Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Grund till lerhus  (läst 11158 gånger)

Filip Skräplund

Re:Grund till lerhus
« Svar #20 skrivet: 12 jan-06 kl 10:58 »
Citera
det är dom genomgående hålen/skarverna i fogarna som gör att väggen får ett enligt min erfarenhet mycket sämre isoleringsvärde

Men om man lägger dubbla lager halmbalar då och omlott, så borde man väl få en bra isolering?
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

nad

« Svar #21 skrivet: 12 jan-06 kl 14:41 »
du får en tjockare vägg med bättre isolering, mycket mera arbete sam fortfarande mera arbetsdrygt och sämre än en gjuten vägg.
Vänl NAD

nad

« Svar #22 skrivet: 12 jan-06 kl 14:51 »
intressant att notera om ler o halmhus appropå känslor oftast blir människor glada/upprymda första gången de besöker ett loh hus.
Det finns studier gjorda på djur att de tillfrisknar fortare i ett runt rum?
Vänl NAD

Chaan

• -
    • chaaniversum
« Svar #23 skrivet: 14 jan-06 kl 02:09 »
Jo jag brukar bli glad varje gång jag kommer in i ett. Väldigt bra luft samt lagom dämpad akustik.

Det där med hålen i halmbalsväggen... hur har du då drevat  egentligen... om jag får fråga.
« Senast ändrad: 14 jan-06 kl 02:10 av Chaan »

Filip Skräplund

« Svar #24 skrivet: 14 jan-06 kl 03:59 »
Man kan ju stapla balarna med långsidan mot varann också.

Fler skarvar men bättre tätning.

"Lervattenfuktad råghalm", den materialkombinationen måste väl ha delvis liknande egenskaper som träullscement? (ursäkta svärordet  :-X )
« Senast ändrad: 14 jan-06 kl 04:06 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

nad

« Svar #25 skrivet: 14 jan-06 kl 11:41 »
Chaan: väldigt mycket jobb att dreva o dona med alla hål o skarver,det gör att kvalitets slutresultatet blir sämre än en gjuten vägg.

nad

« Svar #26 skrivet: 14 jan-06 kl 11:46 »
Zeke : finnessen när man gjuter en vägg är att ut och insidan packas till hårt och får ungefär samma ytstruktur som en trä ullskiva(med cement) medans mellan ut och insida på en tex 300 tjock vägg packas så löst som möjligt för bästa isolervärde.

Chaan

• -
    • chaaniversum
« Svar #27 skrivet: 14 jan-06 kl 21:42 »
Chaan: väldigt mycket jobb att dreva o dona med alla hål o skarver,det gör att kvalitets slutresultatet blir sämre än en gjuten vägg.

Jag är beredd att hålla emot här.

Har varit med o byggt på halmbalsväggarna i två olika hus och tycker inte att drevningen av väggarna tillhörde det svåraste, jobbigaste eller långtråkigaste. Tvärtom förhållandevis enkelt och smidigt enligt mig.
« Senast ändrad: 26 jan-06 kl 10:38 av Chaan »

nad

« Svar #28 skrivet: 21 jan-06 kl 18:28 »
Chaan: vi har byggt ca 80 m2  med staplade halmbalar och ca200m2 med gjutna väggar ,min rekomendation är gjutna väggar för permanent boende och staplade balar för väggar till sommarstugor,uthus,garage,verkstäder.

Chaan

• -
    • chaaniversum
« Svar #29 skrivet: 23 jan-06 kl 19:58 »
Chaan: vi har byggt ca 80 m2  med staplade halmbalar och ca200m2 med gjutna väggar ,min rekomendation är gjutna väggar för permanent boende och staplade balar för väggar till sommarstugor,uthus,garage,verkstäder.

Så det är inte arbetsinsatsen du tycker är problemet utan själva resultatet...

I slutänden handlar det väl om tycke och smak. Menar du att halmbalshus inte är fullt bovärdiga så håller jag fortfarande emot.

Men visst gjutna väggar blir automatiskt jämnare.
« Senast ändrad: 24 jan-06 kl 02:52 av Chaan »

nad

« Svar #30 skrivet: 25 jan-06 kl 09:19 »
Chaan kan du berätta för de som ej vet hur en vägg med staplade halmbalar utförs samt vilka olika material du har använt vid byggande av dessa.
vänl Nad

Chaan

• -
    • chaaniversum
« Svar #31 skrivet: 26 jan-06 kl 10:32 »
Chaan kan du berätta för de som ej vet hur en vägg med staplade halmbalar utförs samt vilka olika material du har använt vid byggande av dessa.
vänl Nad

Här..?

*Känner att detta ´börjar´ gå offtopic...*

Fast för den som har Discovery Travel and Living (ex tillägg i boxerpaketet) så går det två olika avsnitt om halmbalshusbygge där i serien Grand Designs.
« Senast ändrad: 10 feb-06 kl 21:31 av Chaan »

Skytten

• Skåne
« Svar #32 skrivet: 07 feb-06 kl 13:00 »
En betongvägg står väl inte särskillt bra om det inte armeras, och jag skulle tro att halmväggar kan förstärkas på samma sätt, eller med trä-pålar och nät.

Ett permanentboende med halm och puts håller rätt gjort säkert lika länge som ett kataloghus.

Lerhus kan hålla hundratals år, förutsatt att det underhålls.
En kompis renoverar ett hus med lerväggar som stått öde och tomt i åtminstone tjugo år, och byggdes ca 1880, och skicket är inte sämre än att det lönar sig att fixxa de gamla väggarna (lite sprickor och sånt som fallit av).
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Dela detta:

* Inloggade just nu

605 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser