg/lessen över att dom inte fått nog med kraft. Kan tillägga att jag sköter djuren till 100% själv numera. Det ger mej full koll.

/Dandelia

Svårt att säga, att det knakar behöver inte betyda att han har ont,det kan vara ledband eller brist på ledvätska av annan orsak. Prova att ta honom åt sidan och ge honom fri tillgång på mat och se om det förändrar något. Växer han inte bättre efter det hade jag tagit bort honom för då lär han nog itne repa sig ändå.

Dandelia

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 17 jun-08 kl 20:09 »
Ska dela på ungarna. Det blir 4 och 4 i burarna, bör jämna ut konkurrensen. Jag öser mat över dom, det behövs! Dom flesta har kommit i gott hull och samtliga utom denna hane är friska och starka.

Dela detta:

* Inloggade just nu

528 gäster, 4 användare
peterm, Nannanas, Karlsdotter, imlo

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser