Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Försvunnet lamm  (läst 3317 gånger)

Draupner

Försvunnet lamm
« skrivet: 24 maj-08 kl 20:50 »
Vårt fina bagglamm "Blaren" har försvunnit. Fåren har gått och betat i en igenvuxen hage i två veckor. De har inte gjort några försök att smita. I går kväll kl 22 tittade jag till dem. Alla verkade ok. I förmiddags bräkte en av tackorna på ett konstigt sätt och när jag kollade saknades hennes lamm. Spårlöst borta. Vi har sökt i hagen (som visserligen är snårig och stenig) hela dagen och på eftermiddagen även med van sökhund men lammet är borta. Vad kan ha hänt?

Margit

• Gäst
SV: Försvunnet lamm
« Svar #1 skrivet: 24 maj-08 kl 20:52 »
En tvåbent räv?

I.A

« Svar #2 skrivet: 24 maj-08 kl 21:18 »
Hörde att polisen för en tid sedan stoppat en bil med misstanke om rattfylla.....i bilen satt ett par herrar OCH ett lamm :o Polisen lyckades spåra fram lammets ägare och allt slutade lyckligt. Tur för det lammet o dess ägare att herrarna var onyktra  :D
Mvh Ingela

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 24 maj-08 kl 23:25 »
Tur för lammet kanske om den var öronmärkt   ;D
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Birgit

« Svar #4 skrivet: 25 maj-08 kl 08:20 »
Hur gammalt var lammet? Räven tar bara små och tämligen hjälplösa lamm.
Finns andra rovdjur där du bor?

Draupner

« Svar #5 skrivet: 25 maj-08 kl 21:03 »
Lammet vägde närmare 20 kilo. Det finns lo, men här finns massor av fårägare och endast en har varit med om att ett lamm blivit taget av lo och det var 15 år sedan.

Jag vill ha tillbaka min fina bagge.... :'(

Vittiger

• Fårbonde, översättare, en fri själ
    • Södermanland
« Svar #6 skrivet: 25 maj-08 kl 21:54 »
Ett lamm försvann för mig också för 10 dagar sedan. Lammet var bara en dryg vecka gammalt. På morgonen var den bara borta. Inga spår. Tyvärr fanns det ingen el i stängslet den natten, och jag misstänker Mickel, men fru Lokatt och herr Örn är också tänkbara förövare.
"En dag ska vi alla dö,
men alla andra dagar ska vi leva."

Birgit

« Svar #7 skrivet: 26 maj-08 kl 07:12 »
Min erfarenhet av räv (vi har massor på våra marker) är att de tar lamm de första två dygnen, om mamman har dålig koll på dem. Annars är det sjuka lamm de tar. 20 kg! Inte troligt, men om lammet redan var dött kan räven släpa iväg det.
Finns det vägar utanför? Är fåren tama? Kan ju vara stöld också.
Ibland kan får försvinna och bli "osynliga".
Vi hade en nylammad tacka för några år sedan, som en morgon när jag kom till hagen bara inte fanns. Lammet var förtvivlat, så vi fick ta hem det och flaskmata. Vi letade i timmar, sedan lite varje dag. Efter en dryg vecka fann vi henne död. Då hade hon kilat fast sig mellan två ungbjörkar och fastnat. Troligen hade hon dött av stress under försöken att komma upp och vi hade passerat henne ett antal gånger utan att se henne. Kändes lite ruskigt :-\
Om rovdjur varit framme brukar man kunna se någon form av spår. Ulltussar, eller tecken på strid. 20 kg lamm flyger inte bort. Har du kollat utanför hagen? För bagglamm i den storleken kan, beroende på ras osv. vara rätt struliga. Har ni andra får i närheten?

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #8 skrivet: 26 maj-08 kl 14:53 »
I hösta dog en nyköpt bagge för oss. Hade förmodligen gått förbi honom hundra gånger när vi letade..men i en stenig bagge med stenfärgad bagge mot en sten är det ruskigt lätt att missa  :P
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

dolk

• Småland
    • lantizlinda
« Svar #9 skrivet: 26 maj-08 kl 15:36 »
Förra året blev vi av med vårt största bagglamm, han var dessutom ett flasklamm och supertam. Vi är ganska säkra på att det blev stulet. Fåren betade en hage som låg brevid en landsväg och några veckor tidigare hade vi läst i tidningarna om att djur blivit stulna några mil  från oss.

dolk
"Du kan beklaga att rosor har taggar, eller så kan du glädja dig åt att taggarna har rosor"

http://lantizlinda.blogg.se

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #10 skrivet: 26 maj-08 kl 21:43 »
Min väninna berättade idag att hon förlorat ett bagglamm i helgen. Han var också flasklamm och supertam. Han tog sig ut ur hagen och gick omkring på gården och sprang alltid fram till folk som kom. Hon har letat överallt men inte sett ett spår, vilket hon tycker att det borde finnas om det är ett rovdjur, som varit framme. Förra året förlorade hon också ett flasklamm. Hon tror att lammen blivit stulna.
Åsenfår, hundar och katter

Birgit

« Svar #11 skrivet: 27 maj-08 kl 10:35 »
Smidig gratismat alltså!
Blev själv av med 6 livtacklamm och en stor fin bagge på det sättet >:( De bara lyfte ur hagen och var spårlöst borta. Deras mammor var väldigt tama.
Hade en fårklippare som berättade att hos en besättning hade de hittat flera fiskekrokar i ullen vid klippning :o
Hur sant det är vet jag inte, men man blir inte förvånad över nåt längre.

Fåraherden

• -
« Svar #12 skrivet: 29 maj-08 kl 16:01 »
Där jag bor finns Lo. Har lärt mig att deras beteende är att tassa in obemärkta och nypa enstaka lamm. Har dock aldrig varit med om det.
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #13 skrivet: 29 maj-08 kl 18:09 »
känner en i dalarna som blev av med 24 av sina 29 tackor... till lo... (hona med 2 ungar)
 :-[ nu var de Dalapälsfår.. som kanske väger runt 35 kg som vuxna...
men en 20 kg lamm är ingen match för lo...
de tar vuxna rådjur....

så de kan vara möjligt...
 :-[
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Birgit

« Svar #14 skrivet: 30 maj-08 kl 16:11 »
Synd gimskogen att de inte hade hundar som vaktade de utrotningshotade djuren :-\ Då hade inte lon härjat fritt.
Dalapäls är ju få utan att man ger dem till rovdjuren ::) och bor man i ett rovdjurstätt område som Dalarna, måste man nog vara lite förutseende 8) i förebyggande syfte.

Dela detta:

* Inloggade just nu

481 gäster, 2 användare
Tångräkan, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser