Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Efter slakt, mat slängs eller vad?  (läst 2265 gånger)

Marita42

• Uppland
Efter slakt, mat slängs eller vad?
« skrivet: 26 maj-08 kl 10:30 »
Hejsan
Om man har för många höns, tuppar el ungdjur då slaktar man av några, men vad gör ni av dom sedan?
Jag har kokat några men de gick inte att äta . Dom var sega som skosulor.
Har ni nått bra recept på höna, hur länge ska man koka för att få bort de sega?

Marita
Kvinna med utflugna barn 2 av 3 ialla fall, gift bor på landet

Byracka

• -
SV: Efter slakt, mat slängs eller vad?
« Svar #1 skrivet: 26 maj-08 kl 10:58 »
Till att börja med skall du låta djuret hänga tillräckligt länge, beroende på ålder mellan 1 dygn-1 vecka.
Slaktkroppen skall inte kylas under 10 grader innan likstelheten släpts. G
amla djur gör man färs på eller kokar tills dom är möra, är dom sega så koka vidare.

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #2 skrivet: 26 maj-08 kl 13:50 »
Hur lång tid tar det på ett ungefär för likstelheten att släppa? Har läst nån gång att man man stycka djuret och låta bitarna ligga i kylen ett tag i stället för att hänga dem.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 26 maj-08 kl 15:35 »
I kylen fungerar inte, det är för kallt.

Strajder

• Aspegården
« Svar #4 skrivet: 26 maj-08 kl 19:49 »
Har sett en uppgift att 40 dygnsgrader ska vara lagom för att hänga höns. Det innebär 4 dagar vid 10 grader, eller 10 dagar vid 4 grader (kylskåp). Föredrar själv att plocka och ta ur fågeln som sedan får hänga vid cirka 10-12 grader i 3-4 dagar, luftigt och flugfritt. Det som många gör fel är att stoppa i i plastpåse och sedan i frysen direkt. Man får en superseg köttklump som inte duger till något.

Ytterligheten när det gäller att låta köttet möras är nog Willy Olsson i Östermalmshallen, deras "guldkött" (nötkött) hänger i åtta veckor!!! (http://www.va.se/magasinet/2006/42/det_perfekta_kottet/index.xml)

Byracka

• -
« Svar #5 skrivet: 27 maj-08 kl 00:45 »
Hur lång tid tar det på ett ungefär för likstelheten att släppa? Har läst nån gång att man man stycka djuret och låta bitarna ligga i kylen ett tag i stället för att hänga dem.
Det finns något som jag tror kallas varmstyckning, där styckar man köttet innan det stelnat , om man efter styckningen skall möra köttet och i vilken temperatur vet jag inte.

Nypålandet

« Svar #6 skrivet: 28 maj-08 kl 14:19 »
Hejsan
Om man har för många höns, tuppar el ungdjur då slaktar man av några, men vad gör ni av dom sedan?
Jag har kokat några men de gick inte att äta . Dom var sega som skosulor.
Har ni nått bra recept på höna, hur länge ska man koka för att få bort de sega?

Marita

Färs. Då är det bara att flå, bena ur & så smaska igenom kvarnen.

Dandelia

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 29 maj-08 kl 08:36 »
Jag köpte höns av en äggfabrik som bytte "arbetslag" :P Vi flådde och tog ur och fryste in, lät inte kropparna hänga nåt. Jag kokar hönsen i ca 2 timmar och det blir super! Inte segt alls, tvärtom!

/Dandelia

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #8 skrivet: 29 maj-08 kl 09:03 »
Fast, fabrikshöns som gått i "pension" kan knappast klassas som gamla  :)

Jag hänger inte, utan flår dom och låter svalna på kroken bara. Så kokar jag sylta eller gör klassisk "höns i cyrrysås" på dom eller något. Den enda som varit seg var en liten senig blandrastupp. Han var som att tugga på ett bildäck  ;D

Manne

• Ljuset återvänder, pulsen stiger...
    • Södermanland
    • Hedlundarnas sida
« Svar #9 skrivet: 05 jun-08 kl 03:08 »
Har premiärkokat "coq u vin" i dag !!

Lät mina ungtuppar hänga i 2 dygn, ligga i vin 1 dygn och kokades under 4:e dygnet ( inte hela dygnet.. ;) ), skall konsumeras under 5:e dagen !!
Snacka om "slow food"  :D

// Manne
Stolt Far, Make och Man.(och ibland RADIKALBÖG.)
med Brahmahöns och Irländska varghundar.
Boendes i Stockholm.

Wobbeke

• -
« Svar #10 skrivet: 09 okt-08 kl 12:05 »
Hejsan,
När man läser slakttrådarna här inne på forumet, kommer det då och då ett inlägg om att man skall hänga hönsköttet för att det inte skall bli segt. Men...
Ni som hänger, kan ni inte beskriva lite mer för för en annan som nästan ingen kan om höns låter det lika nyttigt som att äta kyckling som legat i en platspåse i ett varmt tält i en vecka.
Vad har ni för rum där ni har såpass kallt som ca 10 grader, men inga flugor? Vad gör man om man inte har ett sådant rum? Börjar inte köttet lukta, hur vet man att det luktar rätt? Om man har skinnet kvar, börjar det ändra färg och bli mörkrött eller behåller det sin ljusa har-inte-varit-död-så-länge-färg? Jag jobbar i hönshus och jag tänker aldrig i livet äta något som är mörkrött i huden, för så ser hönorna ut som har varit döda i någon/några dagar och legat där i 20 grader och dom luktar inte mumma kan jag säga.
Snälla kan ni beskriva lite mer än bara att det är hänga man skall göra. När man vet hur man skall göra är det lätt, men när man inte vet är det verkligen ett jättekonstigt och skumt sätt att behandla kött, när man är uppväxt i dagens antibakeriella samhälle.

Mvh Mia
Bor offgrid och startar upp mitt eget lilla lantbruk med biodling, får, grisar och grönsaksodling.

Strajder

• Aspegården
« Svar #11 skrivet: 09 okt-08 kl 22:02 »
Finns en stor kunskap i jägarkretsar hur man hänger kött i hemmamiljö (http://dygnsgrader.se/dokument/sjakt.pdf)

Dela detta:

* Inloggade just nu

506 gäster, 1 användare
Lars - Magnus

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser