Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  min kompost luktar illa  (läst 11698 gånger)

Anders S

• -
    • Fröodling.se
SV: Ett steg bakåt ja
« Svar #20 skrivet: 16 sep-08 kl 12:44 »
i utvecklingen mot en alltmer utarmad natur. Igelkotten är också beroende av högarna i trädgården och råttproblemet är överdrivet. Råttor äter inte av mat som är nedsmutsad med jord. De tycker lika illa som vi om grus mellan tänderna.

Större mängder trädgårdsavfall tycker jag kan komposteras i hög, utan behållare. Detta brukar bli mycket mer material än hushållsavfall. Och duger nog bra åt igelkottarna, om man har såna i trädgårn. Jag komposterar även grenar, sly och annat träavfall. Det blir långliggande komposter där diverse djur kan trivas. Nu såg jag en huggorm i en sån hög. Bra mot smågnagare!
Uppgiften om råttorna är intressant, även om jag inte är övertygad. Det handlar dock även om möss och kanske sork. Jag har f ö hört att man antingen har möss eller råttor, men inte båda, för råttorna kör bort mössen. Jag har möss. Tyvärr är både råttor och möss ett elände att ha i eller i närheten av bostäder.

Sågaren75

SV: min kompost luktar illa
« Svar #21 skrivet: 11 okt-08 kl 18:38 »
Att kompostera rätt är en konst det ska vara rätt fuktighet inte för blött eller för torrt det ska vara lagom luftigt alltså inte kompakt komposten ska ses över och blandas för att få det luftigare så rekomenderas grenar mellan lagren en roterande kompost är att föredra om man  inte har mycket tid att lägga på komposten.

mikroba

« Svar #22 skrivet: 11 nov-08 kl 13:30 »
Hej sågaren75!
Vilken diskussion du drog igång! Jag är ny här, men vill gärna tipsa dig om nåt: De "klassiska" vetandet säger att anaerob (utan syre) luktar illa och tvärtom, du fick en del svar åt det hållet. Men det stämmer enligt nytt forskning bara delvis. Det som luktar illa är förruttnelse. Jag antar att vi tycker inte om det därför att våra kroppar vet, att det kan vara farligt för oss.
Naturen själv gör så gått som ingen förruttnelse, därför att den lägger inget på hög (utom när ett stort djur dör), den sprider ut. Då kan våra vänner jästsvampar och mjölksyre bakterier etc. tar hand om det och det luktar gott !! ("Skogslukten" åstakomms av aktinomyceter som smälter organiskt material)... Sen 30 år tillbaka finns i Japan EM Teknologien (EM står för Effektiva Mikroorganismer ). Den bygger på forskning av Prof. Teruo Higa på landbruksuniversitete i Okinawa. Svaret på många miljöproblem vi har (inklusive lukten!!! men framförallt minskande biomassa!!!) är att börja jobba ihop med mikroorganismerna: de som gynnar livet!
Rent praktiskt kan du t.ex. vattna komposten med aktiverat EM lösning (1:100 utspäd med vatten - det är superdrygt)  - då hjälper du till de gynsamma mikorooranismerna att ta vara på alla ämnen i komposten (istället för att förbränna de - som det händer i en varmkompost) och omvandla de till superjord - och det luktar gott!!!! Det finns även andra sätt, men det blir för långt nu. En del informationer finns på www.bokashi.se och www.greenfoot.se och sen massvis på engelska (och japanska, och tyska... detta är stort i världen, vi hänger efter!)

Hälsningar  ;D

Rafiki

• Sörmjölebo i förskingringen
    • Odling i staden
« Svar #23 skrivet: 11 nov-08 kl 16:03 »
Sen 30 år tillbaka finns i Japan EM Teknologien (EM står för Effektiva Mikroorganismer ). Den bygger på forskning av Prof. Teruo Higa på landbruksuniversitete i Okinawa.

Här hemma både dricks det och används i odlingarna mm ;D
Det finns många skyddsmedel mot frestelser. Det bästa är feghet.
– Mark Twain

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #24 skrivet: 20 nov-08 kl 19:14 »
Jag tyckte det stod Min kompis luktar illa

fasen vad man läser illa.  :-[

Jag har kompost. Jag hade nämligen grävt ett djupt hål som visade sig bli full med vatten och innehöll mycket lerjord. Så där blev ingen hundbegravning i den gropen. Jag hällde ner min gamla halm jag hade haft i kattahuset. De tog över efter ankorna. Och sedan har jag lagt i både grästorvor, gräsklipp,rabatt rens och misslyckade krukväxter. Men jag ser alltid till att fördela allt med lite jord emellan typ lasagne. Då funkar det. Högen har kommit över gropkanten men den sjunker nog undan efter hand. Har börjat lägga dit oanimaliska hushållsavfall oxå men det ska ner o inte ligga exponerad för råttorna.

i bland direkt komposterar jag rakt ner i rabatten. Potatisskal, äggskal m.m. Daggisarna fixar det snabbt.

Vitis

• Skåne
SV: Ett steg bakåt ja
« Svar #25 skrivet: 20 nov-08 kl 22:04 »
,....
De tycker lika illa som vi om grus mellan tänderna.

Du måste ha väldigt bortskämda råttor Bo! "Mina" råttor gnagde rakt igenom en murad vägg (natursten+kalkbruk), en liten gång mellan stenarna, för att komma åt kaninernas mat.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #26 skrivet: 21 nov-08 kl 08:32 »
De "klassiska" vetandet säger att anaerob (utan syre) luktar illa och tvärtom, du fick en del svar åt det hållet. Men det stämmer enligt nytt forskning bara delvis. Det som luktar illa är förruttnelse. Jag antar att vi tycker inte om det därför att våra kroppar vet, att det kan vara farligt för oss.
Jamen asså, en anaerob nedbrytningsprocess i komposten är en sorts förruttnelse, en rötning !
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

mikroba

« Svar #27 skrivet: 26 nov-08 kl 21:57 »
Inte Gud direkt, men de varelser han gjorde flest av sköter det: Mikroorganismer
Och om du inte tror mig, gå in på www.greenfoot.se och läs själv!
Jag vet bara att det funkar - utmärkt vill jag säger!

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #28 skrivet: 26 dec-08 kl 09:11 »
Någon skrev om komposthög längre upp...
Det är en kanonbra lösning om man har mycket trädgårdsavfall...   Om den inte hunnit bli klar nästa år så bygger du på åt ena hållet...  Så du liksom får en orm...
Det kan oxå vara lönt att investera i ett gäng dyngmaskar, dom tuggar i sig det mesta med glädje...   

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Dela detta:

* Inloggade just nu

541 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser