Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Utfodra med kaninskrov?  (läst 2387 gånger)

Storky1

• Ångermanland
    • Marias djur
Utfodra med kaninskrov?
« skrivet: 21 maj-08 kl 11:30 »
Hittade på en annan tråd att det går att utfodra katter med kaninskrov, hur gör man då?
Dum fråga kanske men det har sagts att fågel, fisk och fläskben ska inte katter äta för de kan splittras och fastna i halsen. Nu tycker jag i och för sig att det låter lite suspekt eftersom de jagar fåglar och möss som de äter hela utan att få ben i halsen men ändå.

Hur gör man vid sådan här utfodring? Styckas de bitar man själv vill behålla ut och det som blir över ges till katten som det är, eller kokas det, eller...... ?

Skulle gärna vilja ha lite info från någon som provat. ::)
Tjej med genbank för Hedemora- och Öländska dvärghöns, samt Gotlands- och Mellerudskaniner.

ninjan

• Alvens
SV: Utfodra med kaninskrov?
« Svar #1 skrivet: 21 maj-08 kl 11:43 »
Har själva aldrig provat.
Men som du själv skrev, så klarar katten och även hunden att äta rått kött med ben. Man ska däremot aldrig koka benen till katten/hunden!

Eftersom man då kokar bort vätska som finns i benen, så spricker dom lättare och blir till flisor, som om man har otur, kan skada katten/hunden i hals, tarm och mage.

Jag har ju ingen egen erfarenhet av att ge kaninskrov till katter, men kan tänka mig att det är lite stora ben för den, på dom stora rasrena iaf?
Däremot funkar det ju bra till hunden.
Endast hundar och en katt numer
Ett liv utan djur.. är inget liv!
www.alvens.se

Attes matte

• Jämtland
« Svar #2 skrivet: 21 maj-08 kl 12:06 »
Att "f-ben" skulle vara farliga att ge hunden eller katten är en myt. Det gäller precis som ninjan skriver att både hundar och katter kan äta alla typer av ben om dom är råa. Kokta ben är livsfarligt! Sen kan ju både hundar och katter vara olika vana vid att äta just ben och brosk och magen kan behöva vänja sig. Man bör undvika att ge de allra mest svårsmälta benen från början (tex hårda bitar av fläskben eller rörbenen från nöt och större djur) och så måste man hålla lite koll på om hunden/katten tuggar/gnager ordentligt. Är dom alltför glupska så kan dom ibland få för sig att svälja så mycket dom kan på en gång, och då kan det gå lite snett.
Ett kaninskrov från en ca 4-månaders slaktkanin borde inte vara nån match för en katt, bara dom får lite tid på sig. Säkert ett väldigt uppskattat tidsfördriv!  ;D
Jag kommer att ge min hund kaninskrov, men förmodligen ska jag nog mala dom. Har en köttkvarn som klarar att mala kycklingskrov, så jag tänker testa med kaninskroven oxå. Min tanke är att jag ska ta bort det mesta av köttet till mig själv (lår, ytter- innerfilé) och sen mala innanmaten och skrovet till hunden. Här ska tas tillvara ALLT!  ;D

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Storky1

• Ångermanland
    • Marias djur
« Svar #3 skrivet: 21 maj-08 kl 12:12 »
Mala skrovet  ::) det lät som en trevligare syn vid själva ätandet, för det ser ju inte helt kul ut när de sitter och ganger i sig byten. Fungerar en vanlig köttkvarn eller brinner den ihop av påfrestningen? Kanske behövs extra knivar också för de borde bli slöa....

Detta måste funderas på!
Tjej med genbank för Hedemora- och Öländska dvärghöns, samt Gotlands- och Mellerudskaniner.

Storky1

• Ångermanland
    • Marias djur
« Svar #4 skrivet: 21 maj-08 kl 12:33 »
En liten fundering till slog mig. Är det något som måste/ska/bör tas bort innan paketet ges till katten?

Attes matte

• Jämtland
« Svar #5 skrivet: 21 maj-08 kl 12:43 »
En stark kvarn är att föredra...  ;) Jag har köpt en som är separat, alltså inte en som man kopplar till en hushållsassistent. Dom flesta som ligger på 600W och uppåt funkar. Kostar från en tusenlapp och uppåt. Den jag har har en back-funktion, vilket ju är himla bra ifall nåt skulle fastna. Den har dock malt allt jag stoppat i den än så länge... ska bli spännande att se vad som händer med kaninskroven...  ;D Nån gång ska jag köpa mig en industrikvarn från Jula... he he...  ;) Och ja, knivar behöver inhandlas lite oftare än vanligt, men dom kostar inte så himla mycket.

Inget behöver tas bort från skrovet, katten borde äta allt. Dom ben den inte får sönder blir kvar bara, och då är det bara att slänga dom. Eller så tar skatorna dom...  ;D

/Sara

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 21 maj-08 kl 14:12 »
Ja, jag fodrar katterna med allt från slakten, som inte går åt i hushållet. Skroven klipper jag i lagom bitar med hjälp av en sekatör och stoppar i frysen.
Huvudena ger jag just nu till en hundägare istället för mina katter. Har kokat dem och pillat loss köttet, men det luktar illa och är allt annat än trevlig sysselsättning  :-X Det går att ge huvuden råa också, men det tar lång tid för katterna att gnaga i sig.

En sådan köttkvarn som Attes matte har ska jag nog investera i  :)
Landsflykting i storstan...

Gösta

« Svar #7 skrivet: 21 maj-08 kl 15:03 »
Vi kokar skallarna (flådda) från kaninerna och sedan rensar vi bort köttet. Katterna älskar detta kött. Att ge dem hela skallarna gör att det skulle vara fullt med skallrester på tomten (6 katter)
Skrov säljer vi till BARF-industrin. Magsäckarna med innehåll går även dessa till BARF
Skroven mals innan det serveras till hundarna.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #8 skrivet: 22 maj-08 kl 00:12 »
Vi kokar skallarna (flådda) från kaninerna och sedan rensar vi bort köttet. Katterna älskar detta kött. Att ge dem hela skallarna gör att det skulle vara fullt med skallrester på tomten (6 katter)
Skrov säljer vi till BARF-industrin. Magsäckarna med innehåll går även dessa till BARF
Skroven mals innan det serveras till hundarna.

Undrar om det inte är från er kanin"köttet" jag köpte till Atte kom ifrån. Det var innanmat, allt utom magsäcken och tarmar. Jag vet att hon som säljer det även har magsäckar. Fick visst med mig några såna oxå när jag handlade där, men dom har jag inte vågat ge hunden än... Dom ska visst lukta rejäl urk!  ;D Han kommer att få hela den frysta klumpen till sommaren när han kan gnaga i sig det ute.  ;)

/Sara

Vurre

« Svar #9 skrivet: 22 maj-08 kl 18:52 »
Våra katter får det mesta i köttrestväg och en del snor de fast de inte får. De maler ner ett kanin- eller kycklingskrov till intet på ganska kort tid, de får slaktrester både kokta och råa. Lammbenen äter de inte upp men rensar ordentligt. Jag tror att det är bra för deras tänder att få gnaga av ben. Ingen katt här har nånsin blivit dålig av dieten. Hur det är med hundar vet jag inte, deras tarmsystem är väl annorlunda.
snus? vad är priset på en pris?

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #10 skrivet: 22 maj-08 kl 21:22 »
Jag har gett både skallar och skrov kokta till mina katter ???
Aldrig varit nåra problem, benen ligger spridda över hela stallet bara, men det rensar hundarna upp. Tuggar det som karameller och det har aldrig märkts nåt på dem heller.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Attes matte

• Jämtland
« Svar #11 skrivet: 22 maj-08 kl 23:05 »
Jag kan tänka mig att kaninskrov är rätt så porösa även kokta. Till skillnad från kyckling vars ben bildar riktigt otäcka flisor när som tillagats. Det ska bli väldigt kul att se vad det blir av kaninskroven till hösten... Väntar med spänning på min första kull nu, bör komma om ca en och en halv vecka!  ;D

/Sara

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #12 skrivet: 23 maj-08 kl 06:41 »
Jag kan tänka mig att kaninskrov är rätt så porösa även kokta. Till skillnad från kyckling vars ben bildar riktigt otäcka flisor när som tillagats. Det ska bli väldigt kul att se vad det blir av kaninskroven till hösten... Väntar med spänning på min första kull nu, bör komma om ca en och en halv vecka!  ;D

/Sara

Kaninben blir enligt min erfarenhet porösa när de kokas,man kan med lätthet bryta det i småbitar med händerna. Men så kokar jag skroven lääänge så allting ska lossna ordentligt  :)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

BK

• Västmanland
« Svar #13 skrivet: 27 aug-08 kl 22:33 »
Måste bara tillägga att du inte kan utfodra katten med enbart kanin. Kaninköttet är taurinfattigt.
Däremot om du även ger annat kött och ben+hjärta+lever så akn du ge kanin i bland.
Och jag tycker inte du ska mala skrovet. Om katten kan och vill tugga i sig benen är det jättebra mot bl a tandsten.

Dandelia

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 28 aug-08 kl 08:57 »
Tillägg till ovanstående inlägg: Det behövs RÖTT kött minst en gång/vecka för att täcka behovet av bl a järn, som kanin är fattigt på. :)

Syrrans katter älskar kanin! Hon ger dom skroven råa, klippta i mindre bitar. Det är motion för tänderna och katterna har att göra en stund. Kanin är bra även för allergiska katter. Hennes ena katta tål varken kyckling eller fisk men kanin/marsvin är inga problem.

/Dandelia

Dela detta:

* Inloggade just nu

462 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser