Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mossa till ällingar  (läst 1751 gånger)

ankmamma

Mossa till ällingar
« skrivet: 23 maj-08 kl 13:27 »
Hej

Jag läste nånstans att det var bra för ällingar om man hade mossa i buren isället för halm eller spån...

Är det någon som har erfarenhet av detta??

Vilken sorts mossa tror ni är bäst?
Stenmossan funderar jag på men jag vet inte man kanske ska ha nått som är lite blötare??

Har ägg i kläckaren och 2 st av 14 har för en liten stund sedan gjort sprickor i skalet! ;D
Så nu är det spännande, jag hör hur det piper där inne. och flera ägg rör på sig mycket....

Väntar med spänning ;D :P

Prosit

• Södermanland
SV: Mossa till ällingar
« Svar #1 skrivet: 24 maj-08 kl 09:55 »
 :o O så spännande! Borde väl vara kläckta nu. Hur har det gått?? Mossa hos vaktlar mm har jag hört är bra. Vet dock inte vilken sort man ska ha men för blött är väl inte ens bra för ällingar? Däremot tycker jag det är synd på mossan men det är väl bara för att jag är Stockholmare :-X
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

ankmamma

« Svar #2 skrivet: 24 maj-08 kl 20:01 »
3 små är framme, en är "halvt" ute.
En stackare fick lämna oss  :'( pågrund av att magen eller tarmarna eller nått var utanför...

Resten är det sprickor i, som jag ser blir lite större sakta men säkert  ;)

Mossa finns det gott om här på landet  :D , så nu har jag inrett en innomhuskanin bur med mossa i botten och ett litet hus till dom små. Så imorgon får dom flytta in! ;D

Ska koka ägg nu så bebisarna får lite mat imon.

Så kul med små liven!   :-*

8zw

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 28 maj-08 kl 22:48 »
Säker på att det som var 'utanför' inte bara var det som fanns kvar av gulan då?
« Senast ändrad: 28 maj-08 kl 22:51 av 8zw »
Påfågelduvor.

Loosy

« Svar #4 skrivet: 05 jun-08 kl 11:32 »
Har också fått ällingar. Jag undrar när hur gamla de måste vara för att kunna vara ute i en utomhusbur utan mamman eller värmelampa? De är drygt en vecka nu.
Har fem ankor av blandad sort samt en västgötaspets

Wobbeke

• -
« Svar #5 skrivet: 09 jul-09 kl 19:00 »
Hejsan

Det undrar jag också, när ällingarna är stora nog att kunna vara ute men utan värmelampa!
Bor offgrid och startar upp mitt eget lilla lantbruk med biodling, får, grisar och grönsaksodling.

putte95

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 09 jul-09 kl 20:52 »
mossa är perfekt att ha till kycklingar. de suger både upp vatten spill och gammal mat + att de hittar insekter att äta. vilken sort spelar ingen roll men det är bäst om man hittar en jätte stor bit som täcker hela buren så man inte har jätte många små bitar.
 lycka till med ällingarna.

Dela detta:

* Inloggade just nu

733 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser