Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Näringsförsörjning röjningsbete  (läst 1246 gånger)

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
Näringsförsörjning röjningsbete
« skrivet: 03 jun-08 kl 11:12 »
Vi håller på att restaurera en björkbacke på rullstensås, glesar ur björkarna, tar ner sly men framförallt försöker bli av med alla hallonbuskar som nu täcker större delen av marken (1,5ha). Jag har släppt dit baggen och sju tremånaders lamm för att få lite hjälp. Lammen får kraftfoder i lammgömma, ca 1kg per styck per dag.

Pga allt buskage så är det ju hemskt dåligt med gräs. Men de äter glatt av hallonbuskarna och den sly vi tar ner allt eftersom, och är tysta och nöjda. Hösilaget jag kompletterar med rör de inte.

Jag funderar, undrar jag hur mycket näring det är i de där buskarna egentligen? Om man räknar vad de kan konsumera per dag i hallonbuskar kontra vall?
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

Birgit

SV: Näringsförsörjning röjningsbete
« Svar #1 skrivet: 03 jun-08 kl 11:46 »
Buskar o sly i största allmänhet innehåller mycket näring. Troligen mer än bara gräs. Synd att det inte finns lite mer konkret statistik på detta????
Läste en sammanställning från Folkminnesarkivet i Uppsala, att aspbark hade "kraftfoder-lika" egenskaper.
Hallon, speciellt vilda är ju väldigt nyttiga, kan man då också äta hela busken blir det troligen inte sämre ;)
För mig verkar det väldigt onödigt med kraftfoder på bete, dessutom så mycket, nu när allt som växer är så näringsrikt :o Om man vill göda baggar på höstkanten när näringsvärdena i betet sjunker, är väl en sak. Hur får du ekonomin att gå ihop?

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #2 skrivet: 03 jun-08 kl 13:17 »
Jo, Birgit, det är inte billigt och får gå på det berömda "nöjes-kontot"  8)

Anledningen till att jag ger kraftfoder är just det, att jag inte visste/vet/trodde att näringen från buskarna räcker. Men är det som du säger så är det ju inte alls nödvändigt, och vågen får väl tala sitt språk den också.

Jag kanske ska testa att inte ge, och se om de fortsätter vara tysta och nöjda? Och öka i vikt.

Birgit

« Svar #3 skrivet: 03 jun-08 kl 13:37 »
Minska ner successivt istället, så blir det ingen plötslig förändring. Sedan beror ju på hur mycket buskar o sånt du har. De måste ju bli mätta också ;) Våra får älskar björklöv också. Speciellt om de legat något dag och torkat lite.
Vi använder faktiskt sly som "kraftfoder" - godis till fåren. De blir som tokiga av motorsågen. Håller på att glesa ut en hängpil i trädgården. Det äter de också upp ;D. Slår av mängder av kirskål till dem också. Mina får gillar allt sånt bättre än gräs, vilket mest verkar vara "bukfylla"

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #4 skrivet: 03 jun-08 kl 14:32 »
Tack Birgit! Jag minskar ner lite smått då.....Kul att höra att de gillar björken, hade för mig att jag läst någonstans att de inte gillar björk.

Mycket vildhallonbuskar är det, och de äter så långt de når så länge buskarna står, sedan slår vi av allteftersom med röjsågen och arbetar oss på så vis fram.

Om man vill så in gräsfrö för att snabba på lite allteftersom buskarna försvinner, ska man vänta tills man tagit undan fåren eller kan man göra det när de går kvar?

Henning

« Svar #5 skrivet: 04 jun-08 kl 06:24 »
Här kommer en näringstabell för den som vill fördjupa sig lite. Hallon är inte med och det är ju svårt att beräkna intaget av olika fodermedel när fåren går på bete.

http://www-huv.slu.se/cgi-bin-huv/foderlista/ko/db.pl?typ=alla&subtyp=ut

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #6 skrivet: 04 jun-08 kl 09:46 »
Mycket intressant, Henning, tack! Asplöv jämfört med halm ger alltså ungefär samma energiförsörjning..........hmmmm. Väga, väga.

Dela detta:

* Inloggade just nu

462 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser