Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lastningsfunderingar  (läst 4420 gånger)

Falin

• -
Lastningsfunderingar
« skrivet: 18 maj-08 kl 05:09 »
Jag har köpt mig en ny häst, och eftersom jag oftast lastar och kör själv så håller vi som bäst på att lastträna. Med de andra kan jag leda in och sedan gå bak och sätta för bommen, men jag misstänker att den här damen inte kommer att köpa den dealen... Hon går tämligen villigt på, men blir ännu inte kvar någon längre stund. Så jag satsar på att som slutmål skicka in henne, möjligen med longerlina som löper runt bommen som styrhjälp, för att kunna stå kvar där bak och stänga.

Just nu har jag ingen mellanvägg i, eftersom jag kört får och annat i släpet, och vi har hittills tränat så. Målet är dock att ha mellanväggen i, eventuellt ställd åt sidan om så är. Frågan är då om jag ska fortsätta träna utan mellanvägg tills hon känner sig säker med det,  eller sätta i den med en gång? Jag ser för- och nackdelar med bägge varianterna, och kan inte riktigt bestämma mig!

Det är en vuxen häst som har åkt tidigare, men det var nog ett tag sedan hon åkte regelbundet. Hon är inte rädd, men lite stimmig mellan varven.

Norrsken

• -
SV: Lastningsfunderingar
« Svar #1 skrivet: 18 maj-08 kl 07:13 »
Jag skulle nog helst sätta dit mellanväggen på en gång, så att hon inte får för sig att det är bäst att vara utan...

Sen för att få hästen att stanna kvar så bjud på nåt gott när hon står där! När min pålle var ung höll vi på att lastträna honom en period. Han fick då gå in och äta sin middagskraft inne i transporten. Han tyckte då att det var ganska trevligt att gå in! Och det gick bra att stänga bakom och så.

Hörde berättas om nån som hade islänningar, och helt enkelt körde in transporten i hästarnas hage, och såg till att det oftast fanns nåt gott därinne. Vilket fick till följd att hästarna var extremt myfikna på transporter i allmänhet, och om någon stod öppen gick de in självmant, för att kolla läget liksom ;D
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 18 maj-08 kl 12:44 »
Det här med lastning.. Jag tror det är bäst att inte göra så stort nummer av det. Det väcker bara hästens misstänksamhet.

Har aldrig nånsin i hela mitt liv lasttränat någon häst..och har aldrig haft några lastningsproblem heller.
Det är det gamla vanliga om du är trygg är hästen det. God tid på sig och inte tveka en sekund.
Vänd dig aldrig om och titta på hästen om den stannar. Tänk inte ens tanken att den INTE skulle gå på...

Men sen finns det några små finesser man kan göra om det nu skulle uppstå problem. I själva verket är det så vi alltid börjar första gången det ska lastas för att det FÅR inte bli fel första gången.

Backar mot stalldörrarna och öppnar framluckan så att hästen ser rakt igenom. Ledaren traskar på rakt mot transporten utan att stanna för att "lukta" eller något annat som kan få hästen att att tro "att här behöver man vara på sin vakt". Skulle hästen tveka så lugnt och stilla närmar sig tvä personer från varsin sida och stöttar hästen...pillar lite på trakterna på den med foten för att stimulera hästen att lyfta på fötterna samtidigt som man puttar lite på den..
Går hästen på så är det godis som väntar och man stänger LUGNT och FINT luckorna! Viktig detalj! Smäll aldrig igen bakluckorna!! Det gör nästan alla till 100% som är mindre rutinerade för dom ska skynda sig.... ::) Det skrämmer livet ur hästen! Prata lite samtidigt så den är med att det händer något bakom.Och ledaren lämnar aldrig hästen förran det är klart för att åka.

Och åk inte med hästen! Onödigt dumt om något skulle hända!

Alternativ två: Vill hästen backa istället.. Det är absolut NO NO att tramsa med en sån häst. Inte heller dra i grimman!
Ledaren går fram som vanligt och är noga med att inte dra i grimskaftet. Dom två medhjälparna går vid varsin sida och är superberedda på att fatta varandras händer bakom rumpan blixtsnabbt innan hästen hinner backa och helt sonika bär in det omedelbart. Någonting annat accepteras inte.
Jag är inte världens starkaste kvinna men är man två så klarar även jag att baxa in en stadig häst i transporten, men visst är det fördel med två rejäla karlar ;)
Börjar man med en sån med att mata och gulla med den då är det kört anser jag.... Då får man räkna med att hålla på så lång tid framöver..

Apropå islandshästar...Bodde granne med en större uppfödare importör tidigare.. En dag ringde frugan med gråten i halsen och var tvungen att omedelbart få på en islandshäst.. Dom hade hållt på hela förmiddagen och inet fått på den och nu var det tydligen superkris! Dom hade någon väldigt viktig tid att passa..

Jag kom dit.. Transporten stog i hagen ( ..det brukade den göra..) I transporten står det en kärring o håller hästen i en lång lina som är surrad ett varv rund bommen..och en "lastningshjälp" i andra handen.. utanför springer en annan kärring med en pisk och hästen springer från sida till sida runt luckan..  ;D

Jag körde transporten intill en vägg, tog bort linorna och så gjorde vi enligt alt. 2. Hästen klev på av sig självt kan man säga  ;D Ändå tycker jag att oddsen att få på den borde varit obefintliga som dom hållit på i flera timmar  ::)

Tanterna var överväldigade och trodde att jag sysslade med nån sorts magi  ;D Jag kände mig mest snopen över att folk som tydligen hållit på med hästar hela sitt liv och i så stor onfattning inte lärt sig ett dugg..  :(

Oj, en halv bok blev detta  :-[

Ang. mellanväggen.. Ha i den, den hjälper dig faktist att lasta av/på själv. Säkerhetsdetalj !
MEN flytta den lite grann åt sidan både när du lastar av/på. Det ser mer inbjudande ut för hästen.
 Gå på med hästen som vanligt, känner du dig osäker sätt inte fast den utan slå grimskaftet runt bommen bara och håll ändan i handen medans du lugnt och fint går bakåt på andra sidan väggen. Klappa hästen samtidigt och prata lite, som du kanske hade gjort på stallgången. Flytta väggen på sin plats och sätt dit bommarna. Sätt fast hästen och gå runt och stäng voilá!

Och som Fru J. så klokt påpekade så är det bättre att ha den från början. Och en normal häst som inte är bredåkare åker faktist skönare med mellanvägg! Det ser man om man har kamera i bilen...

Hoppas min lilla "bok" om lastning är till nån hjälp.. :-[ :-X
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Norrsken

• -
« Svar #3 skrivet: 18 maj-08 kl 13:03 »
Och åk inte med hästen! Onödigt dumt om något skulle hända!

Hoppsan! Jag har åkt med varenda gång min pålle har åkt transport utan sin gamla mor... Antar att det oftast inte hade behövts, men första gången han åkte ensam (han var då ett år) var det tur. oerfarna som vi var hade vi tydligen satt fast honom med lite för långt grimskaft (ca 3 dm), och han lyckades hoppa över bommen... Då var det bra att vara där och se vad som hände, så vi kunde göra om proceduren, och knyta honom kortare innan vi fortsatte..

Falin

• -
« Svar #4 skrivet: 18 maj-08 kl 19:39 »

Ang. mellanväggen.. Ha i den, den hjälper dig faktist att lasta av/på själv. Säkerhetsdetalj !
MEN flytta den lite grann åt sidan både när du lastar av/på. Det ser mer inbjudande ut för hästen.
 Gå på med hästen som vanligt, känner du dig osäker sätt inte fast den utan slå grimskaftet runt bommen bara och håll ändan i handen medans du lugnt och fint går bakåt på andra sidan väggen. Klappa hästen samtidigt och prata lite, som du kanske hade gjort på stallgången. Flytta väggen på sin plats och sätt dit bommarna. Sätt fast hästen och gå runt och stäng voilá!

Så tänker jag göra...i teorin.  ;D Men i praktiken misstänker jag att då kommer damen att backa ut innan jag har gått bak och sätta för bommen.

Jag är väl inte heller mycket för att stimma runt och göra en stor grej av lastningen, och det är inte så att hästen i fråga är panikslagen och prompt vägrar gå på, som väl är. Men hon testar lite nu i all hantering i början, och detta är nog ett led i det hela. Jag har heller ingen aning om hennes tidigare åk-erfarenheter, vilket kanske i och för sig är ett plus - inga förutfattade meningar!

Absolut gör det hela världen om de har fått lära sig från början som du beskrev. I förra veckan var jag och hämtade hem min 2-åriga unghingst från lösdriften han har vuxit upp på. Han har åkt släp två gånger innan dess - till fölmönstringen och några månader senare till lösdriften. That´s it. Så en smula orolig var jag allt, men han gick rakt upp i släpet utan att tveka en sekund! Stolt matte körde hem.  ;D

Men tillbaks till ämnet, då blir det mellanvägg i hädanefter. Åka på höger eller vänster sida (bakifrån sett), hur tänker ni där?

Frances

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 18 maj-08 kl 19:48 »
Inte alls Falin!

Öva lite på stallgången att gå längs med henne och stryk med handen samtidigt..
 O så har du ju grimskaftet att hålla i..

Ryt i lite om det behövs så hon fattar att hon inte ska backa.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Norrsken

• -
« Svar #6 skrivet: 18 maj-08 kl 20:19 »
Men tillbaks till ämnet, då blir det mellanvägg i hädanefter. Åka på höger eller vänster sida (bakifrån sett), hur tänker ni där?

Hmm... Har alltid haft hästen på vänster sida, men kan ärligt talat inte svara på varför... Tror att jag mest sett folk ha så... Det känns på nåt sätt mest naturligt!

Men om du är rädd att hästen backar, varför inte prova med att låta hästen gå in själv, och stå kvar bakom, och fälla upp rampen? Tycker det låter mycket enklare än att börja böka med att linda grimskaft runt bommar och smyga ut och hoppas på att hästen inte får för sig att backa innan du hunnit ut... Men, jag talar inte av erfarenhet här, utan bara utifrån vad som spontant känns mest naturligt för mig..

Frances

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 18 maj-08 kl 20:58 »
Det gäller att få hästen att gå in själv då..

Det handlar om säkerhet. Du ska kunna lasta på och av på ett säkert sätt, därför behöver man lära hästarna att man kan gå ifrån dom utan att dom backar direkt.

Du måste kunna stå bakom och stänga och öppna bommar.. Ibland kanske du har två hästar på och bara ska lasta av den ena osv. Dom måste lära sig!

Norrsken

• -
« Svar #8 skrivet: 18 maj-08 kl 21:13 »
Det gäller att få hästen att gå in själv då..

Det handlar om säkerhet. Du ska kunna lasta på och av på ett säkert sätt, därför behöver man lära hästarna att man kan gå ifrån dom utan att dom backar direkt.

Du måste kunna stå bakom och stänga och öppna bommar.. Ibland kanske du har två hästar på och bara ska lasta av den ena osv. Dom måste lära sig!

Självklart! Men för mig känns det betydligt mer naturligt att på ett säkert sätt kunna ha koll på hästarna om man står bakom! Men det är väl en vanesak antar jag! Och, som jag har sagt tidigare har jag inte mmycket erfarenhet av lastning och transportering! Det var sju år sen min häst var ute och åkte sist... Sen dess har han bara skrotat på gården ;) Det var mest när han var unghäst som man höll på och åkte nån gång... Men den lilla erfarenhet jag har av lastning säger mig att det går bättre om man gör det trevligt för hästen!

guba

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 18 maj-08 kl 22:07 »
Min hingst kan stå utanför transporten en kvart utan att röra sig, när jag säger "Gå i" så går han in och ställer sig och där står han tills jag stänger om honom oavsett om jag fikar en kvart. Skall han ur transporten så står han där hur länge som helst eller tills jag säger "back", då kommer han ut lugnt och fint.
Rättså bekvämt, nu gäller det bara att lära de andra 4 hingstarna samma sak. Inga större problem gissar jag :)
Samma sak med skaklar förresten, slänger jag ut ett par eller står i närhten av en vagn/redskap med skaklar och säger "Gå i" så gör han det. Inte så svårt att lära dem som man kan tro.
Ta för vana att alltid säga "Gå i" när du lastar eller går i skaklar så gör de det självmant rätt vad det är.
Det gäller bara att verkligen säga det varenda gång.

Kör jag en häst står den alltid till vänster bakifrån sett av den enkla anledningen att om jag kommer nära vägkanten av någon anledning så står inte hästen med hela sin tyngd på det hjul som är på väg ner i diket utan på det hjul som längst befinner sig på fast mark.
Ett rent säkerhetstänk med andra ord, vilket är A och O i allt man gör, med eller utan häst.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #10 skrivet: 18 maj-08 kl 22:21 »

Alltid vänster sida så hästens tyngd är in mot mitten av vägen. Skulle man hamna i en sådan situation att man kommer för långt mot en mjuk vägkant vill man hellre ha hästens tyngd in mot vägen. Jag rekommenderar också att inte använda sig av transportgrimskaft utan bind med ett grimskaft fäst i transportens framgavel (Umesläp har en bindring just under fönstret). Det gör att hästen kan balansera med sitt huvud och står stadigare i släpet.
S
jälv transporterar jag alltid med en "3/4" bom bakom hästen och en 1/4-dels bom på sidan som inte används, det gör att hästen kan bredda ut mer bak, även ställa sig lite snett och ändå kunna ta stöd mot mellanväggen.

När det gäller lastning fick du bra råd av Frances, jag har även använt mig av två medhjälpare som haft korsade linor, gått upp på sidan av transporten och på en smackning dragit åt linorna och därmed fått bra skjuts in om hästen tvekar.

Mina tidigare hästar har jag alltid skickat in i släpet själv (jag tycker det är säkerhetsmässigt bäst för mig) efter att ha lastat som vanligt några gånger. Då har jag första gången haft en lina på andra sidan transporten som jag lagt löst om hästens bak, gått med målmedvetna steg mot släpet men själv gått på sidan av släpet istället för in med hästen. Jag släpper grimskaftet (som jag haft runt hästens hals- skulle hästen av ngn anledning backa så är det lätt att få tag på) och kan använda linan som extra förstärkningsjälp om det behövts. Detta kräver dock att hästen alltid tänker framåt vid drivning bakifrån.

Jag serverar kraftfoder i en krubba i transporten och efter några dagar så är det inga problem att bara skicka in den.

Ett annat gott tips när det gäller lastning är att inte ha för bråttom att lasta ur när man kommit fram, öppna framdörren så hästen ser dig och ta en liten fika innan det är dags att lasta ur. Detta för att slippa hästar som stressar upp sig och vill kasta sig ut direkt man kommer fram.

När jag lastar ur gör jag på samma sätt, släpper loss hästen med grimskaftet över halsen och lämnar framdörren öppen, öppnar sedan bakluckan och skickar iväg bommen. Hästen får sedan backa ur i sin egen takt (kastar den sig så lär den snabbt sluta med detta då den inte har någon motvikt ifråga om människa hållande grimskaft... men de flesta har backat ut ytterst lugnt pch försiktigt och kan få stöd av en hand på vänster sida rampen. Sedan griper man grimskaftet på vägen ut.

Men självklart kan man ha medhjälpare första gången!

Jag kan också tillägga att jag självklart har träns på vid av- och pålastning vid tävlingsplats.
Lycka till! :)

Frances

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 18 maj-08 kl 22:24 »
Ja det där med vilken sida. Vänster av samma åsikt som Guba..men också för att vi inte vill att dom ska stoppa ut huvet genom sidodörren när den står öppen :) Men det gäller ju bara med en häst..har man två får den ena ohjälpligt stå till höger  :D

Hade en diskussion med en kompis för några år sen om detta.. hon hade lärt sig att hästen skulle stå till höger för att vara ifrån trafiken vid ev. krock.. Alla sätt är bra..osv.. ;)

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #12 skrivet: 19 maj-08 kl 08:29 »

När det gäller lastning fick du bra råd av Frances, jag har även använt mig av två medhjälpare som haft korsade linor, gått upp på sidan av transporten och på en smackning dragit åt linorna och därmed fått bra skjuts in om hästen tvekar.

Men vad gör man om hästen tvärbackar och är starkare än sina båda medhjälpare? Har det problemet med min ardenner, hon går snällt in och ställer sig men så fort man försöker sätta fast bommen backar hon ut... Har försökt att hålla kvar henne med linor, men hon är helt enkelt för stark! Har fått många "käcka" tips men innan jag framhåller dem vill jag höra era tips
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Frances

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 19 maj-08 kl 08:32 »
I det läget finns det bara en sak att göra.. Som vanligt får man ju inte hålla på med risk för livet.. Och det är långspö...  ::)

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #14 skrivet: 19 maj-08 kl 13:45 »
Där skulle jag för det första träna halter på alla de mest omöjliga ställen där hon måste lära sig att halt ÄR halt och inte "backa om jag får lust". Med korsade linor och man gått högt upp mot transportsidorna så har man rätt bra håll men jag har aldrig provat med en ardenner. I din situation hade jag provat två medhjälpare till, en som är ytterligt snabb med bommen och en som kan ge henne en smäll i rumpan och smackning framåt vid minst tendens till att backa.

Hur reagerar hon om ni totalt skiter i bommen och bara serverar maten i transporten, då får hon väl hålla på och backa själv fram och tillbaka men maten finns ju där framme? Ställer hon sig och äter snällt är det väl bara att sätta dit bommen och SNABBT upp med luckan (var dock försiktig så att det inte slamrar, många blir rädda av den anledningen.

Jag har sett ett halvblod "sätta sig" på bommen och den blir böjd så jag kan tänka mig att en ardenner verkligen kan missforma den.

guba

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 19 maj-08 kl 15:45 »
Men vad gör man om hästen tvärbackar

Innan du börjar med

långspö...  ::)

Och

smäll i rumpan

Så tycker jag att du tar med dig en piassavakast ut till transporten, den är så obehaglig att de hästar jag haft som testat att gå/kasta sig bakåt kommit på helt andra tankar när kvasten tryckts mot röven ;D In under svansen och upp så långt mot analen det går, efter första gången brukar det räcka med att kvasten finns framme vid kommande lastningar 8)
Inga slag, inget skrik  eller stoj, bara ett lätt tryck med en kvast, svårare behöver det inte vara :)

Norrsken

• -
« Svar #16 skrivet: 19 maj-08 kl 16:30 »
Haha! Kom att tänka på vårt gammelsto. När mina päron byggt färdigt stallet och det var dags för flytt, gick hon på bete på en stooor äng, men tre vallacker som inte hade en aning om att de var kastrerade. Fri tillgång på mat, och fri tillgång på sex, tanten var ju i himmelriket. Så när hon togs in i stallet, borstades, lindades och gjordes iorning för transport fattade hon direkt, och hon ville INTE åka därifrån! I hennes fall fungerar linor på samma sätt som gubas piassavakvast. Alltså, hon behöver bara se dem så går hon rakt in. Så mor och far gick ut och fäste linorna på transporten, och syrran skulle komma med hästen. Mina arma föräldrar väntade och väntade, men ingen häst kom. De började undra om inte syrran missupfattat att hon skulle komma ut med hästen. TIllslut gick de tillbaks in i stallet, och syrran hade mycket väl uppfattat att hon skulle komma. Det var bara det att det hade hästen också! Hon rörde sig inte ur fläcken! Hon behövde inte ens se transporten för att vägra ;D Då hjälpte kvast i rumpan! Men tantskrället var skitsur hela dagen efter!

Frances

• Västergötland
« Svar #17 skrivet: 19 maj-08 kl 16:48 »
Kvasten ja  ;D Men en som verkligen lärt sig backa ur tror jag skiter i kvasten.. Men mot trams är det ett bra botemedel  ;D

Den här verkar ha satt backandet i system låter det som...

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #18 skrivet: 20 maj-08 kl 07:37 »
Kvasten ja  ;D Men en som verkligen lärt sig backa ur tror jag skiter i kvasten.. Men mot trams är det ett bra botemedel  ;D

Den här verkar ha satt backandet i system låter det som...

Ja en aning...
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

ManiacDarling

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 22 maj-08 kl 16:53 »
Efter att ha läst igenom alla tips och råd här i tråden så inser jag bara... att alla sätt är bra utom dom dåliga! :D
Det verkar finnas en hel del hemmasnickrade lösningar på olika problem som kan dyka upp och alla hästar är ju olika envisa och smarta. En del hästar ger sig fort med dumheter medan andra måste blir rejält överbevisade innan de går efter människans väg.
Min häst har också fått för sig att hon ska backa ut ur transporten ibland, och alla tillfällen som hon gör detta utan tillåtelse är helt enkelt fel. Någonstans hörde jag ett tips för att bota detta: Någon parkerarde transporten med sin besvärliga häst intill en kaj eller typ en hamn, varvid hästen bestämde sig för att den skulle kasta sig bakåt så fort lämmmen fälldes ner och den ramlade baklänges ner i vattnet med ett plask. Efter detta traumatiska tillfälle backade hästen i fortsättningen ut på kommado och MYCKET FÖRSIKTIGT varje gång den skulle ut ur transporten.
Jag skulle dock aldrig våga prova att lasta ut min häst från en brygga ller nåt liknande, jag tycker det verkar vara som nån slags idiotisk sista utväg när man provat allt annat som finns att prova.

Dela detta:

* Inloggade just nu

551 gäster, 1 användare
Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser