Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  odla egen sättlök?  (läst 10839 gånger)

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
odla egen sättlök?
« skrivet: 06 jun-08 kl 09:27 »
Är det bara att så lök nu och ta upp dem på torkning när de är små eller hur gör man?
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

mistel

• -
SV: odla egen sättlök?
« Svar #1 skrivet: 06 jun-08 kl 09:41 »
Vid sen frösådd kan man skörda sättlök såhär skriver Runåbergs att man ska göra:

Sättlök skördas när den blivit 1,5-2 cm i diameter. Oftast i augusti. Blasten bryts ner och löken får torka som vanlig lök. Kan man förvara sättlöken luftigt och torrt vid 30°C hela vintern, är risken för stocklöpningar och mögelangrepp liten. Går inte det, så hjälper en dag i 40°C direkt innan plantering en del. Välj inte de stora lökarna i första hand. Ju större sättlök, desto flera stocklöpningar nästa år.

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #2 skrivet: 06 jun-08 kl 09:52 »
Men kan jag så nu och skörda dem i augusti? Hur många dagar behöver löken innan den blir sättlök?
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #3 skrivet: 06 jun-08 kl 10:52 »
Jag tänker så för sättlöksproduktion om några dagar. Det är kanske lite sent men jag tror det ska gå bra.
De sättlökar jag odlade ifjol är satta och verkar vara på god väg. Jag har dock ingen större erfarenhet av odlingssättet. Ifjol tror jag att jag sådde några dagar tidigare. Lindbloms rekommenderar sådd under maj. Lindbloms skriver även: "Vid sådd för sättlöksproduktion så ca 300-400 frön/sträckmeter (bred bill)." Man sår alltså i typ 1 dm bred rad och sår tätt. Konkurrensen mellan lökarna hjälper dem att mogna av. Sen får man hoppas på torrt väder i augusti (snarare än nu...). Om löken är lagom stor men inte vill mogna av så tar jag upp den ändå (med blasten och rottrådarna kvar) och lägger den luftigt och hyfsat varmt, om möjligt i solen, för avmognad. Att knäcka blasten tror jag måttligt på. Jag har ingen bra erfarenhet av det för vanlig matlök. Är vädret olämpligt för avmognad så hjälper det knappast, är vädret lämpligt så behövs det knappast.

Anders

Ajon

• -
« Svar #4 skrivet: 19 jun-08 kl 00:18 »
Vore ju skitkul att prova eftersom att det är ganska lätt att fröodla lök, plus att utbudet i affären är kass, finns ju inte så värst mycket att prova på, måste prova detta tills nästa år, kul med ideér och tips här på sidan
Vi bor utanför Valdemarsvik, har två barn och hund, katter, Gotlandskaniner, Kindahöns, Svensk blå anka, fjällkor, linderödsvin, nordsvenska brukshästar som skötter jord- och skogsbruket. Odlar fett med grönsaker. Tror på den svarta fanan.

poze

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 23 jun-09 kl 11:52 »
tror ni det går att så frön nu i ett växthus ? har en polytunnel som jag har massa plats över och vill inte köpa sättlök nästa år.
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

kurt

« Svar #6 skrivet: 25 jun-09 kl 10:39 »
Den kommersiella sättlöken är ju numera värmebehandlad, för att förhindra att lökarna skall blomma om det blir en köldperiod. Är värmebehandling av sättlök också något som man kan göra som amatör?

Dela detta:

* Inloggade just nu

614 gäster, 1 användare
Genomsnittswannabe

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser