Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Attackförsök från DBF igen!  (läst 6704 gånger)

Miia

SV: Attackförsök från DBF igen!
« Svar #20 skrivet: 04 jun-08 kl 21:10 »
Visst jag håller med att de skall veta hut och ge fan i andras djur och inte släppa tama kaniner i skogen.

Men Göstas metod och säkert vad många av er andra skulle göra är kanske inte så bra lösning. Håller med Göthes KG där.

Vilken nytta gör ni som "tar" terroristerna när ni blir polisanmälda för hot, frihetsberövande osv.

För så fungerar det ju egentligen. Samma som att du blir skadeståndsskyldig om tjuven blir biten av hunden när den gör inbrott i ditt hus..... Eller om du har någon som stjäl cykeln framför ögonen på dig och du med våld tar tillbaka den......är det inte så??

Helt sjukt i alla fall!

Men helt klart gör de mer skada än nytta med sina aktioner, för både människor och djur.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #21 skrivet: 04 jun-08 kl 21:14 »

För så fungerar det ju egentligen. Samma som att du blir skadeståndsskyldig om tjuven blir biten av hunden när den gör inbrott i ditt hus..... Eller om du har någon som stjäl cykeln framför ögonen på dig och du med våld tar tillbaka den......är det inte så??

Inte helt sant, lagen säger att du får tillgripa så mycket våld som situationen kräver för att skydda liv och egendom.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Gösta

« Svar #22 skrivet: 04 jun-08 kl 21:50 »
Eftersom attackerna faller under terroristlagarna är det tillåtet för privatperson att gripa och låsa in förövarna. Även tillåtet att använda det våld som nöden kräver som det heter i lagtext för att lyckas med gripandet.
Går alltså inte att jämföra med "vanlig" stöld.
Det nya lagförslaget som ligger innebär att om du ser ett brott begås kommer du att vara skyldig att ingripa för att förhindra brott 8) ;)

Göthes

• Lycko hönsen de bästa är!
« Svar #23 skrivet: 04 jun-08 kl 22:21 »
Göthes KG menar du på fullt allvar att vi som håller djur skall stillatigande sitta och tycka synd om oss själva ??? :o

.....................................................
« Senast ändrad: 04 jun-08 kl 22:32 av Göthes KG »
Hönan Manne (en av våra lyckohöns) brukar säga:  "Tittar med ena ögat ... Tittar med andra ögat ... Tittar med Båda Ögonen... Förstår fortfarande ingenting..."

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #24 skrivet: 04 jun-08 kl 23:44 »
Och där trillade anmälningen in. Jag går inte in på innehållet och väljer dessutom att låta diskussionen fortgå, då den är högaktuell för många. MEN, håll det på en saklig och seriös nivå och möt varandra som medmänniskor på ett värdigt och respektfullt sätt. Så kanske diskussionen leder någon vart där den kan komma till nytta för oss som lever med de här frågorna och hoten dagligen.

Spårar denna tråd ur i personangrepp, så läggs den till handlingarna.

Vi brukar vara så noga med att ange källa här. De aktuella lagarna, paragraferna och lagförslagen t.ex. skulle kanske kunna vara nyttigt att ta del av som lämpligt diskussionsunderlag. Dels för att veta exakt vad man har rätt att göra i den stunden något händer med ens egna djur hemma på gården. Och vad som faktiskt kan hända om man deltar i en liknande aktion, oavsett vart uppdraget kommer ifrån eller om det sker på eget initiativ.

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #25 skrivet: 05 jun-08 kl 09:51 »
Nödvärnsrätten enligt DBF - så att alla aktivister kan hitta sina kryphål:
http://www.djurensbefrielsefront.com/default.php?subaction=showfull&id=1121872886&archive=&start_from=&ucat=1&

Lång text om hur de ska bete sig vid ingripande - och som Ulric skrev, det finns till och med anvisningar för vad man ska säga. Inte nödvändigt att tänka själv, med andra ord  ::)

Men... det finns något som kallas nödvärnsexess! Om man använder mer våld än nöden kräver kan man ändå gå fri från ansvar eftersom omständigheterna varit sådana att man svårligen kunnat besinna sig  ;)

(Här står basballträet innanför dörren...  :-X)
Landsflykting i storstan...

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #26 skrivet: 05 jun-08 kl 09:56 »
Inte nödvändigt att tänka själv, med andra ord  ::)

Kan vi föra denna diskussionen på ett respektfull sätt?

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #27 skrivet: 05 jun-08 kl 10:12 »
Kan vi föra denna diskussionen på ett respektfull sätt?

Nja, om/när DFB också för en respektfull diskussion, känns det som  :-\
Svårt att diskutera när de inte vill. Det enda man hittar är förutbestämda mallar och ensidig propaganda på onåbara hemsidor.

En respektfull diskussion bör väl föras dagtid och absolut utanför djurägarnas tomtgränser!!

Kerstin Linnea

« Svar #28 skrivet: 05 jun-08 kl 10:26 »
Jag tycker att dbf borde ta en titt på kina...Där finns det mycket att göra, men jag har hört att kinesiska lagar och fängelsen inte är så roliga och det här med att själa djur är och förblir ett brott...
Men många silar mygg och sväljer elefanter ;)....
Sen en liten fråga...Hur skulle det bli om alla tamdjur bara släptes ut  ???......
Och om man följde sitt hjärta lika hårt som ett barn och följer alla spontana impulser så skulle det vara mycket otrevligare i världen..... :-[....

marymae

• Västerbotten
    • Det jag tänker
« Svar #29 skrivet: 05 jun-08 kl 10:41 »
Jag tycker inte att det är konstigt att DBF har detta om lagar uppe på sin sida, och personligen skulle jag önska att alla svenskar visste exakt vad polisen har rätt att göra mot en, men det är lite off topic.

Jag gillar inte DBS, jag anser inte att de på något sätt vinner på sina aktioner. Om det dessutom är så att det t.ex. släpper kaninerna på skogen som vissa här säger att de gör, så är det ännu värre. Men, däremot, är jag inte heller positiv till de som vill spöa upp de som utför attackerna, det är i mina  ögon lika illa som när de släpper ut djur och div.
elliha.blogspot.com

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #30 skrivet: 05 jun-08 kl 10:45 »
Men, däremot, är jag inte heller positiv till de som vill spöa upp de som utför attackerna, det är i mina  ögon lika illa som när de släpper ut djur och div.

Jag vill inte spöa upp dem, men jag vill hålla i dem och ta deras mobiler och prata lite allmänt vet och förnuft med dem. Har de redan tagit tjuren så nöjer jag mig med att bara titta.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #31 skrivet: 05 jun-08 kl 11:06 »
Jag vill inte spöa upp dem, men jag vill hålla i dem och ta deras mobiler och prata lite allmänt vet och förnuft med dem. Har de redan tagit tjuren så nöjer jag mig med att bara titta.
;D
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #32 skrivet: 05 jun-08 kl 11:33 »
Har de redan tagit tjuren så nöjer jag mig med att bara titta.

;D

Men, däremot, är jag inte heller positiv till de som vill spöa upp de som utför attackerna, det är i mina  ögon lika illa som när de släpper ut djur och div.

Gränsen för mig går om de smyger runt bland mina djur på natten. Om det var hos grannen skulle jag nog besinna mig och ringa polisen.... tror jag....

Man blir rätt trött på att behöva vara nervös över att ha djuren utomhus *suck* Skulle bli rätt grinig av att bli väckt mitt i natten också.
(Man är definitift grinig som högravid i 30 graders värme också  :-[ )

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #33 skrivet: 05 jun-08 kl 17:42 »
Nja, om/när DFB också för en respektfull diskussion, känns det som  :-\

Nu menade jag ju förstås respekten mellan oss som deltagit i tråden.  :)

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #34 skrivet: 05 jun-08 kl 22:57 »
Nu menade jag ju förstås respekten mellan oss som deltagit i tråden.  :)

Aha  ;)
Ja, det blev kanske lite dubbeltydigt... Syftade inte på någon i tråden utan enbart DFB - som lyser med sin frånvaro  :-\

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #35 skrivet: 05 jun-08 kl 23:50 »
Ah! *en slant trillar*  :-[

Sanell

• Wellhouse
« Svar #36 skrivet: 06 jun-08 kl 21:57 »
Nödvärnsrätten enligt DBF - så att alla aktivister kan hitta sina kryphål:
http://www.djurensbefrielsefront.com/default.php?subaction=showfull&id=1121872886&archive=&start_from=&ucat=1&

"Innehåll:
...
Praktisk djurvård
..."

Undrar hur omfattande den delen är?! Blir nästan sugen på att beställa det där häftet och ta reda på det. Men å andra sidan är det ju inte lagligt att stödja kriminell verksamhet... ;)

sagatulip

• -
« Svar #37 skrivet: 19 jun-08 kl 20:41 »
Jag tycker de ska visa lite mod och ge sig på jämstora eller större djur. Min tjur står just nu uppbunden så den kan hämtas precis när som helst.

;D ;D ;D hehe håller fullständigt med !
Bara för att du inte är paranoid så betyder inte det att dom inte är ute efter dig!

matterik

• http://kaniner.matterik.com
« Svar #38 skrivet: 18 aug-09 kl 06:11 »
Detta är min gissning om hur en organisation som DBF är uppbyggd. Jag tror att den består av två sorters människor. Dels så finns där professionella som ni aldrig får tag på. Dessa styr verksamheten, finansieras av internationella medel av enormt financiellt starka individer, jämförbara med de familjer som äger centralbanker eller som äger enorma pengar. Dessa typer av individer tjänar nämligen på att slå ut den självägda bonden. De vill att all matproduktion ska ägas centrals. Det är alltså kopplat till marxism på ett visst sätt allt detta. Dessa professionella agenter som styr verksamheten lokalt är fullt kapabla att ljuga under förhör och de är bra ledare och kan alltså leda en grupp DBF människor. Dessa professionella är alltså de som tar emot pengar från deras internationella financiärer.

Sen finns det en annan grupp i DBF är min gissning. Dessa är fanatiker eller vanliga människor som vill ha uppmärksamhet eller är överkänsliga för djurplågeri eller är statsmänniskor som inte har någon förankring i verkligheten. Det är dessa individer ni får tag på om ni lyckas fånga någon. Dessa individer bryr sig inte ledarna egentligen så mycket om för de är utbytbara, nya kan rekryteras och om någon hamnar i fängelse kan det gynna DBF eftersom de kan göra en sida där de försöker få personen att framstå som någon som satts i fängelse av felaktiga skäl.

Detta är bara min gissning.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #39 skrivet: 18 aug-09 kl 10:08 »
Detta är min gissning om hur en organisation som DBF är uppbyggd. Jag tror att den består av två sorters människor. Dels så finns där professionella som ni aldrig får tag på. Dessa styr verksamheten, finansieras av internationella medel av enormt financiellt starka individer, jämförbara med de familjer som äger centralbanker eller som äger enorma pengar. Dessa typer av individer tjänar nämligen på att slå ut den självägda bonden. De vill att all matproduktion ska ägas centrals. Det är alltså kopplat till marxism på ett visst sätt allt detta. Dessa professionella agenter som styr verksamheten lokalt är fullt kapabla att ljuga under förhör och de är bra ledare och kan alltså leda en grupp DBF människor. Dessa professionella är alltså de som tar emot pengar från deras internationella financiärer.

Sen finns det en annan grupp i DBF är min gissning. Dessa är fanatiker eller vanliga människor som vill ha uppmärksamhet eller är överkänsliga för djurplågeri eller är statsmänniskor som inte har någon förankring i verkligheten. Det är dessa individer ni får tag på om ni lyckas fånga någon. Dessa individer bryr sig inte ledarna egentligen så mycket om för de är utbytbara, nya kan rekryteras och om någon hamnar i fängelse kan det gynna DBF eftersom de kan göra en sida där de försöker få personen att framstå som någon som satts i fängelse av felaktiga skäl.

Detta är bara min gissning.

Min gissning är att du gör det onödigt svårt. Samma DBF slår även till i olika länder mot Scan och mot storindustri. Min gissning är att DBF sponsras av tanter som tycker synd om alla djur, dessa pengar går till några sektledare som har bra koll på sina små attackenheter som sedan utför gärningen. 
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Dela detta:

* Inloggade just nu

571 gäster, 1 användare
gorlan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser