Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur unga kycklingar kan få Marek?  (läst 2311 gånger)

Tuve

• Skåne
Hur unga kycklingar kan få Marek?
« skrivet: 27 maj-08 kl 12:37 »
Hur unga kycklingar kan få Marek? Hur är man säker på att det är det de har?
Jag har en 4-veckor gammal dvärgkochin som använder vingarna som hjälp när den går, och tycks undvika att gå rätt mycket. Kullsyskonet går normalt.

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
SV: Hur unga kycklingar kan få Marek?
« Svar #1 skrivet: 27 maj-08 kl 12:47 »
Så här står det på SVA:s hemsida:

"Symptom kan tidigast ses hos cirka fyra veckor gamla kycklingar, men sjukdomen är vanligast vid 9-24 veckors ålder. Det förekommer även att vuxna höns blir sjuka."

Länk till sidan:
http://www.sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Fjaderfa/Virussjukdomar/Mareks-sjukdom-honsforlamning-/
Gotlandskaniner, genbank.

Tuve

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 27 maj-08 kl 18:49 »
Det låter alltså som om det är Marek. avliva, alltså...
Gillar det inte. I synnerhet om jag skulle ha fel.

pernilla70

• Bohuslän
    • http://pernillaliljeros.spaces.live.com/
« Svar #3 skrivet: 27 maj-08 kl 21:52 »
Ring sva och fråga.... jag harskickat in en kycling 6 veckor för obduktion.
Den blev sne ock krampade..... Men svaret var negativt. ingen sjukdom_!!!
-kanske vitaminbrist sa de men inget annar.
Mig kostade det inget eftersom jag bara hadde ca 12 hönor då.
Priset beror på hur stor flock du har  :o
Lycka till
Bor på en gård med sambo och 2 killar. Vi har 3 hästar, Texelfår, 2 labradorer, 6 katter, skånegäss, Kalkoner Pekingankor och en drös med höns.

curmbox

• Var sak har sin tid
« Svar #4 skrivet: 27 maj-08 kl 22:08 »
"Den blev sne ock krampade" kan vara a-vitaminbrist :-\
Ge mig mod att vara den jag är och inte tappa modet för att jag är den jag är

Melica

« Svar #5 skrivet: 27 maj-08 kl 23:26 »
Då blir genast frågan, vad ger man kycklingarna för att de ska få tillräckligt med a-vitamin ???
Är på jakt efter dvärghöns som lägger färgade ägg. Gröna, mörkbruna eller prickiga. Köper gärna avelsägg. Är även intresserad av blandraser.

Tuve

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 28 maj-08 kl 13:42 »
Jag har nu diskuterat min kyckling med en veterinär. Hon sa ungefär såhär:
-Allt som haltar är inte Marek.
-Ett halmstrå kan vara att ge B-vitamin, som kan vara bot för en del andra tillstånd, som kan ge sådana symptom. Effekten kan ta flera dar innan den visar sig.
-Det är inte värst brått att avliva, för Marek-smittans skull. Smittan fanns uppenbarligen redan i flocken/hönshuset, eftersom kycklingen är kläckt här. I så fall är alla redan utsatta.
-Man kan inte räkna med att alla kycklingar man kläcker fram är friska och överlever...

SJV's hemsida, som länkades till ovan, säger ungefär att i hobbybesättningar är det antagligen klokast att hoppas på att de djur som överlever är resistenta, så flocken klarar det med tiden.

Jag hade B-vitamintabletter för människa hemma, som jag krossade, och gav ett par korn i näbben, därefter en droppe vatten. Nu är det mest att vänta och se.

Dezdemona

• Halland
    • Hispig husägare
« Svar #7 skrivet: 28 maj-08 kl 13:58 »
Då blir genast frågan, vad ger man kycklingarna för att de ska få tillräckligt med a-vitamin ???
Morötter innehåller A-vitamin
ofrivilligt hönslös

Torry

« Svar #8 skrivet: 28 maj-08 kl 14:44 »
Jag ger mina b-jäst flingor från hälsokosten, kycklingarna och även hönsen älskar det, brukar ge ca en tsk varannan dag till två kycklingar.
//Torry

Tuve

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 29 maj-08 kl 19:48 »
Kycklingen såg aningen bättre ut idag, gick lite mer upprätt, med mindre stöd av vingarna, 1½ dygn efter B-vitamindosen. Jag håller tummarna.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #10 skrivet: 30 maj-08 kl 10:12 »
Man köper multivitaminkoncentrat på Lantmännen (eller liknande bonnabutik) och blandar i vattnet, både till kycklingarna och dom stora kräken. Doseringsanvisning finns på förpackningen. Det är mycket drygt.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #11 skrivet: 31 maj-08 kl 11:26 »

Kycklingar som får Start foder
eller Allfoder ska ju inte få någon A-vitaminbrist då det är höga doser A  D  E -vitamin i dom fodren.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Dela detta:

* Inloggade just nu

546 gäster, 2 användare (1 dolda)
RickardR

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser