Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Höna som ej värper  (läst 6502 gånger)

skogsråetiskogen

• Småland
Höna som ej värper
« skrivet: 10 jun-08 kl 19:58 »
Har skaffat 15 höns som nu har värpt 2-3 veckor. Alla dagar (så gott som) ligger där 14 ägg, men aldrig 15...
Ska man misstänka att det är samma höna som aldrig kommit igång att värpa eller kan det vara så slumpartat
att det är alltid en som har semester?
Är det vanligt att vissa höns inte värper som de ska, detta är Lohmann.
Hur i hela friden kan  man veta vilken höna det i så fall är, och är det något fel på henne (alltså hon kommer
inte värpa alls) eller är hon bara sen?
De är ca 20 veckor gamla nu.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Höna som ej värper
« Svar #1 skrivet: 10 jun-08 kl 20:36 »
Skit i det, det kan vara vilket som.. Enda säkra är ju lurpassa dom o se vilka som värper eller ta ifrån dom en o en o se vem som inte värper.. Troligt är att dom turas om..
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Amanda

• Djuren är åtminstone mänskliga!
    • Västmanland
« Svar #2 skrivet: 10 jun-08 kl 22:33 »
20 veckor, ja de är rätt unga än.
Men - värper verkligen varje höna ett ägg per dag?
Normalt - Duktigt / eller / - Arma höna?
14 ägg per vecka är väl bra, för Du avser väl inte att nacka den stackar´n som inte håller måttet...;o)
Genbank i lantrasen Hedemorahöns sedan 1992. Umgås dagligen med mina 'Lyckliga Hönor' och deras småttingar.

Amanda

• Djuren är åtminstone mänskliga!
    • Västmanland
« Svar #3 skrivet: 10 jun-08 kl 22:34 »
FÖRLÅT

14 ägg per dag... var det ju...
Genbank i lantrasen Hedemorahöns sedan 1992. Umgås dagligen med mina 'Lyckliga Hönor' och deras småttingar.

Boström

• Småland
« Svar #4 skrivet: 10 jun-08 kl 22:50 »
De är bara de högproducerande hönsen (hönseri) som värper 1/dag.
Om hönan får leva ett normalt liv,utan att pressas för hårt lägger hon inte ägg varje dag,(hon hoppar över nån dag i veckan)  Det kan hon vara värd  ;)
Har hästar,kaniner & fjäderfä, bor på landet med sambo o barn.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #5 skrivet: 10 jun-08 kl 23:13 »
Jag tror det är olika hönor olika dagar, jag har också lohmann, nu är de över ett år och värper inte alls lika mycket längre, men i början var det fem ägg de flesta dagarna, någon gång fyra, tror de har lite rullande schema, en ledig dag då och då.

Jag tror det finns någon slags lista på hur många ägg en höna värper på ett år, vet att lohmann ligger högt där, men det är inte 365 så några dagar måste ju vara lediga dagar.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

skogsråetiskogen

• Småland
« Svar #6 skrivet: 11 jun-08 kl 08:33 »
Nej, jag tänker inte nacka den som inte värper!  :(
Men man börjar ju undra när det alltid är ett ägg mindre än antal hönor, jag har ingen tidigare erfarenhet av värphöns, hur mycket de värper, har bara haft "lågproducerande" höns innan.
Jag läste någonstans att Lohmann värper 300 ägg/år, men det är nog inte hemma hos mig det... Det kräver nog en hel del mer i foderväg och lyse.

Inga-Karin

• Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
« Svar #7 skrivet: 18 jun-08 kl 11:36 »
Min erfarenhet på distans av Lohman är att de"används" i 2  !!! år och sen går till slakt. De ägg vi köpt efter Lohman väger från 60 till 94!!!!!!g att jämföra med mina Hedemorahöns på 38 till 53g och ca 150 ägg årligen, mot Lohmans 300 de år de används.

Så tänker väl inte du behandla dina?

MVH
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

skogsråetiskogen

• Småland
« Svar #8 skrivet: 23 jun-08 kl 09:03 »
Är det så att de slutar värpa helt efter 2 år har man väl inte kvar dem... Vem har en hönsgård full med höns som inte värper?  ???
Är det däremot så att värpningen går ner och minskar till kanske hälften får de väl vara kvar. Det är ju skillnad på rashöns som värper lite då och då, med Lohmann verkar ju alla ägg komma första året, och sen är det slut... Har som sagt ingen tidigare erfarenhet från värphöns.

anette i bugared

• -
« Svar #9 skrivet: 23 jun-08 kl 10:03 »
... Vem har en hönsgård full med höns som inte värper?  ???

Jag................., kanske inte full, men nog finns här ett antal gamla damer som gjort sitt för länge sen. De får gå här "tills tänderna fallit ur mun" på dem.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Lotus

• Ångermanland
« Svar #10 skrivet: 25 jun-08 kl 23:14 »
Jag................., kanske inte full, men nog finns här ett antal gamla damer som gjort sitt för länge sen. De får gå här "tills tänderna fallit ur mun" på dem.

Du kanske kan starta pensionat för gamla höns? Där man betalar dig för att ta hand om gamla Pullan. Så kan man göra som med gamlingarna i stort; ringa dig och kolla att de sköter sig, skicka ett vykort ibland och hoppas att du är där i dödsögonblicket. Pensionat Bugared kanske det kan heta? Eller pensionat kackel? Är det här en bra affärsidé? Jag kanske kan starta ett i mina trakter också  ???. Så kan vi utbyta erfarenheter? Kanske få en egen tavla här på alternativ.

//Florence (eller var det Lotus??)

Jackie64

• Uppland
« Svar #11 skrivet: 29 jul-10 kl 12:21 »
Hej jag har 15 hönor och två tuppar och nu har hönorna slutat värpa. Dom är köpta i Juli i fjol som arton veckors burhönsras?
Från början har dom värpt jättebra 12 till 15 ägg per dag men till påsk i år så slutade dom att värp och nu får jag cirka ett per dag. Vad kan detta bero på?
En jag pratade med säger att "värphöns" ska värpa cirka ett och ett halvt år.
Dom går ute på dagarna. Har någon ett svar på detta?

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #12 skrivet: 29 jul-10 kl 12:38 »
De är bara de högproducerande hönsen (hönseri) som värper 1/dag.
Om hönan får leva ett normalt liv,utan att pressas för hårt lägger hon inte ägg varje dag,(hon hoppar över nån dag i veckan)  Det kan hon vara värd  ;)
De flesta höns värper mindre än så, det är väl bara värphybriderna som kommer upp i såna siffror. Jag räknar på att hönsen här värper någonstans mellan 2 ägg på 3 dagar och 3 ägg på 4 dagar. Har en gammelhöna, Berit, som är minst 5 år, och hon värper fortfarande ett ägg varannan dag, det tycker jag är bra, även om det förstås märks att skalen är tunnare. Inte tänker jag nacka henne!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #13 skrivet: 29 jul-10 kl 16:56 »
Är det så att de slutar värpa helt efter 2 år har man väl inte kvar dem... Vem har en hönsgård full med höns som inte värper?  ???
Är det däremot så att värpningen går ner och minskar till kanske hälften får de väl vara kvar. Det är ju skillnad på rashöns som värper lite då och då, med Lohmann verkar ju alla ägg komma första året, och sen är det slut... Har som sagt ingen tidigare erfarenhet från värphöns.

Mina lohmann som är 7 år gamla värper ännu. Så de slutar inte värpa efter 2 år. ;) Och jo, här går det kvar många gammelhöns (även tuppar) på uppåt 10-11 år. De brukar sluta värpa runt 11-12 års ålder här. Men de får gå kvar och vara pensionärer även fast de inte lägger ägg längre. I sommar har tyvärr flera gamla tanter somnat in... Bland annat gamla ugglan som skulle blivit 15 år i sommar. En utav mina allra första kycklingar (hade endast hyrbider innan som inte ruvade). Barndomsminne.
« Senast ändrad: 29 jul-10 kl 17:02 av Linkoso »
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
« Svar #14 skrivet: 29 jul-10 kl 19:04 »
Hej jag har 15 hönor och två tuppar och nu har hönorna slutat värpa. Dom är köpta i Juli i fjol som arton veckors burhönsras?
Från början har dom värpt jättebra 12 till 15 ägg per dag men till påsk i år så slutade dom att värp och nu får jag cirka ett per dag. Vad kan detta bero på?

De är ju så att de har sina uppehåll även unghöns eller vad man ska säga.
För när du köpte dom värpte de ju för fullt och säkert hela tiden fram till påsk.
Nu kommer deras sk vinterperiod där de ruggar och vilar. Det kommer för alla höns. Det är bara första året man får full rulle. Misstänker jag att det är ialla fall. Ska man ha ägg jämt ska man alltid ha nya ungdjur varje år i flocken.
Så tror jag läget är
Bor på härlig lantgård med Hästar, katter, kaniner, Rottweiler, Lohmanhöns, Dvärgkochin och Dvärgwyandotter. Odlar massor.

JennyN

• Jennys frön & sånt
« Svar #15 skrivet: 29 jul-10 kl 19:57 »
1. De har tagit värppaus ett tag, och kommer igång snart igen. De är alltså dryga året nu, och ruggar kanske, mer eller mindre synligt. Mina brukar värpa bättre höst/vinter/vår och sämre på sommaren.
2. De värper ute och gömmer äggen
3. Någon/t äter upp äggen innan du hinner plocka in dem

Jackie64

• Uppland
« Svar #16 skrivet: 13 aug-10 kl 12:56 »
1. De har tagit värppaus ett tag, och kommer igång snart igen. De är alltså dryga året nu, och ruggar kanske, mer eller mindre synligt. Mina brukar värpa bättre höst/vinter/vår och sämre på sommaren.
2. De värper ute och gömmer äggen
3. Någon/t äter upp äggen innan du hinner plocka in dem

Hur länge ska dom ha ruggningsvila då? Nu har mina haft det i cirka 3 månader. Och mellan Juli i fjol och påsk i år så har dom bara värpt 9 månader. Och det är sån där burhöns ras...? alltså värphöns.

fauve

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 13 aug-10 kl 14:53 »
Mina korsningshöns (och mina lohman), värper 1 ägg om dagen från maj-september, utom när de (korsningarna) ruvar och 6-7 veckor efter kläckning  :-* Senhösten blir det lite mindre ägg av naturliga orsaker och under vintern går produktionen såklart ner ännu mer, då det blir mindre ljus, sol, grönfoder och småkusor osv.

De bor och lever i trädgården över sommaren och i lagårn på vintern. Basfödan är okrossat korn och utöver det får de lite allfoder, matrester och allt annat av vad de kan finna i det gröna.

Ruggningen sker till största del under senvintern här och då blir det ju i det närmaste helt stiltje på äggläggandet = gäller att se till att man bunkrat upp ägg i matkällaren så att man inte behöver använda köpägg  ;)

Huset Elliot

• Norrbotten
    • Huset Elliots kennel
« Svar #18 skrivet: 02 sep-10 kl 11:05 »
Vi köpte två hönor från ett hönseri i början av sommaren. De var helt förskrämda när de kom, kunde inte äta annat än pellets och blev livrädda när man kom ut. Den ena såg ganska så luggsliten ut och var alldeles kal baktill.

Nu är det något helt annat, de krafsar omkring i trädgården, jordbadar och kommer springande när man visar sig i hopp om att bli bjudna på någon godbit. Den ena hönan lägger ett ägg lite nu och då men den som var kal baktill har hittills bara lagt två ägg, båda utan skal. Fjädrarna har vuxit ut baktill och hon ser helt annorlunda ut idag än för två månader sedan. Tror ni att hon kommer att börja lägga ägg igen eller ska vi sluta hoppas på det?
Bor i norrländsk by med man, barn, fem hundar, en norsk skogskatt och en liten hushållsflock höns
.

Torry

« Svar #19 skrivet: 02 sep-10 kl 21:59 »
Härligt att höra om hönorna som fått det så bra  :-*
Tror nog att hon kommer att börja värpa igen, hon har nog bara tagit en rejäl paus och lagt all energi på nya fjädrar i stället för ägg.
//Torry

Dela detta:

* Inloggade just nu

509 gäster, 3 användare
Ros-Marie Karlsson, Stellaniskogen, LeonidaZel

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser