Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nej, nu får det vara nog. Nu ger jag upp allt vad kaniner heter.  (läst 1321 gånger)

mli79

• Skåne

Idag fick jag hem mina två belgiska kaninungar. Nytt rekord   :'(  - fick avliva den ena efter 10 timmar. Men denna gången var det inte katternas fel. Den måste ha fastnat någonstans (har ett stort hägn med mkt sten, stockar och liknande och den har busat som en tok) och dragit till rejält, för ena frambenet hade gått av uppe i bogen. Upptäckte det nu ikväll när den haltade lite, men i övrigt var den pigg och glad. 
Pratade med uppfödaren och jag får lämna tillbaka den andra kaninungen - det är jag väldigt tacksam för. Funderade ett tag på att ta en vuxen kanin som sällskap till den lilla men jag orkar inte med att gå ut flera gånger om dagen och oroa mig för att något ont ska ha hänt dom.

Någon som har ett bra förslag på vad man ska använda ett 30m2 stort hägn med  tak till förutom kaniner?
Bor på gård med man, barn, hundar, katter, ponnys, ardenner,  gutefår, höns och minigrisar.

beekeepern

• Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
DBF:are ;)

Beekeepern
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

Ulric Eriksson

• Gäst
Någon som har ett bra förslag på vad man ska använda ett 30m2 stort hägn med  tak till förutom kaniner?

Hönsgård?

mli79

• Skåne
DBF:are *asg* Sen svälter jag mina 9 katter och släpper in dom också ;D

Hmm.... höns, där sa ni nåt. Har alltid velat ha höns men min man säger att dom luktar. Men det kan det väl knappast göra om man har två tre st?
Bor på gård med man, barn, hundar, katter, ponnys, ardenner,  gutefår, höns och minigrisar.

Bovanägare

• Gäst
Höns luktar inte värre än kaniner gör om man bara har ett fåtal. Och har man rent och fräscht till dem så är det minimalt med lukt. Sen får man ju egna ägg av dem ochså och det är inte helt fel. Lycka till!

louise

• Gäst
Hur har du byggt hägnet? jag planerar nåt liknande men vet inte hur jag ska lösa gräv- å rymningsrisken.

mli79

• Skåne

Hägnet är byggt med runda 8cm staketstolpar på sidorna och sen 12 cm staketstolpar i mitten på varje kortsida och även en i mitten på hagen. På sidorna är det som minst 50 cm och som mest 110 cm (byggt i en slänt) och mittenstolpen är nog ca 160 cm. Sen har jag satt upp plank typ trallvirke som en ram högst upp på sidorna samt som en taknock, och som enkla takstolar på sidorna (alltså inga vågråta "bottenplankor" på takstolarna utan bara de som går från nocken till sidorna). Sen har jag klätt allt med hönsnät samt grävt ned nätet ca 20 cm på sidorna. Jag grävde inte ned det mer eftersom jag inte trodde att små hermelinkaniner kunde gräva så mkt och så snabbt men ack så fel jag hade...  Om jag ska ha kaniner där igen så blir det till att lägga nät i nästan hela botten nån cm under gräset - tar det till hösten/vintern isånafall så det inte blir så fult nu. Ja just ja, nätet har jag skarvat ihop med buntband var 5:e cm.

Hoppas att ni förstod min beskrivning!

Jag har nu funderat vidare på kaniner och kommit fram till att jag kanske inte vill ge upp kaniner helt eftersom det är ju så trevliga djur. Kanske att jag skaffar två BJ till till hösten så att de får växa till sig inne under vintern i en väl skyddad box (typ vadderad med kameraövervakning eller nåt..) så de är riktigt stora när det är dags att ge sig ut i hagen. Vi får se. Men nu får det räcka med kaniner, även fast det inte är mitt fel att dom stryker med så vill jag ändå inte riskera fler små liv.

Får inte ha höns för min man, det blev ett väntat fetnej. Men det är nog det enda djuret som han säger stopp till så jag får väl vara nöjd ändå. Körde minigris lös i bakluckan på hans V70 igår och eftersom jag inte behövde sova på soffan inatt  så är han nog rätt snäll ändå  ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

464 gäster, 2 användare
LimJans, KurtisQ69

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser